Gå til innhold

Ikke betalt matpause


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en matbutikk der vi ikke har betalt matpause, så en vanlig arbeidsdag er 8 timer og ikke 7,5 timer. Det som er problemet er at jeg ikke står fritt til å forlate arbeidsplassen, og jeg blir ofte tilkalt til kassen, må tømme panteautomaten osv. midt i pausen min, dette er noe som forventes at jeg gjør i pausen. Og ofte, spesielt på kveldstid, er det rett og slett ikke tid til å ta pause, da vi er få på jobb.

 

Synes det er urimelig at jeg skal jobbe en halvtime gratis. På matbutikken jeg jobbet før hadde jeg betalt matpause og arbeidsdagen var 7,5 timer, nå har jeg mindre betalt og må være lenger på jobben.

 

Hva kan jeg gjøre med dette? Det er ikke bare, bare å sette seg ned å ta pause eller forlate arbeidsplassen når vi er kun to stykk på jobb og den som sitter i kasse plutselig trenger hjelp, det blir kø eller at panteautomaten begynner å ule. Kan man kreve å få betalt pause selv om kjeden ikke egentlig praktiserer dette?



Anonymous poster hash: a5229...e8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brutikken bryter arbeidsmiljøloven så det er bare å minne dem på.



Anonymous poster hash: f7930...a44
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis det er slik at du må være tilgjengelig i matpausen din så skal den være betalt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du en prat med LO og ber dem om råd. Du har rett på betalt matpause. Men husk å vær saklig og ordentlig når du tar dette opp med sjefen. Og hyggelig.  Så ordner dette seg. 



Anonymous poster hash: fac68...b85
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her tar du en prat med LO og ber dem om råd. Du har rett på betalt matpause. Men husk å vær saklig og ordentlig når du tar dette opp med sjefen. Og hyggelig.  Så ordner dette seg. 

Anonymous poster hash: fac68...b85

 

 

Men sjefen min sier at det ikke er han som har bestemt det, det er kjeden som har bestemt at det skal være slik. Sjefen er forresten ikke franchisetaker, så vet ikke hvor mye sjefen står fritt til å bestemme.

Anonymous poster hash: a5229...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men sjefen min sier at det ikke er han som har bestemt det, det er kjeden som har bestemt at det skal være slik. Sjefen er forresten ikke franchisetaker, så vet ikke hvor mye sjefen står fritt til å bestemme.

Anonymous poster hash: a5229...e8c

 

 

hva er det du ikke skjønner med arbeidsmiljøloven? alle har rett til betalt 30 minutters matpause i norge, så enkelt er det. Retarden lyver til deg.

Anonymous poster hash: f7930...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Men sjefen min sier at det ikke er han som har bestemt det, det er kjeden som har bestemt at det skal være slik. Sjefen er forresten ikke franchisetaker, så vet ikke hvor mye sjefen står fritt til å bestemme.

Anonymous poster hash: a5229...e8c

 

 

oj. da ble det værre. da ser jeg for meg at kjedeledelsen har sagt at dere ikke skal jobbe i pausen, noe som de som er ute i butikkene vet at ikke er mulig. og det vet ledelsen, men de har sitt på det tørre og skyver ansvaret ned til lokale butikksjefer. ikke hyggelig situasjon.

foreslår at dere som arbeider der gjør hva dere kan for å hjelpe hverandre til å faktisk få ha den pausen dere har krav på. alternativt må dette bli en sak for alle ansatte i kjeden, og det vil være en stor prosess.

Du kan jo høre med de tillitisvalgte om det er noe på gang. 

 

Anonymous poster hash: fac68...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hva er det du ikke skjønner med arbeidsmiljøloven? alle har rett til betalt 30 minutters matpause i norge, så enkelt er det. Retarden lyver til deg.

Anonymous poster hash: f7930...a44

 

alle har rett på pause men ikke alle har rett på betalt pause

Anonymous poster hash: fac68...b85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

oj. da ble det værre. da ser jeg for meg at kjedeledelsen har sagt at dere ikke skal jobbe i pausen, noe som de som er ute i butikkene vet at ikke er mulig. og det vet ledelsen, men de har sitt på det tørre og skyver ansvaret ned til lokale butikksjefer. ikke hyggelig situasjon.

foreslår at dere som arbeider der gjør hva dere kan for å hjelpe hverandre til å faktisk få ha den pausen dere har krav på. alternativt må dette bli en sak for alle ansatte i kjeden, og det vil være en stor prosess.

Du kan jo høre med de tillitisvalgte om det er noe på gang. 

 

Anonymous poster hash: fac68...b85

 

 

 

Ja, tror det stemmer. Denne butikken har tidligere vært en ica-butikk, og da hadde de ansatte betalt pause, og det var samme butikksjef, så det er ikke sjefen som har bestemt at pausene ikke lenger skal være betalt. I teorien skal jeg jo ha rett til å forlate arbeidsstedet, men det lar seg rett og slett ikke gjøre når man bare er to på jobb, i tilegg har ikke butikken råd til å ansatte flere kun fordi at vi skal få pausene på jobb, det er ikke nødvendig med flere en to på jobb om kveldene, kun når vi har pause.

Anonymous poster hash: a5229...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

alle har rett på pause men ikke alle har rett på betalt pause

Anonymous poster hash: fac68...b85

 

Etter arbeidsmiljøloven § 10-9 regnes en pause som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsplassen i pausen. Når pausen regnes som en del av arbeidstiden, er dette noe det skal betales lønn for. På bakgrunn av dette har du rett på betalt pause i din jobb slik du forklarer din arbeidssituasjon.

Anonymous poster hash: f7930...a44

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sjefen min sier at det ikke er han som har bestemt det, det er kjeden som har bestemt at det skal være slik. Sjefen er forresten ikke franchisetaker, så vet ikke hvor mye sjefen står fritt til å bestemme.

Anonymous poster hash: a5229...e8c

Det er arbeisdsmiljøloven som regulerer dette. Ikke kjeden som sjefen din påstår.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, tror det stemmer. Denne butikken har tidligere vært en ica-butikk, og da hadde de ansatte betalt pause, og det var samme butikksjef, så det er ikke sjefen som har bestemt at pausene ikke lenger skal være betalt. I teorien skal jeg jo ha rett til å forlate arbeidsstedet, men det lar seg rett og slett ikke gjøre når man bare er to på jobb, i tilegg har ikke butikken råd til å ansatte flere kun fordi at vi skal få pausene på jobb, det er ikke nødvendig med flere en to på jobb om kveldene, kun når vi har pause.

Anonymous poster hash: a5229...e8c

 

Da skal dere ha betalt pause.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha betalt pause. Jeg hadde samme problemet med butikken jeg arbeidet i... Jobbet på MENY (Norgesgruppen). Jeg bare sluttet, hadde ikke vært noe trivelig å jobbe der om jeg hadde tatt det høyere opp, og jeg var ikke medlem i H&K. 



Anonymous poster hash: 1229e...7f7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du skal ha betalt pause. Jeg hadde samme problemet med butikken jeg arbeidet i... Jobbet på MENY (Norgesgruppen). Jeg bare sluttet, hadde ikke vært noe trivelig å jobbe der om jeg hadde tatt det høyere opp, og jeg var ikke medlem i H&K. 

Anonymous poster hash: 1229e...7f7

 

 

Jobber også i norgesgruppen. Har butikkene i norgesgruppen dårligere vilkår for ansatte enn andre kjeder?

 

Er ikke sjefen min som utbetaler lønn, men sjefen kan kanskje kreve at kjeden betaler oss i pausen?

Anonymous poster hash: a5229...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om overtidsbetalt for den pausen (fritiden) dere ikke får tatt. Den halvtimen er din å disponere, ikke din arbeidsgivers, og hvis du må jobbe i løpet av pausetiden skal det regnes som overtidsarbeid.

 

Red. Overtid/mertid

Endret av Lydia D
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jobber også i norgesgruppen. Har butikkene i norgesgruppen dårligere vilkår for ansatte enn andre kjeder?

 

Er ikke sjefen min som utbetaler lønn, men sjefen kan kanskje kreve at kjeden betaler oss i pausen?

Anonymous poster hash: a5229...e8c

 

Aner ikke hva andre kjeder gjør, men tror det er ganske vanlig at det slurves med pauseregelen... Jeg skal begynne i en ny matbutikk om ikke lenge, og om det er samme problemet der kommer jeg til å ta det opp fra begynnelsen. Det følger av arbeidsmiljøloven at den halvtimen den er din, og dersom du må være disponibel i den tiden så skal du ha betalt. Kjeden kan ikke droppe å betale deg - det er lovpålagt. Sjefen din kan selvsagt gå til kjeden å si i fra, men han har jo ikke noe direkte "makt" over dem.

 

Samtidig så var det i alle fall slik hos oss at det er butikken selv som registrerer hvor mye alle har jobbet per dag, så uansett om det er lønnskontoret som betaler ut pengene så kan en registrere det i butikksystemet. Noen ganger når jeg hadde måtte jobbet absolutt hele pausen min så la de det nemlig inn i systemet, så jeg vet at det går. Ellers var de bare noen jævler som ikke betalte meg det jeg skulle ha. 

Anonymous poster hash: 1229e...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. Sjekk arbeidsmiljøloven.no og henvis til denne

2. Organiser deg

3. Hør med tillitsvalgt på arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: a1d87...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i coop og slet med det samme, pluss at man ikke fikk betalt for arbeidet etter butikken stengte. Selv om det gjerne tok en halvtime å rydde, telle kassa, slukke og stemple ut så fikk man ikke betalt utenom åpningstidene. Jeg sluttet... 



Anonymous poster hash: 2f3e3...021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sjekk arbeidsmiljøloven.no og henvis til denne

2. Organiser deg

3. Hør med tillitsvalgt på arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: a1d87...7f9

Ja, organiser deg! Er du student er det ekstra billig. Når jeg nå begynner i min nye matbutikk-jobb skal jeg organisere meg med en eneste gang. Om jeg da får samme problem der kan jeg få dem til å hjelpe meg. Jeg hadde forresten ikke problem med at vi ikke betalt for arbeidet vi gjorde etter stenging - det fikk vi, det eneste problemet var at vi ikke fikk betalt for pausene hvor vi måtte være tilgjengelige. 

Anonymous poster hash: 1229e...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det vanlig? alle jobbene jeg har hatt har jeg fått betalt for 7,5 timer, men jobbet i 8. Da har jeg ikke vært nødt til å jobbe i pausen da, vel og merke.. Så det er vel der feilen er?



Anonymous poster hash: 17124...927
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...