Gå til innhold

Katten min døde av FIP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Katten jeg har hjemme virker frisk. Og jeg tror han leter etter broren sin. Jeg har ikke tenkt å få ham testet for coronaviruset heller, da jeg syns han fortjener ro nå.

Så jeg håper virkelig at han ikke har FIP, men må vel ta tiden til hjelp? Han er også 7 mnd eldre enn han som døde, men det som gjør meg redd er jo at de kommer fra samme foreldre.

Anonymous poster hash: 42b9f...34c

Det var godt å høre, TS.

Jeg er nok enig i at han fortjener litt ro nå, men ring gjerne en oppegående vetrinær og hør om litt råd.... om det er lurt å ta et besøk eller om det er bortkastet.

Han savner garantert broren sin.... katter er ikke annerledes enn andre dyr slik sett.... og han merker at du ikke er i toppform mentalt sett nå....

Jeg merket det da min funksjonshemmede hjertevenn var innlagt for å operere ut FOR-L tennene sine. De to andre lette etter ham, sutret og pep og lette...

Jeg krysser fingre, tær, poter og alt som krysses kan for at det går godt med ham du har i huset :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var godt å høre, TS.

Jeg er nok enig i at han fortjener litt ro nå, men ring gjerne en oppegående vetrinær og hør om litt råd.... om det er lurt å ta et besøk eller om det er bortkastet.

Han savner garantert broren sin.... katter er ikke annerledes enn andre dyr slik sett.... og han merker at du ikke er i toppform mentalt sett nå....

Jeg merket det da min funksjonshemmede hjertevenn var innlagt for å operere ut FOR-L tennene sine. De to andre lette etter ham, sutret og pep og lette...

Jeg krysser fingre, tær, poter og alt som krysses kan for at det går godt med ham du har i huset :hug:

Snakket med veterinæren som tok seg av den andre, hun mente at dersom han begynte å spise igjen trengte jeg ikke å bekymre meg, Og det har han jo gjort. Kommer nok til å følge med litt ekstra på dovaner og alt annet fremover da... Håper ikke at dette er noe som ligger i genene, men kan det gjøre det?

Hver natt etter at lillepus forsvant har han stått midt på stuegulvet og mjauet stakkars. Da har jeg hentet ham inn i senga, og latt døra stå på gløtt. Han kan også være ute nå sammen med oss uten å gå sin vei, men mjauer innimellom for å høre hvor vi er om vi er lengre ut i gården.

Anonymous poster hash: 42b9f...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Snakket med veterinæren som tok seg av den andre, hun mente at dersom han begynte å spise igjen trengte jeg ikke å bekymre meg, Og det har han jo gjort. Kommer nok til å følge med litt ekstra på dovaner og alt annet fremover da... Håper ikke at dette er noe som ligger i genene, men kan det gjøre det?

Hver natt etter at lillepus forsvant har han stått midt på stuegulvet og mjauet stakkars. Da har jeg hentet ham inn i senga, og latt døra stå på gløtt. Han kan også være ute nå sammen med oss uten å gå sin vei, men mjauer innimellom for å høre hvor vi er om vi er lengre ut i gården.

Anonymous poster hash: 42b9f...34c

Han roper på dere ja.... for å sjekke at dere ikke plutselig har forsvunnet dere også...

Og er det noe jeg ikke er så er det vetrinær... bare en helt (u)alminnelig katteier.

Men, det det synes være enighet om i dag er det som AUG--UAG så korrekt sier; nemlig at katten må være predisponert for å mutere viruset.

Så virker det som en genetisk komponent involvert... kanskje den medfører en svekkelse i kattens imunforsvar og sammen med andre komponenter medfører at viruset muterer ?

Jeg vet mye mer om kattens følelsesliv, - og han trenger dere nå... han trenger tryggheten i at dere er forutsigbare... han roper når han føler han har mistet dere.

Her ligger hele gjengen i sengen sammen med meg, så jeg syns det høres fornuftig ut at han får lov til å søke til dere om natten.

Det er noe svært beroligende og trygghetsskapende ved å sove inntil noen (det går begge veier, både for katt og menneske).

Følg med på allmennstatusen hans, på dovaner, matlyst, humør og aktivtet.

- og jeg hadde nok strøket over buken hver dag mens jeg koset maven hans.... sånn for å berolige meg selv og føle at jeg oppdaget tilløp til en svulmende buk så tidlig som mulig... for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pilker jo borti den katten så mye at han allerede er lei tror jeg. Leker litt, men han stopper ofte opp for å se om broren kommer løpende:( Broren var jo mye mer leken, den eldre katten har alltid vært en liten herremann egentlig.

Nå har jeg fått et litt annet spørsmål i hodet mitt, som kanskje dere flotte kg'ere vet svaret på? Når en rasekatt dør av en sykdom, blir da dødsfallet og årsaken meldt inn til rasekattregisteret? Det meldes jo liksom når vi mennesker dør. Om flere katter fra samme foreldre skulle få syke barn må det vel oppdages på en eller annen måte?



Anonymous poster hash: 42b9f...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg oppdaterer min egen tråd i tilfelle noen skulle google og trenge opplysningene.

Når rasekatter dør er det desverre ingen plass hvor det meldes, heller ikke om flere fra samme oppdrett eller flere fra samme kull dør av samme sykdom.

Oppgjøret ble klart i dag, men det jeg selv la ut den søndagen må jeg selv ta ansvar for å sende inn til forsikringsselskapet. Når oppgjøret ble klart fikk jeg faktura fra klinikken jeg var på, og så får jeg tilbake det andre jeg la ut etterpå.

Vår litt eldre katt ble kalt inn til klinikken på bakgrunn av at jeg fant ut via via at et kullsøsken (og en fra et tidligere kull) av vår døde katt også hadde dødd av FIP. Den eldste testet positivt på coronaviruset og viste seg å være blodfattig. Videre prøver er sendt til UK. Røntgen var ok, og andre klinsike tester var ok. Ellers viste han mange tegn på stress, noe som ikke er så merkelig med tanke på at han våket over sitt syke søsken to netter. Men heldigvis ingen andre tegn på å utvikle FIP så langt. Vi ble sterkt frarådet å skaffe oss flere katter fra oppdrettet.

Den katten vi har igjen kommer nå til å bli verdens mest bortskjemte pus!



Anonymous poster hash: 42b9f...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

TS igjen, og jeg oppdaterer tråden enda en gang for fremtidige rammede. Den andre katten min døde 4 dager etter det forrige innlegget. De fire dagene var han verdens mest bortskjemte prins med nytrukket fisk, favorittmaten og soveplass under dyna vår. Desverre fikk han samme type anfall som den andre, og da vi kom inn på klinikken hadde blodprøvesvarene kommet fra UK. De var en kopi av brorens sine rett og slett. Det var hardt å for andre gang på 2 uker ta farvell med en bestevenn :(

Storepus valgte jeg å sende til Veterinærhøgskolen for obduksjon, og svarene kom nå på at det var tørr FIP. Føles ok at han har bidratt til lærdom, og jeg oppfordrer alle som blir bedt om det til å si ja.

Oppfordrer igjen til forsikring, de to timene vi var inne til veterinæren i forrige innlegg kostet 9000 kroner med alle testene, røntgen osv.

Har til slutt funnet ut at det finnes et dødsregister på rasekatter, men at dette er basert på frivillighet. Du må selv sende inn til rasekattforbundet at katten din er død. Jeg håper på at flere rasekatteiere blir klar over dette, min oppdretter opplyste i alle fall ikke om det.

For de som ønsker mer info om FIP kan jeg si at det finnes mange nettsider, selv har jeg funnet den her bra: http://www.dr-addie.com/. Og for de som skulle oppleve det samme kan jeg fortelle at det finnes gode støttegrupper på Facebook.

Vi har nå blitt anbefalt å vente i tre mnd før vi skaffer oss en ny katt, slik at det muterte viruset er ute av huset. Sånn for å være på den sikre siden. Denne gangen kommer vi til å gå for en annen rase som er mer selvstendig, og ønsker å være eneste eier til oss mennesker. Savnet etter våre to hårete brødre vil nok alltid være der, de var noen virkelig skjønne skapninger :)



Anonymous poster hash: 42b9f...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Trist å høre at du mistet to katter til dette fæle viruset. Vi måtte avlive vår yngste (10 mnd) i går. Det gikk raskt nedover på slutten. Han hadde våt FIP, hvor både buk og brysthulrom ble fylt med væske.

Du skriver om et dødsregister, kunne du ha linket til dette?

Vet hvor tøft dette er, vi sørger over tapet av vårt lille sjarmtroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer for tapene dine. Takk for at du tar deg tid til å oppdatere, dette kan nok bli en nyttig tråd for andre.



Anonymous poster hash: 3198a...45a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...