Gå til innhold

Hva skjer om vi fjerner kongefamilien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei man må ikke ha president

Faktisk kan man også være monarki uten og ha konge.

Man kan fint være monarki eller republikk og bare ha en statsminister

Hadde vi ikke tjent økonomisk på det? :)

Anonymous poster hash: 39b8b...f4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Hadde vi ikke tjent økonomisk på det? :)

Anonymous poster hash: 39b8b...f4f

 

 

Det vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg tror det er lite å spare på å fjerne kongefamilien. De har en representativ rolle og gjør en god jobb med å representere Norge etter min mening. Vi vet hva vi har men ikke hva vi får – vi kan eventuelt få en president som gjør skam på Norge på måter vi ikke ante fantes, eller som kongefamilien aldri ville funnet på (fordi de ikke har noe makt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne jo brukt pengene som var til overs på å lønne politikere og departementsfolk litt bedre, så vi fikk inn litt kvassere folk der. Så lenge det er såpass store lønnsforskjeller i det private og det offentlige kommer de skarpeste hodene til å velge det private.



Anonymous poster hash: d220d...839
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se & Hør vil nok gå konkurs. 



Anonymous poster hash: 29c41...315
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Se & Hør vil nok gå konkurs. 

Anonymous poster hash: 29c41...315

 

Det er jo et problem. Se & Hør kommer ut med mange millioner utgaver hver uke, og sysselsetter vel omtrent 20% av befolkninga. Så det vil ha store konsekvenser over hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker riktig så ville Arbeiderpartiet og SV hive kongefamilien i fengsel pga de mener de stjeler fra staten fordi vi gir dem penger.

Stemmer ikke.

Anonymous poster hash: d6969...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke.

Anonymous poster hash: d6969...3f6

 

Jeg liker kongefamilien også. 

 

Men, det er ikke meningen det skal stemme, så lenge du skriver det gjør du allerede en forskjell for de som leser. Det er jo liksom propaganda 101. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp i YouTube "Ari synger Moves like Jagger"...og alle forstår det Ari selv ikke forstår.

Anonymous poster hash: d6969...3f6

Men det kom seg  veldig da koret slo inn og overdøvet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, med unntak av Mette-Marit. Hennes opptreden i surrogatsaken viser verken politisk uavhengighet eller evne til å se forbi egeninteresser. Mennesket er en skam for Norge.

Anonymous poster hash: a984e...cc3

Anonymous poster hash: a984e...cc3

Jeg er uenig med deg ift surrogat saken. Bare fordi de er kongefamilien betyr ikke de ikke har følelser og ikke får lov til å gå et steg ekstra for sine venner. Hun reiste incognito, men dessverre for henne ble det oppdaget. Hun bestemte det heller ikke alene, men sammen med sin mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vi ikke tjent økonomisk på det? :)

Anonymous poster hash: 39b8b...f4f

 

 

Det vet jeg ikke

 

Det er da vel ikke et spm. engang, at vi hadde tjent økonomisk med det. Monarkiet er en utgiftspost, og vi får lite tilbake, men folk som er så glad i monarkiet, argumenterer ofte med "jeg føler at kongehuset representerer Norge på en god måte." Jaha, ja? Vi trenger et helt kongehus for å representere Norge ved å delta i middager og konferanser i Norge? 

Anonymous poster hash: ed47c...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å bevare norsk kultur. Det er også det mange nordmenn leser hvis du leser boka "ny grunnlov" av Are Kalvø



Anonymous poster hash: 7d242...cb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det handler om å bevare norsk kultur. Det er også det mange nordmenn leser hvis du leser boka "ny grunnlov" av Are Kalvø

Anonymous poster hash: 7d242...cb8

 

MENER**

Anonymous poster hash: 7d242...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Det er da vel ikke et spm. engang, at vi hadde tjent økonomisk med det. Monarkiet er en utgiftspost, og vi får lite tilbake, men folk som er så glad i monarkiet, argumenterer ofte med "jeg føler at kongehuset representerer Norge på en god måte." Jaha, ja? Vi trenger et helt kongehus for å representere Norge ved å delta i middager og konferanser i Norge? 

Anonymous poster hash: ed47c...982

 

Bevaring av kultur er ikke gratis. Det er slik det er. Men vi kan ikke kutte det ut bare fordi det koster litt penger. 

Anonymous poster hash: 7d242...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sidelinjen, men jeg har tenkt på en sak ang de kongelige.

 

Det "blå blodet" blir jo mer og mer...utvannet, om dere kan tilgi meg å bruke det begrepet.

 

Dronning Sonja var jo "av folket", det samme med Mette Marit. Vi kan vel påberegne at nestemann (kvinne) i rekkefølgen sannsynligvis vil gjøre det samme, da det tross alt ikke er så mange andre kongelige å gifte seg med. Det skal mye til at det blir hjerteklapp og romanse når utvalget ikke er det største.

 

Til slutt blir det jo veldig lite igjen av kongeslekten i generasjonene. Blir det det samme når monarken har 1/16 del blått blod, og resten av det folkelige? Er det snart noe skille på "oss" og "dem"?

 

Bare undrer, er ikke negativ til kongehuset.



Anonymous poster hash: 5d08b...6c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er forsvinnende lite blått blod igjen i den norske kongefamilien. Ingrid Alexandra har én kongelig besteforelder av fire. Familien til MM har jo profilert seg fint i media - voldsdømt bror, far som leker riksklovn og mor som blir tyverianmeldt av stesønnene. Så lille IA har ikke de beste genene. Hva er poenget med å bukke og skrape for en dronning som er nesten like lite kongelig som oss andre? 



Anonymous poster hash: a984e...cc3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tenkt så mye på kostnader, men heller prinsipp. Kongen er den øverste i hæren og marinen. Kongen har også ekstramakt i lovverket.

 

Poenget er at en president blir valgt, mens en konge arver makten. Og den forskjellen er rimelig vesentlig. Man ser jo med en gang at et sivilisert land egentlig ikke burde ha noen konge.



Anonymous poster hash: 04c35...fc3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...