Gå til innhold

Nyutdannet adjunkt- får ikke vikariater en gang. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg har jobbet som lærer i seks år og har ikke fått napp selv i år. Var så dum at jeg tok et fristende vikariat med god lønn i fjor, det angrer jeg helt sinnsykt på nå som det er over. Trodde ikke det skulle bli vanskelig å få jobb igjen etterpå, men det er vanskelig for alle i år. Jeg har utelukkende søkt ute på bygda hvor det i utgangspunktet burde være greit å få jobb.

Anonymous poster hash: 6bf7d...f8f

 

Den er kjip! Man håper jo gjerne på forlenging. Hva gjør du videre nå da? Håper det ordner seg for deg! :) 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ikke forstår er hvordan de forventer at jeg skal få den erfaringen når ingen ønsker å ansette nyutdannede.  Tusen takk! :)Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Jeg vet det, jeg husker det selv fra jeg var ferdig utdannet :( Jeg ønsket å jobbe i området jeg vokste opp, men fikk ikke napp. Endte en time unna, på et sted jeg egentlig ikke ønsket å jobbe/bo, men tok jobben allikevel og fikk masse god erfaring som har hjulpet meg å (nesten) plukke fra øverste hylle siden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk enda mer, Vaksdal, Voss osv. Det er ikke så fryktelig langt å pendle dit om du allerede befinner deg i Bergensområdet.

Anonymous poster hash: 38830...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, jeg husker det selv fra jeg var ferdig utdannet :( Jeg ønsket å jobbe i området jeg vokste opp, men fikk ikke napp. Endte en time unna, på et sted jeg egentlig ikke ønsket å jobbe/bo, men tok jobben allikevel og fikk masse god erfaring som har hjulpet meg å (nesten) plukke fra øverste hylle siden :)

Så deilig! Jeg tenker at få jeg "en fot innenfor" er mye gjort, men det er tydeligvis vanskelig å få den foten over dørstokken i år. Men det er betryggende å høre at det løsner etterhvert :) 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk enda mer, Vaksdal, Voss osv. Det er ikke så fryktelig langt å pendle dit om du allerede befinner deg i Bergensområdet.

Anonymous poster hash: 38830...e61

Uten bil kan det bli utfordrende, men absolutt oppe til vurdering :) Takk for innspill! :) 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er grunnskolelærer og er spisset inn mot 1-7.trinn. Har blant annet 60 stp i norsk og 30 stp i matte og naturfag. Har også noen andre fag, men vil ikke legge ut alt her i fare for å bli gjenkjent. Har i bunn og grunn en god fagkombinasjon, men mangler spes.ped. 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

 

 

Du fyller minstekravet... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fyller minstekravet... 

Har du noen tanker om hva jeg kan gjøre for å bli en mer attraktiv jobbsøker? :) 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lærermangel er bare tull. I dag er det tull, men om fem år er det kanskje en realitet. Jeg var også ferdig utdannet adjunkt nå i juni. Heldigvis fikk jeg meg fast stilling med en gang. (Jeg søkte på østlandet). Vet at mange av mine medstudenter som ble igjen i Trondheim ikke har fått jobb. Av erfaring fra de stedene jeg har vært i praksis i løpet av disse fire årene, så er det veldig mange unge lærere i grunnskolen nå, i tillegg til de som snart går av med pensjon. Det kan virke som at det for noen år siden var en "eldrebølge" i skolen, og mange nye, unge ble ansatt. Jeg tror dette vil skje igjen om noen år, men akkurat nå er det veldig vanskelig for nyutdannede å få lærerjobb. 



Anonymous poster hash: 08495...497
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det med lærermangel er bare tull. I dag er det tull, men om fem år er det kanskje en realitet. Jeg var også ferdig utdannet adjunkt nå i juni. Heldigvis fikk jeg meg fast stilling med en gang. (Jeg søkte på østlandet). Vet at mange av mine medstudenter som ble igjen i Trondheim ikke har fått jobb. Av erfaring fra de stedene jeg har vært i praksis i løpet av disse fire årene, så er det veldig mange unge lærere i grunnskolen nå, i tillegg til de som snart går av med pensjon. Det kan virke som at det for noen år siden var en "eldrebølge" i skolen, og mange nye, unge ble ansatt. Jeg tror dette vil skje igjen om noen år, men akkurat nå er det veldig vanskelig for nyutdannede å få lærerjobb. 

Anonymous poster hash: 08495...497

 

Heldiggris! :)

 

I Bergensområdet er det ikke fult så mange unge i skolen, men dette tenker jeg kan være en kombinasjon av flere ting: 1. Manglende vilje til å ansette nyutdannede uten erfaring. En del av disse går over i andre sektorer eller tar videre utdanning og satser dermed på noe annet. 2. Mangel på jobber. Folk flytter dermed på seg og begynner å jobbe andre steder i landet (MANGE jeg har gått sammen med har fått jobb på østlandet). 3. For lav lærertetthet. Lærerne i Bergen har høyest sykefravær i landet. Tilfeldig? 4. Mange har noen år igjen før de går av. Noen få skoler har allerede hatt dette skiftet, men hos mange begynner det fra neste år. Vet om skoler hvor opp mot 16 lærere går av. 

 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Heldiggris! :)

 

I Bergensområdet er det ikke fult så mange unge i skolen, men dette tenker jeg kan være en kombinasjon av flere ting: 1. Manglende vilje til å ansette nyutdannede uten erfaring. En del av disse går over i andre sektorer eller tar videre utdanning og satser dermed på noe annet. 2. Mangel på jobber. Folk flytter dermed på seg og begynner å jobbe andre steder i landet (MANGE jeg har gått sammen med har fått jobb på østlandet). 3. For lav lærertetthet. Lærerne i Bergen har høyest sykefravær i landet. Tilfeldig? 4. Mange har noen år igjen før de går av. Noen få skoler har allerede hatt dette skiftet, men hos mange begynner det fra neste år. Vet om skoler hvor opp mot 16 lærere går av. 

 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

 

 

Det skal være sikkert og visst at det er kjedelig å studere i fire år, for så å gå arbeidsledig. Særlig når det snakkes så høyt om denne lærermangelen.

 

Håper det ordner seg for deg snart:)

Anonymous poster hash: 08495...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det skal være sikkert og visst at det er kjedelig å studere i fire år, for så å gå arbeidsledig. Særlig når det snakkes så høyt om denne lærermangelen.

 

Håper det ordner seg for deg snart:)

Anonymous poster hash: 08495...497

 

Det er det! Tusen takk! :)

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til PVS at du er interessert i langtidsoppdrag :) Det bør være lettere nå når du ikke har egen undervisning :)

Det skal jeg gjøre! :) 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har du noen tanker om hva jeg kan gjøre for å bli en mer attraktiv jobbsøker? :)

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

 

 

Sånn i farta:

  • Bygg på realfagene. Nevn gjerne at du ønsker å bygge på i søknaden din.

     

  • Søk deg til småkommunene rundt, eller "østkanten". 

     

  • Legg til et bilde av deg selv i CVen. Høres fullstendig dust ut, men det hjelper virkelig.

     

  • Lag deg en søknad som gjør at du skiller deg ut.

    PDF og  E-post  vinner over en uleselig .doc-fil og papirsøknader. 

    CV-nerden har mange gode forslag, men har blitt litt vel oppbrukt. 

     

  • Hvis du har hatt mange korte ansettelsesforhold tidligere: utdyp mer enn bare stillingstittelen.

    Skriv gjerne hva du gjorde mer utfyllende. Gjerne nevn de mest spennende arbeidsoppgavene.

     

  • Praksis! Nevn hvor du har vært i praksis, hvor lenge, hvem som var veilederen din, etc. 

    Lærte/brukte du et spesielt IKT-verktøy så nevn det. 

     

  • Mangel på relevant arbeidserfaring kan du ta igjen med personligeegenskaper og lidenskap.

    Hvorfor valgte du å bli lærer? Hva kan nettopp du tilby arbeidsgiveren? Hvorfor valgte du nettopp de fagene du har? Hvilke "nøkkelegenskaper/ferdigheter" har du? Hva gjør du på fritiden? 

     

  • Fritid: Nevn hva du liker å gjøre når du ikke er på jobb.

    Driver du med én eller flere aktiviteter, så nevn de.

    Du trenger ikke å skrive en roman om rosemaling og leirdueskyting, men skriv mer enn bare stikkord. 

    Feilansettelser og sykefravær er dyrt - å trives både på jobb og på fritiden er viktig. Interesser utenom arbeidet og fysisk aktivitet reduserer risikoen for sykemeldinger og langtidssykefravær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sånn i farta:

Tusen takk! :D 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er så veldig oppmuntrende, men det er ganske strenge regler for ansettelser i skoleverket. Dersom to personer er likt kvalifisert for stillingen (altså at begge to er grunnskolelærere f.eks), så er det den som har lengst ansiennitet som skal få tilbudet først.   Det er altså ikke sikkert det er det er deg personlig det står på, men at du rett og slett konkurrerer med andre med lengre ansiennitet - og da trekker du det korteste strået, dessverre.

 

Så jeg er enig i noen av rådene som har kommet tidligere her: søk i utkanten, så langt unna som er mulig for deg å komme. Og meld deg som ringevikar direkte til skolene. Ta en tur innom og hils på rektorene (det kan du gjøre nå snart, for de er vel tilbake på jobb) og legg igjen en cv med kontaktinformasjon. Kanskje du får noe napp innenfor da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå jobber ikke jeg i skolen, men kjenner folk som pendler fra Bergen til Voss og omvendt for jobb. det er bare en en time og 15 min på toget, og de får gjort mye jobb på veien. Det kan absolutt være verdt å forsøke lenger ut enn det du har. Osterøy, Meland, Lindås, Masfjorden, Samnanger, Austreim, Radøy, Modalen og t.o.m Kvam ligger i pendleravstand hvis du har bil. Får du erfaring er det nok lettere å få seg en sentral jobb. Det finnes jo en del private grunnskoler i Bergensregionen også, kan det være noe?



Anonymous poster hash: b43b4...d1d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er så veldig oppmuntrende, men det er ganske strenge regler for ansettelser i skoleverket. Dersom to personer er likt kvalifisert for stillingen (altså at begge to er grunnskolelærere f.eks), så er det den som har lengst ansiennitet som skal få tilbudet først.   Det er altså ikke sikkert det er det er deg personlig det står på, men at du rett og slett konkurrerer med andre med lengre ansiennitet - og da trekker du det korteste strået, dessverre.

 

Så jeg er enig i noen av rådene som har kommet tidligere her: søk i utkanten, så langt unna som er mulig for deg å komme. Og meld deg som ringevikar direkte til skolene. Ta en tur innom og hils på rektorene (det kan du gjøre nå snart, for de er vel tilbake på jobb) og legg igjen en cv med kontaktinformasjon. Kanskje du får noe napp innenfor da? 

De reglene brytes nok ofte. Jeg har flere jeg gikk sammen med som fikk jobb i vår uten å ha stått på alle eksamenene, og det var flere kvalifiserte søkere til de stillingene. Det hjelper nok å kjenne noen... 

 

Takk for tips! :) 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå jobber ikke jeg i skolen, men kjenner folk som pendler fra Bergen til Voss og omvendt for jobb. det er bare en en time og 15 min på toget, og de får gjort mye jobb på veien. Det kan absolutt være verdt å forsøke lenger ut enn det du har. Osterøy, Meland, Lindås, Masfjorden, Samnanger, Austreim, Radøy, Modalen og t.o.m Kvam ligger i pendleravstand hvis du har bil. Får du erfaring er det nok lettere å få seg en sentral jobb. Det finnes jo en del private grunnskoler i Bergensregionen også, kan det være noe?

Anonymous poster hash: b43b4...d1d

 

 

Takk for tips! Jeg har søkt hos de private også. 

Anonymous poster hash: 89be9...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er området... Er selv adjunkt (med håpløs fagsammensetning haha) men fikk tilbud om 2 jobber (og ble innstilt som nr 2 på en jobb). Begge vikariater da... Takket ja til den ene. Dette var i Telemark og Buskerud da, den i Telemark i en liten by. Søkte masse jobber i Oslo og rundt der og, men hørte ingenting derfra.

Uansett, får du ikke noe kan du jo ringe rundt til skoler snart, og høre om de trenger tilkallingsvikar. Er du heldig får du en del timer.

Jeg er litt nervøs ang videre jobb når jeg er ferdig med vikariatet da. De sier det er lærermangel ja, men gjelder jo knapt fast jobb, og gjelder stort sett kun fag som matte og naturfag.

Anonymous poster hash: 01f0b...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...