Gå til innhold

Jeg fikk jobben over en som hadde jobbet der lenge#dårlig stemning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig uprofesjonelt av ledelsen å ikke få noen andre til å lære deg opp. Kari er satt i en fryktelig vanskelig situasjon ved ikke å få jobben, og skulle ikke måtte jobbe tett med sin etterfølger slik hun må nå.

 

Ta en prat med lederen din og si at dette ikke fungerer, og at du må få opplæring av noen andre.



Anonymous poster hash: 4d614...402
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsetter dette mer enn noen dager, så bør du snakke med tillitsvalgt, og/eller sjefen. For slik oppførsel på jobb går ikke an. Det er ikke du som har ansatt deg selv, det er sjefen/ledelsen som har gjort. 

Om Kari sykmelder seg, så er det i alle fall greit at sjefen vet den riktige årsaken.

For det første så er det ingenting som heter "å sykemelde seg". Det er nemlig ikke noe man gjør selv, men noe fastlegen beslutter.

 

For det andre er det ikke rart om Kari blir sykemeldt i denne situasjonen. Hun er nedbrutt over ikke å få fortsette i jobben, i tillegg til at hun blir minnet på det hver eneste time av hver eneste arbeidsdag, da hun må drive opplæring av den nye. Noe som garantert er tøft psykisk.

 

At avtroppende har opplæring av påstroppende fungerer som regel greit dersom den som slutter har valgt å slutte selv. Men en slik opplæringssituasjon som Kari og trådstarter er satt i, vil svært sjelden fungere. Man trenger ikke å være psykolog for å skjønne det!

 

For øvrig syns jeg det høres uforsvarlig ut at ikke flere kan jobben som trådstarter nå begynner i. Hva gjør de når trådstarter skal ha ferie eller blir syk over lengre tid?

 

Jeg vil råde trådstarter til å lukke ørene for akking og ojing, og forholde seg rolig i situasjoner hvor andre kolleger også snakker om hvor urettferdig det er at Kari ikke får fortsette. Også bør du ta en samtale med sjefen din, hvor du viser bekymring over opplæringssituasjonen, samt at du foreslår at også en av kollegene dine får opplæring i jobben din, slik at det finnes en back-up dersom det skjer noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Snakk med sjefen din i morgen! Jeg forstår veldig godt at Kari er bitter, men hun må virkelig være proff på jobb likevel! Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts.

 

Først, det er en grunn til at lederen din har valgt deg til jobben over Kari. Jeg hadde selv valgt en ny jeg hadde hatt tro på fremfor en som allerede var der men som ikke fungerte tilfredsstillende. Jeg hadde selvfølgelig ønsket å ha de beste folkene i avdelingen min, de jeg hadde trodd ville gitt de beste resultatene. Dette ser ikke nødvendigvis verken Kari eller deres andre kollegaer, de ser bare at en kollega som de alle har blitt kjent (og kanskje venn) med føler seg forbigått, men sjefen din vet mer. 

 

Dessverre kan en mengde mennesker med samme mening bli ganske mektig, og jeg forstår godt at du synes situasjonen er vanskelig. Kanskje kan du notere deg de områdene du opplever å få for dårlig opplæring på, og så spørre Kari om dere kan gå igjennom disse på nytt? Får du fremdeles for dårlig opplæring synes jeg du skal ta det med sjefen din. Jeg tror ikke konfrontasjon med det første er beste vei å gå. Jeg tror du bare må gjøre ditt beste i jobben, og så vil forhåpentligvis kollegaene dine se at det var riktig å velge deg etter hvert. 

 

Hvis ikke Kari og flokken greier å tilpasse seg situasjonen innen det du synes er rimelig tid, bør du snakke med sjefen eller verneombudet ditt om dette.

 

Lyke til, og gratulerer med ny jobb  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs da, om du er venn med sjefen så kan du lett bli forbigått. Har sett det skje selv at venner av sjefen har fått fast stilling imens andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjipt. Jeg er også en som har fått jobb foran andre på arbeidsplassen.

Er det slik at kolleger snakker om dette under lunsjen mens du er tilstede? Er leder tilstede og? Uansett, hadde det da gått an å si at du forstår at de og Kari opplever urettferdighet, men at det oppleves ikke som ålreit og litt trøblete at de snakker om dette, for det er ikke du som har bestemt at du fikk jobben, og du ønsker å gjøre jobben så bra som mulig. Og ja, "jeg har nettopp begynt, og kan ikke alt, men jeg ønsker å lære så mye som mulig og jeg ønsker å være en god kollega og ønsker å trives."

Lurer fælt på hvilket yrke du har, men mistenker et kvinnedominerte yrke, der slarven går!?

Anonymous poster hash: e01e8...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme der jeg var. Og det var i staten. Fy f...så forbannet.

Jeg hadde 3 år der som vikar først for en...så det ble forlenget pga svangerskap og permisjon.Så ble stillingen ledig og jeg søkte.

Snakket med personalsjefen.Å ja..nå var det min tur,og jajaja.

Tok det som sikkert at jeg fikk jobben. De ansetter internt først,men må utlyse stillingen.

Mange søkere,veldig mange.

Hvem fikk jobben?Ei som hun er tante til,og null erfaring.

Det er f...så korrupt.

Anonymous poster hash: 0c743...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...