Gå til innhold

Hvem\Hva er Djevelen for dere


Gjest Valiant

Anbefalte innlegg

Gjest Valiant

Ja jeg vet er litt herming på en måte.

Uansett hvem eller hva er djevelen for dere ?

for meg er Djevelen en mester i liusjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg vet er litt herming på en måte.

Uansett hvem eller hva er djevelen for dere ?

for meg er Djevelen en mester i liusjoner

Best å ha en mester i sannheten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djevelen finnes ikke, det er bare en syndebukk som menneskene har funnet på for å slippe unna sine synder og umoralske handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner
Ikke-eksisterende, og jeg tror ikke han er oppfunnet for å ha noen å skylde på, men for å ha noe å skremme med.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen samfunn brukes den nok mest som skremsel, som en ond skikkelse som kan komme og ta deg.

Men personlig tolker jeg djevelen bare som et symbol på det onde mennesket. Jeg tror ikke at en ond skikkelse skal komme og ta meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djevelen er kristendommens ris bak speilet for de som ikke er lydige og underkaster seg presteskapets tyranni.

"Tro på Gud, ellers....!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ja jeg vet er litt herming på en måte.

Uansett hvem eller hva er djevelen for dere ?

for meg er Djevelen en mester i liusjoner

Djevelen eksisterer ikke.

Det er en menneskelig oppfinnelse, på samme måte som forestillingen om gode/onde handlinger. Det er betingelser vi har definert for å skape levelige samfunn for oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Djevelen eksisterer ikke.

Det er en menneskelig oppfinnelse, på samme måte som forestillingen om gode/onde handlinger. Det er betingelser vi har definert for å skape levelige samfunn for oss selv.

om djevelen eksisterer eller ikke. Handler om tro Og ingen kan vite om djevelen eksisterer eller ikke. Akkurat som ingen kan vite om gud eksisterer

selv om jeg tviler på at de gjør det. Så holder jeg muligheten åpen

når noe ikke kan bevises noen veier. Så er det idiotisk og avise det fulstendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om djevelen eksisterer eller ikke. Handler om tro Og ingen kan vite om djevelen eksisterer eller ikke. Akkurat som ingen kan vite om gud eksisterer

selv om jeg tviler på at de gjør det. Så holder jeg muligheten åpen

når noe ikke kan bevises noen veier. Så er det idiotisk og avise det fulstendig

I akkurat det tilfelle så mener jeg det både er grunnlag for og mulig å bruke logikk, og på grunnlag av dette avvise djevelen som fenomen.

Alt som står i Bibelen og andre hellige skrifter er skrevet av mennesker og er menneskers tolkning og forsøk på å forstå uforståelige ting og gi livet en mening og

de er svært preget av den tid de er skrevet på samme måte som Heimskringla og Edda diktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl

For meg er Djevelen menneskers dårlige egenskaper: Grådighet, maktbegjær, egoisme, hensynsløshet.

En 'ordentlig' Djevel er bare en oppfunnet fantasifigur for å skremme folk til å gjøre som religiøse ledere sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...