Gå til innhold

Pusse tenner på hunden


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, har begynt nå. Hundene mine spiser dentastix, men syns ikke det hjelper. Har kjøpt tannbørste og tannkrem + en sånn liten vott man putter fingeren inn i slik at man kan pusse med fingeren. I begynnelsen var de ikke så begeistret for det, men det går bedre og bedre :)



Anonymous poster hash: 94692...541
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liker det absolutt ikke, så nei. Gir Dentastix, griseører og sørger for at han spiser tørrfòr. Gir veldig sjeldent våtfòr og kun harde godbiter for å forebygge



Anonymous poster hash: aadaa...f30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser altfor sjelden... Maks en gang i uka. Men vi bruker en gel fra dyrebutikken som heter Clean Teeth Gel, og syns det hjelper. Men det som hjelper mest, er å gi ham knoker, skinkebein, margbein og sånt. Tennene hans gikk fra gule til hvite veldig raskt etter at han fikk mer sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som hjelper, i tilegg til bein o.l som Draqgonfly84 nevner, er å ikke gi tørrfor, men heller noe ala Vom og hundemat, da det er tørrfor som gir hunder stygge tenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusset tennene på hunden jeg hadde.

Dentastix fikk han ikke etter å ha satt den fast i munnen på tvers, sånn at den satt skikkelig fast. Veldig glad jeg var hjemme da, og ikke er av de som gir sånt til hunden før man går på jobb f.eks.

Desuten så er de sukkerbomber uten like, og ikke sunne.

Han fikk derimot harde store tyggebein som han brukte evigheter på å tygge på om kvelden etter tur, tørrfor, og sånn pulver man strør over maten for å fjerne plakk.

Husker ikke hva det het.

Han elsket ikke å pusse tenner, men det måtte gjøre på lik linje som å klippe negler.

Han godttok det derimot siden vi hadde herjelek i sengen ettterpå, og det var favoritten hans av alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dentastix fungerer jo ikke, heller ikke tørrfôr. I bestefall kun på bakre tenner, det brukes ikke på fremtenner og "rovdyrtennene" i det hele tatt, ei heller harde griseører bruker hunden på fremste tenner. Da er rå mye bedre.

Hovedingrediensen i Dentastix er ris (karbo = sukker), samt tørt inneholder og karbo. Og tørt etterlater smuler i munnhulen som bakterier trives godt med.

Så gir man ikke rått kjøtt og bein så er der mulig man må pusse tenner daglig for å forebygge.

Anonymous poster hash: 90c83...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

En annen ting som hjelper, i tilegg til bein o.l som Draqgonfly84 nevner, er å ikke gi tørrfor, men heller noe ala Vom og hundemat, da det er tørrfor som gir hunder stygge tenner.

Men mye våtfôr er heller ikke bra da det ikke gir særlig med tyggemotstand selv om det serveres frossent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mye våtfôr er heller ikke bra da det ikke gir særlig med tyggemotstand selv om det serveres frossent.

Våtfôr og råfôr er ikke det samme, men selv boksemat er bedre for tannhelsen enn tørrfôr er nettopp fordi det ikke etterlater smuler.

Og servert frossent så er tyggemotstanden rimelig god, jo, mye bedre enn på små knotter iallefsll. Hard i midten og litt myk utenpå vil hunden også gjerne bruke de fremste tennene til å rive av biter av denna klumper også.

Anonymous poster hash: 90c83...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fin info. Det vil si at jeg kan skrinlegge dentastix med god samvittighet.

Men er det sånn at man kan gi hunden rått kjøtt som feks koteletter (ikke røkte/saltede) slik at de får bedre tannhelse?

Jeg ser noen nevner rå griseører og margbein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtfôr og råfôr er ikke det samme, men selv boksemat er bedre for tannhelsen enn tørrfôr er nettopp fordi det ikke etterlater smuler.

Og servert frossent så er tyggemotstanden rimelig god, jo, mye bedre enn på små knotter iallefsll. Hard i midten og litt myk utenpå vil hunden også gjerne bruke de fremste tennene til å rive av biter av denna klumper også.

Anonymous poster hash: 90c83...d4f

Men vil de ikke få vondt i magen av å spise frossen, tinende mat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for fin info. Det vil si at jeg kan skrinlegge dentastix med god samvittighet.

Men er det sånn at man kan gi hunden rått kjøtt som feks koteletter (ikke røkte/saltede) slik at de får bedre tannhelse?

Jeg ser noen nevner rå griseører og margbein?

Så lenge det ikke er varmebehandlet kan du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er varmebehandlet kan du det.

Takk :)

Da tenker jeg at jeg skal forsøke det, pluss en sånn vott som nevnes over her, til å gnubbe tennene med.

Mulig det er en fordel å venne den til tannbørste?

Forsøkte å bruke en, men den biter i den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Da tenker jeg at jeg skal forsøke det, pluss en sånn vott som nevnes over her, til å gnubbe tennene med.

Mulig det er en fordel å venne den til tannbørste?

Forsøkte å bruke en, men den biter i den...

Her også biter han litt. Jeg tar en omgang der jeg pusse fort og så lar jeg han bite forsiktig på selve børsten der tannkremen er. Han får jo pusset tennene slik også:)

Lukte tannkremen kjøtt? Det gjør den vi har så han blir jo helt gal når vi kommer med den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her også biter han litt. Jeg tar en omgang der jeg pusse fort og så lar jeg han bite forsiktig på selve børsten der tannkremen er. Han får jo pusset tennene slik også :)

Lukte tannkremen kjøtt? Det gjør den vi har så han blir jo helt gal når vi kommer med den:)

Jeg har en med "fuglesmak"...

Jeg har forstått at det viktigste er å pusse langs overgangen mellom tannkjøttet og tennene. Men jeg har ikke lykkes med å faktisk få lov til å børste tennene hans noe.

Edit: (Tenkte det var fint med fuglesmak/ Poultry Flavor fordi den er en fuglehund.. :sjenert: Men ved nærmere ettertanke er det nok en logisk brist i bildet det er sted...)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil de ikke få vondt i magen av å spise frossen, tinende mat?

Nei, den er jo såklart ikke bunnfrossen innen den har nådd magen med mindre hunden svelger hele klumpen i ett jafs. :) En liten bit tiner jo fort.

Margbein skal du aldri gi, de er altfor harde for alle hundetenner og kan føre til slitasje og kanskje til og med knekking av tenner, samt bitene er nok for harde til å bli ordentlig fordøyd. Vektbærnde bein av større dyr skal aldri gis uansett str. på hund, ellers må man se det an - klarer hunden å ganske enkelt bite av beinbiter er det trygt, blir hunden liggende lenge og bare skrape på beinet uten å få av biter er det for hardt.

Har du ikke gitt rått kjøtt til hunden før ville jeg anbefalt en gradvis overgang før du plutselig gir masse kjøtt/kjøttfullt bein.

Anonymous poster hash: 90c83...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er jo såklart ikke bunnfrossen innen den har nådd magen med mindre hunden svelger hele klumpen i ett jafs. :) En liten bit tiner jo fort.

Margbein skal du aldri gi, de er altfor harde for alle hundetenner og kan føre til slitasje og kanskje til og med knekking av tenner, samt bitene er nok for harde til å bli ordentlig fordøyd. Vektbærnde bein av større dyr skal aldri gis uansett str. på hund, ellers må man se det an - klarer hunden å ganske enkelt bite av beinbiter er det trygt, blir hunden liggende lenge og bare skrape på beinet uten å få av biter er det for hardt.

Har du ikke gitt rått kjøtt til hunden før ville jeg anbefalt en gradvis overgang før du plutselig gir masse kjøtt/kjøttfullt bein.

Anonymous poster hash: 90c83...d4f

Aha. Så det vil si at koteletter og margbein ikke er særlig egnet?

Blir litt forvirret her, nå merker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det på den ene hunden vår fordi hun har litt grums på de bakerste selvom hun har dental-fôr og spiser en dentastix av og til. Bruker sånn trekantet hundetannbørste og hundetannkrem (lukter kattemat, så den elsker hun). Før brukte vi barnetannkost, men det er så jævlig mye lepper og dritt i kjeften på henne, så det funket bedre med en litt ekstra lang en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...