Gå til innhold

Hva/hvem er Gud for deg?


honey21

Anbefalte innlegg

Den som påstår h*n har funnet gud i en dogme har mistet seg selv fullstendig! Å påstå hardnakket at ens vei er den eneste riktige for alle hører til ondskapens sfære. Det er handlingene dine som definerer deg ikke et medlemskap i en klubb. Når gud blir tillagt egenskaper som er menneskelige vet jeg at det ikke er gud det er snakk om.

Alle ortodokse verdens religioner som fordømmer andre tilnærmelser til gud en deres egne er logisk sett avslørt som et forsøk på å svindle seg til makt gjennom menneskets iboende stupiditet og higen etter "trygghet".

Skriver det siste ordet i anførselstegn da det bør være innlysende for disse diltende zombier at det er deres nærsynte levemåte som er årsaken til krig og annen elendighet og ikke djevelen som de så behørig tillegger skylden.

Hehe, dette får du sikkert kjeft for...

At du ikke er sympatisk nok eller noe sånt tull, dritbra at det er noen her som også tør å snakke fra levra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som påstår h*n har funnet gud i en dogme har mistet seg selv fullstendig! Å påstå hardnakket at ens vei er den eneste riktige for alle hører til ondskapens sfære. Det er handlingene dine som definerer deg ikke et medlemskap i en klubb. Når gud blir tillagt egenskaper som er menneskelige vet jeg at det ikke er gud det er snakk om.

Alle ortodokse verdens religioner som fordømmer andre tilnærmelser til gud en deres egne er logisk sett avslørt som et forsøk på å svindle seg til makt gjennom menneskets iboende stupiditet og higen etter "trygghet".

Skriver det siste ordet i anførselstegn da det bør være innlysende for disse diltende zombier at det er deres nærsynte levemåte som er årsaken til krig og annen elendighet og ikke djevelen som de så behørig tillegger skylden.

Spørs hva folk påstår er den eneste riktige vei, i Johannesevageliet blir Jesus sett på som Ordet, lyset og kjærlighet. I dette leirhuslivet har jeg god bruk for Jesus som min frelser, fordi her finnes mange problem jeg lar Gud hjelpe meg gjennom. Siden Kristus forkynnes for både levende og døde, tror jeg nok ugresset blir skilt fra hveten. Se bare ikke Gud på som fordømmende og ond, for mange troende har ikke det synet, og om du lurer på sannheten og meningen med livet, er det kansje verdet og ikke ha noe standpunkt, men være ydmyk og lytte. Gud står de stolte imot, og Gud kjenner deres hjerter, i frelsen så ser ikke Gud dine synder lenger. Gud stoler fullt og fast på troen du har i frelseren Jesus, Tennis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote/Spørs hva folk påstår er den eneste riktige vei, i Johannesevageliet.../EndQuote

Se der illustrerer du nettopp hva jeg mente. Alt som kommer etterpå er muligens velmenende råd ut fra ditt standpunkt men er tomt og meningsløst for meg nettopp fordi du åpner med denne setningen.

Din vei er ikke nødvendigvis min vei selv om den kan være den riktige for deg!

Søk litt på gnostisismen som tros alt er den første formen av kristendom og les litt religions historie så vil du se at det du anser for guds ord er nok bare menneskelig manipulasjon. Faktisk så er ikke klipp og lim inn et fenomen som hører til dataalderen men noe som ble behørig brukt av de som søkte å manipulere seg til makt gjennom å eliminere all motstand ved å stemple dem som kjettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva folk påstår er den eneste riktige vei, i Johannesevageliet blir Jesus sett på som Ordet, lyset og kjærlighet. I dette leirhuslivet har jeg god bruk for Jesus som min frelser, fordi her finnes mange problem jeg lar Gud hjelpe meg gjennom. Siden Kristus forkynnes for både levende og døde, tror jeg nok ugresset blir skilt fra hveten. Se bare ikke Gud på som fordømmende og ond, for mange troende har ikke det synet, og om du lurer på sannheten og meningen med livet, er det kansje verdet og ikke ha noe standpunkt, men være ydmyk og lytte. Gud står de stolte imot, og Gud kjenner deres hjerter, i frelsen så ser ikke Gud dine synder lenger. Gud stoler fullt og fast på troen du har i frelseren Jesus, Tennis.

Hvem er Jesus Tennis? :fnise:

Nei, men hvis noen mennesker blir lykkelige av dette (svadaet) så for all del, men det er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote/Spørs hva folk påstår er den eneste riktige vei, i Johannesevageliet.../EndQuote

Se der illustrerer du nettopp hva jeg mente. Alt som kommer etterpå er muligens velmenende råd ut fra ditt standpunkt men er tomt og meningsløst for meg nettopp fordi du åpner med denne setningen.

Din vei er ikke nødvendigvis min vei selv om den kan være den riktige for deg!

Søk litt på gnostisismen som tros alt er den første formen av kristendom og les litt religions historie så vil du se at det du anser for guds ord er nok bare menneskelig manipulasjon. Faktisk så er ikke klipp og lim inn et fenomen som hører til dataalderen men noe som ble behørig brukt av de som søkte å manipulere seg til makt gjennom å eliminere all motstand ved å stemple dem som kjettere.

Hva er gnostisisme da, er ikke det å gjøre Jesus til intet eller så mennesklig at han ikke dør og står opp igjen. Jeg ser ikke på religionshistorie som er basert på mennesklige feil, fordi jeg ser bibelen som noe helt annet enn boken som rettferdiggjør mord og synd.

Klipp og lim finnes mange steder, men det som står til enden er noe man kan fundere på. Gnostisisme har kommet og gått, men noe særlig overbevisning har de ikke, de har vel klippet og limet feil da, de får prøve igjen. Klippingen og limingen i bibelen stemmer opp imot hverandre synes jeg da, og gjør det så overnaturlig at mennesker skal klare dette gir ikke hensikt siden det er Guds verk alene, nåden som trer frem. Men det finnes de mennesker som tar frem loven og bringer død, og de tjener ikke Gud, men sin egen buk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke paa gud som i en allmektig skaper, som styrer vaar skjebne, etc. Men jeg tror det er "noe" der ute, en slags energi, som Tabris sier. Men jeg tror ikke den har noen videre innvirkning paa vaare liv, utenom den vi selv velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

da må du nesten finne motbevisende troverdig statestikk som støtter din mening.

og egentlig synes jeg det er en meningsløst om det har vært en promille voldsøkning eller ikke.

Påstanden din er altså at pga fravær fra gud er det værre å leve her i norge om dagen enn det var. Er det din mening?

Vel jeg mener det blir å redusere gud til noe fysisk, og gud er ikke fysisk.

Gud er ånd. Og gud kan ikke reduseres av mennesker som ikke tror.

det er ikke slik at på et vekkelsemøte er det mye av guds ånd og i en ateistisk samling er det ikke gud i heletatt. Gud er like mye overalt uansett.

Så er det dette med å si at vi ser alt det vonde som skjer i norge eller verden beviser eller støtter teorien om at vi har vendt gud ryggen.

Dette er også guds spottende å si, for igjen er man da igang med å redusere gud.

Og man sier da også at gud forlater de som ikke tror, til en ond skjebne.

Gud forlater ingen. det er jo hele kjernen til guds kjærlighet. ingen blir forlatt.

Det skjer mye grusomt i verden og gud er like lite skyld i det for å ikke gripe inn, som gud er årsak til vold her i norge.

det er heller ikke guds skyld at det skjer overgrep i kristene miljøer, at en person bestemmer seg for å skyte vilt i en skole eller at leif fra tromsø vinner en million kroner for den saks skyld.

så jeg mener gud handler egentlig kun om hva gud betyr for individet.

trådens emne med andre ord.

I følge mediene og politiet i Stavanger, så har volden der økt med 70 % siden 2003.

Det er ikke bestandig at voldsøkningen blir oppgitt i prosenter, men jeg ser stadig i flere medier at de omtaler økning i volden. En annen ting er at gjerningsmennene, eller barna, blir stadig yngre.

Jeg er sikker på at alle de barna som har gått på søndagsskole, noe som var helt vanlig før i tiden, fikk et godt grunnlag for ikke å bli en kriminell, eller utøve vold mot andre.

I dag sitter mange barn og tenåringer og spiller voldsspill, kanskje både dag og natt. Det er bevist at dette ofte fører til aggresjon og vold blant disse.

Å tro at vold og drap ikke fikk særlig omtale i mediene for 50 år siden, slik som en moderator skrev tidligere, tror hun nok neppe på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag svarade inte som moderator tidigare, då skriver vi i kursiv text, utan som brukere på forumet.

Jag tror visst på att våld och dråp inte fick samma mediala uppmärksamhet förut som nu förtiden. I dagarna har vi onlineuppdatering på en stor tidnings hemsida både från en våldtäktsrättegång och en dödsmisshandel av en 17 årig pojke här i Sverige. Det, TV-bevakningen, helsidsrepotagen med illustrationer över vilka som möttes var och vilka vittnen som såg pojken sparkas ihjäl tror jag är betydligt mer omtalat än för 50 år sedan.

Visst var det misshandel, våldtäkter och dråp även då. Skrifter och böcker som omnämner livet i Stockholm på 1850-talet och tiden därigkring berättar om fattigungar från landet som bor trångt och som slåss. De berättar om fylleslag och våldtäkter på helgerna och när något ska "firas". Detta i den gudfruktiga tiden när prästerna höll huseförhör om kristendomskunskapen.

Jag håller med om att våldet har blivit grövre och gärningsmännen yngre. Orsakerna till detta och mätmetoderna är vi oense om. Jag tror snarare att bristen på uppmärksamhet och passiv stimulans(tv/dataspel) är större bovar än religionen och söndagsskolan.

Men som tidigare sagt: det är kanske en annan debatt än vad gud betyder för dig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag svarade inte som moderator tidigare, då skriver vi i kursiv text, utan som brukere på forumet.

Jag tror visst på att våld och dråp inte fick samma mediala uppmärksamhet förut som nu förtiden. I dagarna har vi onlineuppdatering på en stor tidnings hemsida både från en våldtäktsrättegång och en dödsmisshandel av en 17 årig pojke här i Sverige. Det, TV-bevakningen, helsidsrepotagen med illustrationer över vilka som möttes var och vilka vittnen som såg pojken sparkas ihjäl tror jag är betydligt mer omtalat än för 50 år sedan.

Visst var det misshandel, våldtäkter och dråp även då. Skrifter och böcker som omnämner livet i Stockholm på 1850-talet och tiden därigkring berättar om fattigungar från landet som bor trångt och som slåss. De berättar om fylleslag och våldtäkter på helgerna och när något ska "firas". Detta i den gudfruktiga tiden när prästerna höll huseförhör om kristendomskunskapen.

Jag håller med om att våldet har blivit grövre och gärningsmännen yngre. Orsakerna till detta och mätmetoderna är vi oense om. Jag tror snarare att bristen på uppmärksamhet och passiv stimulans(tv/dataspel) är större bovar än religionen och söndagsskolan.

Men som tidigare sagt: det är kanske en annan debatt än vad gud betyder för dig?

Det jeg legger i min uttale om mediene for 50 år siden, er at både voldshandlinger og drap var en sjeldnere og dermed også en større nyhet enn det er i dag. I dag har de en bedre og enklere mulighet til å slå stort opp om en sak, og utbrodere denne.

Men jeg tror neppe at de får med seg, eller bryr seg om å skrive om alt det negative som skjer til enhver tid i dag.

Ellers så synes jeg at det er positivt at diskusjon i et tema kan føre til andre temaer i sammenheng.

Jeg regner med at dette er et diskusjonsforum, og ikke bare et spørsmål og svar-forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja hvis bare våre stakkars små forbrytere hadde fått gå på søndagsskole og lært om gud så hadde nok værden sett helt annerledes ut i dag enn den gjør. KR-øst må få skjegget ut av postkassa. Dette funker ikke i dag vettu. Folk er mye mer frigjort i dag og kristningen av Norge er ferdig for lenge siden.

Det ungdommen trenger er fritidsaktiviteter, ikke gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
.

Det ungdommen trenger er fritidsaktiviteter, ikke gud.

Nå er det forskjell på ungdommer. Det finnes de ungdommer som trenger Gud

og det finnes de som ikke trenger Gud.

uansett så går det fint an og trenge Gud og drive på med fritidsaktriviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de tror at gud vil redde de, men det er isåfall et bedrag. De kan heller være stolte av seg selv hvis de holder seg unna kriminalitet.

Nå mente jeg at redningen for at ungdom ikke skal bli kriminelle er ikke å sende de på bibelskoler. Har ikke sakt at kristne ikke holder på med fritidsaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Kanskje de tror at gud vil redde de, men det er isåfall et bedrag.

Bare for en ateist.......Og hva vet du egentlig om at det ikke er sant. Om noen sier Gud reddet dem vilken rett har du og fortelle at det er et bedrag.

selv om jeg tviler på det.

Endret av Valiant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, ja hvis bare våre stakkars små forbrytere hadde fått gå på søndagsskole og lært om gud så hadde nok værden sett helt annerledes ut i dag enn den gjør. KR-øst må få skjegget ut av postkassa. Dette funker ikke i dag vettu. Folk er mye mer frigjort i dag og kristningen av Norge er ferdig for lenge siden.

Det ungdommen trenger er fritidsaktiviteter, ikke gud.

Fritidsaktiviteter er bra, men ikke nok.

Jeg har sett en stadig økning av vold på fotballbaner opp gjennom tidene, både av utøvere og tilskuere.

Det samme gjelder på ishockeybaner.

Dette trenger jeg ikke lese om i avisene en gang.

Tror du at det er flest mennesker som kommer fra kristne miljøer som fyller opp de norske fengslene i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen tall for norge men jeg vet at i USA er det for det meste kristne folk i fengslene. På en måte overraskende, men på den andre siden egentlig ikke siden religiøse er de mest uærlige folkene jeg har vært borti.

Til Valiant, skjønner at du ligger litt mellom veden og barken men jeg har ivertfall åpnet øynene mine. jeg har ingen respekt for religiøse. jeg har for mennesket i seg selv, men ikke for at de vil basere livet sitt på fantasier.

Religion er opphavet for krig og hat. Finner ingen positive sider ved religion, bortsett fra de fine eventyrene deres.

Endret av maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Til Valiant, skjønner at du ligger litt mellom veden og barken men jeg har ivertfall åpnet øynene mine. jeg har ingen respekt for kristne. jeg har for mennesket i seg selv, men ikke for at de vil basere livet sitt på fantasier.

greit nok det. Selv om jeg ikke tror på hva de kristne tror på så respekterer jeg dem. Uansett hvor uenig jeg er i det de tror

Men nå gjør du egentlig det samme du kanskje misliker mange kristne gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke noen tall for norge men jeg vet at i USA er det for det meste kristne folk i fengslene. På en måte overraskende, men på den andre siden egentlig ikke siden religiøse er de mest uærlige folkene jeg har vært borti.

Disse uttalelsene har du nok absolutt ingen dekning for.

Det er nok bare i muslimske og kommuniske land at fengslene fylles med kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl

For meg er Gud alt som er; limet som binder sammen universet, dimensjoner, alt tenkelig og utenkelig. I bunn og grunn en kraft av lys og kjærlighet som er alfa og omega, i alt, bak alt og utenfor alt, i livet og i døden.

Grunnen til at jeg ikke tror på Gud som det står om i Bibelen eller Koranen, for eksempel, er fordi de ikke gir et bilde som er bra nok av Gud. De fremstiller Gud som en dømmesyk, smålig, straffende entitet. En som setter kriterier for om mennesker skal fortjene hans nåde og kjærlighet. Det er ikke bra nok. Er det sånn Gud er fortjener han/hun ingenting fra oss.

Foreldre elsker alle sine barn, enten de er gode eller "slemme". Hvorfor skal Gud være dårligere enn vanlige foreldre? Enten får Gud jammen gi alle ubetinget kjærlighet, eller pakke sammen og skamme seg. Og det er ikke sånn jeg vet Gud er. Både hjerte og hjerne sier at Bibelen og Koranen tar skammelig feil av Gud.

Religioner som setter opp regler som regulerer folks liv og handlinger ned på detaljnivå er maktstrukturer laget av mennesker for å kontrollere andre.

Har heller sans for 'panteistiske' religioner som buddhisme, baha'i, daoisme osv.

Endret av Golden Girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religioner som setter opp regler som regulerer folks liv og handlinger ned på detaljnivå er maktstrukturer laget av mennesker for å kontrollere andre.

I dette er jeg helt enig med deg.

Men jeg undrer meg på hvor mye en far er villig til å stille opp for et voksent barn som nekter å erkjenne at faren eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl
I dette er jeg helt enig med deg.

Men jeg undrer meg på hvor mye en far er villig til å stille opp for et voksent barn som nekter å erkjenne at faren eksisterer?

Men han vil aldri slutte å elske sin sønn for det (I hvert fall ikke hvis han er en vanlig, normalt følende far). Og vil vel heller ikke f.eks. kutte ham ut fra arven, for å ta et litt 'far fetched' eksempel. Og uansett er Gud bedre enn menneskelige foreldre med mer kjærlighet og nåde enn det vi er i stand til å oppdrive.

Dessuten kan man spørre hvor 'voksne' vi mennesker kan bli i gudommelig målestokk. Ikke særlig voksne, vil jeg tro.

Endret av Golden Girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...