Gå til innhold

Folk som lar kattene få unger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvis ALLE kattene skal kastreres er det jo ingen som får kattunger lengre...

Anonymous poster hash: 8a0e7...499

Jeg håper du tuller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker folk som får kattunger på? Bryr de seg bare ikke eller vil de ha kattunger fordi de er sååååå søte? Inntil de er 12 uker gamle og turner rundt i gardinene og ikke er så kjekke å ha i hus lenger. Mange legger ut at kattungene skal omplasseres til dyrevenner. Men om man er en skikkelig dyrevenn, tenker man så langt at man IKKE lar katten få unger.

60.000 katter blir født i Norge hvert eneste år. 20.000 får hjem. Man kan bare forestille seg hva som skjer med resten.

Anonymous poster hash: 494cb...9de

Har du barn, eller tenkt å få barn noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan godt en katt få kattunger så lenge det er planlagt på en måte. Eieren av katten vet feks allerede før en graviditet på katten at kattungene beholder hun selv eller hun har noen hun kjenner som har lyst på kattunger. Avl vil jeg kalle det.

Men fortsatt har man ikke det så bør man sterelisere katten sin.

Jeg og eksen hadde og et uhell med en av våre katter. Det er 6 år siden hvor vi skaffet oss to kattunger. En gutt og en jente som var søsken. Alle venner av meg med katt samt dyrlegen sa vi burde vente med kastrering til hannkatten var minst 9 mnd. Samme gjaldt for jentepusen. Skulle aldri ha gjort det for hun fødte 2 kattunger da hun var 8 mnd som var innavls katter. Heldigvis fikk vi to friske kattunger som vi beholdt. Hannkatten på 8 mnd ble kastrert to dager senere. Og den andre nye hannkatten som vi fikk ved 6 mnds alder. Hunnpusene i løpet av året etter siden de var innekatter.

Men jeg angrer ikke på at vi tok vare på kattungene når først uhellet var ute. Nå har jeg dessverre bare 3 av kattene igjen da den eldste hannkatten døde i februar i år.

Oi, dette kan du umulig ha tenkt over før du svarte. Det hjelper jo ikke om man har nok hjem til kattene man avler fram når det er hjemløse katter som blir valgt bort pga disse søte kattungene.

Anonymous poster hash: 0b9d5...c54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det florerer av "kattunger gies bort" for tiden. Er medlem av ei dyreside på facebook, og der er det masse! For ikke å snakke om alle annonnsene folk legger ut om hjemløse katter de har funnet som tydeligvis ikke er villkatter.

Men, jeg skal ikke kaste stein i glasshus......katten vår fikk 3 kattunger for litt over et år siden. Rett og slett et uhell. Vi skulle kastrere frøkenpusen vår (ei skjønn fosterhjemskatte), men ville vente til etter en lengre reise vi hadde planlagt så ikke dyrepasseren vår skulle streve med pjusk nyoperert pusekatt. I forkant av kastreringen så fikk hun p-sprøyte. Trodde jeg.... viste seg at mannen min hadde glemt hele timen til dyrlegen for den p-sprøyta (var hans om skulle ta den med pga jeg var på jobb).

Oppdaget etter ei stund at pusen var blitt veldig tykk over magen, og skjønte raskt at det var kattunger på gang. Det kom tre søte små. Den ene beholdt vi selv, den andre ville eksen min ha, og den tredje ville venninna mi ha. Alle kattene ble kastrert så fort som mulig. Kattemammaen ble holdt inne til kattungene var så gamle at de klarte seg noen timer uten morsmelk før hun ble kastrert, og hannkattungen ble kastrert før han begynte å være ute.

Så, uhell kan skje, men da håper jeg eierene er sitt ansvar bevist.

(forøverig er jeg ganske takknemlig for mannen min sin glemmsomhet i etterkant, for den skjønne herremannen av en pusekatt ville jeg aldri vært foruten :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn, eller tenkt å få barn noen gang?

Nei, jeg skal ikke ha barn, er klar over at det er for mange mennesker i verden også. Men så vidt jeg vet er det ikke noe problem med hjemløse barn i Norge for tiden.

TS

Anonymous poster hash: 494cb...9de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan godt en katt få kattunger så lenge det er planlagt på en måte. Eieren av katten vet feks allerede før en graviditet på katten at kattungene beholder hun selv eller hun har noen hun kjenner som har lyst på kattunger. Avl vil jeg kalle det.

Men fortsatt har man ikke det så bør man sterelisere katten sin.

Jeg og eksen hadde og et uhell med en av våre katter. Det er 6 år siden hvor vi skaffet oss to kattunger. En gutt og en jente som var søsken. Alle venner av meg med katt samt dyrlegen sa vi burde vente med kastrering til hannkatten var minst 9 mnd. Samme gjaldt for jentepusen. Skulle aldri ha gjort det for hun fødte 2 kattunger da hun var 8 mnd som var innavls katter. Heldigvis fikk vi to friske kattunger som vi beholdt. Hannkatten på 8 mnd ble kastrert to dager senere. Og den andre nye hannkatten som vi fikk ved 6 mnds alder. Hunnpusene i løpet av året etter siden de var innekatter.

Men jeg angrer ikke på at vi tok vare på kattungene når først uhellet var ute. Nå har jeg dessverre bare 3 av kattene igjen da den eldste hannkatten døde i februar i år.

Det kan ikke kalles avl, om man har en hokatt som ikke er sjekket for noen sykdommer som parer seg med en ukjent hannkatt. Skal man kalle det avl må det gjøres kontrollert og bevisst. Seriøse oppdrettere vil aldri drive avl på huskatter. Det er uansett ingen grunn til det, oppdrett av huskatt er ikke noe man tjener penger på.

TS

Anonymous poster hash: 494cb...9de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan jo sies om alle dyr egentlig. Ikke minst hunder. Helt utrolig at folk ukritisk setter valper på tispene sine og aver frem alskens blandaraser. Vet om flere som har endt opp med å måtte avlive flere i kullet fordi de ikke fikk solgt dem. Næ, så merkelig når man bare parer ukritisk i vei, uten mål og mening og noen form for planer.....

Kaniner også. Folk lar kaninene formere seg som, ja. kaniner..... Og hva skjer med ungene? Et helt utrolig antall avlives.



Anonymous poster hash: 51f92...8eb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn, eller tenkt å få barn noen gang?

Det er jo ikke relevant i denne forbindelsen!

Ellers er jeg helt enig med ts, og jeg er en av dem som mener at kastrering av katter burde vært lovpålagt.

:heks:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis ALLE kattene skal kastreres er det jo ingen som får kattunger lengre...

Anonymous poster hash: 8a0e7...499

Jeg tror nok dette kun gjelder privatpersoner som ønsker seg en katt eller to, og ikke har interesse av å få kattunger. Det er disse som må kastrere/sterilisere kattene sine så det ikke blir født for mye uønskede kattunger.

Ellers er det mennesker som kan dette med katt, og de kan jo få kattunger og selge de videre.

Ellers skjer det jo at privatpersoner som har katt og katten plutselig blir gravid, det er sånt som skjer.

Anonymous poster hash: 4261b...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som lar katten få kattunger hvert år fordi barna deres synes det er så gøy med kattunger. Kattene som ikke blir gitt bort, blir drept hjemme etter en stund.

Kvalmt, rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...