Gå til innhold

hva er forskjell?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg ikke tar helt feil er forskjellen at dåp er det som vi har i kirka (statskirka) mens velsignelse er det de kaller det i andre "sekter" som Nytt Liv,Jehovas etc.

Jeg er ikke helt sikker, men det var i hvert fall det det ble kalt da barnet til min eks sin bror skulle velsignes i Nytt Liv Menigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevelsignelse blir også kalt troende dåp (voksendåp)og blir utført fra barnet er noen mnd. gammel.

Dåpen skjer på den kristnes bekjennelse og tro! Den eneste betingelse for å bli døpt er bekjennelsen av å tro på Jesu Kristi frelsesverk!

Pinsemenigheten utfører dette.

Denne sermonien er en markering i et av menighetens møter, som regel i et søndagsmøte. Familien kommer frem og blir presentert for menigheten. Møtelederen eller pastoren, holder barnet, og sammen med menigheten blir barnet, på en enkel måte, bedt for og velsignet.

(kanskje du får flere svar om denne tråden blir flyttet til religion og livssyn) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Raptuza

Må berre få lov til å korrigera litt forrige innlegg. Eg går i ein frimenighet(Misjonsforbundet) der me har barnevelsignelse i staden for barnedåp. Datra mi var 3 mnd då ho vart velsigna. Vi var fint kledd, eg brukte bunad og jentungen hadde på seg ein gammal dåpskjole frå min mann si side.

Det var på et søndagsmøte og det var et par til som skulle barnevelsigna guten sin. Pastoren holdt barnet og bad for ho. Vi hadde og et vennepar som faddere, forbedere heiter det i vår menighet.

Barnevelsignelse har ingenting med voksen/troende dåp å gjera. Men vi ønskjer at ho skal få døypa seg når ho sjølv er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevelsignelse og barnedåp er begge riter som markerer at barnet er velkommen til verden og til menigheten. Tradisjonen med barnevelsignelse oppsto i nyere (dvs. siste 100 år), voksendøpende menigheter, som en erstatning for barnedåpen som de som ble med i disse menighetene "mistet".

Kirker som praktiserer voksendåp/troendes dåp har eksistert sporadisk de siste 500 år, først fått et bredt nedslag i og med pinsevekkelsen og dens avleggere. Teologisk forskjell på barnedåp og voksendåp (bedre: troendes dåp, siden de barnedøpende kirkene også døper voksne) bunner i forskjellig menneskesyn og bibelsyn. Barnedøpende kirker tenker at i dåpen handler Gud og formidler sin nåde til mennesket, som er født inn i en verden som både er preget av godt og vondt. I dåpsriten mottar barnet også en velsignelse.

Voksendøpende kirker tenker ikke på dåpen først og fremst som en Guds handling overfor mennesket, men som menneskets bekjennelseshandling overfor Gud, etter at det har tatt imot frelse intellektuelt og/eller følelsesmessig. Denne måten å tenke på forutsetter at det å ta i mot Guds nåde har et bevisst, kognitivt uttrykk.

Voksendøpende kirker argumenterer gjerne med at ikke barnedåp er nevnt i Bibelen, mens barnedøpende kirker viser til det faktum at det var vanlig praksis å døpe hele familier/hushold, med mor, far, barn, slaver osv. Siden kirkene som praktiserer troendes dåp er oppstått i en tid der det i økende grad legges vekt på det enkeltes, bevisste valg, har dette fått konsekvenser for hvordan tro og nåde oppfattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Ellen_*

Å la seg døpe er et frivillig valg. Dåpen er en handling som gjøres på grunnlag av tro og overbevisning. Dåpen er en samvittighetspakt mellom den som lar seg døpe og Gud.

Dåpen skjer på den troendes bekjennelse og tro, og ikke på grunn av alder eller fordi en blir voksen. Den eneste betingelse for å bli døpt er bekjennelsen av å tro på Jesu Kristi frelsesverk. Derfor kalles dåpen troende dåp.

Jeg for min del er veldig takknemlig til mine foreldre for at de lot det være opp til meg om, og når jeg ville døpe meg. Da jeg døpte meg var det fordi jeg bevisst hadde valgt å følge Jesus. Og i dåpen la jeg av det gamle, og begynte på en ny vei med Jesus.

Ps: Livet med Jesus er herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...