Gå til innhold

Ingeniør-elektriker


Fliko

Anbefalte innlegg

Barnefar holder på med å ta ingeniør-elektriker (eller elektriker-ingeniør?) utdannelse i utlandet. Han blir ferdig utdannet elektriker til neste sommer, og må jobbe i en "high voltage" jobb i 2 år for å bli ferdig med ingeniør-delen. 

Er det noe lett i det hele tatt å få tak i slik arbeid i Norge?

Hva med etter endt 2+2 år i utlandet, for så å komme inn til Norge med utdannelsen?

Noen som har litt peiling? :)

Takk

Endret av Fliko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du elektroingeniør? Akkurat nå er det vel ikke så lett å få jobb i Norge, men om noen år vil jeg tro det er lettere



Anonymous poster hash: 62fd0...a95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er noe annet så vidt jeg har skjønt. Elektriker men også ingeniør innenfor elektrisitet eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at engineer ikke bare betyr ingenøir, men også kan oversttes til mekaniekr?



Anonymous poster hash: 8fefe...207
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Castielz

Alså, tar han fagbrev + bachelor?
Eller fagbrev?

Elektrikere er det uansett alltid behov for, samme med folk som har bachelor innenfor dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tar fagbrevet. De har jo noen ulike typer utdannelser i utlandet, men vet ikke helt om "elektriker-ingeniør" er den rette oversettelsen. Altså han blir ferdig utdannet elektriker men kan også planlegge elektrisiteten for hele bygninger/områder.

Altså 2 år skole = elektriker, mens 2 år skole + 2 år lærling i høyere typer elektrisitet gjør at han får "ingeniør" tittelen innenfor elektrisitet...

Endret av Fliko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Han får ingen ingeiørtittel som han kan kan bruke i Norge. Elektroingeniør i Norge = studiekompetanse + 3-årig bachelor (evt fagbrev + fagskole + 3-årig bachelor).

 

Han bli elektriker, rett og slett, og de to årene som lærling må han ta i hjemlandet. Han kan glemme å få lærlingeplass i Norge, det er for få lærlingeplasser til de som går på norsk videregående. Men når han har fagbrev som elektriker, kan han søke jobb i Norge. Bransjen går litt opp og ned, men ingen store problemer med å få jobb, så vidt jeg har skjønt, med mindre dere bosetter dere i Stavanger/Sandnes-området. Veldig mange offshoreelektrikere som har mistet jobben i det siste...



Anonymous poster hash: bc766...6dc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ingen ingeiørtittel som han kan kan bruke i Norge. Elektroingeniør i Norge = studiekompetanse + 3-årig bachelor (evt fagbrev + fagskole + 3-årig bachelor).

Han bli elektriker, rett og slett, og de to årene som lærling må han ta i hjemlandet. Han kan glemme å få lærlingeplass i Norge, det er for få lærlingeplasser til de som går på norsk videregående. Men når han har fagbrev som elektriker, kan han søke jobb i Norge. Bransjen går litt opp og ned, men ingen store problemer med å få jobb, så vidt jeg har skjønt, med mindre dere bosetter dere i Stavanger/Sandnes-området. Veldig mange offshoreelektrikere som har mistet jobben i det siste...

Anonymous poster hash: bc766...6dc

Takk for svar!

Men appropo utdanningen hans:

Når han er ferdig utdannet eletriker neste sommer må han altså jobbe to år ekstra i en "high voltage" elektriker jobb og da får han altså ingeniør tittelen innenfor elektrisitet. Altså ikke elektronikk arbeid, så han blir ikke elektroingeniør. Men dette vil han uansett gjøre i hjemlandet sa han så det blir lettere for han. Usikker på hvilken tittel han får i Norge med dette annet enn elektriker. Men håper jo at han får arbeid her :)

Ts

Anonymous poster hash: e8833...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En engineer-tittel fra utlandet er noe helt annet enn ingeniørtittelen i Norge, så oversettelsen blir feil. Det han har tilsvarer norsk elektriker/elektromontør fagbrev, dvs 2 år på skole + 2 års praksis om jeg har skjønt rett. Mens en norsk ingeniørtittel krever først 3 år videregående + 3 år høgskole / universitet.



Anonymous poster hash: 5fb65...bd6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men appropo utdanningen hans:

Når han er ferdig utdannet eletriker neste sommer må han altså jobbe to år ekstra i en "high voltage" elektriker jobb og da får han altså ingeniør tittelen innenfor elektrisitet. Altså ikke elektronikk arbeid, så han blir ikke elektroingeniør. Men dette vil han uansett gjøre i hjemlandet sa han så det blir lettere for han. Usikker på hvilken tittel han får i Norge med dette annet enn elektriker. Men håper jo at han får arbeid her :)

Ts

Anonymous poster hash: e8833...522

Han blir ikke ingeniør.  Engineer kan oversettes til ingeniør og en som har fagbrev/mekaniker. Han blir en elektriker som får jobbe med høyspent. Det er forskjell på hjemmeelektrikker, bygg elelktrikker, og høyspent elektrikker, men de har alle sammen tittelnivå på norsk

Anonymous poster hash: 8fefe...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir ikke ingeniør. Engineer kan oversettes til ingeniør og en som har fagbrev/mekaniker. Han blir en elektriker som får jobbe med høyspent. Det er forskjell på hjemmeelektrikker, bygg elelktrikker, og høyspent elektrikker, men de har alle sammen tittelnivå på norsk

Anonymous poster hash: 8fefe...207

Aha! Da forstår vi det mye bedre :) når man er utdannet som høyspent elektriker kalles det i hans hjemland ingeniør-elektriker :P han sier at "høyspent" elektriker er den høyeste "rangering" for elektrikere, iallefall der borte, stemmer det her i Norge?

Anonymous poster hash: e8833...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha! Da forstår vi det mye bedre :) når man er utdannet som høyspent elektriker kalles det i hans hjemland ingeniør-elektriker :P han sier at "høyspent" elektriker er den høyeste "rangering" for elektrikere, iallefall der borte, stemmer det her i Norge?

Anonymous poster hash: e8833...522

Det er nok ikke noen rangering blant elektrikere, men det er forskjellige typer, akkurat som det finnes forskjellige typer mekanikere. Det høres ut som at han blir Elektriker gruppe H, eller energimontør som det heter. Da jobber han med høyspenningsanlegg (kan være alt fra kraftverket og til tilførselskabelen fra trafoboks til f.eks et hus). Da går han to år på videregående skole, evt. tar privatisteksamen, og læretid før fagprøven.

 

Det er rett og slett en elektriker som jobber med noe annet enn det folk flest tenker når de hører elektriker. Det er som sagt ikke rangert over andre elektrikere, men de er den elektrikergruppen som jobber med høyest spenning, så kanskje det var det han mente?

 

Vet ikke helt hvordan det er å få jobb med høyspentfagbrev for tiden, men jeg vet at det som regel er større etterspørsel etter ''vanlige'' gruppe L-elektrikere. Men de jeg kjenner som har fagbrev gruppe H har ikke hatt noe problem med å finne seg jobb.

 

Vet ikke helt hvordan jobbmarkedet er om dagen utenom oljebransjen og her i Rogaland-området, men jeg tror ikke at resten av landet er like hardt rammet som oss. Og hvis han skal ta to år læretid i utlandet først så har forhåpentligvis de dårlige tidene her til lands snudd for lengst :)

Anonymous poster hash: 1350a...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noen rangering blant elektrikere, men det er forskjellige typer, akkurat som det finnes forskjellige typer mekanikere. Det høres ut som at han blir Elektriker gruppe H, eller energimontør som det heter. Da jobber han med høyspenningsanlegg (kan være alt fra kraftverket og til tilførselskabelen fra trafoboks til f.eks et hus). Da går han to år på videregående skole, evt. tar privatisteksamen, og læretid før fagprøven.

Det er rett og slett en elektriker som jobber med noe annet enn det folk flest tenker når de hører elektriker. Det er som sagt ikke rangert over andre elektrikere, men de er den elektrikergruppen som jobber med høyest spenning, så kanskje det var det han mente?

Vet ikke helt hvordan det er å få jobb med høyspentfagbrev for tiden, men jeg vet at det som regel er større etterspørsel etter ''vanlige'' gruppe L-elektrikere. Men de jeg kjenner som har fagbrev gruppe H har ikke hatt noe problem med å finne seg jobb.

Vet ikke helt hvordan jobbmarkedet er om dagen utenom oljebransjen og her i Rogaland-området, men jeg tror ikke at resten av landet er like hardt rammet som oss. Og hvis han skal ta to år læretid i utlandet først så har forhåpentligvis de dårlige tidene her til lands snudd for lengst :)

Anonymous poster hash: 1350a...dc4

Takk for en del info!

En del jeg ikke visste om :)

Men i hans hjemland kalles det direkte oversatt ingeniør-elektriker (men de mener nok egentlig høyspent). Det er nok gruppe H som du sier, iallefall her i Norge.

Vet ikke hva det kalles på engelsk.

Han kan iallefall jobbe som vanlig elektriker også med den utdanningen, i tilfelle det blir vanskelig å finne jobb som høyspent elektriker :)

Anonymous poster hash: e8833...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom forresten på at han allerede er elektriker. Hvis han har gått videregående elektro her i Norge og har fagbrev som elektriker, trenger han bare 2,5 års læretid pluss en eksamen for å kunne ta fagbrev gruppe H her i Norge. Hvis han har tenkt å jobbe her i Norge er det absolutt å anbefale å ta fagbrev her, pga. at det er veldig mange forskrifter og normer som må følges som kan være forskjellige i utlandet. I tillegg vet jeg av erfaring at jobbsøkere uten masse erfaring, og som bedriften ikke kjenner fra før, som har tatt fagbrev i utlandet fort kan havne litt bak i bunken av søkere.



Anonymous poster hash: 1350a...dc4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på at han allerede er elektriker. Hvis han har gått videregående elektro her i Norge og har fagbrev som elektriker, trenger han bare 2,5 års læretid pluss en eksamen for å kunne ta fagbrev gruppe H her i Norge. Hvis han har tenkt å jobbe her i Norge er det absolutt å anbefale å ta fagbrev her, pga. at det er veldig mange forskrifter og normer som må følges som kan være forskjellige i utlandet. I tillegg vet jeg av erfaring at jobbsøkere uten masse erfaring, og som bedriften ikke kjenner fra før, som har tatt fagbrev i utlandet fort kan havne litt bak i bunken av søkere.

Anonymous poster hash: 1350a...dc4

Takk for svar. Han tar fagskole utdanning (man tar elektrikerutdanning på fagskoler der borte, ikke vgs) der i to år, så tar han lærlingstiden der i to år ekstra. Han har sjekket med en elektriker venn av meg og skolen ser borte og det se ut til at de har samme normer og regler som i Norge.

Hvis han tar bare utdanningen der, for så å søke etter jobb i Norge som "vanlig" elektiker, blir det vanskelig å finne en høyspent jobb for han da? At han tar lærlingtida i Norge? Eller bare som vanlig elektriker? Er det det du mente? :P

Anonymous poster hash: e8833...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Han tar fagskole utdanning (man tar elektrikerutdanning på fagskoler der borte, ikke vgs) der i to år, så tar han lærlingstiden der i to år ekstra. Han har sjekket med en elektriker venn av meg og skolen ser borte og det se ut til at de har samme normer og regler som i Norge.

Hvis han tar bare utdanningen der, for så å søke etter jobb i Norge som "vanlig" elektiker, blir det vanskelig å finne en høyspent jobb for han da? At han tar lærlingtida i Norge? Eller bare som vanlig elektriker? Er det det du mente? :P

Anonymous poster hash: e8833...522

Nei, det jeg mente er at hvis du har fagbrev som elektriker gruppe L (''vanlig''), så kan man ta fagbrev som gruppe H etter 2,5 års læretid innen gruppe H (f.eks i E-verket) og en eksamen her i Norge. Men så lenge landet han kommer fra har noenlunde samme kravene som her, skal det nok ikke være noe problem med fagbrev fra et annet land heller :)

Anonymous poster hash: 1350a...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det jeg mente er at hvis du har fagbrev som elektriker gruppe L (''vanlig''), så kan man ta fagbrev som gruppe H etter 2,5 års læretid innen gruppe H (f.eks i E-verket) og en eksamen her i Norge. Men så lenge landet han kommer fra har noenlunde samme kravene som her, skal det nok ikke være noe problem med fagbrev fra et annet land heller :)

Anonymous poster hash: 1350a...dc4

 

:tommel:

Anonymous poster hash: e8833...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...