Gå til innhold

Melde seg ut ?


Gjest mann35

Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre for noen år siden at stod du utenfor statskirken uten å være meldt inn i andre livssynsorganisasjoner så fikk dine pårørende et problem ved gravferd. Problemet kunne løses ved å melde seg inn i HEF.

Det er mulig at mine kunnskaper ikke er oppdaterte. Er det noen som vet hvem som begraver / holder seremoni for de som står utenfor alt? Det var det jeg snakket om (i tilfelle det ble misforstått).

Kun en liten prosentandel av HEFs medlemmer blir gravlagt gjennom en humanistisk gravferdsseremoni i regi av HEF når de dør. Resten blir begravet ved hjelp av prester, fordi det er dette de pårørende velger, uavhengig av om den avdøde var medlem i statskirken eller ikke. Det problematiske går kanskje først og fremst på det følelsesmessige... Kanskje dine pårørende ønsker at du skal gravlegges i kirken, selv om du ikke var kristen... Kanskje gjør du det vanskelig for dem... Selv syns jeg vel at det er den avdødes ønsker som skal respekteres, men for noen pårørende er det svært tungt å svelge. Jeg har aldri hørt om prester som har nektet å holde seremoni for avdøde som var utmeldt av kirken.

Hvis man ikke ønsker verken humanistisk gravferd eller kirkelig begravelse (eller andre), kan man få begravelsesbyrået til å snakke i seremonien. Man kan også få noen i familien til å prate, og står fritt til å ordne selve seremonien som man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Og enig igjen. Eh ... kan jeg trekke fra medlemsskapet i HEF på selvangivelsen forresten ... ;) ? :ironi:

Jeg har aldri fått noe "innmedlingsforsøk" fra statskirken. Tro om det skyldes at jeg står fysisk utmeldt (som mindreårig) i kirkeboken der jeg vokste opp?

:fnise: "Vi som har det beste livssynet"-fradrag! :ironi:

Du er antageligvis en av de heldige som slapp unna... Ca hvert fjerde HEF-medlem fikk et sånt brev om dobbeltmedlemskap i fjor... Det sier en del om omfanget av rotet! Men om det finnes noe mønster i det er jeg mer usikker på... Tror dataregisteret til kirken ble til på 90-tallet som et resultat av gjennomgang av håndskrevne kirkebøker kombinert med fødselsregistre. Sånt blir det tull av...Jeg har også hørt at man plukket ut alle som hadde utenlandsklingende navn ala Muhammed og Jose.. "fordi de neppe var medlemmer".. :ler: .

Endret av Miss Fishy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
:fnise: "Vi som har det beste livssynet"-fradrag! :ironi:

Du er antageligvis en av de heldige som slapp unna... Ca hvert fjerde HEF-medlem fikk et sånt brev om dobbeltmedlemskap i fjor... Det sier en del om omfanget av rotet! Men om det finnes noe mønster i det er jeg mer usikker på... Tror dataregisteret til kirken ble til på 90-tallet som et resultat av gjennomgang av håndskrevne kirkebøker kombinert med fødselsregistre. Sånt blir det tull av...Jeg har også hørt at man plukket ut alle som hadde utenlandsklingende navn ala Muhammed og Jose.. "fordi de neppe var medlemmer".. :ler: .

Vel personen jeg kjenner har ikke noe ytenlans navn akkurat. Uansett er det skremmende at statskirken holder på slik.

Hvis man ikke står i noen livssynsorganisasjon, hvem får da kirkeskatten (det er i alle fall ikke skattelette for de som ikke er medlem)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hvis man ikke står i noen livssynsorganisasjon, hvem får da kirkeskatten (det er i alle fall ikke skattelette for de som ikke er medlem)?
Det er bare for de som er innmeldt i en annen tros- eller livssynssamfunn at 'kirkeskatten' blir omfordelt til der de er medlem.

Som andre tidligere har forklart bedre enn meg så er det vel slik at statskirken får penger helt uavhengig av antall medlemmer, og at alle som ikke er medlem andre steder er med på å betale for dette. Eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig.

Kirken får sin faste sum uavhengig av antall medlemmer.

Kirkeskatt er egentlig et konstruert ord. Vi har ingen kirkeskatt i ordets riktige forstand. I stedet er vi alle med og betaler, både for kirken, sjømannskirker, muslimske- og ikke-religiøse tros- og livsynssamfunn.

Dessverre ser det ut til at det kommer til å fortsette slik også, siden Arbeiderpartiet har blitt det mest religiøse partiene av de alle. Blir nok ikke noe skille stat/kirke nå heller, gitt :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut av statskirken for flere år siden, og var en kort tur innom HEF. Får jeg noen som helst beskjed om det hvis jeg blir "tvangsinnmeldt" i statskirken igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Jeg meldte meg ut av statskirken for flere år siden, og var en kort tur innom HEF. Får jeg noen som helst beskjed om det hvis jeg blir "tvangsinnmeldt" i statskirken igjen?

Ja det skal du få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Jeg meldte meg ut av statskirken for flere år siden, og var en kort tur innom HEF. Får jeg noen som helst beskjed om det hvis jeg blir "tvangsinnmeldt" i statskirken igjen?

Hvis du ved en "feil" blir meldt inn igjen og du ikke står registrert andre steder kommer du ikke til å få beskjed nei.

Jeg er forøvrig også en av dem som aldri har vært døpt, men som plutselig fikk beskjed om at jeg hadde medlemskap i statskirken da jeg meldte meg inn i HEF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Og angående det med begravelse, som det er sagt før her har vi ikke lenger kirkegårder, det heter gravplasser. Der blir mennesker av alle trossamfunn begravet i Norge. De er vel dog "vigslet jord" da, siden de var kirkegårder før, så jeg lurer litt på om andre trossamfunn får "vigsle" jorda på sin måte. Men vil man ikke dit må man kremeres og søke om å få strø asken til sjøs eller på fjellet.

Min morfar døde i høst uten å være medlem av statskirken, og jeg tror heller ikke han var medlem av HEF, han ville i hvert fall ikke ha noen offisiell seremoni. Det var mamma som ordnet et lite minnesamvær med nærmeste familie og venner, i et fellesrom der han bodde. Senere strødde hun asken der han ville. Det blir altså fullstendig opp til de gjenværende når man ikke er medlem av noe trossamfunn, det er vel det som menes med "problemer".

Endret av Veronica Mars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg har aldri vært medlem, men jeg ble forsøkt innmeldt for noen år siden. Fikk vite det da jeg fikk invitasjon til å stemme ved kirkerådsvalget. Tok en telefon, og det ble fikset, siden jeg aldri hadde vært innmeldt før. Hvis jeg hadde vært døpt, måtte jeg ha dukket opp personlig på kontoret og vist fødselsattest, tror jeg.

Noen kan si at det ikke spiller noen rolle, men det gjør det for meg. Jeg vil ikke være medlem i noe jeg ikke tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen ulemper ved å melde seg ut, utenom at man vel må betale noen avgifter om man skal gifte seg ? (Tviler på jeg noengang kommer til å gifte meg i kjærka anyway, siden jeg er ateist).

Har vel aldri brydd meg stort om jeg er medlem eller ikke, men ser ikke helt poenget med å "fø på dem" siden jeg ikke tror noe på det dem holder på med, så jeg tenkte det var på tide å "ta følgene". :)

Jeg regner med at det er Den norske kirke du vil melde deg ut av. I så fall sier det seg selv at du mister de rettigheter og plikter som dette medlemsskapet gir. På denne siden kan du lese om hvilke rettigheter og plikter det er snakk om http://kirken.no/?event=showArticle&FamID=3171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært medlem, men jeg ble forsøkt innmeldt for noen år siden.

Den eneste måten å bli medlem av Den norske kirke på er å døpe seg i denne kirken. Sier du at noen forsøtke å tvangsdøpe deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og angående det med begravelse, som det er sagt før her har vi ikke lenger kirkegårder, det heter gravplasser. Der blir mennesker av alle trossamfunn begravet i Norge. De er vel dog "vigslet jord" da, siden de var kirkegårder før, så jeg lurer litt på om andre trossamfunn får "vigsle" jorda på sin måte. Men vil man ikke dit må man kremeres og søke om å få strø asken til sjøs eller på fjellet.

Min morfar døde i høst uten å være medlem av statskirken, og jeg tror heller ikke han var medlem av HEF, han ville i hvert fall ikke ha noen offisiell seremoni. Det var mamma som ordnet et lite minnesamvær med nærmeste familie og venner, i et fellesrom der han bodde. Senere strødde hun asken der han ville. Det blir altså fullstendig opp til de gjenværende når man ikke er medlem av noe trossamfunn, det er vel det som menes med "problemer".

På gravplassen "min" har de laget et eget felt til ikke-kristne, altså de som ikke vil i vigslet jord. Tanken var god, men det ble litt misnøye likevel. Resten av gravplassen, altså den vigslede jorden, ligger et stykke fra kirken. Mens det nye ikke-kristne feltet ligger klint oppi kirkeveggen, rett ved inngangen... En liten taktisk bommert mao :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Den eneste måten å bli medlem av Den norske kirke på er å døpe seg i denne kirken. Sier du at noen forsøtke å tvangsdøpe deg. :)

Så vidt meg bekjent ble jeg ikke forsøkt tvangsdøpt ;) Men jeg forstod det slik at de hadde meldt meg inn ved en feil. Jeg lurer på om det var sånn at massevis av folk som var utmeldt eller som aldri hadde vært medlem, og som ikke var medlem noe annet sted, i det minste ble oppført på medlemslisten deres. Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skulle få invitasjon til å stemme ved kirkerådsvalget hvis de ikke hadde registrert meg som medlem.

Så vidt jeg vet er min mor fortsatt medlem etter dette. For å melde seg ut en gang til måtte hun ha vist fram diverse papirer og kommet personlig på kirkekontoret, men det ble til at hun aldri gjorde det. Det var da fordi hun hadde vært medlem tidligere at det var vanskeligere å ordne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut for 8 år siden, og jeg har ikke merket ulemper.

Det kan bli problemer ang. fadder og å gifte seg i kirken, men ellers så skulle vel det meste gå greit.

Det kan hende du må melde deg ut flere ganger før de får det med seg, det måtte jeg.

Endret av Kandis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet Lars Gule. Han er ikke muslim-vennlig, eller på noen som helst måte for den ene eller den andre religionen.

Han er fortsatt med i HEF og han har vært en stor drivkraft bak å få "avkristnet" KRL faget og var direkte pådriver for å få faget opp i Strasbourg. Terroranklagen har jeg aldri hørt før.

Read on! Mannen er klin gæern..

Syns ikke han har endret særlig syn på tingene i disse dager. Han er påpasselig med å ikke vise sitt syn åpenlyst, men jeg stoler absolutt ikke på mannen.

Atteistiske høyredreide livssynsorganisasjoner tror jeg du finner få av - høyresiden kjennetegnes ofte av et kristent grunnsyn.

Nettopp ! Høyre og Frp har ett veeeldig tett forhold til krf, når det gjelder kristne. Konservativt pakk!

Tror det blir til at jeg bare melder meg ut, det finnes ingen livssyns-organisasjon som er verdig mitt medlemskap! :(

Men takk for en oppklarende tråd, alle bidragsytere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det mange rare oppfatninger.

Den norske kirke melder ikke folk inn igjen i kirka, men det har lenge vært store problemer med kirkas medlemsregister, slik at endel har opplevd å bli feilaktig stående i dette. Likedan har endel som er medlemmer av DnK opplevd å bli feilaktig stående som medlemmer av andre trossamfunn.

Her kan dere lese om bakgrunnen for disse problemene og hva som blir gjort for å rette opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
På gravplassen "min" har de laget et eget felt til ikke-kristne, altså de som ikke vil i vigslet jord. Tanken var god, men det ble litt misnøye likevel. Resten av gravplassen, altså den vigslede jorden, ligger et stykke fra kirken. Mens det nye ikke-kristne feltet ligger klint oppi kirkeveggen, rett ved inngangen... En liten taktisk bommert mao :fnise:

Er det en ny kirke "med" ny gravplass da? Siden jorden ikke var vigslet fra før? Eller hadde de bare ikke vigslet akkurat der? :klø:

Uansett hørtes det ikke videre lurt ut nei. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et konkret problem er om du søker jobb i kirken. Var nødt til å ta det jeg fikk en periode og tok en vaskejobb der, og ble spurt om jeg var innmeldt. Var det (og er det fortsatt, stort sett pga latskap.), så jeg er ikke 100 % sikker på hva som hadde hendt om jeg sa nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et konkret problem er om du søker jobb i kirken. Var nødt til å ta det jeg fikk en periode og tok en vaskejobb der, og ble spurt om jeg var innmeldt. Var det (og er det fortsatt, stort sett pga latskap.), så jeg er ikke 100 % sikker på hva som hadde hendt om jeg sa nei.

Jeg er litt usikker på om medlemsskap i DNK kreves av renholdningspersonle, men det er en del stillinger som krever medlemsskap - fra kirketjener-nivå av. Stort sett kommer denne problematikken bare opp ved søknad av stillinger i DNK. Det eneste unntaket jeg kommer på i farta er regjeringen, der halvparten vel fortsatt må være medlem i DNK, men det er jo de færreste av oss som aspirerer til regjeringens taburetter :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...