Gå til innhold

terminklubb jan/feb 2009 Skravletråd!


skogmusa

Anbefalte innlegg

Trenger du en å dele tanker og følelser med så er det bare å skrive, for om man har hatt 1 eller 5 sa'er eller ma'er så tror jeg vi sitter igjen med en samme følelse :klemmer:

Hele innlegget ditt var utrolig trøstende og godt å lege, Hegepege. Tusen takk! Det er godt jeg har dere her inne som kjenner følelsen. Jeg klarer fremdeles ikke glede meg helt, selv om jeg har vært på UL og alt mulig. Skal tilbake om 1 1/2 uker for å høre hjertelyd. Gleder meg! HAr du vært på UL ennå?

Så klart det er lov å komme med noen deppetanker :klemmer:

Har ikke vært gjennom det samme,men er redd allikevel.

Derfor har jeg bestilt privat UL til neste uke,innbilder meg at det er litt tryggere dersom man har sett et bankende hjerte.... vet ikke om det stemmer,men jeg vil i alle fall bli litt beroliget av det tror jeg.

Dessuten prøver jeg å tenke på at det er mye større sjanse for at det skal gå bra enn for at det skal gå dårlig :-D

Ja, det er selvfølgelig sant, men når man har vært en av dem det gikk dårlig med, hjelper ikke den statistikken ;) Du skal på UL denne uka ja? Når da? Jeg skal i neste uke, tror det blir veeeeldig godt å høre hjertelyd (håper jeg hører den da!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal på UL denne uka ja? Når da? Jeg skal i neste uke, tror det blir veeeeldig godt å høre hjertelyd (håper jeg hører den da!).

Skal på UL på onsdag jeg, så det gleder vi oss veldig til det :-D Mannen må jo være med :-D

Er litt skummelt også da, er så lite kvalm så bekymringene har steget den siste tiden, men prøver å ikke tenke for mye på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på UL på onsdag jeg, så det gleder vi oss veldig til det :-D Mannen må jo være med :-D

Er litt skummelt også da, er så lite kvalm så bekymringene har steget den siste tiden, men prøver å ikke tenke for mye på det....

Spennende!! Gleder meg til å få rapport ;)

Jeg er ikke kvalm i det hele tatt, og var ikke det sist heller. Må huske på det at 50% er helt friske gjennom svangerskapet, så det er like normalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hegepege
Hele innlegget ditt var utrolig trøstende og godt å lege, Hegepege. Tusen takk! Det er godt jeg har dere her inne som kjenner følelsen. Jeg klarer fremdeles ikke glede meg helt, selv om jeg har vært på UL og alt mulig. Skal tilbake om 1 1/2 uker for å høre hjertelyd. Gleder meg! HAr du vært på UL ennå?

Ja, det er selvfølgelig sant, men når man har vært en av dem det gikk dårlig med, hjelper ikke den statistikken ;) Du skal på UL denne uka ja? Når da? Jeg skal i neste uke, tror det blir veeeeldig godt å høre hjertelyd (håper jeg hører den da!).

Det var godt å høre :):klemmer:

Nei, har ikke vært på ultralyd enda, skal dit om en uke, så det blir veldig spennende, da er jeg nesten 10 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange av dere som skal på tidlig UL! Er det fordi dere har hatt SAer før?

Jeg skal også be om tidlig UL, håper legen forstår det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hegepege
Så mange av dere som skal på tidlig UL! Er det fordi dere har hatt SAer før?

Jeg skal også be om tidlig UL, håper legen forstår det...

Jupps, to tidligere sa'er, trengte ikke be om tidlig ul engang, legen sendte henvisning til sykehuset!! Husker 2.gangen jeg var gravid, da måtte jeg være på gråten før hun ville sende meg på ul.. Ei skikkelig drittkjerring var a, forøvrig jordmor her vi bor.. Så man skal være ganske urolig for å få tidlig ul har jeg inntrykk av..

Men det går jo også ann å bestille på privat klinikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble gravid fem uker etter en avsluttet Roaccutan-kur. Roaccutan er svært fosterskadelig, men det er trygt å bli gravid fire uker etter avsluttet kur. Jeg kommer likevel til å be om tidlig UL for å trygge meg og pappaen - det føles unektelig litt skummelt selv om vi har fulgt alle retningslinjer.

Forhåpentligvis har verken fastlegen eller sykehuset mye erfaring med Roaccutan, slik at de også synes det høres skummelt ut, og gir meg tidlig UL :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange av dere som skal på tidlig UL! Er det fordi dere har hatt SAer før?

Jeg fikk tidlig ul av gynekologen min siden jeg har gått til henne og fått hjelp.Har gått på pergo og da er det større sjanser for tvillinger,trillinger osv.Så det var bare for å se etter hvor mange det var tror jeg for etter vi hadde snakket litt så sa hun "vi får gå å telle opp da" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange av dere som skal på tidlig UL! Er det fordi dere har hatt SAer før?

Har faktisk fått henvisning til tidlig UL fra legen grunnet sykdom i familien,men den er ikke før i uke 16! Legen sa uke 12,men Ullevål sier uke 16 og det er jo de som bestemmer...

Uansett var det ikke tidlig nok for meg, så jeg har bestilt privat i tilegg jeg :-D Får jo ikke sett stort,men holder lenge å se et bankende hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og jeg har hatt/ skal ha tidlig UL på grunn av SA. Gynekologen min ba meg komme tilbake med en gang jeg ble gravid neste gang. Uansett hva han hadde sagt, ville jeg nok gjort det, for jeg tror det er veldig betryggende å høre hjertelyd når man er pessimistisk (som jeg) i utgangspunktet.

Det skal sies at mange jenter venter til ordinær UL før de ser noe da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Frida*

Eg har ikkje vore til legen ennå. Har bedt om 'vanleg' time (ikkje akutt), og fekk fredag 20. juni, då er eg nesten 8 veker.

Eg brukar medisiner, og kunne godt tenkt meg å få prate litt med legen ang. dette. Litt av problemet er at eg har flytta, og fått ny fastlege som eg ennå ikkje har møtt.

Men eg fekk lov til å ta blodprøvar av legesekretæren, og skreiv berre ned på ein lapp kva for prøvar eg skulle ta. No i dag fekk eg svara på prøvane i posten, men legen veit jo ikkje at eg er gravid! Prøvesvara var forresten ikkje særlig oppløftande... Blir litt bekymra for det!

Blæ, for eit rot. Kjenner meg skikkelig åleine om det her (altså sjukdommen min+graviditet), derfor ser eg fram til å prate med legen.

Håpar naturligvis at ho kan sjekke om det er liv inni der :lete:

Eg er ikkje kvalm ennå! Kjente bittelitt av det i går (stod opp halv 6), men det gjekk over. Det er eg glad for. Håpar ikkje det er eit dårlig teikn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje kvalm ennå! Kjente bittelitt av det i går (stod opp halv 6), men det gjekk over. Det er eg glad for. Håpar ikkje det er eit dårlig teikn...

Jeg er ikke kvalm jeg heller, og det er jeg bare glad for! Det trenger ikke å være et dårlig tegn at du føler deg frisk. :)

Noen som har pollenallergi her? Jeg fikk ikke lov til å bruke Cetirizin av legen og lurer på hva jeg skal bruke i steden for. Nyser sikkert 30 ganger om dagen og er ganske plaga.. Atsjoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en ørliten smule misunnelig på dere som ikke er kvalme... Jeg tenkte jeg skulle slippe unna ettersom mamma ikke var kvalm med hverken meg eller broren min, men neida... Her er det skikkelig opplegg med spying og det hele. :spy:

Jeg har forresten alt gått ned 1,5 kg i vekt. Hvor ironisk er det ikke at når jeg for første gang i mitt liv ikke bør/vil gå ned, så raser vekten av meg? :roll: 1,5 kg på 4 dager, altså!

aimee: Jeg bruker Aerius til vanlig, som heller ikke anbefales under graviditet. Jeg fikk resept på Polaramin hos legen i dag, som hun beskrev som en eldre allergimedisin som ikke brukes så mye til vanlig pga døsighet/trøtthet ved bruk, men som er trygg for gravide. Venter nok litt med å hente den ut fordi jeg ikke sliter igjen før buroten kommer, men veldig greit å ha i bakhånd...

Er det forresten noen flere som har fått beskjed om å fylle ut det de kan selv på Helseskjema for gravide? Jeg var hos legen i dag for å ta en rutinemessig celleprøve fra underlivet (timen var satt opp for en god stund siden, før jeg var gravid), og vi ble enige om å sette opp en ny time for første svangerskapskontroll, men hun sendte altså med meg helsekjemaet og ba meg fylle ut det jeg kan. Men jeg fyller vel bare ut det jeg føler meg sikker på (jeg burde jo klare mitt og sambos navn og adresse, f.eks. ;)), så spør jeg om resten, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en ørliten smule misunnelig på dere som ikke er kvalme... Jeg tenkte jeg skulle slippe unna ettersom mamma ikke var kvalm med hverken meg eller broren min, men neida... Her er det skikkelig opplegg med spying og det hele. :spy:

Jeg har forresten alt gått ned 1,5 kg i vekt. Hvor ironisk er det ikke at når jeg for første gang i mitt liv ikke bør/vil gå ned, så raser vekten av meg? :roll: 1,5 kg på 4 dager, altså!

aimee: Jeg bruker Aerius til vanlig, som heller ikke anbefales under graviditet. Jeg fikk resept på Polaramin hos legen i dag, som hun beskrev som en eldre allergimedisin som ikke brukes så mye til vanlig pga døsighet/trøtthet ved bruk, men som er trygg for gravide. Venter nok litt med å hente den ut fordi jeg ikke sliter igjen før buroten kommer, men veldig greit å ha i bakhånd...

Er det forresten noen flere som har fått beskjed om å fylle ut det de kan selv på Helseskjema for gravide? Jeg var hos legen i dag for å ta en rutinemessig celleprøve fra underlivet (timen var satt opp for en god stund siden, før jeg var gravid), og vi ble enige om å sette opp en ny time for første svangerskapskontroll, men hun sendte altså med meg helsekjemaet og ba meg fylle ut det jeg kan. Men jeg fyller vel bare ut det jeg føler meg sikker på (jeg burde jo klare mitt og sambos navn og adresse, f.eks. ;)), så spør jeg om resten, tenker jeg.

Moren min var heller ikke kvalm da hun gikk med meg og lillesøster, og jeg har ikke vært kvalm. Nå ble jeg nesten litt redd, når jeg ser at du er 6 uker og 6 dager på vei, kanskje kvalmen kommer snikene på meg og? Når ble du kvalm? Håper dte går over snart.

Polaramin, ja! Hehe, husker jeg brukte det da jeg var liten. Det begynner å bli en stund siden ;) Jeg skal ha det i bakhodet, så takk for tipset.

Jeg tror jeg skal prøve å unngå allergimedisiner så langt som mulig, liker ikke tanken på at det ikke er testet ut. Får heller vaske meg ofte og skylle med saltvann.

Helsekort, ja! Det fylte jeg ut hos legen i går. Jeg tror det er vanlig å gjøre det på den første ordinære timen der man tar blodprøver o.l. en gang mellom uke 8 og 15. Men jeg fikk gjort det i går allerede, fordi jeg vil føde på Ullevål. Det blir fort fullt der, siden det kommer jenter fra hele landet til det sykehuset. Skulle ikke ting gå bra, blir det heller en ledig plass..

Hvor skal dere føde forresten? Og har vi en presentasjonstråd for februarbabyene? Kunne vært hyggelig å lese hvor gamle folk er, hvor i landet de bor osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hegepege
Er det forresten noen flere som har fått beskjed om å fylle ut det de kan selv på Helseskjema for gravide? Jeg var hos legen i dag for å ta en rutinemessig celleprøve fra underlivet (timen var satt opp for en god stund siden, før jeg var gravid), og vi ble enige om å sette opp en ny time for første svangerskapskontroll, men hun sendte altså med meg helsekjemaet og ba meg fylle ut det jeg kan. Men jeg fyller vel bare ut det jeg føler meg sikker på (jeg burde jo klare mitt og sambos navn og adresse, f.eks. ;)), så spør jeg om resten, tenker jeg.

Jøsses, synes det var rart du måtte fylle ut helsekortet selv altså, har jeg aldri opplevd.. Trodde det var noe alle leger skulle gjøre for "pasienten" jeg..

Når jeg kom ned til legen igjen nå så sier han spøkefullt til meg:

- Jaja, skal vi bare kopiere de to andre å endre dato :fnise:

Noen ville kanskje tattseg nær av det, men jeg synes bare det er helt greit at han ikke er sånn typisk: ååå, dakars deg da, nå må du passe på..

Tror flere hadde trengt en sånn lege, som ikke hele tiden er så sympatisk å sier at sykemelding skal du få med en gang.. Samtidig så kunne det være greit å få litt sympati da :gjeiper:

Ja, en presentasjonstråd hadde vært noe ja :)

Endret av Hegepege
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aimee: Jeg var litt småuggen forrige uke, men på søndag kom kvalmen for fullt... Har kastet opp hver dag unntatt mandag siden da. Blæh. Så det kom ordentlig da jeg var 6+2, vel. Krysser fingrene for at du slipper unna! :) (Og for at jeg slipper å kaste opp i dag, ingenting så langt! :tunge1:)

Håper du får holdt allergien i sjakk! Jeg er heldigvis ikke så veldig plaget, også har jeg en god pause mellom bjørk og burot...

Så du vil føde på Ullevål? Jeg har ikke så sterke preferanser, men sambo har mest tro på Riksen... Vi bor egentlig sånn at det er omtrent like langt til begge. Tenkte egentlig å sende dem mail direkte, vi, siden jeg nå engang har dette helsekortet her. Jeg har også forstått at det kan være for sent å søke i uke 10, uke 6-8 var visst det beste. Legen min sa at de fleste som bodde i området rundt Majorstua like gjerne fikk beskjed om å søke i Bærum... Ganske sprøtt at man kan risikere å bli sendt videre den dagen man står der og skal føde! *riste oppgitt på hodet*

Det ble litt rart, det der med helsekortet, siden den timen jeg hadde i går var satt opp for lenge siden i en helt annen sammenheng. Tror hun setter av litt ekstra tid til første graviditetskontroll, nemlig. Og på en måte er det litt greit, for sånn som det blir nå kan sambo også være med på timen, og det er litt koselig for oss begge. :) Jeg har forøvrig googlet litt og funnet ut at det ikke er helt uvanlig å fylle ut deler av helsekortet selv, så jeg tror ikke det er noe problem. Skrev jo uansett bare på den informasjonen jeg har selv, og som legen ikke vet så mye om. ;)

Presentasjonstråd var lurt, ja! Skal se om jeg får ånden over meg litt etterhvert... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hegepege

Er det forresten noen som tror på spådom her??? Mamma har ei på jobb som har en sånn stein, og i følge den så kunne hun se at jeg skulle få en guttebebis i nov/des, dette var jo ved juletider hun sa dette :sukk::fnise:

Må jo si jeg er litt spent da :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa til meg i går at de ikke lenger søkte om fødeplass før i uke 12. Og jeg fikk også med meg helsekort til egenutfylling. Synes ikke det var noe rart. Det er jo bare personlige opplysninger, og det er jo jeg som kan dem best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden jeg fikk min datter nå,da trengte man ikke søke fødeplass.Må alle gjøre det?Og hvordan gjør jeg det.Og guri malla for noe teite greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...