Gå til innhold

Jeg fikk jobben over en som hadde jobbet der lenge#dårlig stemning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tilslaget på en fast stilling, er jo overlykkelig for det! Men hun som skal gi meg opplæring har jobbet i den stillingen jeg har fått i ett år, la oss kalle henne Kari. Kari søkte på fast stilling når den ble utlyst, men jeg fikk den isteden! Jeg er altså den personen som danket henne ut. Hun er tydeligvis kjempe sur på meg, og sier hele tiden' kan du ikke ditt, kan du ikke datt'. Kari har jo jobbet her ett år så hun kan alt... Utrolig klein stemning, så jeg var glad når det endelig var lunsj, men da satt resten av kollegaene mine og snakket om hvor urettferdig og rart det var ar Kari ikke fikk jobben. Jeg føler meg totalt uønsket, og har ikke lyst å dra tilbake på jobb!

Anonymous poster hash: 53e16...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er nok bare sjokkert over at ledelsen ga jobben til noen som ikke har erfaring over en som har ett års erfaring. Men med holdningen hun har iforhold til opplæring, så tror jeg ledelsen har gjort den rette avgjørelsen.

 

Det går over, du må bare holde ut en stund, dramaet forsvinner forhåpentligvis etterhvert =)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart egentlig, men du har vel kanskje et teoretisk bedre utgangspunkt. Kanskje Kari ikke er egnet for jobben....eller gruppen med Kari er såpass igjengrodd at sjefen synes det er greit å bryte opp noen gamle planker..



Anonymous poster hash: e14aa...358
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok bare sjokkert over at ledelsen ga jobben til noen som ikke har erfaring over en som har ett års erfaring. Men med holdningen hun har iforhold til opplæring, så tror jeg ledelsen har gjort den rette avgjørelsen.

Det går over, du må bare holde ut en stund, dramaet forsvinner forhåpentligvis etterhvert =)

Redultatet er jo t jeg får dårlig/ingen opplæring. Kari virkelig hater meg og legger ikke to fingre imellom. Hun har til og med snakket om å sykemelde seg. Hun er den eneste som kan gi meg opplæring. Sykt kjipt!

TS

Anonymous poster hash: 53e16...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kinkig situasjon, men det er ikke din feil, og det er ikke deg de er sint på heller men lederen og situasjonen.

 

Vi har en lik situasjon på min jobb nå, en av vikarene søkte på en ledig stilling, men sjefen ansatte en ekstern som aldri har jobbet med tilsvarende arbeid før. Han som ikke fikk jobben er en flink fyr som jobber mye ekstra, stiller opp på kort varsel, er faglig flink og interessert, og fungerer godt sosialt. Klart det er surmulig når vi da får en uten erfaring som kommer til å bruke lang tid på å bli selvstendig i arbeidet, som vi ikke vet om klarer jobben og som ingen kjenner til hvordan fungerer. Det er ikke den nyansatte sin feil, men det er tullete gjort av sjefen, som i alle fall bør forklare den som er forbigått hvorfor valget ble slik. Personlig håper jeg hun som er nyansatt hos oss ikke fungerer og takker for seg, for vi vil gjerne ha han andre. Men kommer såklart til å være høflig og forklare, vise og svare på spørsmål. Men håper hun slutter fort som fy, helst i prøveperioden...

 

Det eneste du kan gjøre er å være høflig og interessert, gjøre så god jobb du kan og forsøke å være positiv. Sannsynligvis går det seg til etter hvert. Det er som sagt ikke din skyld, men forstår at de andre er forbanna.  



Anonymous poster hash: 1b6bb...093
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en slik situasjon på jobben min også. En person uten særlig erfaring fikk en fast lederjobb på bekostning av hun som hadde hatt de samme lederarbeidsoppgavene i flere år. Selvfølgelig ble hun som ikke fikk den faste stillingen lei seg, da dette er som å bli fortalt "Du er ikke bra nok, vi tar sjansen på at noen andre er bedre enn deg. Men du må likevel bruke arbeidstiden din på å lære henne alt du kan." Det er lett å forstå at dette er sårende og påvirker den forbigåtte veldig. Arbeidsmoralen kan gå kraftig ned, fordi man føler seg lite viktig og uønsket som ansatt.

Samtidig et det ikke den nyansatte sin feil. I vårt tilfelle er det dessverre slik at den nyansatte ikke utfører arbeidet sitt særlig bra. Hun er flink til mange av oppgavene, men som leder er hun arrogant og nedlatende. Hun setter oss andre til å gjøre såkalte "drittjobber" som hun ikke orker å gjøre selv, men som faktisk er hennes jobb å gjøre. Dette forsurer arbeidsmiljøet, og det har ført til flere irriterte ansatte som er misfornøyd med situasjonen. Hun ser rett og slett ned på de andre, "mindre viktige", selv om hun ikke for lenge siden var en vanlig ansatt på lik linje med de hun nå er leder for.

Slike ting kan være vanskelige å håndtere for alle.

Anonymous poster hash: 3aa88...a93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, dette er verken godt for deg eller henne. Hun må jo føle seg veldig sviktet så jeg synes synd på henne faktisk, og det gjør det jo ikke bedre for det da dette går utover dere begge. Men hva med å ta en prat med henne? Kanskje prøve å sette deg inn i hennes situasjon hvordan hun har det? For er klart ikke riktig av henne å oppføre seg slik, men hun er vel så dypt skuffet at hun ikke klarer å ta seg sammen.

 

Ellers kunne du eventuelt ha snakket om sjefen med det, for dette skal jo ikke gå utover din opplæring



Anonymous poster hash: 1f752...4b9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du så for å få denne stillingen fremfor Kari mon tro?



Anonymous poster hash: 24d5e...a4b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva gjorde du så for å få denne stillingen fremfor Kari mon tro?

Anonymous poster hash: 24d5e...a4b

 

 

Hva feiler det deg? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer ofte i arbeidslivet. Og ut ifra måten Kari oppfører seg kan jeg forstå at sjefen ønsker en ny i stillingen. Ingen ting av dette er din feil. Du må lukke ørene en periode for det blir nok litt surmuling en stund. Bare husk at dette er sjefen sin avgjørelse, og du skal ikke måtte svare for hva han/hun har valgt. Forferdelig kjipt for Kari å sitte i denne situasjonen, men det er nok en grunn til at hun har havnet der. Uansett er det hennes problem og hun må takle det. Sykemelder hun seg er det opp til sjefen å få lært deg opp på andre måter. Igjen, ikke ditt problem.

Vær forberedt på litt tung start, men prøv å lær ting så fort du kan og vær helst bedre enn Kari i jobben, så blir du raskt tilgitt. Vær hyggelig og sånn du alltid har vært mot kollegaer. Det er sjefen de er misfornøyd med (avgjørelsen), ikke deg. Om Kari sukker og stønner, ikke la deg affisere. Fokuser på det du skal lære deg. Til fortere du tar ting til raskere er du kvitt henne!

Anonymous poster hash: 4b0aa...bef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hendte meg også. Kari taklet dette ved å spre sladder osv til de andre ansatte som igjen g dårlig stemning. Kari fikk sparken.

Anonymous poster hash: 0bfbd...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter dette mer enn noen dager, så bør du snakke med tillitsvalgt, og/eller sjefen. For slik oppførsel på jobb går ikke an. Det er ikke du som har ansatt deg selv, det er sjefen/ledelsen som har gjort. 

Om Kari sykmelder seg, så er det i alle fall greit at sjefen vet den riktige årsaken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun bør ikke være nedlatende eller huffe seg over deg, på den annen side kan du heller ikke forvente god opplæring fra en bedriften velger å kvitte seg med. Hadde det vært meg så hadde jeg gjort et minimum i forhold til opplæring av den som kommer etter, men uten å være frekk. 



Anonymous poster hash: 70fa9...51d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter dette mer enn noen dager, så bør du snakke med tillitsvalgt, og/eller sjefen. For slik oppførsel på jobb går ikke an. Det er ikke du som har ansatt deg selv, det er sjefen/ledelsen som har gjort.

Om Kari sykmelder seg, så er det i alle fall greit at sjefen vet den riktige årsaken.

Dette har pågått i en uke nå. Det er ikke bare Kari, men alle de andre kollegaene som støtter henne. Kari er også ivrig på å løpe rundt og fortelle andre hva je ikke kan! Jeg har jobbet her EN uke, ja det er ting jeg ikke kan, men nå blir jeg redd jeg kommer til å bruke masse tid på ålære det skikkelig, fordi jeg får så dårlig opplæring. Føler virkelig at alle hater meg, og hvis jeg klager til sjefen, så hater de meg vel enda mer :(

TS

Anonymous poster hash: 53e16...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har pågått i en uke nå. Det er ikke bare Kari, men alle de andre kollegaene som støtter henne. Kari er også ivrig på å løpe rundt og fortelle andre hva je ikke kan! Jeg har jobbet her EN uke, ja det er ting jeg ikke kan, men nå blir jeg redd jeg kommer til å bruke masse tid på ålære det skikkelig, fordi jeg får så dårlig opplæring. Føler virkelig at alle hater meg, og hvis jeg klager til sjefen, så hater de meg vel enda mer :(

TS

Anonymous poster hash: 53e16...1e9

 

Oki, oppfattet det som du hadde jobbet der bare noen dager. Hvis det har vært slik en uke, er det på tide å gjøre noe. Du kan prøve en krass samtale med Kari, men tviler på at det hjelper. Eller du kan blande inn ledelsen, slik at en eller annen sjef kan gi dem en advarsel.

Eller du kan gi opp jobben og gå. For tillater du dem å oppføre seg slik, så har du lagt føringen for resten av tiden. Du er den man herser ustraffet med.

Alle vet nemlig, innerst inne, at det er ledelsen som har ansatt deg, i stedet for Kari. Men, ingen tør ta det opp med dem, for alle vet kanskje også hvorfor du ble ansatt, i stedet for Kari? Så da må du få ledelsen til å ta ansvar for sine handlinger.

 

Selvsagt blir det mugging av det, for det høres ut til at det er mange kvinner der? Men, du kan ikke la hønseflokken nappe alle fjærene av deg likevel. Stå opp, og krev respekt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Ts!

Hvis du sier opp jobben eller slutter å komme så vinner Kari & co. Ikke la dem vinne!! Møt opp på jobb hver dag og tenk at du skal bli absolutt best i jobben din.

Så ville jeg definitivt tatt en prat med sjefen din, dette er en lederjobb. Sjefen har stor interesse av å vite at slike ting foregår.

Ikke gi deg!! Hold hodet høyt hevet og tenk at det ingenting som irriterer hatere mer enn at du gjør det bra!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4 Aug 2015 at 9.22, AnonymBruker skrev:

 

Endret av Hypnotica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti dette selv, da som kollegene som har blitt lovt å få Kari som sjef, men så får vi plutselig en annen. Vi snakket om dette og var enig i at dette er ikke den nye sin skyld. Vi må oppføre oss og ønske henne velkommen, noe annet går ikke an. Ja, vi var svært overrasket over valget, men det spiller ingen rolle, man oppfører seg fordet. 

Vår Kari, tok imot den nye som oss. Selv om det måtte føles som et stort nederlag å ikke få en jobb hun var lovet og fått opplæring i over lenger tid.

 

Du må si ifra om det ikke blir bedre. Om du tør, så si i fra til Kari. Du har ikke noe med at hun ikke fikk jobben. Men si i ihvertfall i fra til sjefen din. Dette må ordnes opp i.



Anonymous poster hash: ebcdd...4d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari får ta ett hint og se på arbeidsinnsatsen sin. I de tilfellene jeg har opplevd lignende på arbeidsplassen, er årsaken at personen rett og slett ikke har vært kvalifisert for jobben, jobbet hardt nok, effektivt nok, gjort mye feil, osv.

Endret av Nasse1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...