Gå til innhold

Folk som lar kattene få unger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker folk som får kattunger på? Bryr de seg bare ikke eller vil de ha kattunger fordi de er sååååå søte? Inntil de er 12 uker gamle og turner rundt i gardinene og ikke er så kjekke å ha i hus lenger. Mange legger ut at kattungene skal omplasseres til dyrevenner. Men om man er en skikkelig dyrevenn, tenker man så langt at man IKKE lar katten få unger.

60.000 katter blir født i Norge hvert eneste år. 20.000 får hjem. Man kan bare forestille seg hva som skjer med resten.



Anonymous poster hash: 494cb...9de
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne ikke vært mer enig. Jeg mener nå det samme om hunder, og håper at de fleste oppegående mennesker steiliserer/kastrerer alle kjæledyr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

kunne ikke vært mer enig. de som ikke "gidder" å kastrere pus bare fordi det enten er dyrt eller fordi at "jammen kattunger er jo så søte" er uansvarlige og skulle ikke hatt katt rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at vi fikk kattunger fordi de er søte. De var en glede å ha i hus i de 13 ukene vi fikk ha dem, før de ble adoptert av familievenner, og nå er de søskengårdskatter på landet. Det gikk helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det finnes desverre ikke like mange gode katteeiere som de finnes kattunger hvert år.

Av dyrevelferdshensyn bør katten kastreres.

Med den størrelsen vi her til lands har på huskatt populasjonen er det under ingen omstendigheter noen fare for at huskattene skal bli 'utryddet'.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at alle burde kastrere kattene sine, men nå har jeg selv vært "uheldig" og fått kattunger i hus. Jeg passet en katt for en venninne i den tro at hun var kastrert (jeg burde selvfølgelig spurt, men jeg er så vant til at alle som har voksne katter kastrerer dem (hun er 6 år) så det slo meg ikke å spørre før jeg plutselig la merke til at katten hadde lagt på seg litt, og da var det for sent). Hun fikk tre kattunger.. Men siden hun først har fått dem så tar vi vare på dem og tar selvfølgelig vårt ansvar. En av dem har vi gitt bort til familie siden de nå er godt over 12 uker. De to andre beholder vi tenker jeg. Moren er kastrert nå og jeg skal sørge for at de to kattungene vi har nå blir kastrerte så fort de er gamle nok (får ha dem på p-piller til de er gamle nok).

Føler meg veldig uansvarlig som har latt katten få unger når jeg vet det er mange hjemløse katter som trenger et hjem. Men samtidig burde venninna mi informert meg om at katten ikke var kastrert og gikk på p-piller når jeg tok over ansvaret. Men gjort er gjort.



Anonymous poster hash: b300a...33b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, helt enig. Og når sommeren kommer blir dyrebeskyttelsen nedringt av sinte mennesker som truer med å drepe kattungene om ikke dyrebeskyttelsen kan ta inn kattene. Er inget mysterium at enkelte ikke burde hatt dyr, ei heller vært i nærheten av å passe dem engang etter min mening.

Og etter denne sommeren sitter jeg igjen med et enda verre inntrykk. Katt i bur kastet i havet, hund kastet i havet med stålrør bundet på. Hva faen feiler folk. Ta hensyn om du skaffer deg et dyr. Kast og bruk er visstnok helt greit i mange tilfeller.

Og om noen leser her, av dere ufyselige eiere, så kan jeg også nevne tilfeller der katter har fått limt superlim mellom leppene fordi de ikke skal være sulten og mase etter mat (!) , skjønner dere virkelig ikke at dere burde fått nøyaktig samme behandling selv?!! Håper folk tenker seg om mange ganger nå når det nærmer seg jul spesielt. Det er heller ikke greit å gi en katt i presang. En sterilisering/kastrering derimot, tommel opp!

Endret av UnderCover
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg er veldig enig i at alle burde kastrere kattene sine, men nå har jeg selv vært "uheldig" og fått kattunger i hus. Jeg passet en katt for en venninne i den tro at hun var kastrert (jeg burde selvfølgelig spurt, men jeg er så vant til at alle som har voksne katter kastrerer dem (hun er 6 år) så det slo meg ikke å spørre før jeg plutselig la merke til at katten hadde lagt på seg litt, og da var det for sent). Hun fikk tre kattunger.. Men siden hun først har fått dem så tar vi vare på dem og tar selvfølgelig vårt ansvar. En av dem har vi gitt bort til familie siden de nå er godt over 12 uker. De to andre beholder vi tenker jeg. Moren er kastrert nå og jeg skal sørge for at de to kattungene vi har nå blir kastrerte så fort de er gamle nok (får ha dem på p-piller til de er gamle nok).

Føler meg veldig uansvarlig som har latt katten få unger når jeg vet det er mange hjemløse katter som trenger et hjem. Men samtidig burde venninna mi informert meg om at katten ikke var kastrert og gikk på p-piller når jeg tok over ansvaret. Men gjort er gjort.

Anonymous poster hash: b300a...33b

Disse tre har kommet heldig ut, og takk til deg som et ansvarlig menneske som tar hånd om dem, - det er slik alle kattunger som fødes burde hatt det.

:blomst:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde katt så var det en innekatt, men så på et eller annet mystisk vis så hadde katten kommet seg ut (trolig gjennom en liten sprekk i vinduet) og da katten kom til rette igjen var den smelt på tjukka. Kom 4 søte kattunger som egentlig ikke var ønsket, men allerede før de var født var det folk som ville ha kattungene så de kom til trygge og fine hjem alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde katt så var det en innekatt, men så på et eller annet mystisk vis så hadde katten kommet seg ut (trolig gjennom en liten sprekk i vinduet) og da katten kom til rette igjen var den smelt på tjukka. Kom 4 søte kattunger som egentlig ikke var ønsket, men allerede før de var født var det folk som ville ha kattungene så de kom til trygge og fine hjem alle sammen. :)

Joda, men det som er problemet er at disse kattene får flere unger om de ikke blir kastrert/sterilisert. Om 1 katt får 4 unger, hver av dem får 4 unger osv osv. DET er problemet. Og folk burde virkelig tenke seg om. Det er som sagt nok av dem som ikke gjør det, og ikke aner hva de skal gjøre med alle kattene, altså, kattene får lide fordi mennesket sviktet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tre har kommet heldig ut, og takk til deg som et ansvarlig menneske som tar hånd om dem, - det er slik alle kattunger som fødes burde hatt det.

:blomst:

Takk for det, det er en selvfølge for meg å gjøre det. De er jo kjempekoselige også da selv om de roter litt (plantene mine har fått gjennomgå) og det har tatt litt tid å få spesielt en av dem stueren. Barna mine synes det er veldig stas med kattunger så de får kos i bøttevis vertfall :)

Anonymous poster hash: b300a...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også et "uhell" med en av mine tidligere katter. Fikk beskjed av veterinæren at hun var for ung til å bli kastrert, så da ventet vi. Veterinæren tok feil. Og der satt vi plutselig med 3 kattunger. Følte meg som en uansvarlig dritt, men jeg hadde faktisk prøvd å kastrere henne og fått nei fra veterinæren.

Så vi fikk 3 koselige - men arbeidskrevende - måneder med 3 viltre søte små. 50% av tiden var de opptatt med å herpe leiligheten og inventaret, mens resten av våketiden gikk med til å være veldig søte, morsomme og kosete.

Vi fikk etter mye jobb plassert dem hos nye eiere. Dette er nå 3 år siden. Og jeg har kontakt med alle de nye eierne via Facebook. Alle 3 kattene er kastrert (jippi) og de legger ut bilder av vakre, lykkelige katter. Så ringen ble ihvertfall sluttet etter vårt "uhell".



Anonymous poster hash: e7357...5f1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil kan selvsagt skje, det hadde ikke vært noe problem om de aller, aller fleste kastrerte kattene sine. De som har vært uheldig og fått kattunger bør sette som krav til de som overtar dem om at katten skal kastreres før den er 7 måneder gammel f. eks.

Skal innrømme at vi fikk kattunger fordi de er søte. De var en glede å ha i hus i de 13 ukene vi fikk ha dem, før de ble adoptert av familievenner, og nå er de søskengårdskatter på landet. Det gikk helt fint!

Ja, deg gikk fint for kattene dine. Er de nå kastrerte alle sammen? Er din katt kastrert?

Husk at om du ikke hadde fått kattungene kunne familievennene dine adoptert andre katter som ikke fikk muligheten til et godt liv.



Anonymous poster hash: 494cb...9de
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått 3 katter gjennom dyrebeskyttelsen, over mange år. Dessverre ble 2 påkjørt, og den tredje avlivet av gode grunner. I dag har jeg 2, som jeg hentet som kattunger for 10 år siden. De er sterilisert. Tanken min var at om noe skjedde, er d alltid noen som trenger et hjem. Da kjæresten, sambo kom med en gutt, tok jeg han også med til dyrelegen, kastrering. Vet at mine jenter er litt gammel, men er kjempetanknemlig over de år har fått sammen. De er fantastiske samtalepartnere. Men skulle noe skje med mine babyer, tenker jeg at d er alltids rom for noen som trenger et hjem.

Men skjønner virkelig ikke hvorfor ikke steriliserer eller kastrerer katter. De er kjempe kosedyr, men snille mennesker, bruk sunn fornuft. I perioder eller omgivelser er d nok mange av dem. Høres tøft ut, Men d er livets realiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis ALLE kattene skal kastreres er det jo ingen som får kattunger lengre...

Anonymous poster hash: 8a0e7...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis ALLE kattene skal kastreres er det jo ingen som får kattunger lengre...

Anonymous poster hash: 8a0e7...499

Du må jo skjønne at dette bare er slik som situasjonen er nå, med altfor mange katter.

Anonymous poster hash: 0b9d5...c54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis ALLE kattene skal kastreres er det jo ingen som får kattunger lengre...

Anonymous poster hash: 8a0e7...499

Det er ingen fare med det første! Det drepes om lag 40.000 uønskede kattunger her til lands årlig (ofte på bestialske måter), og det dør rundt 20.000 hjemløse katter hvert år som følge av sult, kulde eller sykdom fordi de ikke har et hjem!

Om det skulle bli påbudt med kastrering av alle katter, vil det alltid være en og annen som bryter loven. Èn ukastrert hunnkatt og hennes avkom kan resultere i over 100 katter på få år.

Tror ikke det blir manko på katter med det første nei...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan godt en katt få kattunger så lenge det er planlagt på en måte. Eieren av katten vet feks allerede før en graviditet på katten at kattungene beholder hun selv eller hun har noen hun kjenner som har lyst på kattunger. Avl vil jeg kalle det.

Men fortsatt har man ikke det så bør man sterelisere katten sin.

Jeg og eksen hadde og et uhell med en av våre katter. Det er 6 år siden hvor vi skaffet oss to kattunger. En gutt og en jente som var søsken. Alle venner av meg med katt samt dyrlegen sa vi burde vente med kastrering til hannkatten var minst 9 mnd. Samme gjaldt for jentepusen. Skulle aldri ha gjort det for hun fødte 2 kattunger da hun var 8 mnd som var innavls katter. Heldigvis fikk vi to friske kattunger som vi beholdt. Hannkatten på 8 mnd ble kastrert to dager senere. Og den andre nye hannkatten som vi fikk ved 6 mnds alder. Hunnpusene i løpet av året etter siden de var innekatter.

Men jeg angrer ikke på at vi tok vare på kattungene når først uhellet var ute. Nå har jeg dessverre bare 3 av kattene igjen da den eldste hannkatten døde i februar i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare må si det.....Ho-katter kan steriliseres etter 4-6mnd. Når jeg adopterte min nåværende katt (fra dyrebeskyttelsen) så var hun sterilisert, og hun var ca 6mnd når hun kom til meg, dog med arr på seg, i følge av steriliseringen.. Så i og med at det er bevist at de kan steriliseres i ung alder, så er det ingen unnskyldning uansett dyrlege og be dere vente til de er over 6 mnd. De blir faktisk kjønnsmoden i samme alder som du kan du kan sterilisere/kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...