Gå til innhold

Hva/hvem er Gud for deg?


honey21

Anbefalte innlegg

Trenger Gud være "han-som-skapte-jorden" og han som nevnes i bibelen? Eller kan Gud være noe annet enn dette? En slags energi eller noe som allerede er inne i oss?

Kan man tro på Gud selv om man ikke tror at han skapte jorden?

Hva tenker du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er Gud, og da regner jeg med at du snakker om denne lunefulle, voldelige og narsissistiske abrahamske Jahve-figuren, en farlig menneskelig illusjon som skaper flere problemer enn den er skapt for å løse. Personlig finner jeg ingen mening, tilfredsstillelse eller verdi i å tilbe slike fantasifostre, og alle som påtvinger disse sinnsforvirrelsene på omgivelsene gjør verden til et dårligere sted å være for alle andre.

Når folk omsider legger fra seg denne steinaldermentaliteten, så kan vi mennesker kanskje også nå vårt fulle potensiale. I stedet for å finne enkle forklaringer på alt vi ikke forstår ved hjelp av en eller annen menneskeskapt guddommelig og personifisert kraft, så bør vi kanskje heller benytte oss av den mer eller mindre virksomme saken som sitter mellom ørene. Det er nemlig den som er grunnen til at vi etter millioner av år med evolusjon er her i utgangspunktet.

Endret av javac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest *Luna*

En gang i tiden var gud for meg den bibelske guden. Men da jeg virkelig forsto alt som skjedde i kjølevannet av troen på han og hans rolle gikk jeg til krig mot ham, og kuttet ham ut. Det er jeg glad for i dag.

Som Javac sier over her, han er menneskeskapt også i mine øyne. Skapt eller tillagt forferdelige sider ved seg for å skape frykt i folk, så *maktmenn* her nede på jorda skulle få et kraftigere jerngrep rundt menneskers tro og frihet til å tro og gjøre hva man vil.

Jeg tror på helheten jeg. Jeg tror ikke på ordet gud lengre. Men jeg tror på en kraft som er sterkere enn alt annet. Og det er den uselviske kjærligheten. Den som gir uten å forlange noe tilbake. For meg har dette blitt *Lysets kilde* Den setter ingen krav, den rommer nok kjærlighet for oss alle, den dømmer ingen.

Å finne kraft/energi eller hva nå folk kaller det, tror jeg går gjennom hjertet. Tør vi å gå inn i oss selv, jobbe med oss selv, å stole på oss selv, er det lettere å finne den. Jeg tror på hvert enkelt individ og kraften som finnes i alle, for vi er alle i ett med hverandre og naturen/verden.

Jeg lar ingen formidle eller forkynne noe som helst for meg, da jeg finner sannheten og kraften kun i meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud for meg er Han som skapte oss, Han som bibelen nevner. Han narsiistiske veit du.

Jeg har ikke alltid trodd på Han, og i begynnelsen var jeg fulll av tvil, hvorpå det lå en viss steinaldermentalitet bak det å tro, men videre har det vist seg for meg hvor ut av denne verden bibelen virker, helt hinsides med lignelser som viser mye kjærlighet og åpenbaringer i det skjulte, og vi som forstår skal forkynne det, men å gi perler til svin hjelper ikke grisen.

Vi skal og legge hender på syke og helbrede dem, det gjøres i tro, og troen må styrkes, ved å forstå frelsen og hemmelightene gjør vi det.

Alle lovene og reglene som må holdes nå for tiden, fordi vi er blitt lovløse uten tro på det gode. Dess mer lover og regler, dess mer lovløshet. Mange vil dø fremover eler lide verdens urettferdighet, enten vi vil eller ikke, helst ikke dine nærmeste. Shit happens.

La oss dykke ned i bibelens paktens ark f.eks, hva ble lagt inn i den, de ti bud, lovene, Aarons blomstrende stav, tegnet på opprøret blant lederskap, og krukken med manna, alle folks klager ble lagt oppi der. Dette ligner de fleste mennesketider, nå i multimultiplisert tilstand. Men hva var over dette, jo nådestoen hvor offerblodet skulle stenkes. Og de to kjerubene, englene ved siden av.

Når Maria og en eller to kvinner til skulle besøke Jesu grav, hva møtte dem, Jesu ferdiglagte verk, nåden, og to engler, og når de så innni graven, (paktens ark) jo det var tomt, den nye pakt har tatt over den gamle pakt med nåden, og ikke lenger i symbolsk gjengivelse, men i Jesu liv som menneske.

Ypperstepresten etter Melkisedeks lov, som bare velsignet.

Ypperstepresten som spurte Jesus om han var Guds Sønn, og Jesus repiterte det, så rev ypperstepresten av seg sine kleder, noe som i loven sto var veldig forbudt, slik gjorde Jesus denne pakten ny, og forhenget som revnet i templet flyttet det Aller Helligste ut av et menneskeskapt hus.

Gud er en god Gud, forstå nåden som gjør oss fri fra loven og lar Guds kjærlighet flytte inn i oss.

For loven er syndens kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Gud, og da regner jeg med at du snakker om denne lunefulle, voldelige og narsissistiske abrahamske Jahve-figuren, en farlig menneskelig illusjon som skaper flere problemer enn den er skapt for å løse. Personlig finner jeg ingen mening, tilfredsstillelse eller verdi i å tilbe slike fantasifostre, og alle som påtvinger disse sinnsforvirrelsene på omgivelsene gjør verden til et dårligere sted å være for alle andre.

Når folk omsider legger fra seg denne steinaldermentaliteten, så kan vi mennesker kanskje også nå vårt fulle potensiale. I stedet for å finne enkle forklaringer på alt vi ikke forstår ved hjelp av en eller annen menneskeskapt guddommelig og personifisert kraft, så bør vi kanskje heller benytte oss av den mer eller mindre virksomme saken som sitter mellom ørene. Det er nemlig den som er grunnen til at vi etter millioner av år med evolusjon er her i utgangspunktet.

Det er underlig at du ikke ser at ditt ønske allerede er i ferd med å skje.

For femti år siden var det nesten utenkelig at det skulle skje et drap her i landet. Nå i dag er dette nesten dagligdags. Volden og all slags vanvidd øker i takt med at befolkningen vender seg bort fra Gud.

Mange av de som har nådd sitt fulle posensiale, som du kaller det, ligger nok allerede i graven. Så lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For femti år siden var det nesten utenkelig at det skulle skje et drap her i landet.

:fnise:

Det er det dummeste jeg har hørt.. Si meg, hvor har du fått den ideen fra? Har du i det hele tatt LES noe kriminalstatistikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StockDama
Det er underlig at du ikke ser at ditt ønske allerede er i ferd med å skje.

For femti år siden var det nesten utenkelig at det skulle skje et drap her i landet. Nå i dag er dette nesten dagligdags. Volden og all slags vanvidd øker i takt med at befolkningen vender seg bort fra Gud.

Mange av de som har nådd sitt fulle posensiale, som du kaller det, ligger nok allerede i graven. Så lykke til.

http://www.ircimg.org/i26056

Ellers så er jeg enig med Javac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Det er det dummeste jeg har hørt.. Si meg, hvor har du fått den ideen fra? Har du i det hele tatt LES noe kriminalstatistikk??

Jeg forstår at du er blitt spart for mye dumt, og det bør du bare være glad for.

Jeg trenger ikke lese kriminalstatistikk for å følge med i utviklingen av kriminalitet her i landet. Jeg leste aviser og lyttet til radionyheter for 50 år siden, og jeg gjør det i dag. Og jeg tror på reporterne når de forteller eller skriver om forverringen som skjer til enhver tid.

Så er det altså disse som er så dumme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke lese kriminalstatistikk for å følge med i utviklingen av kriminalitet her i landet.

Jo, dersom du skal kunne si noe troverdig om omfanget, så bør du virkelig det.

Jeg leste aviser og lyttet til radionyheter for 50 år siden, og jeg gjør det i dag. Og jeg tror på reporterne når de forteller eller skriver om forverringen som skjer til enhver tid.

Mediehverdagne og journalistikken har forandret seg VELDIG på disse årene. Tabloidiseringe har ført til et mye større fokus på vold og drap osv enn tidligere da disse tingene ble rapportert mer nøkternt.

Så er det altså disse som er så dumme da?

Nei, det er de som ikke klarer å skille mellom inntrykk og fakta som gjør seg dummere enn de trenger å være. Skal du komme med en påstand om at noe har økt i omfang bør du ha noe mer å dokumentere dette med enn "det har jeg fått inntrykk av i media".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Att det är fler som anklagas och döms för våldtäkt i dag än för 50 år sedan behöver långt i från betyda att det sker fler våldtäkter i dag än för 50 år sedan - bara att det betraktas som ett brott och att det anmäls och utreds i större utsträckning i dag.

I dag har vi också en större nyhetsflora, snabbare repotage, mer spridda repotage, bättre tillgänglighet till nyheter. Vidare är det ofta sensations och skandalnyheter som får större utrymme i media än till exempel reformering av kyrka, förändring av antalet medlemmar i olika trossamfund och aftonbönens utbredning i hemmen.

Fast det är väl en stor avspårning från "Hva/Vem är Gud för dig?" som vi kanske bör ta i en egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på Gud som mer enn kraft, ikke en håndfast entitet. For meg er ikke Gud god eller ond, fordi god/ond er del av en dualitet og Gud er hevet over dualiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, dersom du skal kunne si noe troverdig om omfanget, så bør du virkelig det.

Mediehverdagne og journalistikken har forandret seg VELDIG på disse årene. Tabloidiseringe har ført til et mye større fokus på vold og drap osv enn tidligere da disse tingene ble rapportert mer nøkternt.

Nei, det er de som ikke klarer å skille mellom inntrykk og fakta som gjør seg dummere enn de trenger å være. Skal du komme med en påstand om at noe har økt i omfang bør du ha noe mer å dokumentere dette med enn "det har jeg fått inntrykk av i media".

Så din påstand er altså at alle disse journalistene i aviser, Tv og radio som opplyser om statistikker som viser økt kriminalitet, økt herverk osv. de farer bare med løgn?

Har du noensinne protestert på dette?

Eller har du kanskje ikke oppdaget noe av dette?

Og så tror du at journalistene ikke brydde seg om å skrive eller fortelle om denslags for 50 år siden?

Ja, ja, lev du bare trygt videre i din lune trygge hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *deuteros*
Så din påstand er altså at alle disse journalistene i aviser, Tv og radio som opplyser om statistikker som viser økt kriminalitet, økt herverk osv. de farer bare med løgn?

Har du noensinne protestert på dette?

Eller har du kanskje ikke oppdaget noe av dette?

Og så tror du at journalistene ikke brydde seg om å skrive eller fortelle om denslags for 50 år siden?

Ja, ja, lev du bare trygt videre i din lune trygge hverdag.

Lista under viser dødsfall i Norge på grunn av drap og overfall som gjennomsnittstall per 100 000 bosatte. Tallene er hentet fra Statistisk sentralbyrås dødsårsaksstatistikk.

* 1969-1972: 0,66

* 1979-1982: 1,11

* 1989-1992: 1,28

* 1999-2002: 0,91

med andre ord, her i landet har det gått ned siden 1992.

Hvis du tenker hele verden, vil jeg tro statestikken er enda mer på nedgang.

Ihvertfall med tanke på drap og vold. (minner om kriger, folkemord, utrygge biler,

dårlig medisin, osv. fra før i tiden).

Men tilbake til trådens emne.

For meg er gud et ord.

Et ord mange her på jorda bruker for å forklare en posetiv følelse.

Den samme følelsen kan en annen kalle Allah, livets lys, samsara osv.

Jeg tror ikke noen har rett eller feil utifra hvilket ord de bruker.

Alle kjenner på den samme følelsen, men bakgrunnen deres lærer dem hvilket ord

de kan sette på sin sannhet. Så gud er bare et ord for å beskrive noe som egentlig ikke kan beskrives, bare kjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er gud noe vi menneskene har skapt for å gjøre det lettere å forstå oss selv, og livet.

"Gud skapte ikke menneskene, mennesket har skapt gud.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deuteros
For meg er gud noe vi menneskene har skapt for å gjøre det lettere å forstå oss selv, og livet.

"Gud skapte ikke menneskene, mennesket har skapt gud.."

heh, vet du, jeg tror ikke det blir lettere å forstå _med_ gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...