Gå til innhold

Melde seg ut ?


Gjest mann35

Anbefalte innlegg

Er det noen ulemper ved å melde seg ut, utenom at man vel må betale noen avgifter om man skal gifte seg ? (Tviler på jeg noengang kommer til å gifte meg i kjærka anyway, siden jeg er ateist).

Har vel aldri brydd meg stort om jeg er medlem eller ikke, men ser ikke helt poenget med å "fø på dem" siden jeg ikke tror noe på det dem holder på med, så jeg tenkte det var på tide å "ta følgene". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spurte forresten om ulemper ved å melde seg ut. Presten kan nekte deg å gifte deg i kirken senere, om du skulle ønske det, men det er opp til hver enkelt menighet (men tror den du gifter deg med evt må være medlem i statskirken for at det skal kunne gå). Du kan også bli nektet å være fadder for et barn som blir døpt i kirken, siden man lover å oppdra barnet i den kristne tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spadamen

Når du seier "fø på dem", meina du då den skatten som blir betalt til dei. For eg har høyrt at like mykje pengar går til kirka sjølv om man er utmeldt. Men eg har ikkje satt meg inn i det, så eg er ikkje sikker på korleis det fungerer.

Det er og lurt å melde seg inn i noko anna (t.d det human- etiske forbundet), elles kan kirka finne på å melde deg inn att etter ei periode. Det har i alle fall skjedd med nokre.

Men bortsett frå det _lene_ sa, så er der vel ikkje så mange fleire ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du seier "fø på dem", meina du då den skatten som blir betalt til dei. For eg har høyrt at like mykje pengar går til kirka sjølv om man er utmeldt. Men eg har ikkje satt meg inn i det, så eg er ikkje sikker på korleis det fungerer.

Det er og lurt å melde seg inn i noko anna (t.d det human- etiske forbundet), elles kan kirka finne på å melde deg inn att etter ei periode. Det har i alle fall skjedd med nokre.

Men bortsett frå det _lene_ sa, så er der vel ikkje så mange fleire ulemper?

Jeg tror ikke det er riktig sånn som du sier, at de får støtte uansett. Såvidt jeg har forstått det får de forskjellige trossamfunnene støtte utifra medlemstall. Det er jo derfor diverse trossamfunn, inkludert statskirken, har blitt avslørt i å melde inn folk som har meldt seg ut eller som aldri har blitt bedt om å bli meldt inn.

Hvorvidt trossamfunn og livssynsorganisasjoner i tillegg får en form for "grunnstøtte" er jeg ikke sikker på... men det blir hvertfall mindre penger til kirken når et medlem melder seg ut, for mye (eller all) støtten er basert på medlemstall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du står uten medlemsskap noe sted risikerer du at Statskirken melder deg inn igjen "ved en feil". Jeg tror også Statskirken får "kirkeskatten" til de som står uten medlemsskap noe sted.

Melder du deg inn i HEF og betaler din medlemskontigent regelmessig (en gang i året) risikerer du ikke å bli "tvangsinnmeldt" i kirken igjen og HEF får "kirkeskatten" din.

En annen ulempe dersom du står utenfor noe er at den dagen du skal begraves kan det bli problemer. Det er jo ikke ditt problem strengt tatt da ... men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Melder du deg inn i HEF kan de forøvrig ta seg av utmeldingen av den gamle "klubben" dersom du krysser av for det på innmeldingsskjema.

Det var nok reklame ... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ulempe dersom du står utenfor noe er at den dagen du skal begraves kan det bli problemer. Det er jo ikke ditt problem strengt tatt da ... men ...

Hvilken type problemer kan oppstå i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65: Jeg har heller aldri hørt om problemer ved gravferd, HEF tilbyr jo også dette? nå er det ingen jeg kjenner som har valgt humanistisk gravferd foreløpig da, men hørte om en venn av noen litt ute i familien som døde nylig, hvor de hadde humanistisk gravferd, og dette var til og med på et lite sted...så tror det fint skulle la seg ordne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, ja.

Stemmer, skal melde meg ut av statskjærka, ja.

Har snust litt på HEF, og sosialhumanistene nå, men ingen av dem har jeg så veldig lyst til å melde meg inn i, vil helst bare stå utenfor, egentlig.

Finner ikke noen spesifikk ateist-organisasjon som støtter demokrati, ytringsfrihet osv. Sikkert fordi vi ateister ikke danner slike organisasjoner.. ? ;)

To andre ting; HEF har blitt leda av en artig skrue som heter Lars Gule, han var med på en terroraksjon i 77 (hadde sprengstoff i bagasjen, Ole Paus skrev tom en sang om det !), dessuten virker han veeldig kompis med muslimene, og deres undertrykkende kultur. Vel, ok, han er ikke med der nå, med han ble ikke akkurat kasta, så det sier kanskje litt om hvordan ledelsen i den organisasjonen er skrudd sammen (eller holdninger de velger å se bort ifra?). Har ikke noe lyst til å "fø på" dem heller.

Sosialhumanistene har jeg ikke funnet så mye negativt om, annet enn at de er "litt til venstre for HEF politisk".. ? Hallo? Vil jeg melde meg inn i SV, så gjør jeg heller det, men det er liksom ikke DET jeg vil.. ??

Hvor finner jeg en ateistisk høyredreid livssynsorganisasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er riktig sånn som du sier, at de får støtte uansett. Såvidt jeg har forstått det får de forskjellige trossamfunnene støtte utifra medlemstall. Det er jo derfor diverse trossamfunn, inkludert statskirken, har blitt avslørt i å melde inn folk som har meldt seg ut eller som aldri har blitt bedt om å bli meldt inn.

Hvorvidt trossamfunn og livssynsorganisasjoner i tillegg får en form for "grunnstøtte" er jeg ikke sikker på... men det blir hvertfall mindre penger til kirken når et medlem melder seg ut, for mye (eller all) støtten er basert på medlemstall...

Du tar feil, Lene.

Mye misforståelser rundt dette! La meg oppklare:

Hvert år bruker den norske stat et bestemt beløp på Den Norske Kirke. Dette beløpet er helt uavhengig av medlemstall. Støtten til kirken er altså ikke avhengig av medlemstall.

(men det er klart... hvis flere av det norske folk tok konsekvensene av at de ikke er kristne, og meldte seg ut, ville man ikke kunne forsvare at kirken får så mye som de gjør i dag!)

Inkludert i denne støtten er også penger til vedlikehold av kirker, sjømanssprester i utlandet og mange andre kirkerelaterte tiltak. Slik støtte regnes som "almennyttig", og derfor ikke som en del av den egentlige kirkestøtten. Derfor trekkes dette beløpet fra totalsummen.

Deretter deler man det gjenstående beløpet på antall medlemmer i kirken.

Når man så skal beregne statsstøtten til øvrige tros- og livssynssamfunn, ganger man opp beløpet man fikk med antall medlemmer i den aktuelle organisasjonen.

Kirken får altså ikke mer penger av at folk ikke melder seg ut, men HEF (og andre org) får mindre! Helt utrolig!

Repetisjon:

Statsstøtte for HEF =

[statsstøtte til kirken - sum knyttet til "almennyttige" kirkeformål som kirkevedlikehold og sjømannsprester] / antall medlemmer i kirken X antall medlemmer i HEF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også på dette med begravelse. Kan man bli begravd på en kirkegård hvis man har meldt seg ut av statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står uten medlemsskap noe sted risikerer du at Statskirken melder deg inn igjen "ved en feil". Jeg tror også Statskirken får "kirkeskatten" til de som står uten medlemsskap noe sted.

Melder du deg inn i HEF og betaler din medlemskontigent regelmessig (en gang i året) risikerer du ikke å bli "tvangsinnmeldt" i kirken igjen og HEF får "kirkeskatten" din.

Også her er det flere feilopplysninger.

Statskirken melder inn folk uavhenig av om du står som medlem andre steder. Jeg kjenner mange som har blitt meldt inn i Statskirken mot sin vilje, selv om de er HEF-medlem. Selv er jeg ikke døpt, og foreldrene mine var også utmeldt da jeg ble født. Jeg fikk brev i fjor om at jeg var dobbeltregistrert, både i HEF og i kirken. Sjokkartet opplevelse.

Moralen er: Man kan aldri sjekke nok ganger om man faktisk er utmeldt av kirken!!

Når det er sagt, tror jeg faktisk ikke kirken gjør dette med hensikt. Snarere dreier det seg nok om en uvilje mot å rydde opp i et elendig fungerende datasystem.

En annen ulempe dersom du står utenfor noe er at den dagen du skal begraves kan det bli problemer. Det er jo ikke ditt problem strengt tatt da ... men ...

ABsolutt ikke riktig.

I Norge begraves vi på offentlig eide gravplasser, som altså ikke er kirkens eiendom selv om de gjerne ligger i nærheten av kirke. Selve seremonien kan håndteres av kirken, HEF, andre organisasjoner eller også i privat regi. Dette er helt uproblematisk (hvis man ser bort fra problemer med tilgang til verdige, livsynsnøytrale seremonilokaler.. utenfor de store byene kan det være vanskelig å finne egnede lokaler for en gravferd når ikke kirken skal brukes...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusser også på dette med begravelse. Kan man bli begravd på en kirkegård hvis man har meldt seg ut av statskirken?

Ja, det heter ikke kirkegårder lenger, men gravplass. De eies og drives av det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snust litt på HEF, og sosialhumanistene nå, men ingen av dem har jeg så veldig lyst til å melde meg inn i, vil helst bare stå utenfor, egentlig.

Finner ikke noen spesifikk ateist-organisasjon som støtter demokrati, ytringsfrihet osv. Sikkert fordi vi ateister ikke danner slike organisasjoner.. ? ;)

To andre ting; HEF har blitt leda av en artig skrue som heter Lars Gule, han var med på en terroraksjon i 77 (hadde sprengstoff i bagasjen, Ole Paus skrev tom en sang om det !), dessuten virker han veeldig kompis med muslimene, og deres undertrykkende kultur. Vel, ok, han er ikke med der nå, med han ble ikke akkurat kasta, så det sier kanskje litt om hvordan ledelsen i den organisasjonen er skrudd sammen (eller holdninger de velger å se bort ifra?). Har ikke noe lyst til å "fø på" dem heller.

Sosialhumanistene har jeg ikke funnet så mye negativt om, annet enn at de er "litt til venstre for HEF politisk".. ? Hallo? Vil jeg melde meg inn i SV, så gjør jeg heller det, men det er liksom ikke DET jeg vil.. ??

Hvor finner jeg en ateistisk høyredreid livssynsorganisasjon??

Jeg syns det er helt greit å stå utenfor alt. Det må hver enkelt bestemme selv.

Jeg er medlem i HEF, og bryr meg på ingen måte om hva tidligere ledere av organisasjonen har gjort eller ikke gjort for 30 år siden, lenge før de ble leder av organisasjonen. Det som er viktig for meg er hva organisasjonen jobber for.

Det er nok riktig at størstedelen av HEFs medlemmer hører til på venstresiden politisk. Men ikke bare... Jeg vet at noen av de aktive medlemmene også er aktive i partier som Høyre- og Venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Blondie65: Jeg har heller aldri hørt om problemer ved gravferd, HEF tilbyr jo også dette? nå er det ingen jeg kjenner som har valgt humanistisk gravferd foreløpig da, men hørte om en venn av noen litt ute i familien som døde nylig, hvor de hadde humanistisk gravferd, og dette var til og med på et lite sted...så tror det fint skulle la seg ordne?

Jeg fikk høre for noen år siden at stod du utenfor statskirken uten å være meldt inn i andre livssynsorganisasjoner så fikk dine pårørende et problem ved gravferd. Problemet kunne løses ved å melde seg inn i HEF.

Det er mulig at mine kunnskaper ikke er oppdaterte. Er det noen som vet hvem som begraver / holder seremoni for de som står utenfor alt? Det var det jeg snakket om (i tilfelle det ble misforstått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Også her er det flere feilopplysninger.

Statskirken melder inn folk uavhenig av om du står som medlem andre steder. Jeg kjenner mange som har blitt meldt inn i Statskirken mot sin vilje, selv om de er HEF-medlem. Selv er jeg ikke døpt, og foreldrene mine var også utmeldt da jeg ble født. Jeg fikk brev i fjor om at jeg var dobbeltregistrert, både i HEF og i kirken. Sjokkartet opplevelse.

MEN etter det store medlemsjuks oppgjøret for noen år siden plikter kirken nå å sjekke opp mot andre register. Jeg vet også om en som ALDRI har vært døpt i statskirken som plutselig fikk beskjed om at h*n var innmeldt.

Moralen er: Man kan aldri sjekke nok ganger om man faktisk er utmeldt av kirken!!

Noe jeg er helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
To andre ting; HEF har blitt leda av en artig skrue som heter Lars Gule, han var med på en terroraksjon i 77 (hadde sprengstoff i bagasjen, Ole Paus skrev tom en sang om det !), dessuten virker han veeldig kompis med muslimene, og deres undertrykkende kultur. Vel, ok, han er ikke med der nå, med han ble ikke akkurat kasta, så det sier kanskje litt om hvordan ledelsen i den organisasjonen er skrudd sammen (eller holdninger de velger å se bort ifra?). Har ikke noe lyst til å "fø på" dem heller.

Sosialhumanistene har jeg ikke funnet så mye negativt om, annet enn at de er "litt til venstre for HEF politisk".. ? Hallo? Vil jeg melde meg inn i SV, så gjør jeg heller det, men det er liksom ikke DET jeg vil.. ??

Hvor finner jeg en ateistisk høyredreid livssynsorganisasjon??

Jeg har truffet Lars Gule. Han er ikke muslim-vennlig, eller på noen som helst måte for den ene eller den andre religionen.

Han er fortsatt med i HEF og han har vært en stor drivkraft bak å få "avkristnet" KRL faget og var direkte pådriver for å få faget opp i Strasbourg. Terroranklagen har jeg aldri hørt før.

Atteistiske høyredreide livssynsorganisasjoner tror jeg du finner få av - høyresiden kjennetegnes ofte av et kristent grunnsyn.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN etter det store medlemsjuks oppgjøret for noen år siden plikter kirken nå å sjekke opp mot andre register.

Dessverre pågår nok medlemsrotet i kirken fortsatt... I fjor fikk jeg og mange andre brev om at vi var dobbeltregistrerte, og at vi ville bli meldt ut av kirken om vi ikke selv aktivt motsa oss det. I år fikk en jeg kjenner samme brevet på nytt. Altså hadde hun ikke blitt meldt ut likevel.... Reglene er kanskje klare, men praksisen er ikke alltid så grei...

Men det verste er alle de som en gang har meldt seg ut av kirken uten å melde seg inn i noe annet (som du var inne på tidligere her). De er antageligvis meldt inn igjen i kirken alle sammen. Uten at de får noen beskjed om det.

Jeg syns tilhørighet til tros- og livssamfunn burde stått på selvangivelsen. Da ville alle fått en årlig sjekk. I tillegg burde alle som ønsket å være medlem a kirken vært pålagt en symbolsk medlemsavgift... da ville nok mange meldt seg ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg syns tilhørighet til tros- og livssamfunn burde stått på selvangivelsen. Da ville alle fått en årlig sjekk. I tillegg burde alle som ønsket å være medlem a kirken vært pålagt en symbolsk medlemsavgift... da ville nok mange meldt seg ut...

Enig. Og enig igjen. Eh ... kan jeg trekke fra medlemsskapet i HEF på selvangivelsen forresten ... ;) ? :ironi:

Jeg har aldri fått noe "innmedlingsforsøk" fra statskirken. Tro om det skyldes at jeg står fysisk utmeldt (som mindreårig) i kirkeboken der jeg vokste opp?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...