Gå til innhold

Katten min døde av FIP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to katter og den ene døde denne uken av FIP. Ble akutt syk, lagt inn hos veterinæren og kom aldri hjem igjen :( Ble bare 5,5 mnd. De fikk åpnet ham da han var død, og fant alle tegnene på FIP.

Har enda en katt hjemme som er litt over ett år. Hva er sjansen for at han også skal få det? Jeg har vasket matskålene i oppvaskmaskin og kloret kattedoene. Er det noe mer jeg kan gjøre? Han spiser og drikker igjen nå heldigvis, men sultestreiket de tre første dagene lillepus var borte. Virker som om han sørger, men jeg vet ikke om det er jeg som bare tror det og menneskeliggjør ham.

Kjenner jeg er helt på tuppa nå, og livredd for å miste den andre også :(



Anonymous poster hash: 42b9f...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FIP er en ganske spesiell sykdom. Den er i segselv ikke smittsom da den kommer av et FeCoV (Felint Corona Virus) som er svært utbredt blant katter. En infeksjon med FeCoV vil som regel føre til en mild, forbigående diaré eller ingen symptomer.

Hos enkelte katter vil viruset mutere til FIPV (Feline Infectious Peritonitis Virus), som er det som forårsaker sykdommen FIP. Den muterte formen er ikke blitt funnet å være smittsom mellom individer, det virker som hver enkelt katt må mutere FeCoV til FIPV for å bli syke av FIP, dette skjer bare hos en liten andel FeCoV smittede katter. Det virker også til å ha en genetisk komponent der man i hvert fall i enkelte linjer av rasekatter ser en klar sammenheng mellom hvilke linjer/familier av katter som muterer viruset og de som ikke gjør det. Katten må med andre ord være predisponert for å mutere viruset.

FIP er en raskt drepende sykdom når den først slår ut om det er våt FIP (den helt klart mest vanlige formen), men selv tørr FIP dreper ganske fort. Det finnes ingen kur eller god behandling.

Det er stort sett svært unge katter (under 1 år), svært gamle katter, eller katter som har dårlig immunforsvar som er mest utsatt for å mutere viruset.

Enden på visa er at dette forårsakes av et svært vanlig virus FeCoV, som sjelden muterer men når det gjør det fører til død for den infiserte katten. Er ikke så mye du kan gjøre annet enn å fortsette som vanlig. Ville ikke tatt inn en ny katt i husholdet umiddelbart, eller påført den andre katten noe annet unødig stress (stress senker immunforsvaret), bare som en ekstra forsikring. Etter all sansynlighet vil ikke din andre katt utvikle FIP.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett ganske enkelt å ta en test hos dyrlegen, de må ta en blodprøve av katten. Jeg testet min for det, hun hadde det ikke.

Katter sørger uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye.

Mistet min 5,5 mnd gamle burmeser i dag av det samme. Helt grusomt. ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel uansett ganske enkelt å ta en test hos dyrlegen, de må ta en blodprøve av katten. Jeg testet min for det, hun hadde det ikke.

Katter sørger uten tvil.

Nei, du kan ikke enkelt teste for FIP hos veterinæren. Du kan sjekke coronatiter nivået, som kan gi en viss indikasjon på om katten har en aktiv infisering eller ny kontakt med FeCoV, men den sier ingenting om katten vil utvikle FIP eller ei. Den sykdommen kan bare sikkert diagnostiseres ved obduksjon.

Høy titer kan være en indikasjon på FIP, og svært lav titer kan være en indikasjon på at kattens immunforsvar ikke lenger virker som det skal. Begge deler kan skyldes FIP eller helt andre ting.

En vanskelig sykdom dette her.

Lille-pus: ting har heldigvis blitt litt bedre siden FIP var den store skrekken ingen snakket om. Nå er det ganske mange som er åpne innad i kattemiljøet i det minste :) Men for 10-15år siden var det ikke lett å få noen til å si noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Gamle vaner er vonde å vende, AUG--UAG....

Det er defor jeg legger disse tre ut og ber folk opplyse seg selv litt mer.

Jeg kjenner en av de vetrinærene Connie var i kontakt med... det er ikke helt fritt for oppdrettere i mitt nærmiljø... og ting tar mer enn 10 år før de endre seg helt.

Spør en hvilken som helst oppdretter også i dag om det har vært tilfeller av vår FIP i katteriet hos vedkommende... og blikket du får kan ofte drepe deg.

Men, det går freover, det er rett. Ulempen er at det går sakte... desverre... det henger fremdeles en god del forommer igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aktiv oppdretter selv fra 2000-2011/12 så jeg kjenner ganske så godt til en del innen rasekattmiljøet. Jeg har alltid selv vært en svært åpen person angående mine dyrs helse (jeg har jo fortsatt hunder) på godt og vondt. Kanskje det er derfor jeg kjenner til såpass mye som har opptatt hos andre? Også mange med helt andre raser enn det jeg hadde.

Jeg synes det er vanskeligere å få vettug helseinformasjon ut av hundefolk, annet enn de som ikke legger noe prestisje eller ære i det hele (de er jo som regel ikke oppdrettere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ingen av miljøene er vel perfekt nei ;)

Det positive er at det går den rette veien, så får vi akseptere at det tar litt tid å vende en stor skute.

Dette er en liten avsporing:

Gleder meg enormt til Norge får sitt første katteri med gammeldagse siamesere jeg, da skal Pus ha rasekatt...

En slik gutt

Apollo52-1024x682.jpg

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing ja, men enig med deg at Thai er flotte katter. Har klappet og kost med noen sånne i Finland for noen år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fin den opprinnelige siameseren var!

Jeg tenkte å skaffe en katt til når høsten kommer jeg. Først vil jeg vite at pusen jeg har hjemme i dag overlever. I tillegg skal vi på ferie om ti dager, og da skal han bo til min mor, så noe mer stress enn det tørr jeg ikke utsette ham for stakkars. Glad han ikke skal bo på kattehotell i alle fall.

Når jeg skal anskaffe en ny en kommer jeg til å spørre om antallet FIP-rammede katter fra katteriet, men jeg forstår det sånn av dere at det ikke er sikkert jeg får noe korrekt svar? Er det andre ting jeg bør/kan se etter?



Anonymous poster hash: 42b9f...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Hvor fin den opprinnelige siameseren var!

Jeg tenkte å skaffe en katt til når høsten kommer jeg. Først vil jeg vite at pusen jeg har hjemme i dag overlever. I tillegg skal vi på ferie om ti dager, og da skal han bo til min mor, så noe mer stress enn det tørr jeg ikke utsette ham for stakkars. Glad han ikke skal bo på kattehotell i alle fall.

Når jeg skal anskaffe en ny en kommer jeg til å spørre om antallet FIP-rammede katter fra katteriet, men jeg forstår det sånn av dere at det ikke er sikkert jeg får noe korrekt svar? Er det andre ting jeg bør/kan se etter?

Anonymous poster hash: 42b9f...34c

Det er ikke sikkert at svaret forteller deg om sannsynligheten for en katt med anlegg for FIP er større.

Det er det vi forsøker å fortelle deg, og at en del gamle forestillinger om FIP kanskje eksisterer.

Det er ikke mange tilfeller av FIP som registreres hvert år, og en oppdretter som er så uheldig å få et kull hvor en av ungene får FIP trenger ikke å få flere kull hvor en av ungene utvikler FIP.

Har den pusen du har hjemme i dag også FIP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke sikkert du får et ærlig svar :-/

En ting du kan spørre om er om de har hatt noen syke katter på et tidspunkt. Har de hatt flere katter en årrekke og sier nei, så er sjansen overveldende for at de ikke snakker sant.

En forkjølet katt har herpes, klamydia eller calici virus infeksjon. Symptomene er ofte milde hos vaksinerte katter, men man merker det jo. Litt diare er ikke helt uvanlig, og stadig fler har stiftet et ublidt bekjentskap med parasittene tri-trichomonas foetus og giardia.

De trenger ikke å ha hatt noe av dette, evt ikke testet og være klar over hva slags "forkjølelse" katten hadde osv. Men NOE vil de ha vært borti etter noen år med oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at svaret forteller deg om sannsynligheten for en katt med anlegg for FIP er større.

Det er det vi forsøker å fortelle deg, og at en del gamle forestillinger om FIP kanskje eksisterer.

Det er ikke mange tilfeller av FIP som registreres hvert år, og en oppdretter som er så uheldig å få et kull hvor en av ungene får FIP trenger ikke å få flere kull hvor en av ungene utvikler FIP.

Har den pusen du har hjemme i dag også FIP?

Katten jeg har hjemme virker frisk. Og jeg tror han leter etter broren sin. Jeg har ikke tenkt å få ham testet for coronaviruset heller, da jeg syns han fortjener ro nå.

Så jeg håper virkelig at han ikke har FIP, men må vel ta tiden til hjelp? Han er også 7 mnd eldre enn han som døde, men det som gjør meg redd er jo at de kommer fra samme foreldre.

Anonymous poster hash: 42b9f...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er dessverre ikke sikkert du får et ærlig svar :-/

En ting du kan spørre om er om de har hatt noen syke katter på et tidspunkt. Har de hatt flere katter en årrekke og sier nei, så er sjansen overveldende for at de ikke snakker sant.

En forkjølet katt har herpes, klamydia eller calici virus infeksjon. Symptomene er ofte milde hos vaksinerte katter, men man merker det jo. Litt diare er ikke helt uvanlig, og stadig fler har stiftet et ublidt bekjentskap med parasittene tri-trichomonas foetus og giardia.

De trenger ikke å ha hatt noe av dette, evt ikke testet og være klar over hva slags "forkjølelse" katten hadde osv. Men NOE vil de ha vært borti etter noen år med oppdrett.

Ja, det er sant. Takk for tips:)

Et annet spm, når klinikken har direkteoppgjør med Agria tar det da lang tid før jeg får oppgjøret og vet hvor mye jeg skal betale?

Anonymous poster hash: 42b9f...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre om den stakkars pusen din, ts. Krysser alt jeg har av fingre og tær for at den gjenlevende pusen får et langt og godt liv.



Anonymous poster hash: b406d...4af
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Ja, det er sant. Takk for tips:)

Et annet spm, når klinikken har direkteoppgjør med Agria tar det da lang tid før jeg får oppgjøret og vet hvor mye jeg skal betale? Anonymous poster hash: 42b9f...34c

Når jeg har hatt bruk for direkteoppgjør så har jeg kun betalt egenandelen direkte til veterinæren ved utsjekk av dyret. Veterinæren ordner altså direkte med Agria om den gjenstående biten. Ved direkteoppgjør venter du altså ikke på å få vite hva du skal betale. Du får i etterkant et brev i posten fra Agria om at det har blitt foretatt et oppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har hatt bruk for direkteoppgjør så har jeg kun betalt egenandelen direkte til veterinæren ved utsjekk av dyret. Veterinæren ordner altså direkte med Agria om den gjenstående biten. Ved direkteoppgjør venter du altså ikke på å få vite hva du skal betale. Du får i etterkant et brev i posten fra Agria om at det har blitt foretatt et oppgjør.

Han ble syk på en søndag, så måtte jeg betale en del på den første turen min (4200 kr). Siden han ikke ble bedre og vi måtte inn igjen samme dag, og det ble klart at vi måtte legge ham inn mandag slapp jeg å betale de 6000 kronene tur nummer to kostet. De utfører ikke direkteoppgjør i helgene. Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar å få oppgjøret ferdig?

Søndagen var en virkelig påminner om hvor viktig det er med forsikring, og hvor dumt det er at offentlig smådyrvakt mistet støtten sin. Bor heldigvis i en by med privat dyrlegevakt, og det er jeg glad for.

Anonymous poster hash: 42b9f...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...