Gå til innhold

Hva/hvem er Gud for deg?


honey21

Anbefalte innlegg

Mennesket kan absolutt være død en kort periode og komme tilbake igjen, f.eks du kan redde en som har druknet. Men han her som KR-øst snakket om tidligere mente han hadde "sett" at noen sjeler kom til helvete fordi de ikke orket lyset...

Men å gå og tro på at noen av oss kommer til helvete (evig pine) i dag er det største tullballet jeg har hørt! Hva med homofile? Det står i bibelen at menn som ligger med menn ikke skal komme til paradis sammen med jesus. Men i dag har vi tilogmed homofile prester. Og hvem her kan si at folk som gud lar preke i hans hus (kirken) er mennesker som skal til helvete? Jeg tror personlig ikke på bibelen lenger, gjorde det før men har forstått at bibelen er skrevet av mennesker og det vi leser i dag er noe helt annet enn hva det opprinnelig sto der.

Og jeg ønsker ikke å være en mennesketjener.

Endret av maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Golden Girl
Mennesket kan absolutt være død en kort periode og komme tilbake igjen, f.eks du kan redde en som har druknet. Men han her som KR-øst snakket om tidligere mente han hadde "sett" at noen sjeler kom til helvete fordi de ikke orket lyset...

Men å gå og tro på at noen av oss kommer til helvete (evig pine) i dag er det største tullballet jeg har hørt! Hva med homofile? Det står i bibelen at menn som ligger med menn ikke skal komme til paradis sammen med jesus. Men i dag har vi tilogmed homofile prester. Og hvem her kan si at folk som gud lar preke i hans hus (kirken) er mennesker som skal til helvete? Jeg tror personlig ikke på bibelen lenger, gjorde det før men har forstått at bibelen er skrevet av mennesker og det vi leser i dag er noe helt annet enn hva det opprinnelig sto der.

Og jeg ønsker ikke å være en mennesketjener.

Enig i mye av det du skriver. men det er vel ikke helt riktig at det vi leser i dag er noe helt annet enn hva som opprinnelig sto i Bibelen. Det mer korrekte er at det var kirkemøter noen hundre år etter at Jesus levde som bestemte hvilke skrifter som skulle være med i kanonen, og hvilke som ikke fikk være med. Og det var politiske bestemmelser på den tiden. Etter den gangen har nye oversettelser blitt gitt ut hele tiden, men det er for å prøve å få mer nøyaktige versjoner, siden historikere lærer stadig mer og samtidig kan gå tilbake til originalskriftene.

I den siste versjonen skal det visst for eksempel bare stå Maria, ikke 'jomfru' Maria (har jeg hørt). Det fordi at ordet 'jomfru' er misvisende og det aldri har stått noe om hennes seksuelle liv, bare at hun var en 'ung kvinne', som litt uriktig tidligere ble oversatt til 'jomfru'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det tror jeg ikke katolikkene kommer til å juble for akkurat. Men deres forståelse av maria er selvfølgelig tatt helt ut av proposjoner da. De ber jo faktisk til en kvinne som i bibelen ikke er gitt noe guddommelig og som har vært død i 2000 år.

Ikke så langt unna har vi jesus, men han var jo så flink til å preke og overbevise folk at hans egen overbevisning forstatt blir fortalt som sannhet i dag.

Om ikke lenge så kommer hans ord også til å bli glemt som andre religioner som har dødd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl

Jesus som en del av Treenigheten, ja selve Treenigheten selv, ble jo oppfunnet på et kirkemøte i Nikea i cirka 300 e. Kr. Han selv sa aldri direkte selv at han var Gud. Han sa han var Guds sønn, og kalte andre sine søsken. Så hva gjør det da alle mennesker til....?????

Mye moro man finner opp i religioner etter at 'stifterne' er døde, som blir vedtatte sannheter, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på at han faktisk var død en periode. Men mange som har opplevd nær-døden-opplevelser mener at man faktisk selv kan forme hva man opplever som død. Altså, at det man forventer faktisk skjer. Så hvis man har en veldig sterk oppfatning av Himmel og Helvete, så er det det man opplever. Hvis man ikke helt oppfatter at man er død, kan det hende man blir gjenferd her på jorden som fortsetter å 'leve' sine vanlige liv. Og hvis man får en oppvåkning kan andre ting skje. Prinsippet er at tankene former ens virkelighet, akkurat som på jorden, bare mye mer umiddelbart og direkte enn når man er i fysisk form.

KR-øst, har du noengang lest Neale Donald Walsch' bøker 'Himmelske samtaler'? Anbefaler dem for å få et litt mer positivt bilde av hva Gud er enn hva vanlig kristendom gir.

Hvorfor tror du at jeg trenger et mer positivt bilde av hva Gud er, enn hva han har gitt meg som kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er enhver religion et substitutt for forståelse, og for det ubehaget som følger når forståelsen uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Golden Girl
Hvorfor tror du at jeg trenger et mer positivt bilde av hva Gud er, enn hva han har gitt meg som kristen?

Fordi alle ikke kommer til Himmelen og blir frelst. Og det er ikke særlig positivt.

Men seriøst: jeg anbefaler virkelig den boka. Det er en nydelig bok som tar opp liv, død, meningen med alt, og KJÆRLIGHET. Anbefaler den til alle.

Endret av Golden Girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl

Fordi ifølge din tro vil ikke alle komme til Himmelen og blir frelst. Og det er ikke særlig positivt.

Men seriøst: jeg anbefaler virkelig den boka. Det er en nydelig bok som tar opp liv, død, meningen med alt, og KJÆRLIGHET. Anbefaler den til alle.

Endret av Golden Girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alle ikke kommer til Himmelen og blir frelst. Og det er ikke særlig positivt.

Men seriøst: jeg anbefaler virkelig den boka. Det er en nydelig bok som tar opp liv, død, meningen med alt, og KJÆRLIGHET. Anbefaler den til alle.

Og hvorfor har denne personen svaret på disse tingene?

Har han bedre greie på hva som er best for oss menneskene, enn det Jesus sier i Bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl
Og hvorfor har denne personen svaret på disse tingene?

Har han bedre greie på hva som er best for oss menneskene, enn det Jesus sier i Bibelen?

Nei, nå gidder jeg ikke skrive mer på denne tråden. Du får fortsette å ha ditt syn på ting, og så får andre ha sitt syn. Tydelig at du ikke ønsker å åpne for nye perspektiver og syn på hva Gud er anyway...

:kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpe mæ..hmm jo e kristen på mitt lille vis e oppdratt i ett kristen hjem men ka e gud? kem e han? ka trur vi på? e han/ho dame mann? eller en ting? og app bibeln den e ikke skrevet av gud,men av menneska.Korsen kan vi si at gud e så god å herlig vest han eksistere,ikke stoppe han vold ikke stoppe han krig det finnes religiona som forårsake at DET BLIR voldsepisoda mellom folk. :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gud er for meg det som satte alt igang og som holder alt sammen. Det er intet bilde av en personlighet som kan gjøre oss tjenester eller påvirke oss som enkeltmennesker på noe vis, men heller en slags naturlov eller abstrakt form for intelligens eller makt.

Jeg finner ikke Gud i noen av de etablerte religionene. De maler et bilde av en svert begrenset makt som har fellestrekk med oss mennesker og som setter vår art over alle andre arter i universet. Det er for meg en absurd forestilling.

Jeg er overbevist om at det finnes milliarder av paneter som vår der intelligent liv eksisterer og sikkert planeter med intelligent liv der betingelsene er helt forskjellige fra de vi kan leve under. Alt dette er i tilfelle en del av det samme skaperverk.

Jeg er også ganske sikker på at vitenskapen om 100 år vil avdekke forhold vi i dag ville se som absurde og latterlige, men som vil endre hele menneskehetens forståelse av seg selv og våre omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trist at dere blotter deres sviktende kunnskap. Hvordan kan mennesker som ikke har studert bibelen, uttale seg om dens betydning. Dere diskuterer jo temaer dere ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Gud er ingenting for meg, og JA, har lest bibelen og vokst opp i et kristen hjem. Bibelen er som ei fjør som blir til ti høns! Jeg tror det ikke før jeg får se det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_NinjaTurtle_*
Trist at dere blotter deres sviktende kunnskap. Hvordan kan mennesker som ikke har studert bibelen, uttale seg om dens betydning. Dere diskuterer jo temaer dere ikke forstår.

Si det. Jeg har ofte meninger om ting jeg ikke har spesialkunnskap om, på tynt grunnlag. Men jeg er allikevel svært så overbevist om at jeg har rett. Det er vel en egenskap jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er rart er hvordan noen kan basere -livet- selv på èn bok. En bok skrevet av mennesker for 2-3000 år siden.

Tror dere ikke at vitenskapens forståelse av universet og dens innhold er litt bedre nå enn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trist at dere blotter deres sviktende kunnskap. Hvordan kan mennesker som ikke har studert bibelen, uttale seg om dens betydning. Dere diskuterer jo temaer dere ikke forstår.

Det er ingen referanser til Bibelen i denne tråden. Spørsmålet gjelder den enkeltes forhold til Gud, hvilket er et spørsmål enhver troende fra enhver religion vil kunne besvare med autoritet.

Selv ateistene kan gi et fyllestgjørende svar på det samme spørsmålet.

Du derimot indikerer med ditt svar at du sitter på den hele og fulle sannhet og at alle andre som uttaler seg i saken snakker uten forståelse og viten.

Om det er slik at du besitter sannheten så kunne du i det minste dele den med oss uopplyste fremfor å påpeke vår manglende forståelse uten ytterligere forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...