Gå til innhold

Aktiv dødshjelp i Belgia. Deprimert jente får hjelp til å dø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Der er uhyre enkelt å sikre seg at ikke liket blir funnet av kjente. Å sikre seg at det ikke blir funnet av noen, er mye verre, men det kan også ordnes.

Det må jo være forferdelig for pårørende dersom vedkommende bare forsvinner på en slik måte og de aldri finner ut hva som har skjedd

Anonymous poster hash: e92c5...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der er uhyre enkelt å sikre seg at ikke liket blir funnet av kjente. Å sikre seg at det ikke blir funnet av noen, er mye verre, men det kan også ordnes.

Så bra. Da kan familien gå og lure på hva som egentlig hendte i årevis fremover, og politiet kan kaste bort penger og mannskap på å etterforske saken. Er det ikke mye greiere at hun gjør som det ligger an til, oppsøker en klinikk, får en sprøyte eller en pille eller et IV-drypp, og får en rolig og grei avslutning på et liv som hun ikke lenger ønsker å leve?

Du later ikke til å ha synderlige problemer med selvmord per se. Men hva er det med en verdig avslutning på livet du ikke liker?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars! :( 



Anonymous poster hash: 06359...481
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunnleggende mangel på respekt for livet har man når man mener man har rett til å bestemme over andre menneskers liv. Hva får du ut av å tvinge noen til å fortsette et liv i helvete, når alt de vil er å dø? Føler du deg bedre, moralsk sett? Dét er respektløst, det, og på grensen til ondskapsfullt.

Anonymous poster hash: 8b8bc...cde

Ja, for du ville ikke ha prøvd å stoppe selvmord, hadde du sett det på gata.

 

Nei, mennesker skal ikke få lov til å ta sitt eget liv med mindre det er ytterst nødvendig. Dette trodde jeg alle var enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assistert selvmord er det enkleste og mest skånsomme for alle parter.

Det trengs flere lett tilgjengelige oppskrifter - informasjon om gunstige metoder er vanskelig å finne. 

Hvorfor "assistert" - hvilken funksjon har assistenten? Jeg har mange ganger tenkt på ulike metoder, men så langt har jeg ikke funnet det nødvendig å involvere assistenter. Kan jeg ha oversett noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rart med samfunnet når det er mer akseptabelt å ta selvmord så kanskje familie/venner finner deg og får traumer resten av livet. Enn å avslutte på en verdig måte med familien inneforstått med hva som skjer og får tatt avskjed.

Det er også rart at noen kan dømme andres smerte. Det er ingenting som føles likt for alle. Noen takler smertene bedre enn andre. Så hvorfor dømme? Hvorfor heller ikke vise litt forståelse for andre som ikke har det som deg selv?

Anonymous poster hash: c7556...9d3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne jenta sier hun har vært mer eller mindre deprimert hele livet, og i en alder av 24 har hun besluttet at livet ikke er noe for henne. Depresjon kan også være en uhelbredelig sykdom.

Så sant det gjøres en skikkelig vurdering av pasienten, prognosen og hva som hittil er gjort, så ser ikke jeg noe galt i å hjelpe et menneske som bare har mer tungsinn og elendighet å se frem til, å avslutte det hele på en smertefri og verdig måte.

Og kanskje kan hun også få en skikkelig avslutning med sin familie og andre som på en eller annen måte må forholde seg til det faktum at hun ikke vil leve lenger.

24?? Hun har da hele livet sitt foran seg! Lever man i et smertehelvete som ikke vil ta slutt kan jeg godt støtte de som vil avslutte livet sitt, selv om jeg neppe ville gjort det samme (med hvem vet?). Selv om en har vært deprimert hele livet kan jeg ikke skjønne hvorfor hun skal få lov til å lovlig ta sitt eget liv. Det bare går mot all fornuft. Greit nok med autonomi, men vi har jo faktisk velgjørenhetsprinsippet som jeg mener brytes så til de grader her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være forferdelig for pårørende dersom vedkommende bare forsvinner på en slik måte og de aldri finner ut hva som har skjedd

Skriv et brev, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs flere lett tilgjengelige oppskrifter - informasjon om gunstige metoder er vanskelig å finne. 

Hvorfor "assistert" - hvilken funksjon har assistenten? Jeg har mange ganger tenkt på ulike metoder, men så langt har jeg ikke funnet det nødvendig å involvere assistenter. Kan jeg ha oversett noe?

Hvilke gunstige metoder?

Anonymous poster hash: e92c5...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24?? Hun har da hele livet sitt foran seg! Lever man i et smertehelvete som ikke vil ta slutt kan jeg godt støtte de som vil avslutte livet sitt, selv om jeg neppe ville gjort det samme (med hvem vet?). Selv om en har vært deprimert hele livet kan jeg ikke skjønne hvorfor hun skal få lov til å lovlig ta sitt eget liv. Det bare går mot all fornuft. Greit nok med autonomi, men vi har jo faktisk velgjørenhetsprinsippet som jeg mener brytes så til de grader her.

Ja, nettopp. Hun har hele livet foran seg, og det er problemet hennes. Hun har et helt liv med depresjoner og angst å se frem til. Enkelte mennesker blir ikke bedre.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv et brev, da!

Jo, det er jo en løsning

Anonymous poster hash: e92c5...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs flere lett tilgjengelige oppskrifter - informasjon om gunstige metoder er vanskelig å finne. 

Hvorfor "assistert" - hvilken funksjon har assistenten? Jeg har mange ganger tenkt på ulike metoder, men så langt har jeg ikke funnet det nødvendig å involvere assistenter. Kan jeg ha oversett noe?

Fordi det vanligvis er en lege som står for injeksjonen. Sånn var det iallfall sist jeg leste noe detaljert om hvordan dette foregår. Da gjaldt det riktignok assistert selvmord i Nederland. Og det er noen år siden. Da var protokollen slik at man gav personen to injeksjoner. Først en narkotisk sprøyte som fikk vedkommende til å sovne, og deretter en injeksjon som stoppet hjertet. Og jeg forstår ikke helt hva som er rasjonalet bak å nekte et menneske som uansett kommer til å ta livet av seg, muligheten til å dø på en verdig måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for du ville ikke ha prøvd å stoppe selvmord, hadde du sett det på gata.

 

Nei, mennesker skal ikke få lov til å ta sitt eget liv med mindre det er ytterst nødvendig. Dette trodde jeg alle var enige om.

Hvem eier et menneskes liv?

Jeg må si at jeg har store problemer med å akseptere at noen vil ta livet sitt, og jeg mener at de potensielt kan øve stor vold på sine nærmeste ved å gjøre det. Det er ikke en beslutning som bør tas lettvint eller impulsivt.

På den annen side, det er en beslutning som en hver er berettiget til å gjøre for seg selv, og om ikke jeg er den suverene eier av mitt eget liv, hvem er det da som bestemmer hvor lenge jeg skal leve?

Endret av Mann 42
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nettopp. Hun har hele livet foran seg, og det er problemet hennes. Hun har et helt liv med depresjoner og angst å se frem til. Enkelte mennesker blir ikke bedre.

Men det er da en veldig negativ holdning å ha. Den medisinske utviklingen er større enn aldri før. Hvor skal grensen gå da? Skal jeg kunne ta livet mitt om 20 år fordi jeg plutselig får en kronisk sykdom som reduserer livskvaliteten min? Eller om jeg havner i rullestol? Altså det er så mange etiske spørsmål rundt dette som gjør at hele situasjonen blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for du ville ikke ha prøvd å stoppe selvmord, hadde du sett det på gata.

 

Nei, mennesker skal ikke få lov til å ta sitt eget liv med mindre det er ytterst nødvendig. Dette trodde jeg alle var enige om.

Kan du fortelle eksempler på dette du skriver om "ytterst nødvendig"?

Anonymous poster hash: e92c5...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem eier et menneskes liv?

Jeg må si at jeg har store problemer med å akseptere at noen vil ta livet sitt, og jeg mener at de potensielt kan øve stor vold på sine nærmeste ved å gjøre det. Det er ikke en beslutning som bør tas lettvint eller impulsivt.

På den annen side, det er en beslutning som en hver er berettiget til å gjøre for seg selv, og om ikke jeg er den suverene eier av mitt eget liv, hvem er det da som bestemmer hvor lenge jeg skal leve?

De som er glade i deg og lider etter du er død. Selvmord er et utrolig egoistisk valg å ta. Det er manhe som tar det på grunn av psykisk sykdom, greit nok, men er man ved sine fulle fem og etterlater seg sørgende mennesker, er det et egoistisk valg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du fortelle eksempler på dette du skriver om "ytterst nødvendig"? Anonymous poster hash: e92c5...675

Mennesker som har så sterke fysiske smerter at de ikke klarer å leve et liv, og som har null håp om bedring. Også mennesker som f.eks. er lammet og som har en sykdom med et dødelig utfall der en pines, som ALS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er glade i deg og lider etter du er død. Selvmord er et utrolig egoistisk valg å ta. Det er manhe som tar det på grunn av psykisk sykdom, greit nok, men er man ved sine fulle fem og etterlater seg sørgende mennesker, er det et egoistisk valg.

Er det riktig at noen skal leve i et smertehelvete som ikke kan lindres, p.g.a. at pårørende ikke skal belastes med sorg?

Anonymous poster hash: e92c5...675

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som har så sterke fysiske smerter at de ikke klarer å leve et liv, og som har null håp om bedring. Også mennesker som f.eks. er lammet og som har en sykdom med et dødelig utfall der en pines, som ALS.

Hva med psykiske smerter?

Anonymous poster hash: e92c5...675

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er glade i deg og lider etter du er død. Selvmord er et utrolig egoistisk valg å ta. Det er manhe som tar det på grunn av psykisk sykdom, greit nok, men er man ved sine fulle fem og etterlater seg sørgende mennesker, er det et egoistisk valg.

Jeg er enig i at det kan være en ekstremt egoistisk handling som skader mange mennesker som blir etterlatt. Men hvis vi skal være realistiske her, så er det også en ekstremt vanlig dødsårsak for mennesker som denne jenta, og kanskje det kan være bedre dersom det skjer på en mer ordnet måte, og under rammer som gjør at man kan få avsluttet sine relasjoner på en skikkelig måte.

Jeg er enig også i at det er et ganske vanskelig terreng man går inn i når man åpner for assistert selvmord også for mennesker som er psykisk syke. Det er liksom litt enklere å forholde seg til når det dreier seg om somatisk sykdom der alle behandlinger er forsøkt og det ikke er mer å gjøre.

Som jeg sa for et par poster siden, det er ikke en beslutning man kan ta lettvint på. Men ganske ofte så er det ikke et spørsmål OM det kommer til å skje, men hvordan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...