Gå til innhold

Lei av hvordan psykisk syke blir fremstilt på TV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier så er jeg lei av hvordan psykisk syke fremstilles på TV, i filmer osv. Feks i Criminal Minds er man helt gal om man har tvangstanker/OCD. Har selv dette, og det er IKKE sånn de fremstiller det! Man er ikke gal om man er deprimert... Eller har angst... Synes det er mer riktig å fremstille en personlighetsforstyrrelse slik for det kan ofte oppleves på den måten. Folk får et helt feil bilde av hvordan det er å være psykisk syk! Føler meg jo nesten gal når jeg sier jeg er det pga dette... Noen som tenker det samme?

Vet ikke om dette er riktig sted å poste på men men.

Anonymous poster hash: f81ae...b02

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg, TS!
Det er svært sjeldent at psykiske lidelser blir framstilt på korrekt måte i media generelt... Utrolig trist og skammelig.



Anonymous poster hash: 72c1a...606
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, TS!

Det er svært sjeldent at psykiske lidelser blir framstilt på korrekt måte i media generelt... Utrolig trist og skammelig.

Anonymous poster hash: 72c1a...606

Ja... Er ikke rart det er tabu å snakke om sånt eller være åpen om det...

Anonymous poster hash: f81ae...b02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thesledge

Så enig! Føler meg gal når jeg snakker om å være psykisk syk på grunn av dette, selv om jeg ikke er det i det hele tatt. Ganske så trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drapsmann vil ha erstatning

43-åringen mener han var så psykotisk da han ble skrevet ut fra sykehus at myndighetene må ta ansvaret for at han endte som drapsmann.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/drapsmann-vil-ha-erstatning-1.3279300

Folk som er syke i hodet er syke i hodet. Det er bare sånn det er.



Anonymous poster hash: daf78...fb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, jeg har både angst og depresjoner, men syntes ikke vi blir fremstilt feil. Blir fremstilt i båser, men det gjør jo "alle". Tror ikke andre grupper er mer riktig representert, men de reagerer ikke da de selv ikke føler tabuet.



Anonymous poster hash: 44760...980
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tv er ikke virkeligheten, jeg tror de fleste klarer å skille der.



Anonymous poster hash: bb984...a2e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv er ikke virkeligheten, jeg tror de fleste klarer å skille der.

Anonymous poster hash: bb984...a2e

Med mindre man er ko-ko :fnise:

Anonymous poster hash: daf78...fb3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som overskriften sier så er jeg lei av hvordan psykisk syke fremstilles på TV, i filmer osv. Feks i Criminal Minds er man helt gal om man har tvangstanker/OCD. Har selv dette, og det er IKKE sånn de fremstiller det! Man er ikke gal om man er deprimert... Eller har angst... Synes det er mer riktig å fremstille en personlighetsforstyrrelse slik for det kan ofte oppleves på den måten. Folk får et helt feil bilde av hvordan det er å være psykisk syk! Føler meg jo nesten gal når jeg sier jeg er det pga dette... Noen som tenker det samme?

Vet ikke om dette er riktig sted å poste på men men.

Anonymous poster hash: f81ae...b02

Nå er du ikke særlig bedre selv. Du ser på andre som er psykisk syk slik som friske personer ser på deg. Friske personer opplever deg som unormal på grunn av handlingsmønster og hvordan oppførselen din oppleves. Du ser på personer med personlighetsforstyrrelser bør sees på som "de gale" fordi de oppleves på den måten?? Mer enn du og dine tvangstanker? OCD kan også være et kriterie for å stille en personlighetsforstyrrelse som diagnose. Blir personen da mindre eller mer "gal" i følge deg?

En person med diagnosen personlighetsforstyrrelse kan for eksempel bare ha opplevd en depresjon i barne-og ungdomsårene, på grunn av forholdene i hjemmet eller langvarig omsorgssvikt, som førte til isolering og som dermed har ført til manglende evne til å lese og løse de sosiale kodene, sosial angst eller bare tilbaketrekking fra å oppretholde kontakt med mennesker. Personen går ikke å plotter å starte 3. verdenskrig eller planlegger mord, død og fordervelse av den grunnen. Det er bare lettere og mindre stressende å forholde seg til andre. Akkurat som de med tvangstanker bruker samme strategi for å unngå å oppsøke eller gjøre unødvendig stressende ting.

Det finnes flere former og grader av personlighetsforstyrrelser (som jeg forresten synes er et helt grusomt ord). Der er det heller ikke riktig at alle som har fått en spesifikk diagnose, i følge resoneringen din i HI, skal settes i bås og fremstilles, eller blir skøvet foran for å måtte bli hakket på i stedet for noen andre med tvangstanker, depresjon, maniske, schizofrene eller andre som er psykisk syke. Det er like feil, fordømmende og uetisk som det du opplever i forhold til dine tvangstanker og OCD.

Anonymous poster hash: 2bc46...968

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv er ikke virkeligheten, jeg tror de fleste klarer å skille der.

Anonymous poster hash: bb984...a2e

Nei, det er ikke virkeligheten, men faktisk er det ikke mange som klarer å skille der! De fleste trekker seg langt unna med en gang man forteller man er psykisk syk.

Anonymous poster hash: f81ae...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, jeg har både angst og depresjoner, men syntes ikke vi blir fremstilt feil. Blir fremstilt i båser, men det gjør jo "alle". Tror ikke andre grupper er mer riktig representert, men de reagerer ikke da de selv ikke føler tabuet.

Anonymous poster hash: 44760...980

Er jo ikke alle psykiske lidelser som blir fremstilt feil, men flertallet blir det.

Anonymous poster hash: f81ae...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du ikke særlig bedre selv. Du ser på andre som er psykisk syk slik som friske personer ser på deg. Friske personer opplever deg som unormal på grunn av handlingsmønster og hvordan oppførselen din oppleves. Du ser på personer med personlighetsforstyrrelser bør sees på som "de gale" fordi de oppleves på den måten?? Mer enn du og dine tvangstanker? OCD kan også være et kriterie for å stille en personlighetsforstyrrelse som diagnose. Blir personen da mindre eller mer "gal" i følge deg?

En person med diagnosen personlighetsforstyrrelse kan for eksempel bare ha opplevd en depresjon i barne-og ungdomsårene, på grunn av forholdene i hjemmet eller langvarig omsorgssvikt, som førte til isolering og som dermed har ført til manglende evne til å lese og løse de sosiale kodene, sosial angst eller bare tilbaketrekking fra å oppretholde kontakt med mennesker. Personen går ikke å plotter å starte 3. verdenskrig eller planlegger mord, død og fordervelse av den grunnen. Det er bare lettere og mindre stressende å forholde seg til andre. Akkurat som de med tvangstanker bruker samme strategi for å unngå å oppsøke eller gjøre unødvendig stressende ting.

Det finnes flere former og grader av personlighetsforstyrrelser (som jeg forresten synes er et helt grusomt ord). Der er det heller ikke riktig at alle som har fått en spesifikk diagnose, i følge resoneringen din i HI, skal settes i bås og fremstilles, eller blir skøvet foran for å måtte bli hakket på i stedet for noen andre med tvangstanker, depresjon, maniske, schizofrene eller andre som er psykisk syke. Det er like feil, fordømmende og uetisk som det du opplever i forhold til dine tvangstanker og OCD.

Anonymous poster hash: 2bc46...968

Nei, jeg ordla meg kanskje litt feil her, for det var ikke det jeg mente. Finnes mange forskjellige typer personlighetsforstyrrelser, og jeg tenkte ikke på en sånn som du nevnte. Jeg mener for eksempel i Criminal Minds, morderne har ofte tvangstanker og blir fremstilt som gal. Andre ganger har de en personlighetsforstyrrelse eller delt personlighet, og da KAN de være gal, det er det jeg mener. At de som faktisk begår mord er ikke helt friske, og DA blir det fremstilt riktig. Gal er jo kanskje ikke det rette ordet, jeg mener bare at sånne typer ofte blir fremstilt riktig i forhold til OCD og andre lidelser.

Anonymous poster hash: f81ae...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drapsmann vil ha erstatning

43-åringen mener han var så psykotisk da han ble skrevet ut fra sykehus at myndighetene må ta ansvaret for at han endte som drapsmann.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/drapsmann-vil-ha-erstatning-1.3279300

Folk som er syke i hodet er syke i hodet. Det er bare sånn det er.

Anonymous poster hash: daf78...fb3

Men så er det jo forskjell på drapsmenn med psykiske lidelser og helt "normale" mennesker med OCD og angst.

Anonymous poster hash: f81ae...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste mordere har en eller annen form for psykisk lidelse. Det betyr ikke at alle med en psykisk lidelse er mordere.



Anonymous poster hash: 781f1...97c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg er helt enig. Ofte er det slik at hvis det er en liten ting ved filmkarakteren som skiller seg fra en gjennomsnittsperson, så er det denne tingen det fokuseres på. Gjelder samme om personen er homofil, dverg, vegetarianer, muslim eller har en psykisk sykdom.

Vi mennesker har vel alle egenskaper som gjør at vi ikke er helt like, uten at dette er noe det er veldig fokus på i det daglige. Ofte bygger disse karakterene oppunder stereotyper, og jeg skulle ønske filmer og serier hadde "vanlige" folk i "vanlige" roller med egenskaper som gjør at de heller speiler befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mordere har en eller annen form for psykisk lidelse. Det betyr ikke at alle med en psykisk lidelse er mordere.

Anonymous poster hash: 781f1...97c

Nei, og det er dette jeg mener med tråden. Det er ikke slik det er, men det er slik det fremstilles.

Anonymous poster hash: f81ae...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt enig. Ofte er det slik at hvis det er en liten ting ved filmkarakteren som skiller seg fra en gjennomsnittsperson, så er det denne tingen det fokuseres på. Gjelder samme om personen er homofil, dverg, vegetarianer, muslim eller har en psykisk sykdom.

Vi mennesker har vel alle egenskaper som gjør at vi ikke er helt like, uten at dette er noe det er veldig fokus på i det daglige. Ofte bygger disse karakterene oppunder stereotyper, og jeg skulle ønske filmer og serier hadde "vanlige" folk i "vanlige" roller med egenskaper som gjør at de heller speiler befolkningen.

Akkurat det skulle jeg også ønske!

Anonymous poster hash: f81ae...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Det er veldig synd. TV er også ofte den kanalen de fleste menneskene blir opplyst (eller feilinformert) om slike ting. Mennesker flest driver jo ikke og søker opp de forskjellige psykiske lidelsene, og de fleste psykiske lidelser er jo ganske ukjent for mennesker flest.



Anonymous poster hash: 3723c...df1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Det er veldig synd. TV er også ofte den kanalen de fleste menneskene blir opplyst (eller feilinformert) om slike ting. Mennesker flest driver jo ikke og søker opp de forskjellige psykiske lidelsene, og de fleste psykiske lidelser er jo ganske ukjent for mennesker flest.

Anonymous poster hash: 3723c...df1

Helt sant. Jeg har ikke søkt opp lidelser før jeg har 1) fått de diagnosert selv 2) hørt noe interessant om de, i nyheter feks, blitt fortalt om det og lurt på om det er slik 3) venner eller bekjente med lidelsen, og det gjelder nok mange andre også. Det er på grunn av at mange av de psykiske lidelsene er så ukjente for mange at det er så lett for dem å tro på måten det blir fremstilt på. Det er veldig synd.

Anonymous poster hash: f81ae...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Folk som lager filmer og serier, må lage karakterer som har flere sider ved seg selv slik at ikke karakteren blir l

ensidig og flat. (Noe få mennesker er, selv om vi har en privat og offentlig person) I særlig amerikanske filmer og serier, må de melke kuen for hva det er verdt iforhold til oppfølgere og nye episoder, og gir dermed karakteren mange ulike sider sånn at de har noe å filme.

Dessuten synes folk det er spennende og ubevist "lærerikt", selv omdet bare er film, å se private sider hos katakteren (hvorfor liker mange å lese se og hør ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...