Gå til innhold

Når staten bruker penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trodde det var allment kjent at staten finansieres av skattebetalerne, og at statens utgifter/forbruk således er finansiert av folket ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skjønner vel, tror jeg, at vi må ha en stat for å holde orden på samfunnet. Problemet mitt er at staten tar så mye penger i fra folk, bedrifter osv osv at folket stadig blir fattigere. Av pengene de tar sløser de bort enorme beløp, det er en stor skam. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skjønner vel, tror jeg, at vi må ha en stat for å holde orden på samfunnet. Problemet mitt er at staten tar så mye penger i fra folk, bedrifter osv osv at folket stadig blir fattigere. Av pengene de tar sløser de bort enorme beløp, det er en stor skam. 

 

Folk generelt har jo ikke blitt fattigere, snarere tvert imot. Man ser stor kjøpekraft blant mange, som blant annet reflekteres i boligprisene, mange reiser mye etc. 

Anonymous poster hash: fc559...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Folk generelt har jo ikke blitt fattigere, snarere tvert imot. Man ser stor kjøpekraft blant mange, som blant annet reflekteres i boligprisene, mange reiser mye etc. 

Anonymous poster hash: fc559...7d5

 

 

Det er en illusjon mye skapt av de lave rentene. Folk i dag må slite i flere tiår for å betale ned et helt vanlig boliglån. 

De unge i dag er langt i fra rike og står uten gode muligheter sammenlignet med den litt eldre generasjonen. De som er unge i dag, selv godt voksne mennesker kan se langt etter den samme pensjonen som pensjonistene har i dag. Vi sender regningen nedover. 

 

Selv om noen føler de har litt mer penger mellom hendene forandrer ikke det faktumet at staten sløser bort en hel haug med penger som de tar i fra folket. Jeg syns det er horribelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var allment kjent at staten finansieres av skattebetalerne, og at statens utgifter/forbruk således er finansiert av folket ...

 

Det er faktisk ikke alle som er klar over dette. Jeg leste en kommentar ett eller annet sted hvor det stod at "veeel, det er jo tross alt staten som betaler alt sammen da. Så det har jo liksom ikke noe med oss (befolkningen) å gjøre"

 

Anonymous poster hash: c5504...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en illusjon mye skapt av de lave rentene. Folk i dag må slite i flere tiår for å betale ned et helt vanlig boliglån. 

De unge i dag er langt i fra rike og står uten gode muligheter sammenlignet med den litt eldre generasjonen. De som er unge i dag, selv godt voksne mennesker kan se langt etter den samme pensjonen som pensjonistene har i dag. Vi sender regningen nedover. 

 

Selv om noen føler de har litt mer penger mellom hendene forandrer ikke det faktumet at staten sløser bort en hel haug med penger som de tar i fra folket. Jeg syns det er horribelt. 

 

Jeg er enig at mange lar seg blende av renter som er ganske lave historisk sett, men den realiserer jo like fullt en ganske solid kjøpekraft for mange mennesker, det ser man jo bla. som skrevet på nordmenns reisevaner. Nordmenn er en av de som reiser mest i verden og det sier jo en del med tanke på kjøpekraft. 

 

Bemerk at jeg beskriver dette generelt og jeg er enig i at denne kjøpekraften ikke er jevnt distribuert. Unge mennesker i dag har gjerne grei råd, men betaler likevel betydelig mer for bla. bolig i det lange løp. I tillegg til at det er langt vanskeligere å skaffe en god jobb enn det var for foreldregenerasjonen (68'erne), kombinert med dårligere pensjonsordninger etc. Den mest kjøpesterke generasjonen er jo nettopp 68'erne som har solide og trygge jobber, god pensjon og har høstet fordelene av en prisstigning på sine boliger som de yngre generasjonene nok ikke får oppleve i samme grad. Jeg mener det bør gjøres noe med dette og f. eks. i større grad behovsprøve pensjonene. Pensjonistene bør selvsagt ha en viss pensjon (det har de jo betalt for gjennom livet), men det bør virkelig ikke være slik at yngre generasjoner finansierer rike pensjonisters sydenferie flere ganger i året. 

 

Men jeg forstår ikke helt hva du sikter til når du mener sløsing? Jeg kan være enig i at det er enkelttiltak som koster vel mye (mer enn det smaker), men svært mange av de store utgiftene som f. eks. til høyere utdanning o.l. kommer også næringslivet til gode ganske hardt.

 

Et av de største problemene kommer til å bli innvandring i de neste 10-20 årene. Med en mer åpen verden så er det på godt og vondt en konsekvens at folk søker seg dit de tror man kan ha et bedre liv enn der de er nå. 

Anonymous poster hash: fc559...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er enig at mange lar seg blende av renter som er ganske lave historisk sett, men den realiserer jo like fullt en ganske solid kjøpekraft for mange mennesker, det ser man jo bla. som skrevet på nordmenns reisevaner. Nordmenn er en av de som reiser mest i verden og det sier jo en del med tanke på kjøpekraft. 

 

Bemerk at jeg beskriver dette generelt og jeg er enig i at denne kjøpekraften ikke er jevnt distribuert. Unge mennesker i dag har gjerne grei råd, men betaler likevel betydelig mer for bla. bolig i det lange løp. I tillegg til at det er langt vanskeligere å skaffe en god jobb enn det var for foreldregenerasjonen (68'erne), kombinert med dårligere pensjonsordninger etc. Den mest kjøpesterke generasjonen er jo nettopp 68'erne som har solide og trygge jobber, god pensjon og har høstet fordelene av en prisstigning på sine boliger som de yngre generasjonene nok ikke får oppleve i samme grad. Jeg mener det bør gjøres noe med dette og f. eks. i større grad behovsprøve pensjonene. Pensjonistene bør selvsagt ha en viss pensjon (det har de jo betalt for gjennom livet), men det bør virkelig ikke være slik at yngre generasjoner finansierer rike pensjonisters sydenferie flere ganger i året. 

 

Men jeg forstår ikke helt hva du sikter til når du mener sløsing? Jeg kan være enig i at det er enkelttiltak som koster vel mye (mer enn det smaker), men svært mange av de store utgiftene som f. eks. til høyere utdanning o.l. kommer også næringslivet til gode ganske hardt.

 

Et av de største problemene kommer til å bli innvandring i de neste 10-20 årene. Med en mer åpen verden så er det på godt og vondt en konsekvens at folk søker seg dit de tror man kan ha et bedre liv enn der de er nå. 

Anonymous poster hash: fc559...7d5

 

Enig i mye av det du sier her. Så vi er nok ikke så langt i fra hverandre. 

 

Det jeg sikter til med sløsing er vel byråkratiet, reguleringer, lover og regler som jeg har en personlig oppfatning av som ikke gagner samfunnet og belaster folket unødvendig mye. Her er jo folk av ulik oppfatning politisk sett, men jeg kan nevne noen eksempler uten at jeg nødvendigvis kommer på de beste eksemplene :P 

 

- Månelandingen Mongstad, utrolig kostbar fiasko som folk med litt teknologisk kompetanse har advart mot lenge

- Elektrifiseringen av norsk sokkel, miljø er vel og bra, men om man er overbevist om at Co2 er synderen så blir ikke verden noe bedre av å sende Co2 utslippene nedover til kontinentet. 

- Kultur, jeg mener kultur, kunst, teater og lignende burde vært markedsstyrt, de som vil ha det må betale for det selv

- Media, burde ikke vært subsidiert over statsbudsjettet.

- Krig, jeg er prinsipielt motstander av at Norge skal bombe andre land. Vi burde ha et forsvar og forsvarsallianse, men ikke bidra til krig og elendighet.

- Innvandring, det er bra å hjelpe, men jeg mener personlig at Norge oppfører seg mer som et velferdskontor for folk som kommer hit. Det stilles altfor få krav. 

- Offentlig sektor i seg selv er for stor, mer privatisering av helsevesen, barnehager og lignende. Tilbudet står ikke i stil med hva vi betaler. Et eksempel er opptak i barnehage, horribelt at noen ikke får plass før ungen nesten er 2 år om de har uflaks å føder 1 dag over en viss dato. 

- Unødvendig strengt lovverk som ikke henger på greip sørger for unødvendige kostnader i justisvesenet. Eksempler her er f.eks forbud (i praksis) for vannscootere og narkotikakrigen. 

- Regulering av boligmarkedet, det må ikke være så strenge krav til å bygge en bolig slik det er i dag, folk burde selv få lov til å bestemme hvordan de vil utforme sin bolig om de spytter mange millioner inn i et nybygg. Dette er noe som først og fremst rammer de svakeste i samfunnet og bidrar til økt klasseskille. 

 

 

Nå er nok en del av disse punktene ting mange ikke er enig i, men selv er jeg overbevist om at det er punkter som kunne vært gjort noe med. Er sikkert mange andre ting jeg ikke kommer på i farten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, særlig når kongehuset ber om mere penger hele tiden.

Sliter ræva av meg for hver krone.....samtidig som jeg leser om kongelige som aldri strammer livreima.

Anonymous poster hash: 1793e...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man leser litt i trådene som omhandler mennesker som går på ulike støtteordninger gjennom NAV, kan man få inntrykket av at mange ikke ser koblingen mellom det de får og hvor pengene kommer fra. Det er snakk om krav og rettigheter, og hvor mye de kan skvise ut av staten, som om staten er en mystisk, utømmelig pengebinge som deler ut penger. At andre må jobbe for at de skal få hele livet sitt sponset ser ikke ut til å streife dem en gang.

Før noen går i strupen på meg så skrev jeg "mange", og langt i fra alle.

Anonymous poster hash: 527c4...977

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skjønner vel, tror jeg, at vi må ha en stat for å holde orden på samfunnet. Problemet mitt er at staten tar så mye penger i fra folk, bedrifter osv osv at folket stadig blir fattigere. Av pengene de tar sløser de bort enorme beløp, det er en stor skam. 

Ikke sosialister.

Anonymous poster hash: 9d2f0...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sosialister.

Anonymous poster hash: 9d2f0...dd7

Nå vet ikke jeg helt hva du mente her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...