Gå til innhold

Temme en vill kattunge, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne av meg fant to små kattunger i en eske i en låve, og boden som eide gården ville avlive dem, så jeg har tatt til meg den ene kattungen. Den er utrolig søt!

Først da jeg fikk han for to dager siden så gjemte den seg under og kom ikke ut for å verken spise, drikke eller gå på do helt til neste kveld. Så da bestemte jeg meg for å få den ut og legge den på kjøkkenet istedenfor, da det er færre smutthull der og den får blitt kjent med et mindre avgrenset område av gangen. Den har nå både spist og drukket, og brukt kassen sin til å gå på do. Jeg har også fått kose litt med den selv om den er livredd, og den har spist mat ut av hånda mi og slikket meg på fingeren etterpå.

Problemet er at den freser mot meg hver gang jeg nærmer meg, og den mjauer heeeeeele natten. Vil dette gå over etterhvert? Vil den slutte å prøve å gjemme seg? Nå har den lagt seg i kattedoen og vært der en times tid. Har du noen gode tips til hvordan temme en vill kattunge?



Anonymous poster hash: 14ca3...ce4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må være tålmodig.

Det at den ligger i kattedoen er ikke et bra tegn. Da er den så utrygg at den føler seg bare trygg i sine egne lukter, urin og avføring.

Det at den majuer hele natten er nok også fordi den er utrygg, føler seg alene og roper etter mammaen og søsken.

Det er lurt som du har gjort at den får bli kjent i ett rom omgangen.

At katten gjemmer seg er ikke farlig, og det må den få lov til å gjøre.

Mine beste tips er å være så mye som mulig med katten. Prøv å kos osv, men når katten ikke vil så vent til du prøver igjen. Altså, la det skje på kattens presmisser men prøv å ta initiativ allikevel.

Vær på kjøkkene, gjør ting som du pleier og prat høyt. Snakk til katten med andre ord, sånn at den blir vandt til stemmen din.

At den freser er ikke noe du skal ta personlig, katten er redd og usikker.

Det er mulig den slutter å gjemmer seg etterhvert, men ingen katter er like. ikke alle slutter å være skvettne.

Dette er en prosess som tar tid, tålmodighet og respekt.

Jeg anbefaler at du lager deg en bruker på katteprat.net. Der vil du få god hjelp av folk som har vært i samme situasjon.

Jeg har nettopp gjort det samme selv, bare med en fullvoksen katt. Jeg har også bruker på kattenet, fått mye god hjelp der opp igjenom årene.

Du kan også sende meg en PM om du vil, om det er noe ang. katten du lurer på.

Endret av Avalon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...