Gå til innhold

Er medisinstudiet vanskeligere i Oslo/NTNU enn i Tromsø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner på medisinstudiet i Tromsø og venninnen min som går på NTNU sa at medisinstudiet i Tromsø bare var barnemat i forhold til hva de hadde på NTNU... Er ikke studiet det samme?? Skal man ikke kunne det samme for å kvalifisere som lege?

Anonymous poster hash: ee1c8...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir du ikke nord-norge lege i Tromsø? Altså du kan ikke jobbe på de mest prestisjefulle sykehusene sørpå? Men du kan jobbe i nord, og på samiske osv.?



Anonymous poster hash: 0354f...43d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir du ikke nord-norge lege i Tromsø? Altså du kan ikke jobbe på de mest prestisjefulle sykehusene sørpå? Men du kan jobbe i nord, og på samiske osv.?

Anonymous poster hash: 0354f...43d

 

Jeg kjenner leger fra Tromsø som jobber på Ullevåll så tror nok ikke det stemmer

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på medisinstudiet i Tromsø og venninnen min som går på NTNU sa at medisinstudiet i Tromsø bare var barnemat i forhold til hva de hadde på NTNU... Er ikke studiet det samme?? Skal man ikke kunne det samme for å kvalifisere som lege?

Anonymous poster hash: ee1c8...432

Det var både dårlig gjort og unødvendig av venninnen din. Jeg går ikke der selv, men tipper studiet er kvalitetssikret og at det er nokså likt. En lege er en lege, med alt ansvaret det innebærer. 

Anonymous poster hash: aaf05...0af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke. Det gjelder kanskje hvis man drar til Polen for de universitetene der tar jo inn hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke. Det gjelder kanskje hvis man drar til Polen for de universitetene der tar jo inn hva som helst.

De som studerer i Polen får jo også ganske bra jobber

Anonymous poster hash: ac974...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere lærer nok akkurat det samme, selv om metoder, forelesere og rekkefølge kan være ulike. Har jobbet med flere som er utdannet i Tromsø, kjempeflinke folk :) Ikke hør på venninnen din, hun aner ikke hva hun snakker om.



Anonymous poster hash: 0450c...d78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som studerer i Polen får jo også ganske bra jobber Anonymous poster hash: ac974...19e

Ja det gjør de nok, men kvaliteten på studentene som kommer inn er ikke det samme som her i Norge. Gusk at den eneste grunnen til at folk studerer medisin i Polen er jo nettopp fordi de hadde for dårlige karakterer til å komme inn i Norge. Dette er ikke harselering eller drittslenging, men fakta.

Bare så det er nevnt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden begge studier er profesjonsstudier som fører til godkjent cand.med., er det nok ingen forskjell. Jeg kjenner mange leger, og har aldri hørt at det skulle være noen kvalitetsforskjell på studiene i Norge. Da hadde man også sett det på karaktergrensene i større grad enn nå.

Tipper venninnen din bare ville føle seg viktig. Gjør hun det igjen, får du spørre nøyaktig hva som gjør det så mye vanskeligere i Trondheim enn i Tromsø.

Anonymous poster hash: 24d3b...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du ikke nord-norge lege i Tromsø? Altså du kan ikke jobbe på de mest prestisjefulle sykehusene sørpå? Men du kan jobbe i nord, og på samiske osv.?

Anonymous poster hash: 0354f...43d

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.. Nord-Norge lege?? :D:D



Anonymous poster hash: 88518...f38
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke. Det gjelder kanskje hvis man drar til Polen for de universitetene der tar jo inn hva som helst.

 

 

 

Dere lærer nok akkurat det samme, selv om metoder, forelesere og rekkefølge kan være ulike. Har jobbet med flere som er utdannet i Tromsø, kjempeflinke folk :) Ikke hør på venninnen din, hun aner ikke hva hun snakker om.

Anonymous poster hash: 0450c...d78

 

 

Som AB her sier, de lærer jo det samme. Studentene som har bestått utdanningen i et annet land enn Norge (f.eks. Polen) er kvalifiserte til å jobbe som leger. De som ikke er kvalifiserte, fullfører ikke utdanningen. At det blir tatt inn mange, forteller at det er større konkurranse blant studentene der borte - men studetene går gjennom samme pensum. 

 

Dessuten, hvis du påstår at studentene ved UiT ikke er dårligere enn studentene ved UiO (for de har samme pensum, men ulike poenggrenser), så må det jo gjelde andre (utenlandske) universiteter også, at de ikke er dårligere. Faktisk tør jeg å påstå at utenlandske universiteter er bedre enn norske, og Øst-Europeiske universiteter rangeres også høyere på internasjonale kåringer. 

Anonymous poster hash: c2f4c...583

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør de nok, men kvaliteten på studentene som kommer inn er ikke det samme som her i Norge. Gusk at den eneste grunnen til at folk studerer medisin i Polen er jo nettopp fordi de hadde for dårlige karakterer til å komme inn i Norge. Dette er ikke harselering eller drittslenging, men fakta.

Bare så det er nevnt:)

 

Du er klar over at MANGE av studentene som studerer i Norge, har brukt flere år på å ta opp fag fra VGS for å komme inn og fått alle alderspoengene? Er det prestisje å ha ha tatt opp enkle emner fra VGS i flere år for å komme inn? Og hva med studentene fra Nord-Norge som får nordnorsk-kvote? 

 

Det er absolutt ingen forskjell her, har en fullført utdanningen, så skal en være kompetent til å jobbe som lege. Det er fakta!

Anonymous poster hash: c2f4c...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke se for meg at det er noen stor forskjell. Før hadde Tromsøstudentene bare eksamen hvert andre år, da tror jeg det var tøffere å gå i Tromsø, for de hadde så sjukt mye pensum til hver eksamen. Jeg tror hun venninna di bare vil tøffe seg litt, hun har vel ikke prøvd å studere begge steder?

Du kommer til å få det fint i Tromsø, det er en koselig by og nordlendinger er bra folk :)

Anonymous poster hash: 97fc4...1a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Det virker som om venninnen din ønsker å hevde seg litt. Medisinstudiet i Tromsø har nøyaktig lik vanskelighetsgrad som de andre studiestedene. Studieoppbygningen er noe forskjellig fra studiested til studiested, men totalt sett er studieinnhold ca likt. 



Anonymous poster hash: 1403d...c7f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir du ikke nord-norge lege i Tromsø? Altså du kan ikke jobbe på de mest prestisjefulle sykehusene sørpå? Men du kan jobbe i nord, og på samiske osv.?

Anonymous poster hash: 0354f...43d

 

Dette er noe av det mest tullete jeg har lest. 

Anonymous poster hash: 1403d...c7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er klar over at MANGE av studentene som studerer i Norge, har brukt flere år på å ta opp fag fra VGS for å komme inn og fått alle alderspoengene? Er det prestisje å ha ha tatt opp enkle emner fra VGS i flere år for å komme inn? Og hva med studentene fra Nord-Norge som får nordnorsk-kvote?  Det er absolutt ingen forskjell her, har en fullført utdanningen, så skal en være kompetent til å jobbe som lege. Det er fakta! Anonymous poster hash: c2f4c...583

Ok,hvis du sier det så;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,hvis du sier det så ;)

 

Det er jo ikke noe jeg bare sier, det er fakta. Jeg blir litt satt ut av at enkelte ikke tenker lenger enn nesen. 

Anonymous poster hash: c2f4c...583

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe jeg bare sier, det er fakta. Jeg blir litt satt ut av at enkelte ikke tenker lenger enn nesen.  Anonymous poster hash: c2f4c...583

Fakta er at studenter med dårlige karakter IKKE kommer inn på studier i Norge og må derfor se seg nødt til å søke plass i utlandet,sånn er det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er at studenter med dårlige karakter IKKE kommer inn på studier i Norge og må derfor se seg nødt til å søke plass i utlandet,sånn er det bare

 

Det er fakta at de fleste studenter som kommer inn på medisinstudiet i Norge har brukt flere år på å ta opp fag for å få bedre karakterer og har brukt år for å samle alderspoeng, etc. Det er også fakta at søkere som kommer fra Nord-Norge får nordnorsk-kvote når de søker på medisinstudiet i UiT. 

 

Bottom line: de som kommer gjennom studiet, er kompetente til å jobbe som lege - uansett hvor de har utdannet seg. Glem heller ikke at Norge ikke er noen prestisjeland når det gjelder høyere utdanning. Tips: Ta en titt på nasjonale kåringer (hint: øst-europeiske universiteter rangereres som regel høyere enn norske universiteter), så at de som utdanner seg i Norge er bedre, er tull. 

 

Når jeg skal velge en fastlege, bryr jeg meg ikke hvor vedkommende har utdannet seg, men at hun eller han er flink. 

Anonymous poster hash: c2f4c...583

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...