Gå til innhold

Hellas sa Nei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, nå ser vi at nei-siden vant. I landet hvor demokratiet ble født, er viktige spørsmål avgjort med folkeavstemning. I Norge derimot kvier partiene (med unntak av Frp) å spørre folket om et så viktig spørsmål som å øke køen asylanter som venter på en kommune med 8.000, samt forverre situasjonen i norsk helsevesen, eldre omsorg og andre offentlige tilbud.

 

 



Anonymous poster hash: a0be2...ae3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskriften henger ikke helt sammen med startinnlegget. Er tråden for å diskutere avgjørelsen tatt i Hellas, folkeavstemminger i Norge eller (enda en) tråd om de fæle asylsøkerne?



Anonymous poster hash: b91bf...e34
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for Hellas! Håper på Grexit :) 



Anonymous poster hash: f7514...bac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk av betydning. Det blir uansett beintøft for grekerne, men valget står jo mellom å kvele all økonomisk vekst eller å misligholde og skape mistillit og dårlig økonomi på kort og mellomlang sikt. Likevel har nok ikke Hellas noe valg nå.



Anonymous poster hash: 19aab...120
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt det resultatet som vil gi den mest interessante og spennende utviklingen. Hvis de blir kastet ut av Euro-samarbeidet kan alt skje, det er ikke gjort i en håndvending å innføre en ny valuta. De som har stemt nei fordi de ikke tror det kan bli verre kan få en stygg overraskelse.



Anonymous poster hash: ef20b...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er definitivt det resultatet som vil gi den mest interessante og spennende utviklingen. Hvis de blir kastet ut av Euro-samarbeidet kan alt skje, det er ikke gjort i en håndvending å innføre en ny valuta. De som har stemt nei fordi de ikke tror det kan bli verre kan få en stygg overraskelse.

Anonymous poster hash: ef20b...12b

 

Tror at EU vil klamre seg fast til Hellas så godt de kan. De er alt for viktige for NATO, og vi ser jo allerede at de åpner seg mer opp for Russland. 

Anonymous poster hash: f7514...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er definitivt det resultatet som vil gi den mest interessante og spennende utviklingen. Hvis de blir kastet ut av Euro-samarbeidet kan alt skje, det er ikke gjort i en håndvending å innføre en ny valuta. De som har stemt nei fordi de ikke tror det kan bli verre kan få en stygg overraskelse.

Anonymous poster hash: ef20b...12b

 

 

Det kan bli mye verre, men da på kort og mellomlang sikt. En sterkt devaluert valuta vil bli katastrofal i første omgang, men over lang tid vil det representere nye investeringsmuligheter og en solid oppside. 

Man skal ikke blande kapitalisme og politikk. 

Anonymous poster hash: 19aab...120

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom alle dommedagsprofetiene har Hellas’ finansminister Yanis Varoufakis gått av og overlatt taburetten til den mer "spiselige" Euklid Tsakalotos. Regjeringen har fått skriftlig støtte av tre av opposisjonspartiene (Nea Dimokratia, Pasok og To Potami) til de videre forhandlingene. Kommunistene, KKE, nektet å være med på dette, og fascistene i Khrysi Avgi ble neppe spurt.

 

Børge Brende sier at Hellas må ta seg sammen og heve pensjonsalderen til 67 år. Det gjorde de i november 2012, så han er litt seint ute med det kravet. Det er alle de til dels absurde unntakene som har ført til at mange har pensjonert seg svært tidlig. Det virker urimelig at trombonister og konditorer skal få pensjonere seg som femtiåringer fordi de får pusteproblemer når de blir eldre. Her vet jeg at det er blitt gjort en del, men mye gjenstår fremdeles.

 

Når man snakker om pensjonen i Hellas, må man huske på at arbeidsledigheten har ført til at mange pensjonister forsørger sine voksne barn. Og de som påstår at grekerne fortjener faenskapen fordi de ikke gidder å jobbe, bør tenke over hvorfor selvmordsraten i landet har steget dramatisk de siste årene. Er det fordi folk heller vil dø enn å jobbe? Eller er det kanskje fordi de ikke får jobb og situasjonen virker håpløs?

 

Nå gjenstår det å se om nye forhandlinger kan holde Hellas i eurosonen. Jeg vet ikke helt hva jeg håper. En del av meg tror at det kan være bedre for landet å gå tilbake til drakmene, men jeg frykter den beintøffe tiden etter skilsmissen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens KG diskuterer umulige boligplaner i Oslo sentrum og ulike sugeteknikker, foregår det et politisk maktspill i Brussel der Tsipras og Tsakalotos (og Veroufakis, selv om han har tatt seg en ferie) har klart å slå en kile i eurosamarbeidet. I går virket det som om Hellas’ eneste venn var Frankrike, men i kveld sa den italienske statsministeren, Matteo Renzi, at tyskerne må jekke seg litt ned:

 

Hearing Italy to tell Germany: "enough is enough" - we need to stop humiliating Greece, and find a deal and common ground for good of EU

 

Hvis Hellas virkelig har klart å få Frankrike og Italia på sin side, tipper jeg at Spania og Portugal følger etter. Da vil Malta og Kypros støtte dem, og det blir en nord–sør-polarisering i EU, med en mulig sympatisør i Irland.

 

Tsipras minner meg om sjakkspiller som vurderer tre trekk som alle er analysert til det kjedsommelige, og til slutt velger det helt uventede springerofferet som ingen tidligere har tatt på alvor.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser vi at nei-siden vant. I landet hvor demokratiet ble født, er viktige spørsmål avgjort med folkeavstemning. I Norge derimot kvier partiene (med unntak av Frp) å spørre folket om et så viktig spørsmål som å øke køen asylanter som venter på en kommune med 8.000, samt forverre situasjonen i norsk helsevesen, eldre omsorg og andre offentlige tilbud.Anonymous poster hash: a0be2...ae3

Det ble ikke økt med 8000 slik du hevder her, vi hadde allerede forpliktet oss til å ta imot 4500, på toppen av dette skal vi nå altså ta imot 3500 ekstra for i år og de neste to årene. Når det er sagt er jeg enig i at man burde holdt en folkeavstemning, FrP foreslo jo også dette og fikk en solid byks på meningsmålingene og ligger nå frran skjema mot kommunevalget i 2011.

Anonymous poster hash: b4b89...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sukker jeg tungt over folks likegyldighet. TS var uklar i åpningsposten, men kan vi ikke la denne tråden handle om Hellas, eurosonen og Europas framtid?

 

Όταν σε βλέπω βροχερή,
στιγμή δεν ησυχάζω
Μαύρη μου κάνεις τη ζωή, τη ζωή
και βαριανα-, και βαριαναστενάζω

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, nå ser vi at nei-siden vant. I landet hvor demokratiet ble født, er viktige spørsmål avgjort med folkeavstemning.

 

Anonymous poster hash: a0be2...ae3

 

 

Så gikk det noen dager, og de ser ut til å gå for omtrent nøyaktig det samme folket sa nei til. 

Anonymous poster hash: 8dd43...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til løsning: Fortsett å bable i det uendelige og la alle forhandlerne gi overtidstillegget til Hellas. Om en måned eller to vil det være nok til å betale hele den greske gjelda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så en dame på tv si at hun har sluttet å betale skatt. Er det virkelig slik at man kan velge dette selv i Helleas? Da er det ikke rart det går på dunken...



Anonymous poster hash: 8dd43...8c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

 

Jeg så en dame på tv si at hun har sluttet å betale skatt. Er det virkelig slik at man kan velge dette selv i Helleas? Da er det ikke rart det går på dunken...

Anonymous poster hash: 8dd43...8c6

 

 

Tuller du med meg? Sa hun virkelig det?  :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du med meg? Sa hun virkelig det?  :sjokkert:

 

Så et nytt innslag nå, de sier at i Hellas betaler man skatten selv. Ikke rart det går gæli, altså. 

Anonymous poster hash: 8dd43...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siste fra The Guardian:

 

The leaked proposal also suggests Greece hands over €50bn of “valuable Greek assets” over to eurozone authorities to be sold off over time!

That would kick in if Greece cannot deliver “a significantly speeded up” privatisation programme.

It would be a remarkable loss of sovereignty, even for a country used to being overseen by officials from the IMF, ECB and EU for most of the last five years.

 

Hva mener de med "valuable Greek assets"? Øyene? Parthenon? Knossos? Rettighetene til å produsere feta? Dette ville vært en absurd komedie hvis det ikke sto så mye på spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener verdifulle eiendeler rett og slett, hovedsakelig ulike offentlige bygningsmasser, offentlige eiendommer, offentlige selskap og lignende. Alt som kan generere penger ved et salg.

Anonymous poster hash: 33402...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener verdifulle eiendeler rett og slett, hovedsakelig ulike offentlige bygningsmasser, offentlige eiendommer, offentlige selskap og lignende. Alt som kan generere penger ved et salg.

Anonymous poster hash: 33402...36c

Litt som at Norge skulle pantsette Gardermoen, Bergensbanen og Nidarosdomen. Tyskerne kjøper Hellas på billigsalg til applaus fra hele Nord-Europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste setningen min baserte seg på en litt forhastet fortolkning. Sannheten er vel heller at Tyskland stiller umulige krav for å tvinge Hellas ut av eurosonen. Det blir interessant å se hvordan Frankrike og Italia reagerer på en slik strategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...