Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hjelp, det er mange. Topp tre for øyeblikket:

1. Særskriving

2. Og/å-feil

3. d i ord som ikke engang uttales med d! ("sundt")

Den siste feilen skyldes vel ikke uttale, men at det er andre, lignende ord som skrives med d. Som rund, hund, og faktisk sund (som i "ødelagt").

Men dte var selvfølgelig ingen unnskyldning for å skrive det feil, bare en liten digresjon. "Sund" irriterer vettet av meg og, har av prinsipp sluttet å kjøpe "sunde" brød bl.a. *sær*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

folk som dropper dobbel konsonanter når de skal være der, og bruker dem når de ikke skal være der. slik som 'jeg hetter per og igår hade jeg bursdagsfest'.

og folk som skriver 'pirsing' når de mener piercing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk åssen, korsen og andre dialektvarianter av hvordan er bedre. Det er dialekt, ikke bare feilbrukte spørreord. Om man bør skrive dialekt er jo en annen diskusjon...

Er enig i det altså!

Jeg sier åssen, men er sjeldent jeg skriver det inne her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil spørrepronomen ("Hvem bil har du?") ligger vel på toppen akkurat nå. Jeg vrenger meg innvendig når jeg leser det. En god nummer to er overbruk av "dem" i stedet for å bruke "de".

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mulige former av ordet ansiennitet (jeg forventer at de som faktisk skal bruke ordet slår det opp hvis de ikke vet hvordan det skrives), særlig ansinitet. Og facinert! Det gir jo ikke mening engang. Hvis jeg først skulle skrive det feil hadde jeg skrevet fasinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt verste jeg ser er når man bruker 'hun' når det skal være 'henne', eks.: .. og jeg sa det til hun.

Kjenner det vrenger seg.

Ellers ordelingsfeil, slik at meningen i verste fall egentlig blir en helt annen. For ikke å snakke om 'intrisert' og andre enkeltord i samme gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk åssen, korsen og andre dialektvarianter av hvordan er bedre. Det er dialekt, ikke bare feilbrukte spørreord. Om man bør skrive dialekt er jo en annen diskusjon...

Åssen er faktisk lov, uten at jeg forsvarer bruken av det på noen måte! Det er naturlig for meg å si det, men slett ikke skrive det.

Den verste skrivefeilen jeg ser er gal bruk av ett/ et, i tillegg til særskrivingsfeil. Det heter ikke "kjempe fint"! Dette er ting som ikke bør være vanskelige å lære seg, dersom man ønsker å gå inn for det.

Håper denne tråden blir liggende på Generell debatt, sånn at de som ikke er spesielt interesserte i språk også kan se den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Åssen er faktisk lov, uten at jeg forsvarer bruken av det på noen måte! Det er naturlig for meg å si det, men slett ikke skrive det.

Den verste skrivefeilen jeg ser er gal bruk av ett/ et, i tillegg til særskrivingsfeil. Det heter ikke "kjempe fint"! Dette er ting som ikke bør være vanskelige å lære seg, dersom man ønsker å gå inn for det.

Håper denne tråden blir liggende på Generell debatt, sånn at de som ikke er spesielt interesserte i språk også kan se den. :)

Uff. Jeg er nok en som ofte skriver feil av ett/et.

Du skulle ikke tilfeldigvis ha regelen for hva som skal brukes når tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Jeg er nok en som ofte skriver feil av ett/et.

Du skulle ikke tilfeldigvis ha regelen for hva som skal brukes når tilgjengelig?

jeg er litt trøtt og ikke så flink til å uttrykke meg nå, men ett skal hovedsaklig brukes når man poengterer at det er ett, tallet ett som er viktig. At dte er ett og ikke to (eller tre). "Han hadde ett mål i livet." eller "Det er ett bilde igjen på minnekortet". Mens det heter "Han var et skolelys" eller "ønsker deg et godt år".

Tenk at du bruker ett i samme situasjoner som du ville brukt én. (hvis du bruker det da ;))

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og folk som skriver 'pirsing' når de mener piercing.

Pirsing står i ordboka, altså er det helt ok å skrive.

Takk, det var samme informasjonen jeg fant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særskrivingsfeil (orddeling) topper lista. Da ser jeg bort fra manglende punktum, manglende mellomrom mellom tegn og feil bruk av små bokstaver, som egentlig er enda mer irriterende, men de innleggende leser jeg sjelden. Feilaktig særskriving dukker opp over alt, og irriterer meg derfor mer.

Så enig!

Å skrive visst istedet for hvis,

vert/hvert/hvært istedet for vært

eller og/å-feil.

Ekstremt irriterende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feil spørrepronomen ("Hvem bil har du?") ligger vel på toppen akkurat nå. Jeg vrenger meg innvendig når jeg leser det. En god nummer to er overbruk av "dem" i stedet for å bruke "de".

Jeg syns faktisk overbruk av de når det skal være dem. Det samme med hun når det skal være henne. Har mye mer toleranse for feil som har bakrgrunn i bred dialekt, framfor det jeg oppfatter som en forfining (jeg tror nemlig en del i visse områder oppfatter henne og dem som bredt og mindre pent, og dermed dropper disse formene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil spørrepronomen ("Hvem bil har du?") ligger vel på toppen akkurat nå. Jeg vrenger meg innvendig når jeg leser det. En god nummer to er overbruk av "dem" i stedet for å bruke "de".

Eller motsatt - de i stedet for dem. "Si det til de" .. eller hvis de i tillegg skriver di i stedet for de - "si det til di" - det er ille det.

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...