Gå til innhold

Lærer religioner virkelig vold?


AnAnAss

Anbefalte innlegg

Gjennom alle tider har mennesker gjort voldelige handlinger for deres religion. Hvile relgioner lærar egentlig vold? Det var ingenting i kristendommen som ba de krsitne resie korstog på middelalderen og drepe hver jøde og musim de møtte på veien.

Så vidt jeg vet så oppfordrer heller ikke islam til vold, men terrorhandliner av muslimer er blitt nesten dagligdags i dag.

Selv mener jeg religionen egentlig bare er en dekkgrunn til de egetnlige, og bakerliggende grunnen krigen/terrorhandlingene/volden egentlig er for. altså makt, penger eller land.

for meg er religion håp og mening, og det er frustrerende hvordan enkelte bruker relgion til å skylde på sine egne grufulle handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valiant

Nei religion lærer ikke vold. Det er mennesker som lærer vold og bruker religion som unnskylding for det grussome de gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig et vanskelig spørsmål fordi religioner er så mye. Det finnes ikke èn kristendom, èn jødedom og èn islam. De praktiseres forskjellig fra kultur til kultur - og ulikt innenfor kulturene også. (Se bare på de ulike kristne grupperingene man kan finne i samme by her i Norge).

Så noen, mer fundamentalistiske, retninger innenfor noen av religionene kan lære vold (Al Quida er et eksempel), mens man i andre og større deler av religionen lærer en mer fredelig holdning mot medmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest *Luna*

Religionen i seg selv er kanskje ikke voldelig...men menneskene som står bak. Dette med makt, penger og status.

Jeg kan ikke fordra ordet religion...da jeg forbinder det med en lære som mennesker har skrevet ned som en sannhet...å så skal alle følge den.

Jeg tror mer på et fritt livvsyn....der alle følger sin egen vei!

For når noen danner en religion de mener er riktig...så aksepteres ikke andre tros/livssyn....og når det skjer blir det voldelig.

En religion er jo villig til å skaffe seg medlemmer...bygge kirker og bedehus...mokseer ol....til det trengs penger....flere medlemmer...flere penger...

Hva med å bruke naturen som sin kirke...søke egen sannhet....det koster ikke fem øre...og man kommer mye nærmere det noen kaller gud...som jeg kaller lysets kilde. Samt at man blir bedre kjent med seg selv og sine sider. Samt at man er mer åpen for andres sannheter!

Luna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna: religion er mer enn en organisert kirke. Det du beskriver om natur, søke egen sannhet, lysets kilde osv. er også religion, bare på en annen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest *Luna*

Min vei går gjennom sjamanismen...å det er ikke en religion! :)

En religion er for meg...en tro mange mennesker deler samme syn på. Det har som regel startet med ett eller flere mennesker som skrev ned sine budskap..og her er det også laget regler man gjerne skal følge. Forskjellen her er at mennesker følger noe som andre mennesker har skrevet, opphøyer de personene og deres guder. Her samles de i kirker og bedehus...samler inn penger og går rundt å prøver å skaffe flere medlemmer.

Livssyn er for meg der hvor man ikke følger andres tro eller regler. Man går selv veien og finner sine egne svar..lager sine egne erfaringer....der det ikke kreves av deg å følge noen regler untatt dine egne. Man bestemmer også selv hvem man vil tro på av guder. Her kontakter man gudene/åndene selv... å ikke gjennom en prest eller en guru. Og man opphøyer ikke mennesker...men viser respekt for naturen og sine egne ånder samt andres livssyn. Man samles en gang i blandt for å dele erfaringer...men ikke for å rekruttere flere.

Det er slik jeg ser forskjellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i såfall din egen personlige definisjon, og den stemmer ikke overens med religionvitenskapens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Svaret er JA, religion lærer vold. Lærer å bruke vold mot de som har ett annet synspunkt. Religion er mot de som vil tenke selv og som stiller spørsmål!Religion er menneskeskapt, og religion er skapt for å skremme og holde folk i tømmene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er JA, religion lærer vold. Lærer å bruke vold mot de som har ett annet synspunkt. Religion er mot de som vil tenke selv og som stiller spørsmål!Religion er menneskeskapt, og religion er skapt for å skremme og holde folk i tømmene!

Tør jeg minne om at det er vanlig å regne buddhismen med til en av våre verdensreligioner. Den er ikke akkurat kjent for å være voldelig eller lære bort at vold er kjekt å bruke. Det er mye annet også som kan minnes om, som f.eks. de kristne kvekerne. Det er neppe tilfeldig at deres pasifisme førte til at kvekerbevegelsen en gang i tiden fikk Nobels Fredspris. Hva med Gandhi? Er ikke han et eksempel på hvordan en religion som hinduismen også kan være ikke-voldlig nesten til det selvutslettende. Hva med jainistene? De soper veien foran seg for ikke å drepe insekter og annet småkryp som de kan komme til å tråkke på. Det finnes også en rekke andre religioner som utmerker seg med sin pasifisme. Pasifisme er ikke voldelig, men den kan være religiøst begrunnet. Altså må det være noe i religionenes verden som også lærer bort ikke-vold. Det er vel innlysende?

Kanskje "gjest" bør reflektere om vedkommeneds innlegg øver vold på sannheten. Er det i så fall en form for voldelighet? Hva er det i så fall "gjest" egentlig bør lære av religioner som står for annet enn vold?

Trå varsomt, "gjest", når du gir vanskelige spørsmål enkle svar. Slike svar er ofte vikarierende.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Orm
Tør jeg minne om at det er vanlig å regne buddhismen med til en av våre verdensreligioner. Den er ikke akkurat kjent for å være voldelig eller lære bort at vold er kjekt å bruke. Det er mye annet også som kan minnes om, som f.eks. de kristne kvekerne. Det er neppe tilfeldig at deres pasifisme førte til at kvekerbevegelsen en gang i tiden fikk Nobels Fredspris. Hva med Gandhi? Er ikke han et eksempel på hvordan en religion som hinduismen også kan være ikke-voldlig nesten til det selvutslettende. Hva med jainistene? De soper veien foran seg for ikke å drepe insekter og annet småkryp som de kan komme til å tråkke på. Det finnes også en rekke andre religioner som utmerker seg med sin pasifisme. Pasifisme er ikke voldelig, men den kan være religiøst begrunnet. Altså må det være noe i religionenes verden som også lærer bort ikke-vold. Det er vel innlysende?

Kanskje "gjest" bør reflektere om vedkommeneds innlegg øver vold på sannheten. Er det i så fall en form for voldelighet? Hva er det i så fall "gjest" egentlig bør lære av religioner som står for annet enn vold?

Trå varsomt, "gjest", når du gir vanskelige spørsmål enkle svar. Slike svar er ofte vikarierende.

Kunne ikke sakt det bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ok da, trenger kanskje ikke ta ALL religion under en kam,men kristendommen og islam har iallefall veldig lav terkel for de som vil tenke selv og ha SIN oppfattning av ting. De som ikke følger massen og dens lære blir ikke sett på med nåde! Og jakten på de MISTRO er brutal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da, trenger kanskje ikke ta ALL religion under en kam,men kristendommen og islam har iallefall veldig lav terkel for de som vil tenke selv og ha SIN oppfattning av ting. De som ikke følger massen og dens lære blir ikke sett på med nåde! Og jakten på de MISTRO er brutal!

Det er heller ingen grunn til å ta all kristendom og all islam under en kam. Det finnes mange forskjellige retninger, også retninger som faller langt utenfor det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ninjaturtle_*

Det vi kan si om både kristendom og islam er at dagliglivet til menneskene som kaller seg kristne og muslimer er påvirket i forskjellig grad av hellige skrifter. Disse hellige skriftene inneholder en del bud og fortellinger som med dagens betydning av ord og setninger er direkte voldelige. Gud er en sosiopatisk drittsekk ifølge det gamle testamentet, og i det nye testamentet er han en forferdelig autoritær person som ofrer sønnen sin fordi han trenger bot for syndene våre, som er et produkt av en fri vilje han skapte selv, og som overvåker oss komplett. Heldigvis, slik som pastor Knut sier, fins det forskjellige retninger. Dessverre fins det også de som har et sterkt behov for at disse bøkene må tolkes på deres egne absolutte måte for at de skal forsvare trosgrunnlaget sitt, slik at identiteten deres ikke raser sammen, eller noe annet psykoanalytisk piss. Hovedsaken, summa summarum er at det er mye VOLD i trosgrunnlagene, disse bøkene ble jo funnet på i eldgamle kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok da, trenger kanskje ikke ta ALL religion under en kam,men kristendommen og islam har iallefall veldig lav terkel for de som vil tenke selv og ha SIN oppfattning av ting. De som ikke følger massen og dens lære blir ikke sett på med nåde! Og jakten på de MISTRO er brutal!

Du bør ikke ta kristendom og islam under en kam heller. Det finnes mange forgreninger og retninger innenfor begge disse religionene, og veldig mange ulike synspunkter. Det blir feil å forfekte det mest fundamentalistiske som det mest riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KORANEN: Kjemp mot dem og drep avgudsdyrkerne hvor du enn finner dem, ligg på lur etter dem på ethvert sted som egner seg. Sure 9,5. De som egentlig følger Koranens bokstav, er islamistene som fører krig mot hele verden.

For meg så virker det som dette er en oppfordring til vold.

Muslimer som ikke følger Koranem, hva tror de på, når de ikke tror på deres opphav til denne religionen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIBELEN: 12 Den som slår til en mann så han dør, skal bøte med livet. 13 Men hvis han ikke har stått mannen etter livet, og det er Gud som har latt ham falle for hans hånd, da vil jeg fastsette et sted han kan ty til. 14 Når en mann gjør en slik udåd at han dreper sin neste med svik, skal du ta ham, om det så er fra mitt alter; han skal dø. 15 Den som slår sin far eller mor, skal dø. 16 Den som røver et menneske, skal dø, enten han selger det eller det finnes hos ham. 17 Den som forbanner sin far eller mor, skal dø.

For meg virker dette som en oppfordring til vold. Kristne som ikke følger Bibelen, hva tror de på, når de ikke tror på deres opphav til denne religionen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_ninjaturtle_*

Nei, si det, KR-Øst. Kanskje de bestemmer seg for å tolke "drep" som "omvend" - noe som passer bedre med moderne kulturer, og samtidig gjør at de ikke må gi slipp på en viktig del av identiteten sin- barnetroen de er vokst opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaken, summa summarum er at det er mye VOLD i trosgrunnlagene, disse bøkene ble jo funnet på i eldgamle kulturer.

Ifølge Jesus er hovedsaken at man skal elske G-d, og sin neste som seg selv. Det var i alle fall det han svarte da han ble spurt om hva som var viktigst i trosgrunnlaget.

Kan ikke se at det har så mye med vold å gjøre.

God påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne som ikke følger Bibelen, hva tror de på, når de ikke tror på deres opphav til denne religionen?

Et meget viktig spørsmål du her stiller. Slik jeg ser det er det forskjell å tro på Bibelen og å tro med Bibelen. Fra mitt ståsted er det best å tro på G-d med Bibelen. I praksis er det det Jesus oppfordrer oss til når han gang på gang blir stillet overfor spørsmålet om hva som er viktigst i Loven. Hvis han hadde svart at det viktigste er å tro på Loven, da måtte man ta den bokstavelig hele tiden og også kastet den første stein for å drepe en kvinne som hadde syndet (dere kjenner historien?). Men Jesus sier noe helt annet: Han sier elsk G-d og din neste som deg selv. Det er det Jesus sier vi skal tro på ikke ved å lese i en bok, men ved å gjøre det. Det Jesus gjør er å sette dette over aller regler og ting som står i Bibelen (Joda, Jesus hadde også en Bibel. Det er den vi i dag kaller Det gamle testamentet. Og han siterte stadig fra tekster der).

Derfor oppfordrer jeg alle som vil lære noe om kristendom og leve som kristne om først og fremst gjøre det som Jesus sier: Elsk G-d og så din neste som deg selv. Hvis noen av dere derimot skulle mene at Bibelen sier at dere må gjøre noe annet som skader andre, da er det min oppriktige mening som kristen og som prest at dere kaster Bibelen og slutter å lese i den. Brenn den gjerne opp, og gjør så som Jesus sier: Elsk G-d, og så din neste som deg selv.

Fortsatt god påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIBELEN: 12 Den som slår til en mann så han dør, skal bøte med livet. 13 Men hvis han ikke har stått mannen etter livet, og det er Gud som har latt ham falle for hans hånd, da vil jeg fastsette et sted han kan ty til. 14 Når en mann gjør en slik udåd at han dreper sin neste med svik, skal du ta ham, om det så er fra mitt alter; han skal dø. 15 Den som slår sin far eller mor, skal dø. 16 Den som røver et menneske, skal dø, enten han selger det eller det finnes hos ham. 17 Den som forbanner sin far eller mor, skal dø.

For meg virker dette som en oppfordring til vold. Kristne som ikke følger Bibelen, hva tror de på, når de ikke tror på deres opphav til denne religionen?

Jeg forstår at dere muslimer, som jeg altså tror at du også er, etter alle dine utsagn, ikke vil eller tør svare på direkte spørsmål. Dette gir ikke noe godt inntrykk av dere og deres religion.

Det er selvfølgelig lettere hele tiden å stille motspørsmål, enn å svare.

Så forstår jeg også at du ikke vet hva kristendom er for noe.

Det du ramser opp, er lover som gjaldt i gammel tid, før Jesu tid, altså før kristendommen oppstod for ca. 200 år siden.

Og dette gjaldt noen som hadde gjort noe galt.

Det gjaldt ikke utslettelse av alle mennesker som ikke var enige i deres tro.

Til sist må jeg innrømme at jeg ikke vet hva kristne gjør eller tror på, som ikke følger Bibelen.

Selv prøver jeg å følge Jesu ord og befaling, selv om dette ikke alltid er like lett. Dette vil jeg også anbefale deg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...