Gå til innhold

Professor vil bruke oljefondet til å redde Hellas


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde det var ganske åpenbart, men kan sikkert forklare hvorfor.

Hellas har allerede vist dårlig betalingsevne, og heller ikke vilje. Det er risikofyllt til de grader, i tillegg at de egentlig ikke fortjener det.

Mest av alt: dette er Norges penger, ikke grekeres. Vi kan oppleve kriser her selv, og da er det fint med litt forsikring for oss selv som vi har hjemme.

Tips til deg som er mann:

Husk at ingenting er åpenbart. Gratis råd til deg dersom du har kvinnelig kjæreste.

Anonymous poster hash: aae5a...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.nettavisen.no/na24/bi-professor-vil-bruke-oljefondet-til-a-redde-hellas/3422806715.html

 

Og kan man egentlig være uenig? Vi har masse penger her i Norge. Selv om vi vil merke dette så er vi fortsatt veldig priviligerte i forhold til grekerne. Hvis man ønsker å være solidarisk så kan man ikke være motstander av dette forslaget. Det snakkes mye om å ta vare på de fattige og trengende. Nå har vi sjansen til åvise at vi mener alvor.

 

Men hva vil skje? Vil grekerne raske til seg dyre velferdsgoder og la korrupsjonen blomstre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du svarer ikke på hvorfor.

Anonymous poster hash: d1390...9c7

 

 

 

Fordi en dag i fremtiden kommer du til å klage på at det ikke er penger for pensjonen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje om vi gjør dette så kan Hellas redde oss om noen år når vi er i samme situasjon som Hellas nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Det blir spennende å se hva som skjer med Hellas. Må de fri til araberne for å redde det økonomiske helvete de har satt seg selv i?

Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Santorini, men innen jeg kommer meg dit går vel de greske kvinnene tildekket med sjal, og ikke har de lov til å kjøre bil heller?

En konsekvens tenker jeg, HVIS de må låne penger av Saudi Arabia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hva som skjer med Hellas. Må de fri til araberne for å redde det økonomiske helvete de har satt seg selv i?

Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Santorini, men innen jeg kommer meg dit går vel de greske kvinnene tildekket med sjal, og ikke har de lov til å kjøre bil heller?

En konsekvens tenker jeg, HVIS de må låne penger av Saudi Arabia...

 

 

Nå er vel Russland som er på banen og Kina, ikke Saudi Arabia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Nå er vel Russland som er på banen og Kina, ikke Saudi Arabia.

Leste i Dagbladet at araberne også er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Nå er vel Russland som er på banen og Kina, ikke Saudi Arabia.

 

Mulig jeg tolket feil:

 

"10. Hva skjer hvis Hellas ryker ut av eurosonen?

Hveem mener at dette kan føre til at neibevegelsene i Europa kan få vind i seilene, det samme gjelder radikale høyrebevegelser i Europa.

For Hellas sin del, vil det betyr at landet antakelig innfører deres gamle valuta, drakmer.

- Hvis det skjer, vil Hellas trenge lån i en overgangsperiode. For å få dette, må de vende seg mot Russland, som heller ikke har flust med penger. De store pengene ligger i Kina og hos araberne. Dette er interessant fordi Hellas også er medlem av NATO. Det ligger an til store forandringer, sier Hveem."

 

http://www.dagbladet.no/2015/07/05/nyheter/hellas/utenriks/politikk/eu/39975862/

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!! Skal vi redde Hellas? Vi som ikke en gang kan hjelpe våre egne minstepensjonister. Landet hvor rusmisbrukere og romfolk står på gatehjørnene. Vi skal bruke våre penger på å redde et rasistisk mafia samfunn? Et land hvor innvandrere blir kjeppjaget. Et gjennomkorrupt land med en idiotisk kommunist regjering. Nei. Professorer drømmer for mye.  

 

Hellas bør gå konkurs. Russland gikk konkurs i 1998 og se hvor de er i dag. Konkurs er bare en ny begynnelse. Bailout fører bare til mer uansvarlig politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør lære av hvor håpløse politikere kan være, og hvordan det kan gå når politikere skal disponere andre sine penger.

 

Faktum er at greske politikere trodde de ble søkkrike da de ble en del av EU, og lånefinansierte, sosiale goder de strengt tatt ikke hadde råd til, for selv å vinne valg og popularitet.

Akkurat det samme skjer i Norge, forskjellen her er at vi finansierer våre ikke bærekraftige goder, med oljeinntekter. På den måten kan vi holde på en del lenger enn grekerne.

 

Har sympati med det greske folket som har vært spesielt uheldige med sine politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!! Skal vi redde Hellas? Vi som ikke en gang kan hjelpe våre egne minstepensjonister. Landet hvor rusmisbrukere og romfolk står på gatehjørnene. Vi skal bruke våre penger på å redde et rasistisk mafia samfunn? Et land hvor innvandrere blir kjeppjaget. Et gjennomkorrupt land med en idiotisk kommunist regjering. Nei. Professorer drømmer for mye.  

 

Hellas bør gå konkurs. Russland gikk konkurs i 1998 og se hvor de er i dag. Konkurs er bare en ny begynnelse. Bailout fører bare til mer uansvarlig politikk.

 

Ganske enig med deg her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

 

Det blir spennende å se hva som skjer med Hellas. Må de fri til araberne for å redde det økonomiske helvete de har satt seg selv i?

Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Santorini, men innen jeg kommer meg dit går vel de greske kvinnene tildekket med sjal, og ikke har de lov til å kjøre bil heller?

En konsekvens tenker jeg, HVIS de må låne penger av Saudi Arabia...

Hellas er den siste nasjonen i verden, som blir islamsk. Grekere og armenere har vært satt under press fra islam i over 1000 år. Et lån endrer ikke deres holdning til islam.

 

Går Hellas ut av EU, så er også deres medlemskap i NATO truet. Forholdet mellom Hellas og deres allierte vil ikke være godt pga krisen.

 

Mest sannsynlig vil Russland støtte Hellas, da de ønsker mer kontroll rundt Svartehavet/inngangen til Svartehavet. Russland har alltid ønsket sterk innflytelse på Balkan og i Middelhavet. Det får de med Hellas.  En russisk marinebase i Hellas vil være en stor seier for Putin. Han vil da ikke være like avhengig av Assad. Hvis Syria faller, så kan han flytte basen fra Syria til Hellas.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Russland som er på banen og Kina, ikke Saudi Arabia.

Vel om det stemmer, så bør EU spørre seg om de virkelig er tjent med at to diktaturstater og et teokrati sikler etter et brohode i Vesten. For om de blir grekernes nye store kreditor, så kommer de til å måtte danse etter en annen pipe enn resten av Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste i Dagbladet at araberne også er et alternativ.

 

 

Vel om det stemmer, så bør EU spørre seg om de virkelig er tjent med at to diktaturstater og et teokrati sikler etter et brohode i Vesten. For om de blir grekernes nye store kreditor, så kommer de til å måtte danse etter en annen pipe enn resten av Europa.

 

 

Kina kjøper stort i Hellas de siste par årene, særlig i havnområdene og bedrifter som har med skipping og handel å gjøre.

 

Russland er jo alltid et alternativ. Det er mange i Hellas som er veldig Russland-vennlige, SYRIZA og statsministeren inkludert. Tsipras har jo sagt flere ganger at Hellas kan søke økonomisk hjelp fra Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Nei det får være grenser

 

 

Norge er ikke med i EU og vi er ikke med i Eurozonen. Så dette har ingenting med Norge å gjøre.

 

Dette er EU sitt ansvar.

 

 

Men dette er vel den patetiske tankegang mange nordmenn har. Norge må gjøre noe. Nei Norge må ikke gjøre noe. Norge må ikke gjøre noe ting i Hellas det er EU og bare EU som må gjøre noe i Hellas. Men i bunn å grunn er det Hellas selv som må gjøre noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits å være solidarisk ovenfor noen som ikke fortjener det. Grekerene har selv brukt penger de ikke har og lånt mer penger for å betale gjeld. Luksusfellen i stats-utgave. 

 

Dummeste forslaget på lenge. 

Jeg er enig. Så hadde jeg bestemt over oljefondet og måtte bruke det enten på grekerne eller fattige barn verden over som trenger medisiner og rent drikkevann hadde jeg heller brukt de på sistnevnte. 

Anonymous poster hash: 76be8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kina kjøper stort i Hellas de siste par årene, særlig i havnområdene og bedrifter som har med skipping og handel å gjøre.

 

Russland er jo alltid et alternativ. Det er mange i Hellas som er veldig Russland-vennlige, SYRIZA og statsministeren inkludert. Tsipras har jo sagt flere ganger at Hellas kan søke økonomisk hjelp fra Russland.

 

Forskjell på private bedrifter og Hellas statsfinanser. Jeg tviler på at grekerne innerst inne ønsker økt kontroll fra et stadig mer diktatorisk russland. 

 

Tsipras har gjort det skarpt til nå, så får man bare håpe at han står mot sosialistene/korporativistene i EU og andre land for så vidt, og lar heller Hellas begynne på nytt. 

Anonymous poster hash: a5328...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forskjell på private bedrifter og Hellas statsfinanser. Jeg tviler på at grekerne innerst inne ønsker økt kontroll fra et stadig mer diktatorisk russland. 

 

Tsipras har gjort det skarpt til nå, så får man bare håpe at han står mot sosialistene/korporativistene i EU og andre land for så vidt, og lar heller Hellas begynne på nytt. 

Anonymous poster hash: a5328...7f2

 

 

 

Poenget er at Kina øker sin innflytelse i Hellas noe voldsomt de siste par årene uten at noen reagerer på det - tvert imot. Grekerne er glade for at noen setter inn ferske penger i økonomien deres og bare de mest patriotiske ser på det som noe veldig negativt.

 

Når det gjelder Russland så har Hellas og Russland tette bånd fra før og med denne statsministeren forventer jeg økt russisk innflytelse i Hellas. Ikke nødvendigvis på en synlig og direkte måte.

 

At Hellas har store problemer som er storsett selvpåførte er det klart for alle. At de skylder på EU og kreditorer som betalte for deres tidlig pensjonsalder og svært gunstige pensjonsordninger i flere år, er ikke overraskende.

 

Hellas er som en deltaker i Luksusfellen :fnise:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at Kina øker sin innflytelse i Hellas noe voldsomt de siste par årene uten at noen reagerer på det - tvert imot. Grekerne er glade for at noen setter inn ferske penger i økonomien deres og bare de mest patriotiske ser på det som noe veldig negativt.

 

Når det gjelder Russland så har Hellas og Russland tette bånd fra før og med denne statsministeren forventer jeg økt russisk innflytelse i Hellas. Ikke nødvendigvis på en synlig og direkte måte.

 

At Hellas har store problemer som er storsett selvpåførte er det klart for alle. At de skylder på EU og kreditorer som betalte for deres tidlig pensjonsalder og svært gunstige pensjonsordninger i flere år, er ikke overraskende.

 

Hellas er som en deltaker i Luksusfellen :fnise:  

 

Tuller du? Dette har du tydeligvis INGEN innsikt i.

 

Anbefaler dette intervjuet med Thomas Piketty:

 

https://medium.com/@gavinschalliol/thomas-piketty-germany-has-never-repaid-7b5e7add6fff

 

ZEIT: Do you believe that we Germans aren’t generous enough?

Piketty: What are you talking about? Generous? Currently, Germany is profiting from Greece as it extends loans at comparatively high interest rates.

Anonymous poster hash: 6a2b6...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tuller du? Dette har du tydeligvis INGEN innsikt i.

 

Anbefaler dette intervjuet med Thomas Piketty:

 

https://medium.com/@gavinschalliol/thomas-piketty-germany-has-never-repaid-7b5e7add6fff

 

ZEIT: Do you believe that we Germans aren’t generous enough?

Piketty: What are you talking about? Generous? Currently, Germany is profiting from Greece as it extends loans at comparatively high interest rates.

Anonymous poster hash: 6a2b6...3d6

 

 

La meg spørre deg. Hvem er ansvarlig for din økonomi? Banken og kredittselskapene, eller deg selv? 

 

Har du inntrykk av om du har sett luksusfellen, at konklusjonen i hvert eneste program er at det er bankene og kreditorene sin feil at økonomien til deltakerne har gått adundas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...