Gå til innhold

Tips til nyutdannet lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig utdannet GLU 5-10 nå til sommeren, og var så heldig å få fast stilling som kontaktlærer på mellomtrinnet. På et av møtene fikk jeg beskjed om at jeg skal ha en god del av fagene. Derfor tenkte jeg at jeg skulle bruke litt av sommeren til å forberede meg, først og fremst sette meg inn i læreplanen for fagene jeg ikke har hatt på høgskolen. Men har jeg gjort noe av dette? Nei.

 

Nå er det bare 1 uke til jeg starter, og 2 uker til jeg tar imot klassen min. Jeg føler meg i grunn ikke klar. Det er ikke sånn at jeg gruer meg, men jeg er veldig spent. 

 

Ser for meg at jeg kommer til å planlegge meg ihjel nå i starten.

 

Har dere erfarne noen tips?



Anonymous poster hash: e8f95...c33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest opplagte er at du bruker de neste ukene godt til forberedelser. Så ville jeg snakket litt med kollegaer i planleggingsdagene, fått litt tips og triks der.

Anonymous poster hash: a6928...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en stor skole med flere klasser på hvert trinn? Isåfall kan dere fordele grovplanleggingen av fagene mellom dere på teamet. Det gjør vi hos oss! Dette skoleåret skal jeg planlegge all matematikken på mitt trinn (5.trinn). Det betyr at jeg lager planer, finner frem utstyr, kopierer/laminerer, skriver på læringsplan, lager forslag til undervisningsopplegg  osv. for de ulike timene. De andre på teamet holder seg til planer/mål/lekser osv, også tilpasser de planleggingen min til slik de ønsker å gjøre det i sine klasser. På den måten slipper man å planlegge alle fagene like nøye. 

 

Et annet tips er at du bør gå inn med selvtillit og være fullstendig klar på hvordan du vil ha det, i starten. Etterhvert som du kjenner elevene godt, og de kjenner deg så går det evt. an å slippe opp litt, men er du for rund i kantene i starten så kan det være vanskelig å hente de inn igjen. 

 

Lær også navn så fort som mulig! Aller helst første dagen, eller kanskje enda tidligere om du har noe skolekatalog eller lignende fra tidligere. 

 

 

Og.. ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke har jobbet i hele sommer :) Det går seg til alikevel ;) 

Endret av Marimba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en stor skole med flere klasser på hvert trinn? Isåfall kan dere fordele grovplanleggingen av fagene mellom dere på teamet. Det gjør vi hos oss! Dette skoleåret skal jeg planlegge all matematikken på mitt trinn (5.trinn). Det betyr at jeg lager planer, finner frem utstyr, kopierer/laminerer, skriver på læringsplan, lager forslag til undervisningsopplegg  osv. for de ulike timene. De andre på teamet holder seg til planer/mål/lekser osv, også tilpasser de planleggingen min til slik de ønsker å gjøre det i sine klasser. På den måten slipper man å planlegge alle fagene like nøye. 

 

Et annet tips er at du bør gå inn med selvtillit og være fullstendig klar på hvordan du vil ha det, i starten. Etterhvert som du kjenner elevene godt, og de kjenner deg så går det evt. an å slippe opp litt, men er du for rund i kantene i starten så kan det være vanskelig å hente de inn igjen. 

 

Lær også navn så fort som mulig! Aller helst første dagen, eller kanskje enda tidligere om du har noe skolekatalog eller lignende fra tidligere. 

Det er en relativt liten skole, med to klasser på hvert trinn. I min klasse er det 18 elever. Jeg skal f. eks ha norsk og engelsk i begge klassene alene, så bare de to fagene alene krever en del planlegging. I tillegg skal jeg ha en del andre småfag. Virker som at lærerne planlegger mye for seg selv på denne skolen.

Anonymous poster hash: e8f95...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er en relativt liten skole, med to klasser på hvert trinn. I min klasse er det 18 elever. Jeg skal f. eks ha norsk og engelsk i begge klassene alene, så bare de to fagene alene krever en del planlegging. I tillegg skal jeg ha en del andre småfag. Virker som at lærerne planlegger mye for seg selv på denne skolen.

Anonymous poster hash: e8f95...c33

 

 

Vær glad du skal ha samme fag i flere klasser, da kan du bruke samme opplegget i begge klassene med bare litt ekstra tilpasninger til elevgruppen du skal inn i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med erfarne lærere om gode rutiner i relasjon skole/hjem, jeg går utifra at du blir kontaktlærer.

Sørg for å ha et godt system for dette, og det er bedre å informere om ting med en gang, enn å spare opp til konferanser. Jeg foretrekker denne kontakten per mail.

Bruk tid på å bygge relasjon med elevene, du blir ikke bestevenn med alle, men det er viktig å ha gjensidig respekt. Bli kjent med hva elevene liker å gjøre, hobbyer, idrett osv da dette kan være en fin måte å bygge relasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er akkurat ferdig med mitt første år, så erfaren er jeg nok ikke, men jeg vet jo mye om hvordan det er å være ny. :) Jobber på ungdomstrinnet.

 

Nå vet jeg jo ikke hvor mye av dette som er overførbart til din situasjon, men her er de tipsene jeg gjerne skulle ha fortalt til meg selv før skolestart i fjor:

1. Bruk planleggingsdagene godt for å forsikre deg om at du forstår rutinene til skolen. Jeg brukte mye energi på å lure på ting jeg ikke ville spørre om av frykt for å mase for mye/spørre om åpenbare ting. Skoleregler og rutiner er ganske greit å ha en oversikt over før skolestart. Det er mye lettere å være en tydelig klasseleder hvis du selv er helt sikker på hva skolen forventer av elevene.

 

2. Prøv å finne en god balanse mellom for mye/for lite planlegging den første tiden. På universitetet var jo planleggingen av perfekte opplegg i tråd med gjeldende pedagogiske og didaktiske teorier en kunst i seg selv. Som nyutdannet har man mye å sette seg inn i: nye elever, skolens rutiner, fagstoff og ikke minst å bli kjent med seg selv som lærer og klasseleder. Jeg stresset meg ihjel for å finne på gode opplegg til hver time og endte opp med å bli ganske utmattet. Å møte helt uforberedt til timene er også en dårlig idé, men prøv å ikke stresse deg ihjel med det.

 

3. Utnytt kollegene som en ressurs! Jeg var veldig redd for å være "dødvekt" på kollegiet det første året, men min erfaring er at jeg utviklet meg mye raskere som lærer ved å samarbeide med andre lærere. Noen skoler har en større delingskultur enn andre, men jeg har ikke opplevd å bli avvist ved å spørre om tips eller opplegg. Det går andre veien også - jo mer man sår av å dele med andre, desto mer kan man høste inn også. :)

 

4. Hvis du er kontaktlærer: ikke la ting skure og gå. Min største "tabbe" som kontaktlærer på første året var at jeg "så an" veldig mange ting som skurret ift. elevenes oppførsel i stedet for å ta tak i det med en gang. De fleste foreldre blir glade for at du viser at du bryr deg, selv om det tilsynelatende handler om "småting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også nyutdannet, ikke kontaktlærer da. Men skal ha ca 100 elever tilsammen :0 altså 5 store klasser. (Stoooor skole). Jeg prøver også som deg å planlegge litt nå men jeg vet liksom ikke helt hvor mye jeg skal planlegge,, jeg aner ikke hva elevene kan fra før. Mye jeg må finne ut av på planleggingsdagen, jeg får bare skrive ned alt jeg lurer på.

Pleier årsplanene å være stort sett like fra år til år? Kan jeg spørre om å se den fra ifjor for å få litt "inspirasjon"? Kan jo hende jeg må bestemme noe av dette selv og, aner ikke. Jeg har bare vikariat da, for ei som er i fødselspermisjon.

Egentlig har jeg bare lyst til å gjøre det de gjorde ifjor liksom. For å kunne gli litt lettere inn i jobben... Så kan jeg planlegge mer selvstendig etter jeg blir mer erfaren. Er det helt dust eller syns dere som har vært lærere en stund at det er greit??

Jeg vil jo være kreativ og selvstendig, men det er nok å tenke på som helt fersk altså. Klasseledelse og relasjoner og sånn ser jeg egentlig på som minst utfordrende... Syns jeg får til dette greit. (Jobbet litt som tilkallingsvikar osv), er planleggingen og å lage opplegg som fungerer pedagogisk/faglig som er utfordringen.

Anonymous poster hash: 338b5...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad du skal ha samme fag i flere klasser, da kan du bruke samme opplegget i begge klassene med bare litt ekstra tilpasninger til elevgruppen du skal inn i :)

Helt enig! I tillegg gir det muligheten til å lære mye av egen praksis. Jeg opplevde mange ganger at paralleltimer gikk helt forskjellig og fikk muligheten til å teste ut hvilke variasjoner av samme opplegg som funket best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også nyutdannet, ikke kontaktlærer da. Men skal ha ca 100 elever tilsammen :0 altså 5 store klasser. (Stoooor skole). Jeg prøver også som deg å planlegge litt nå men jeg vet liksom ikke helt hvor mye jeg skal planlegge,, jeg aner ikke hva elevene kan fra før. Mye jeg må finne ut av på planleggingsdagen, jeg får bare skrive ned alt jeg lurer på.

Pleier årsplanene å være stort sett like fra år til år? Kan jeg spørre om å se den fra ifjor for å få litt "inspirasjon"? Kan jo hende jeg må bestemme noe av dette selv og, aner ikke. Jeg har bare vikariat da, for ei som er i fødselspermisjon.

Egentlig har jeg bare lyst til å gjøre det de gjorde ifjor liksom. For å kunne gli litt lettere inn i jobben... Så kan jeg planlegge mer selvstendig etter jeg blir mer erfaren. Er det helt dust eller syns dere som har vært lærere en stund at det er greit??

Jeg vil jo være kreativ og selvstendig, men det er nok å tenke på som helt fersk altså. Klasseledelse og relasjoner og sånn ser jeg egentlig på som minst utfordrende... Syns jeg får til dette greit. (Jobbet litt som tilkallingsvikar osv), er planleggingen og å lage opplegg som fungerer pedagogisk/faglig som er utfordringen.

Anonymous poster hash: 338b5...f18

 

Man må absolutt ikke finne opp kruttet på nytt hvert år! Det er bortkastet tid, for det finnes mange flinke lærere og mange gode opplegg der ute allerede. Skal du f.eks. ha 9.klasse dette året, så ville jeg absolutt hentet frem alle 9.klasseårsplanene fra i fjor, og virkelig brukt disse til å hente inspirasjon - samtidig som du gjør endringer som gjør de til dine (med mindre det er vedtatt at hele skolen skal bruke fastsatte årsplaner). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke lærer da, men jeg har akkurat lagt bak meg mitt første 'jobbeår' etter endt utdannelse, og det har vært en berg og dalbane. Du kommer garantert til å gjøre feil, men også lære masse. Jeg tror ikke du kan unngå det, selv om det hjelper å være forberedt. Det første året tror jeg uansett er masse prøving og feiling, men gode kollegaer hjelper jo masse. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd, alle sammen :)

 

Jeg skal være kontaktlærer, og er veldig spent på samarbeidet med hjemmet. Har hørt at min klasse har ressurssterke foreldre, som har store forventninger til både barnet og lærerne. Så jeg er veldig spent på om foreldrene vil ringe/ sende sms til meg til alle døgnets tider, eller om de benytter seg av mail.



Anonymous poster hash: e8f95...c33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd, alle sammen :)

Jeg skal være kontaktlærer, og er veldig spent på samarbeidet med hjemmet. Har hørt at min klasse har ressurssterke foreldre, som har store forventninger til både barnet og lærerne. Så jeg er veldig spent på om foreldrene vil ringe/ sende sms til meg til alle døgnets tider, eller om de benytter seg av mail.

Anonymous poster hash: e8f95...c33

Du trenger jo nødvendigvis ikke gi ut telefonnummeret ditt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger jo nødvendigvis ikke gi ut telefonnummeret ditt ;-)

Er ikke det noe som forventes? Ser på gamle ukeplaner hos denne skolen at alle lærernes nummer står oppført

Anonymous poster hash: e8f95...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det noe som forventes? Ser på gamle ukeplaner hos denne skolen at alle lærernes nummer står oppført

Anonymous poster hash: e8f95...c33

Hvis skolen betaler for telefonen og bruk så kan de vel kanskje forvente det, men det ligger ikke inn i arbeidsplanen til lærere at man skal være tilgjengelig for foreldre til alle døgnets tider.

Er det virkelig krise en ettermiddag/kveld så får de nok tak i nummeret ditt uansett, og ellers bør de kunne vente på svar til dagen etter på mail eller skolens telefon.

En ting som er greit med mobil er at foreldrene kan sende sms på morgenen ang sykdom, men jeg har faktisk vært bort i foreldre som har blitt fornærmet av at man har svart på en sms ang sykdom med "ok". De forventet nok en lengre utgreiing med god bedring og greier tilbake. Som om det er det man prioriterer å bruke tid på om morgenen :-P

Så jeg gir ikke lengre ut mobilnummer. Har også sluttet med å ta med telefonen ut når vi er på tur eller lignende, synes ikke

det er greit at en smarttelefon til mange tusen skal være med ut i all slags vær når det ikke er snakk om noe kompensasjon dersom den skulle bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang telefon, tror dere det kan være dumt for en lærer å skaffe seg en jobbtelefon? La oss si jeg er på besøk eller noe og vil slappe av og ikke tenke jobb, så jeg legger igjen jobbtelefonen hjemme, men vil jo ha med den private. Sånn så foreldre/elever ikke får tak i meg i det hele tatt den kvelden. (Med mindre de finner privat-tlf nr :P) nå er ikke jeg kontaktlærer da, så er vel færre foreldre som kommer til å kontakte meg, men hvem vet, kanskje jeg blir kontaktlærer en dag. Hvor viktig er det å være tilgjengelig 24/7 liksom? Kan man faktisk bare bestemme seg... Vet du hva, ikveld tar jeg ingen telefoner! De får sende en sms også tar jeg det imorgen hvis det ikke er noe særlig viktig.

Anonymous poster hash: 338b5...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ang telefon, tror dere det kan være dumt for en lærer å skaffe seg en jobbtelefon? La oss si jeg er på besøk eller noe og vil slappe av og ikke tenke jobb, så jeg legger igjen jobbtelefonen hjemme, men vil jo ha med den private. Sånn så foreldre/elever ikke får tak i meg i det hele tatt den kvelden. (Med mindre de finner privat-tlf nr :P) nå er ikke jeg kontaktlærer da, så er vel færre foreldre som kommer til å kontakte meg, men hvem vet, kanskje jeg blir kontaktlærer en dag. Hvor viktig er det å være tilgjengelig 24/7 liksom? Kan man faktisk bare bestemme seg... Vet du hva, ikveld tar jeg ingen telefoner! De får sende en sms også tar jeg det imorgen hvis det ikke er noe særlig viktig.

Anonymous poster hash: 338b5...f18

 

Jeg synes du skal høre med andre på jobben om hva som er rutinen på skolen. :) Og du bør definitivt ikke være tilgjengelig 24/7, da kommer du til å slite deg helt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er både fordeler og ulemper med jobbmobil. Min jobbmobil ville isåfall vært på fra 7-4,for det er da jeg pleier å være på jobb. Samtidig er jeg jo også utrolig opptatt mellom kl 7 og 4,og har hvertfall ikke lyst til å sitte å være tilgjengelig for spørsmål foreldrene egentlig burde finne ut av selv. Da er det bedre for meg å få en beskjed fra kontordama om at moren til knerten har ringt, og så kan jeg ringe opp igjen når jeg har tid til det, via jobbfasttelefonen. Men hadde foreldrene klart å bruke min jobbmobil til å sende sms om fravær og om ønske om samtale slik at jeg kan ringe opp når det passer, da hadde det vært flott!

Jeg synes også at dersom man skal ha en jobbtelefon så er det arbeidsgiver som skal betale for både telefonen og bruken. Som nyutdannet lærer er det stort sett nok annet å bruke penger på :-P (sykkel, ski, turklær, regntøy etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg fant denne tråden! Jeg er selv nyutdannet og skal begynne å jobbe som kontaktlærer i 2.klasse. Jeg hadde også en tanke om å forbrede meg godt i sommer for å være klar for det som ventet nå i August, men slik gikk det ikke. Ukene har flydd og hver gang jeg har tenkt til å sette meg ned har jeg lurt litt på hvor jeg egnetlig skal begynne? Hva er viktig å forbrede seg på? 

 

Jeg vet ikke helt om jeg skal ha alle fagene eller bare de fleste og heller ikke hvilke bøker de bruker. Jeg har tenkt osm andre her at det hadde vært greit å sett årsplanene som er blitt brukt tildigere for å få en god oversikt over hva 2 klasse skal gjennom i løpet av året? 

 

Har dere noen tips til hva jeg bør forbrede meg på i forkant av planleggingsuken?

Og er det noen her inne som har erfaring med å være kontaktlærer for en 2.klasse? 

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Tror dere jeg vil få lønn som resten av staben 12 august? Jeg har foreløpig ikke skrevet under på noe kontrakt, annet enn det brevet jeg fikk med tilbud om stillingen, som jeg måtte returnere med signatur.



Anonymous poster hash: e8f95...c33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...