Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke søkt aktivt på en stund, men har fått endene til å møtes med flere deltidsjobber (bla i vikarbyrå). Utrolig slitsomt når man jobber til 24 ene dagen på ene jobben, og så ringer de fra andre jobben klokken 8 neste morgen og man ikke har råd til å si nei. Får også dårlig samvittighet når jeg blir bedt om å jobbe to steder samtidig og må prioritere den ene foran den andre :trist: . Ferie og helgefri er det forøvrig bare å glemme først som sist.

Egentlig har jeg blitt veldig glad i den ene jobben (sesongbasert), men det er vanskelig å finne en jobb som lar seg kombinere med denne og gir mat på bordet utenom sesongen. Heltidsjobb virker bare som en fjern drøm. Jeg har 7 års utdannelse, men ingenting av det er etterspurt. Lavtlønnsyrkene er jeg overkvalifisert til så de hører jeg ingenting ifra. Vurderer å stryke all utdannelse fra CV'en og se om det hjelper

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sendt en del søknader nå. Fristen gikk ut på noen av dem den 30.september. Ikke hørt noe enda. Ventetiden er veldig kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke en jobb, søknadsfristen er 10.oktober. Holder på å samle sammen vitnemål, referanser, etc. nå - håper jeg rekker det i tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høy utdannelse, og det begynte veldig bra etter endt mastergrad(hadde veldig bra CV også før endt utdannelse) - og fikk et par jobber som var en helt unik mulighet før jeg var ferdig med å studere(hvilket ikke er vanlig med min utdannelse).

Så ble det nedskjæringer i akkurat den bransjen etter litt tid - og nå tror jeg kanskje jeg er overkvalifisert med for liten erfaring til å være "tung" i faget.

Jeg har liksom for avansert erfaring for de vanlige jobbene med min utdanning, men så har jeg heller ikke tung erfaring(type 10-15 år).

Jeg blir kun kalt inn på veldig smale ting som er kjempevanskelig å bli kalt inn på, mens alt annet hører jeg ikke et kvekk fra.

Jeg har til nå kommet i topp 2-3 kandidater, men ikke blitt nummer 1.

Jeg tar denne perioden skikkelig tungt, og får ufattelig dårlig selvtillit av det dessverre. Det hjelper heller ikke med "gode" råd fra andre som egentlig bare gjør det verre, og jeg synes kontakten med NAV er ganske utfordrende da de har en veldig ovenfra og ned holdning til alt og alle og skjærer alle over en kam.

Jeg synes også det er utrolig slitsomt at alle spør som første spørsmål "hva jobber du med" i sosiale sammenhenger - så jeg unngår å være sosial med nye folk. Når jeg er i jobb bruker alle bli veldig imponert av hva jeg jobber med(du må være ufattelig smart og dyktig osv) - mens om jeg nå¨sier at jeg søker jobb oppfattes en som nærmest evneveik.

Og veldig mange av de jeg kjenner vil også kun snakke om jobbsituasjon og gi råd - noe jeg finner ganske slitsomt.

Jeg tenker jo på dette døgnet rundt fra før, jeg er jo ikke sosiale for å tenke enda mer på det ;)

Jeg har også flyttet på meg for å øke jobbsjangsene, så jeg ønsker ikke flytte enda en gang til en by uten nettverk. Håper det snart dukker noe opp for oss alle sammen :)

Anonym poster: ade698d3492045b7c4d7f1da0a8aca59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar denne perioden skikkelig tungt, og får ufattelig dårlig selvtillit av det dessverre. Det hjelper heller ikke med "gode" råd fra andre som egentlig bare gjør det verre, og jeg synes kontakten med NAV er ganske utfordrende da de har en veldig ovenfra og ned holdning til alt og alle og skjærer alle over en kam.

Jeg synes også det er utrolig slitsomt at alle spør som første spørsmål "hva jobber du med" i sosiale sammenhenger - så jeg unngår å være sosial med nye folk. Når jeg er i jobb bruker alle bli veldig imponert av hva jeg jobber med(du må være ufattelig smart og dyktig osv) - mens om jeg nå¨sier at jeg søker jobb oppfattes en som nærmest evneveik.

Og veldig mange av de jeg kjenner vil også kun snakke om jobbsituasjon og gi råd - noe jeg finner ganske slitsomt.

Herregud ja, jeg kjenner meg velding godt igjen! De sier "Jamen du er jo så flink og oppegående og blablabla..."

Javel, så hvorfor er det ingen som vil ansette meg da?? :glare: De mener det godt, men de såkalte oppmuntringene hjelper liksom ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter også etter jobb,men vet hverken hva jeg vil jobbe med eller hvor i landet jeg vil jobbe.Blir nok bare å flytte dit jeg finner en jobb tenker jeg.Men aller først vil jeg ut å reise å se verden før jeg begynner å jobbe igjen :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal på intervju idag. Litt spent siden det sto veldig lite i stillingsannonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det, MissStiles?

Jeg fant en annonse for drømmejobben med stor D på finn.no i går, og hadde allerede begynt å både formulere søknad i hodet og få stjerner i øynene da annonsen plutselig ble fjernet av finn... Sendte dem en mail og spurte hvor den ble av, og om det var mistanke om svindel e.l som gjorde det (i så fall vil jeg gjerne vite det)

Typisk min flaks :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Jeg er også jobbsøkende for tiden, og har vel egentlig vært det siden juli. Siden jeg er litt nysjerring på dere andre og har tenkt å spørre litt kan jeg jo si litt om min situasjon:

Jeg har en mastergrad i et samfunnsvitenskapelig fag, med varierende resultater. Fra selve mastergraden har jeg gode karakterer i fagene, men selve masteroppgaven gikk det dårlig med, og det gir en ekstra klump i magen når det kommer til jobbsøknader og eventuelle intervju.

Forøvrig betaler jeg husleien ved å ta alt jeg får av ekstravakter i jobben jeg har hatt siden tidlig i studiene. At jeg aldri sluttet der selv om jeg gjerne skulle sagt opp for et år siden sparer meg i hvertfall for å måtte søke jobber jeg overkvalifisert og underintressert i. En slik jobb har jeg jo alt.

Samtidig er jeg fryktelig sliten av den jobben (serviceyrke), og det begynner å gå inn på meg å treffe folk som kommer innom og sier "hei, er du her fortsatt" og lignende...

Drømmer om en jobb i kommune/stat eller en rådgiverstilling i en eller annen NGO, men følger med på mye forskjellig, både i studiebyen min, på hjemsted og i andre byer.

Hva slags bakgrunn har dere andre? Har dere søkt lenge, og hva lever dere av nå? Hva slags jobb håper dere på å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det, MissStiles?

Jeg fant en annonse for drømmejobben med stor D på finn.no i går, og hadde allerede begynt å både formulere søknad i hodet og få stjerner i øynene da annonsen plutselig ble fjernet av finn... Sendte dem en mail og spurte hvor den ble av, og om det var mistanke om svindel e.l som gjorde det (i så fall vil jeg gjerne vite det)

Typisk min flaks :murvegg:

Det gikk greit, tror jeg. Jobben virker interessant men vet ikke om det er rett jobb for meg. De kunne ikke så mye om lønn. Er redd det kanskje er/blir provisjonslønn. Tenke litt på det og se om jeg bli kalt inn igjen til 2.runde neste uke.

Jeg synes det har vært flere annonser på finn.no som har forsvunnet dagen etterpå. Merkelig men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purelove

Sendte inn to søknader denne uka. En igår og en på mandag. Venter jeg.. Forje uke sendte jeg også søknad, så ringte de meg og spurte noen korte spm, så sa han som ringte " ja, skal ringe andre søkere så skal jeg plukke ut noen" sååååå venter jeg å venter.. Også får jeg en fin avslag på mail :) buhu.. han kunne i det minste intervjue meg;) men men.. Jeg prøver til jeg finner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt hjelp. Holder på å skrive søknad nå, og skal skrive inn utdanning. Det studiet jeg begynte på nå i høst er det som er relevant til jobben, og jeg lurer på hvordan jeg skal føre dette opp? Ble litt dårlig forklart dette her... Har nå skrevet det slik:

(2012-2015 PR, kommunikasjon og media, Høgskulen i Volda)

2009-2010 VG3 Allmenn påbygg, "skriver skole her"

2008-2009 VG2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget, "skriver skole her"

2007-2008 VG1 Helse- og sosialfag, "skriver skole her"

Men hvordan bør jeg egentlig føre det? Nåværende studium mener jeg? Eller skal jeg bare skrive at jeg er for tiden under denne utdanningen? Klønete forklart av meg dette, men håper dere kan hjelpe! :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mari kontrari

Jeg syns egentlig det så greit ut sånn, men vet ikke om det er en "akseptert" måte å gjøre det på.

Et alternativ er å skriv 2012 - d.d., det mener jeg å ha sett eksempel på når det har vært snakk om en jobb man har nå, i hvertfall... Kanskje det går å finne svar på det på f.eks. NAV eller karrierestart.no sine sider? Eller noe tilsvarende om noen har tips til bra sider for jobbtips og leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg leter også etter ny jobb. Har lyst til å skifte arbeidsplass fordi jeg synes jeg har vært lenge nok på plassen jeg er nå. Ønsker nye utfordringer, men siden jeg har fast 100 % stilling, har jeg ikke lyst til å gi den opp for en mindre stilling. Og ofte er det stort sett vikariater som er utlyst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også jobbsøker, og har holdt på en stund. Jeg er en av dem som har høy utdannelse, 15 års arbeidserfaring, og bor i en by der det ikke er ledige annet enn deltidsstillinger i butikk.

Tilfeldigvis var det en litt mer avansert kundekonsulent stilling.. har gått og ventet på svar.. idag ringte de, akkurat da jeg var å hentet posten, utgjort. Jeg prøvde å ringe tilbake men fikk ikke svar.

fader, skal jeg ringe igjen i morgen? eller skal jeg vente å se?

jeg er rimelig desperat etter å få jobb, men vil vel helst ikke vise det til bedriften..

Anonym poster: 87bb467f2b9741b9319720c9b492a087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forresten meldt dere inn i bemanningsbyråer? Jeg har god erfaring med Jobzone, de har kontorer over hele landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CV med bilde eller uten? hva synes dere?

Jeg har til nå hatt uten, men har ikke fått noe napp, men nå vurderer jeg å ta et (forhåpentligvis fint) bilde av meg selv og sette det på CV-en.

Jeg har en deltidsstilling (35 %), og ser etter enda en deltidsstilling som kan passe sammen med den jeg har, eller en 100 % stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat havnet på sosialen pga. et bemanningsbyrå. Jeg tok et oppdrag via et bemanningsbyrå tidlig på vinteren, men slutta fordi jeg fikk en yrkesrelevant jobb. Det var prosjektbasert, som ofte er i min bransje, så jeg fikk ikke mer jobb etter august. Da jeg skulle søke dagpenger fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk noe fordi jeg fremdeles er ansatt hos bemanningsbyrået. Det som viste seg var at den type kontrakt jeg hadde med bemanningsbyrået gjorde at jeg fremdeles er ansatt hos dem, men uten stillingsprosent, krav på lønn eller noe forpliktelser fra deres side, og at jeg må si den opp for at den ikke skal være gjeldende. Men siden jeg er "ansatt" hos bemanningsbyrået har jeg ikke rett på dagpenger. Så jeg må si opp kontrakten (1 mnd oppsigelsetid) og så få 8 uker dagpengekarantene hos nav etter det før jeg kan få dagpenger. "Gøy" å få vite ut av det blå.

Anonym poster: dc95c81fd03ff9ca9230398a7550f1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...