Gå til innhold

Hva/hvem er Gud for deg?


honey21

Anbefalte innlegg

Gjest Valiant
For meg er gud noe vi menneskene har skapt for å gjøre det lettere å forstå oss selv, og livet.

Det er nok heller noe å gi skyllen for og klage til. Når mennesker gjør noe ondt.

"Gud skapte ikke menneskene, mennesket har skapt gud.."

jeg finner alltid slike utaleser litt merkelige. Siden ingen kan vite om Gud eksisterer eller ikke. Du kan tro men samme det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg så høres det helt logisk ut.. at det ikke finnes noe gud. Vi har enda ikke noe håndfast bevis på at gud finnes! ...og det er litt merkelig ..synes jeg da! ;)

Mennesket trenger noe å støtte seg til, skylde på.. klage til om du vil. Her er Gud fin å ha. :)

Hvem har ikke sagt (til Gud): "Hvis jeg bare......., så skal jeg aldri gjøre noe galt igjen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista under viser dødsfall i Norge på grunn av drap og overfall som gjennomsnittstall per 100 000 bosatte. Tallene er hentet fra Statistisk sentralbyrås dødsårsaksstatistikk.

* 1969-1972: 0,66

* 1979-1982: 1,11

* 1989-1992: 1,28

* 1999-2002: 0,91

med andre ord, her i landet har det gått ned siden 1992.

Denne lista motbeviser ikke det jeg skrev om voldsøkning de siste 50 år.

Årene 1958-1968 mangler, likeså mangler de siste årene 2003-2007.

Og ser en bort fra drap pr. antall bosatte, blir økningen for landet i sin helhet en del høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deuteros
Denne lista motbeviser ikke det jeg skrev om voldsøkning de siste 50 år.

Årene 1958-1968 mangler, likeså mangler de siste årene 2003-2007.

Og ser en bort fra drap pr. antall bosatte, blir økningen for landet i sin helhet en del høyere.

da må du nesten finne motbevisende troverdig statestikk som støtter din mening.

og egentlig synes jeg det er en meningsløst om det har vært en promille voldsøkning eller ikke.

Påstanden din er altså at pga fravær fra gud er det værre å leve her i norge om dagen enn det var. Er det din mening?

Vel jeg mener det blir å redusere gud til noe fysisk, og gud er ikke fysisk.

Gud er ånd. Og gud kan ikke reduseres av mennesker som ikke tror.

det er ikke slik at på et vekkelsemøte er det mye av guds ånd og i en ateistisk samling er det ikke gud i heletatt. Gud er like mye overalt uansett.

Så er det dette med å si at vi ser alt det vonde som skjer i norge eller verden beviser eller støtter teorien om at vi har vendt gud ryggen.

Dette er også guds spottende å si, for igjen er man da igang med å redusere gud.

Og man sier da også at gud forlater de som ikke tror, til en ond skjebne.

Gud forlater ingen. det er jo hele kjernen til guds kjærlighet. ingen blir forlatt.

Det skjer mye grusomt i verden og gud er like lite skyld i det for å ikke gripe inn, som gud er årsak til vold her i norge.

det er heller ikke guds skyld at det skjer overgrep i kristene miljøer, at en person bestemmer seg for å skyte vilt i en skole eller at leif fra tromsø vinner en million kroner for den saks skyld.

så jeg mener gud handler egentlig kun om hva gud betyr for individet.

trådens emne med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud for meg er en idè om noe trygt som visse mennesker kan lene seg til fordi de synes at verden er et skummelt sted. At døden ikke lenger et et tap av våres kjære fordi h*n er hos gud og det er ikke lenge før man ser de igjen.

Og det onde i verden skjer fordi det er så mange gudløse mennesker her... Sjekk statistikken, hva slags folk er det i fengsel? Det er over gjennomsnittet religiøse mennesker (USA).

Og dette vil sikkert ikke de religiøse her like, men jeg vil påstå at ofte vil religion høre sammen med folk med lite utdanning og fattighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lista motbeviser ikke det jeg skrev om voldsøkning de siste 50 år.

Du mener en liten promille økning i antall (registrerte!! Obs!) drap er det samme som dette du skrev her:

For femti år siden var det nesten utenkelig at det skulle skje et drap her i landet. Nå i dag er dette nesten dagligdags. Volden og all slags vanvidd øker i takt med at befolkningen vender seg bort fra Gud.

At drap har gått fra "utenkelig" til "dagligdags" er vel ettertrykkelig motbevist av den listen, vil jeg påstå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig tror ikke at Gud er den alle sier han er. Jeg er ikke kristen, jeg tror heller Gud er en motivasjon, noe som får folk til å leve, en som får dem til å føle seg bra.

Jeg tror ikke Gud skapte jorda og at han bestemmer rett og galt her. Om Gud hadde gjort det så syns ikke jeg han er så spesielt god. Det er så mye lidelser her i verden, ikke bare fysisk, men psykisk også. Jeg mistet nylig kaninen min. Han døde av naturlige årsaker. Han ble ikke ett år en gang. Tanna hans hadde vokst inn i tunga, han fikk ikke til å spise, og ble tynn og svak. Jeg syns ikke det er rettferdig mot kaninen. Tenk på alle de som har sykdommer, folk som er funksjonshemmet. F.eks allergier og annet liknende. Jeg har selv pollenallergi og andre dyreallergier, og det hindrer meg i så utrolig mye som jeg elsker. Jeg elsker å være ute i naturen, men allergien hindrer meg. Og jeg er ikke den eneste.

Mange sier Gud gjør ting for å lære mennesker. Men hva kan en lære, og hvordan kan en vite hva en har gjort som var så galt hvis Gud sender en stor tsunami mot en, som dreper millionvis av mennesker og dyr? Dessuten så tvinger han alle til å tro på han. Hvis ikke så skader eller dreper han de som ikke tror på han, i følge bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig tror ikke at Gud er den alle sier han er. Jeg er ikke kristen, jeg tror heller Gud er en motivasjon, noe som får folk til å leve, en som får dem til å føle seg bra.

Jeg tror ikke Gud skapte jorda og at han bestemmer rett og galt her. Om Gud hadde gjort det så syns ikke jeg han er så spesielt god. Det er så mye lidelser her i verden, ikke bare fysisk, men psykisk også. Jeg mistet nylig kaninen min. Han døde av naturlige årsaker. Han ble ikke ett år en gang. Tanna hans hadde vokst inn i tunga, han fikk ikke til å spise, og ble tynn og svak. Jeg syns ikke det er rettferdig mot kaninen. Tenk på alle de som har sykdommer, folk som er funksjonshemmet. F.eks allergier og annet liknende. Jeg har selv pollenallergi og andre dyreallergier, og det hindrer meg i så utrolig mye som jeg elsker. Jeg elsker å være ute i naturen, men allergien hindrer meg. Og jeg er ikke den eneste.

Mange sier Gud gjør ting for å lære mennesker. Men hva kan en lære, og hvordan kan en vite hva en har gjort som var så galt hvis Gud sender en stor tsunami mot en, som dreper millionvis av mennesker og dyr? Dessuten så tvinger han alle til å tro på han. Hvis ikke så skader eller dreper han de som ikke tror på han, i følge bibelen.

Jeg skjønner hva du sier, at Gud ikke finnes fordi hvis han hadde det så ville han vel rette opp i hvordan vi har det... Det er en vinkling å se på det, men det er så utrolig lett for de religiøse å svare på dette, så bare for å tilføye på noe av det du sier så vil jeg også si det at Gud ikke finnes fordi det er bare ikke logisk!

Bibelen lærer oss at livet er rundt 6000 år gammelt, noe som er helt tydelig feil. Og noen kristne (i usa) mener at gud har plassert fossiler av dinosaurer i jorda for å teste vår tro på han! Det er jo helt sinnsykt, og det er bare en brøkdel av alt de kristne nekter for at har skjedd fordi det ikke passer inn i deres lære om hvorfor vi finnes.

Bare fordi vi mennesker innimellom må innrømme at dette forstår vi ikke (ennå) så trenger vi ikke en bok som gir oss fiktive historier som uvitende menn har skrevet i oldtiden. Jeg fatter ikke at moderne mennesker kan leve etter dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Bare fordi vi mennesker innimellom må innrømme at dette forstår vi ikke (ennå) så trenger vi ikke en bok som gir oss fiktive historier som uvitende menn har skrevet i oldtiden. Jeg fatter ikke at moderne mennesker kan leve etter dette!

vel det viktige er vel egentlig å påpeke at de som skrev bøkene i bibelen. Skrev den lenge etter disse ting som står skrevet skall ha skjedd.

Om det har skjedd hvem vet. Og si de var uvitne blir feil. Folk i antikken var faktisk svært utviklet. Bare tenk på mye av det vi har i dag er noe Romerene gjorde under sin tid som imperie.

Folk var ikke dumme under antikken. Eneste forskjellen er at vi i dag har flere redskaper. Men mye av det som ble gjort under antikken er ting som vi i dag gjør ting som har blitt gjennopdaget

f.eks i antikken viste man at jorden var rund. Men dette ble glemt til kopernikus fant det ut igjen.

jeg synes det blir feil og si at folk i oldtien var uvitne. For det var noe de langt i fra var. Bare tenk på de store sivilisasjoene. Perserene. Grekerene. Romerene.Egypterene. osv og kalle disse sivilisasjoner dumme. og uvitne er en total mangel på historie.

vel jeg vet jeg falt litt av. Men og kalle folk utvitne fordi de levde for noen 1000 år siden. Fordi de kanskje ikke har alt vi har i dag. Er egentlig mer uviten av den som skrev det vel du over meg.

uansett om man tror på biblene. Vel jeg har aldri forstått hvordan man kan tro på en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Jeg skjønner hva du sier, at Gud ikke finnes fordi hvis han hadde det så ville han vel rette opp i hvordan vi har det... Det er en vinkling å se på det, men det er så utrolig lett for de religiøse å svare på dette, så bare for å tilføye på noe av det du sier så vil jeg også si det at Gud ikke finnes fordi det er bare ikke logisk!

Man kan jo spør seg. Hvem har dere å skylle på når naturkatastrofer og andre tragedier skjer. Om det bevies at Gud ikke finnes ?

Bibelen lærer oss at livet er rundt 6000 år gammelt, noe som er helt tydelig feil. Og noen kristne (i usa) mener at gud har plassert fossiler av dinosaurer i jorda for å teste vår tro på han! Det er jo helt sinnsykt, og det er bare en brøkdel av alt de kristne nekter for at har skjedd fordi det ikke passer inn i deres lære om hvorfor vi finnes.

etter dette!

Det er jeg enig i og si at jorden er 6000 år er idiotisk. Men jeg kan ikke huske at det står noe sted i bibelen at den er 6000 år. Er ikke det noe folk av kirken har sakt lenge etter disse ord ble skrevet ?.

bare så det er sakt jeg har ingen tro på bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngikk å si at jorden er 6000 år gammel, fordi det er det ingen som sier. Men livet mener de at er 6000 år.

Alle vet at jorden er flere millioner år gammel.

Når jeg tenker meg om så har man jo skapelsesberetningen, hvor det står at livet på jorden er skapt på 6 dager. Ingen med hodet på rette plass vil vel hevde at det her er bokstavelige dager det er snakk om (hva vet jeg), men altså, hvis man regner bakover så er det omtrent 6000 år siden dette skal ha skjedd ifølge bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi har hatt mange genier oppover i tidene. Men jeg tenkte mest på dette med at når det var noe som skjedde, f.eks de ti plager i egypt så har dette blitt tolket som at det var gud som straffet egypterne fordi de mishandlet hebreerne.

Men når viteskapsmenn har gått tilbake i dag og studert hva som skjedde så er det faktisk naturlige årsaker til alle plagene. Det var ikke noe hokus pokus som er så lett å begrunne når noe uforståelig skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Jeg unngikk å si at jorden er 6000 år gammel, fordi det er det ingen som sier. Men livet mener de at er 6000 år.

Alle vet at jorden er flere millioner år gammel.

Når jeg tenker meg om så har man jo skapelsesberetningen, hvor det står at livet på jorden er skapt på 6 dager. Ingen med hodet på rette plass vil vel hevde at det her er bokstavelige dager det er snakk om (hva vet jeg), men altså, hvis man regner bakover så er det omtrent 6000 år siden dette skal ha skjedd ifølge bibelen.

jeg tror ikke bibelen skal tolkes bokstavlig. At noen tror at jorden ble skapt på 6 dager gjør dem faktisk ikke dumme. Og si at de ikke har hode på rett plass bare fordi de tror noe vel fleste parten ikke gjør. Har ikke noe å si på deres intelekt. Tro har ikke noe med det å gjøre. Og jeg vet om de som faktisk tror at jorden ble skapt på 6 dager. Noe jeg ikke kan forstå men de har hode på rett plass. De er ikke dumme kanskje litt naive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valiant
Joda, vi har hatt mange genier oppover i tidene. Men jeg tenkte mest på dette med at når det var noe som skjedde, f.eks de ti plager i egypt så har dette blitt tolket som at det var gud som straffet egypterne fordi de mishandlet hebreerne.

Men når viteskapsmenn har gått tilbake i dag og studert hva som skjedde så er det faktisk naturlige årsaker til alle plagene. Det var ikke noe hokus pokus som er så lett å begrunne når noe uforståelig skjer.

jeg tror egentlig mer at landeplagene er ment som symboler.

uansett når det gjelder de vitenskapelige ting. Det er ingen beviser på at det er akkurat det som skjedde. Det vitenskapen sier er at det er mulig at det er det som har skjedd. Men det er store uenigheter i de vitenskapelige kretser når det kommer til dette. Også mellom vitenskapsmenn som er ateister og agnostikere.

Er det en naturligforklaring vel ja. Men er det et vitenskapelig bevis egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen sier heller aldri at sånn er det bare, men de vil si at sannsynligvis skjedde det på denne måten.

Jeg synes du mistolker det jeg sier . Jeg har ikke sakt at folk er dumme. Og heller ikke noe om folks intelekt. Liker ikke at du vrir på det jeg sier egentlig. Dumhet måles i lav iq, og det har jeg ikke hevdet. Men uvitende og naive som du sier, det er mer riktig.

Og jeg har ikke sakt at noe er bevist, men det er mer logisk og mer kritisk å studere fakta enn å studere en gammel bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Spadamen
For femti år siden var det nesten utenkelig at det skulle skje et drap her i landet. Nå i dag er dette nesten dagligdags. Volden og all slags vanvidd øker i takt med at befolkningen vender seg bort fra Gud.

Las du den linken på side 1?

Om det er sant at så mange er ateister i Norge, så er det litt rart at det er blant dei beste landa å bu i.

Og ifølge bibelen, så har jo gud sjølv drept eit par mennesker. Tenk på syndefloden til dømes. Så det er liksom greit å drepe folk når dei ikkje trur på gud?

Ifølge enkelte drepte gud over 2 000 000 personer i bibelen. Medan satan tok livet av 10.

Og satan skal visst vere den onde ...

I tillegg har jo "guds folk" sjølv gjort mykje gale gjennom historien.

Eg syns heller at valden minkar etter kvart som folk vender seg vender seg vekk frå religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er for meg en av mange definisjoner på det samme. En energi eller kraft. Jeg har ingen spesiell religion, men jeg lever i troen på naturlovene. Og da mener jeg ikke tyngdekraften og slikt. Men alle lovene i universet som påvirker oss. (De om har sett filmen the secret ver hva jeg mener). Loven om tiltrekkning. Energi tiltrekker energi som har samme frekvens. Jeg tror også på gjenfødelse og sjelevandring. Og jeg tror aty det ikke finnes tilfeldigheter. Jeg tror alt planlegges eller tiltrekkes av underbevisstheten.

Nå kom jeg litt bort fra temaet, men altså. Gud er en måte å "menneskeliggjøre" den kraften som finnes i alt.

Alt er energi.

Yey.. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt vanskelig å forstå hva han er for meg, da jeg tror på vitenskapen først og fremst. Jeg mener det ikke er noen motsetning mellom det å støtte seg til naturvitenskapen og det å være troende. Men men, meg om det. Så lenge det enda ikke er bevis for hva som fikk big bang til å oppstå, vil jeg fortsette å tro på at det er en kraft der ute. Noen vil si det er Gud, jeg vil si kraft. Som den naturfagsstudenten jeg er, så vet jeg at ingenting forsvinner men inntar nye former. Men de må jo ha begynt et sted. Nei, jeg kan ikke bevise at det finnes en kraft der ute som jeg tilfeldigvis velger å kalle Gud, men ingen kan bevise det motsatte heller.(..)

Jeg lener jeg meg til vitenskapen og jeg vil aller helst vite. Jeg tror derfor ikke på en høyere makt fordi jeg ønsker å ha et sted å "plassere" min uvitenhet. Men ingen har funnet fram til den ultimate sannhet og fra mitt vitenskapelige ståsted, så kan ikke jeg se at noe bare har oppstått. For meg går det helt i mot min vitenskapelige overbevisning. Det må være reaksjon på noe som igjen har skapt en reaksjon, altså må noe ligge bak The Big Bang.

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som påstår h*n har funnet gud i en dogme har mistet seg selv fullstendig! Å påstå hardnakket at ens vei er den eneste riktige for alle hører til ondskapens sfære. Det er handlingene dine som definerer deg ikke et medlemskap i en klubb. Når gud blir tillagt egenskaper som er menneskelige vet jeg at det ikke er gud det er snakk om.

Alle ortodokse verdens religioner som fordømmer andre tilnærmelser til gud en deres egne er logisk sett avslørt som et forsøk på å svindle seg til makt gjennom menneskets iboende stupiditet og higen etter "trygghet".

Skriver det siste ordet i anførselstegn da det bør være innlysende for disse diltende zombier at det er deres nærsynte levemåte som er årsaken til krig og annen elendighet og ikke djevelen som de så behørig tillegger skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...