Gå til innhold

Nordmenn klager på islamisering men melder seg ut av kirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Vel vi får være glade at muslimene i Norge ikke går fram på samme måte som de kristne gjorde for 1000 år siden.

 

 

Anonymous poster hash: ab6b1...b17

 

 

De gjør jo mer eller mindre det i sine hjemland. Men jeg synes det er like artig at dere islam-forkjempere drar frem korstogene fra middelalderen som et argument i dagens samfunn.

Anonymous poster hash: 33580...bb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo det er absolutt " in " å være ateist. Det blir dumt å mene noe annet, men kanskje det er en generasjonsting. 

Du kan jo mene hva du vil om akkurat den saken, men jeg er ikke ateist fordi det er "in", og jeg kjenner ingen andre ateister som er det av slike grunner, heller.

Men du har kanskje belegg for å hevde at ateister avviser ideen om guders eksistens av andre grunner enn at de finner det tåpelig å tro på noe slikt?

 

En eller annen spørreundersøkelse, kanskje?

"Hvorfor er du ateist?" Er det pga

a) Lady Gaga

b) Gudstro er irrasjonelt

c) Noen sa det var hipt

d) Jeg vet ikke. Skjønnheten kommer innenfra, lizm?

 

Eller for å ta det i klartekst: Hva om du dokumenterer din påstand om at folk som tar et standpunkt, gjør det for å være "in".

Endret av Mann 42
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele debatten er litt tragisk egentlig. Skal det være rasjonelt å bli kristen for å være mot islam, men uten å nødvendigvis tro på den kristne gud, skapelsesberetningen eller i det minste jesus? KAN man i det hele tatt være kristen uten å tro på disse tingene? Er ikke tro en helt essensiell del av det å være religiøs?

Og er det mer rasjonelt å bli troløs kristen som et politisk standpunkt enn det eventuelt er å bli ateist som et 'fashion statement' som det heter på godt norsk? Ikke det at jeg tror dette er en grunn til at folk mister troen, men jeg synes det er et betimelig spørsmål å stille dem som tilsynelatende tror det.

Så kan jeg ta for meg den type uriktig svart-hvitt tenking der de eneste alternativene som presenteres er kristendom eller islam. Det går beviselig an å opprettholde et sekulært demokrati over lang tid. En av de tingene jeg liker absolutt best med våre amerikanske venner er at deres landsfedre hadde fornuft nok til å klart skille religion og stat. Et land kan ikke være religiøst, dets innbyggere kan derimot være det. Innenfor et land burde selvfølgelig alle innbyggeres religion behandles som likeverdig. Å gi en religion forrang i samfunnet vil være det samme som å gjøre store deler av befolkningen til annenrangs innbyggere. Derfor er det eneste fornuftige å ha et lovverk som sikrer frihet til eller frihet fra (alt etter som man ønsker) å følge sin egen religion.

Dette har heller ikke på noen måte hemmet amerikanere fra å diskutere islam. Til og med 'kjendisateister' som Dawkins har tatt opp kritikk mot islam.

Alt i alt synes jeg dette grenser mot den type stråmannsargument som 'ad hitlerum'-argumentert representerer.

Hitler likte å bygge motorveier, du ønsker bedre motorveier. Derfor er du Hitler.

Muslimer liker ikke kristendommen, du liker ikke kristendommen. Derfor liker du islam.

Jeg ser helt ærlig ikke forskjell på disse argumentene og de fremstår begge som like latterlige

Anonymous poster hash: 4d2e0...26c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan kan man klage på økt islamsk innflytelse samtidig som man melder seg ut av den norske kulturen? Er det ikke på tide at nordmenn slår ring om kristendommen igjen for å danne en motvekt til økende islamsk innflytelse i samfunnet? 

Anonymous poster hash: fd9d8...109

 

 

 

Det går an å motvirke islamiseringen med ateisme, vet du. Det trenger ikke være en annen religion. Det er norsk naivitet som lar islamiseringen pågå, ikke frafallet av kristendommen. Det er ikke slik at folk melder seg ut av kirken for å melde seg inn i en moske.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på at skjer. Folk følger bølgen. Dessverre er det "in" å være ateist i dag.

Nei, det er ikke in å være ateist, tidene har endret seg slik at det er letter å stå i mot kirkens tyranni.

 

Jo det er absolutt " in " å være ateist. Det blir dumt å mene noe annet, men kanskje det er en generasjonsting. 

Se svaret over.

 

Og hvem er du, forresten, som definerer hva som er dumt å mene? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med andre, men jeg ble iallefall ikke islamist av å melde meg ut av kirka.

Jeg vil ikke være registrert i noe som helst annet en hos folkeregistret i Norge. Og jeg er bunnsolid norsk. Har ingen interesse av å bli stemplet som kristen, ateist, buddhist, flying spaghetti-order, frimirerlosjen, al-qaida eller noe annet. HerreGUD.

Jeg slår da vel for faan ikke ring om en religion fordi en annen syk form av en religion er skumle...

Jeg er glad kristendommen en gang/ har en rot i norsk tradisjon, og det er fordi:

Vi fikk en masse hellidager som nå er gått over til å bli norske tradisjoner. For meg spiller det ingen rolle om folk feirer jul og påske fordi de tror på Jesus eller ikke.

Jul og påske er for meg ferie og kos med familie og venner. Påskehare og kyllinger, nisser, tusser og troll! 😂

Ta deg en bolle da. Og en solo.

Anonymous poster hash: 3c1e3...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og som troende er jeg helt enig med deg. Nordmenn forlater religion til fordel for multikultur. Det er synd. I et ateistisk verdensbilde anything goes.

Anonymous poster hash: fd9d8...109

Ikke så fulle av fordommer og hat mot andre vettu ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... Jeg bør late som om jeg tror på noe jeg ikke anser det som en promilles sjanse for at stemmer, nemlig kristendommen, som en protest mot noe annet jeg mener det ikke er en promilles sjanse for at det stemmer? Jeg klager riktignok ikke på "islamisering", men jeg er kritisk til enhver økt innflytelse av religion i samfunnet, og jeg mener at det er islam som pr. i dag, pound for pound, er mest problematisk.

Det gode alternativet til islam er fornuft, ikke kristendom. I dagens Norge er det også er mindretall som er troende kristne, så det handler jo ikke akkurat om at man må ta parti med enten kristendom eller islam.



Anonymous poster hash: 66794...dfa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan kan man klage på økt islamsk innflytelse samtidig som man melder seg ut av den norske kulturen? Er det ikke på tide at nordmenn slår ring om kristendommen igjen for å danne en motvekt til økende islamsk innflytelse i samfunnet? 

Anonymous poster hash: fd9d8...109

 

 

Må man virkelig bekjempe pest med kolera?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan kan man klage på økt islamsk innflytelse samtidig som man melder seg ut av den norske kulturen? Er det ikke på tide at nordmenn slår ring om kristendommen igjen for å danne en motvekt til økende islamsk innflytelse i samfunnet? 

Anonymous poster hash: fd9d8...109

 

 

Jeg forstår ikke at dette skal være rart.

Det er vel kanskje ikke ønskelig med noe religiøs innflytelse på samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man klage på økt islamsk innflytelse samtidig som man melder seg ut av den norske kulturen? Er det ikke på tide at nordmenn slår ring om kristendommen igjen for å danne en motvekt til økende islamsk innflytelse i samfunnet?

 

Det er fordi kristendommen ikke er en motvekt, men en sammenfallende totalitær og ondskapsfull ideologi som vi endelig hadde begynt å få kontroll på her i vår del av verden før islam kom og begynte å lage bråk.

 

Alternativet til infantile forestillinger og allmektige gubber i skyene er rasjonalitet, logikk og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på at skjer. Folk følger bølgen. Dessverre er det "in" å være ateist i dag.

 

Så det er "in" å ikke tro på Gud?

Det er nok heller det at det å ikke tro på Gud endelig ikke straffes med f.eks. døden, og dermed er det flere som er åpne om sin ateisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som troende er jeg helt enig med deg. Nordmenn forlater religion til fordel for multikultur. Det er synd. I et ateistisk verdensbilde anything goes.

 

Så du påstår at ledende og kjente ateister som Dawkins, Harris og Hitchens mener at "anything goes", og dermed omfavner islam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacklost

Det har jo ingenting med saken å gjøre, jeg liker ikke islamister men har aldri vært en del av kirken. Kristendom er en myte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er "in" å ikke tro på Gud?

Det er nok heller det at det å ikke tro på Gud endelig ikke straffes med f.eks. døden, og dermed er det flere som er åpne om sin ateisme.

Jeg tror ikke på noe straff, for meg høres det ikke logisk ut. Tror det er skremselspropaganda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke på noe straff, for meg høres det ikke logisk ut. Tror det er skremselspropaganda.

 

Spørsmålet var om du kan bekrefte at du mener det er "in" å ikke tro på Gud.

 

Om du tror på straff eller ikke er ikke relevant. Poenget er at de religiøse ikke lenger sitter og styrer, så de kan ikke gjøre som før - f.eks. bare henrette de som ikke underkaster seg deres gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg ikke. 

Religion behøver absolutt ikke være en del av kulturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var om du kan bekrefte at du mener det er "in" å ikke tro på Gud.

 

Om du tror på straff eller ikke er ikke relevant. Poenget er at de religiøse ikke lenger sitter og styrer, så de kan ikke gjøre som før - f.eks. bare henrette de som ikke underkaster seg deres gud.

Du ser jo at det er flere og flere som melder seg ut av kirken, statskirken er avviklet og jeg får ofte pepper/rare blikk når jeg forteller noen om min tro. Sammenligner du med hvordan det var for 50 år siden synes jeg det har gått kjempefort. Færre og færre er troende, noe jeg som sagt synes er synd fordi jeg føler de går glipp av mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser jo at det er flere og flere som melder seg ut av kirken, statskirken er avviklet og jeg får ofte pepper/rare blikk når jeg forteller noen om min tro. Sammenligner du med hvordan det var for 50 år siden synes jeg det har gått kjempefort. Færre og færre er troende, noe jeg som sagt synes er synd fordi jeg føler de går glipp av mye.

Færre og færre er troende, og det er deres sak, og jeg tror ikke de går glipp av noe som helst. Men jeg er kanskje litt partisk her, siden jeg ble ateist i tenårene.

Det er ganske drøyt å si at de tar sitt standpunkt fordi det er "in". Det er i realiteten å underkjenne deres evne til å reflektere over eksistensielle spørsmål, og redusere dem til en saueflokk som ikke tenker selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...