Gå til innhold

Jeg ønsker meg hest, men vet ingenting og har kun ridd i sommer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri sittet på hesteryggen inntil i sommer - da ble jeg med på flere rideturer i fjellet i den norske fjellheimen.

Jeg, som alltid har vært så redd for hest, ble helt forelsket da jeg fant ut hvor fantastisk det var å sitte på hesteryggen.

Det å faktisk mestre hesten ga meg mersmak og mestringsfølelse, og instruktørene sa at jeg hadde talent og trodde jeg hadde ridd før.

Jeg ble så glad i alle hestene jeg møtte den sommeren og ønsket å ta med meg de alle hjem, men det går jo ikke når jeg bor i byen i en leilighet.

Jeg ønsker å begynne å ri hest, og lurer på hvor jeg kan gjøre dette i Oslo og omegn da jeg ikke aner noe om hest ei heller kjenner jeg ingen som driver med hest.

Hvordan skal jeg gå frem?

Kan jeg bare kjøpe/låne meg hest og hva slags hest og hvor skal jeg ha den?

Hva slags utstyr og for trenger jeg?

Hva koster en hest i det hele tatt mtp alle utgifter?



Anonymous poster hash: 6d2fb...a5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke bare kjøpe deg hest uten videre uten å ha peiling på det. (Og det er dyrt!). Google rideskole eller lignende i Oslo, så får du opp massevis av treff. Ring til noen av de og hør om muligheten for å få komme å ri, lære om hestehold etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt rideskole og meld deg på nybegynnerkurs. Du trenger sko med heler, og varmt tøy, gjerne bukse uten sømmer i skrittet.

Du skjønner raskt etter noen timer at det ikke bare er å kjøpe seg hest :) Kan heller komme tilbake og spørre mer når du har vært på kurs noen ganger.

Du kan også låne deg hestebøker. Jeg lærte veldig mye via Pennyklubben, men da var jeg sju år og da, så ikke sikkert det er like fristende for deg ;)

*Koster ofte ca 1000-2000 i mnd for for, ofte 1000-5000 i stall-leie i mnd, og hovslager 600-700 hver 6. uke. Så har du veterinær i tillegg, samt utstyr som blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du forelska deg i hest, det er en fantastisk hobby! Men det tar mye tid! Du må nok gå på rideskole noen år, ja. Jeg gikk vel i sju år tror jeg, før jeg kjøpte hest. Ellers kan man også ha hest på halvfor (at man har ansvaret noen ganger i uka og "eier" hesten de dagene). Det er mye å lære og mye man må sette seg inn i. Hva gjør du feks om hesten blir redd og stikker? Alt om for, stell, tilpasning av utstyr, trening, grunnleggende dressur, hva du trenger til ulikt vær etc må læres. Mye kan læres via bøker og nettet, men mest av alt av å oppsøke en stall, få undervisning og snakke med andre som er mer erfarne.

Og om du etter hvert får egen hest må du regne med å bruke rundt tre timer hver dag på det.

I Oslo og omegn er det massevis av staller, og mange som søker hjelp til hesten sin (halvfor eller mindre). Men da krever de at du kan endel. Mange rideskoler, som Øvre Fossum og EKT tilbyr voksnkurs!

Lykke til! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...