Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

Aah, søknaden min til Lånekassen var forventet ferdigbehandlet for 11 dager siden, men ingenting har skjedd!
De må ha fryktelig mye å gjøre for tida. Forstår det godt. Er ikke desperat i pengenød før neste måned heller, men føler jeg stresser litt likevel :P

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg er ikke klar til å begynne med forelesninger og rapporter igjen snart. Er så deilig med ferie.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Haha! Jeg har i hvert fall ferie i halvannen måned til. Blir skikkelig lang sommer i år. Begynner nesten å bli kjedelig.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, søknaden min til Lånekassen var forventet ferdigbehandlet for 11 dager siden!

De må ha fryktelig mye å gjøre for tida. Forstår det godt. Er ikke desperat i pengenød før neste måned heller, men føler jeg stresser litt likevel :P

Får ikke alle utbetalingene sine 15. Hver måned? Eller har du et annet opplegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Får ikke alle utbetalingene sine 15. Hver måned? Eller har du et annet opplegg?

Jeg skal på utveksling, og søknaden er ikke behandlet enda. Den må jo behandles før jeg får penger :P

Ser at jeg skrev litt rart. Glemte å skrive at den ikke var behandlet ennå.

Tror de fleste som har den behandlet får penger nå på fredag, eller?

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

er det innafor at jeg følger denne før jeg har startet med studiene

Selvfølgelig :D du kommer nok til å tilbringe mye tid her. Alltid noe å sutre over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg begynner å få litt kalde føtter for den masteren jeg har sagt ja til.. Har meldt meg opp i flere emner for å se an deltakertallet, og på det ene emnet var jeg ENESTE elev..?? Det meldte jeg meg av igjen for å si det sånn (har vært eneste elev siden jeg meldte meg opp for typ 2 uker siden..).. Og jeg ser at det fortsatt er ledige plasser på flere av studieretningene på masteren, men det står jo ingen steder hvor mange plasser det er her og der (eller hvor mange plasser som er ledige), så for alt jeg vet kan jeg faktisk være den eneste studenten på min retning.. GRØSS. Hva har jeg gjort???  :grine:

 

FAEN. Og jeg som kom inn på alle masterstudiene jeg søkte på også - burde valgt mer med hodet og gått for en større studieby, som Trondheim eller Stavanger, hvor STUDIENE jeg aller helst vil på uansett ligger.. Bare så synd jeg egentlig bestemte meg for byen før studiet, pga. jeg skal bli samboer der oppe.. Burde kanskje latt mannen vente noen år til.. Dumme, dumme meg!!  :bond:

 

Åååååååå tenk om det blir kjempeteit og dritkleint og studiet bare er py og vi er nesten ingen på fagene (på et av de andre fagene er vi hittil hele 5 elever..). Da må jeg avslutte studiene raskt så jeg ikke sløser bort et år til med studielån, og heller finne meg en jobb et år før det blir ny studieby neste høst.. Men GUD så teit.. Føles som livet mitt er i ferd med å settes på pause igjen, og nå som jeg hadde det så bra med type og gledet meg til å flytte til ny by (har kjørt flyttelass for lengst) osv... Dette er IKKE et godt tegn  :(  :(  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

 

Det er ikke verre enn at du møter opp, tester fagene i noen uker - og dropper ut dersom du finner ut du ikke trives eller får utbytte av det. Absolutt ingen skam i å utsette masteren i et år fordi man heller vil ta den et annet sted - det er tross alt en slags spesialisering som kan følge deg resten av livet.

 

Liker du deg ikke jobber du bare dette året og flytter til det studiestedet du ønsker neste år :) 

 

 

 

(Slutter meg forresten til de som er utålmodige og vil starte, pensumet mitt ser så ekstremt spennende ut at jeg har lurelest endel allerede  :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samme hos meg. Jeg bytter fra et studieprogram til et annet, vil gjerne legge inn fag og slikt, men står fortsatt med studierett til det gamle :sukk:

 

Noen som vet når dette vanligvis skjer? Jeg studerer hos UiO.

Anonymous poster hash: 1562b...b52

 

Jeg fikk tilgang til studentweb 30.juli tror jeg. Kunne også legge inn fag. Ny student på master (UiO).

Anonymous poster hash: 3012c...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre enn at du møter opp, tester fagene i noen uker - og dropper ut dersom du finner ut du ikke trives eller får utbytte av det. Absolutt ingen skam i å utsette masteren i et år fordi man heller vil ta den et annet sted - det er tross alt en slags spesialisering som kan følge deg resten av livet.

 

Liker du deg ikke jobber du bare dette året og flytter til det studiestedet du ønsker neste år :)

 

 

 

(Slutter meg forresten til de som er utålmodige og vil starte, pensumet mitt ser så ekstremt spennende ut at jeg har lurelest endel allerede  :fnise: )

 

Joda, men.. Jeg hadde jo planlagt at dette skulle bli så bra, også blir det litt fælt å flytte fra typen når vi endelig har flytta sammen.. Så håper det blir bra der oppe, selv om jeg begynner å bli smått skeptisk. Har nå meldt meg opp i et par andre fag for å se an deltakerlista osv., så det kan hende at fag fra de andre studieretningene er mer populære enn de jeg hadde tenkt å gå for (20 stp valgfag første semester fra andre fagretninger).

 

Det høres jo ganske greit ut i hodet mitt også at jeg jo kan avbryte hvis det ikke funker, meeeen så var det å få det til i praksis da.. Skal nå uansett gi det noen uker for å se hva jeg synes osv., også får jeg heller avbryte og jobbe før jeg flytter et annet sted neste år og tar master der i stedet. Håper imidlertid jeg slipper det nå som jeg har flyttet med meg alle greiene mine over halve landet..  :fnise:

 

Jeg har også kjøpt det meste av pensum og synes mye av det ser veldig spennende ut, så dét er hvertfall veldig positivt. Men lurer på hvordan det blir å ha sånn blokk-undervisning, for det har jeg aldri vært borti før. Det ser både heavy ut mtp. at undervisningen blir så komprimert og ganske intensiv, samtidig som kalenderen jo blir ganske.. Fri.. Veldig mange av de andre ukene.. Tror nok jeg må lese mye uansett, men det er godt å tenke på at man da kanskje kan ta seg en liten ekstrajobb, lese hjemme eller hvor enn man vil om man ønsker det osv., i stedet for å dra opp på universitetet hver dag for 2 timers forelesninger, slik jeg opplevde at det ofte var på Blindern (i den grad jeg gikk på forelesninger, vel og merke.. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig hengt opp gardiner i leiligheten min! Og det trengs, for rett utenfor er det plutselig en hel gjeng bygningsarbeidere og graver. Prøver å forstå hva det er de driver med, men de har gravd ut en firkant i gressplenen og bare fortsetter og fortsetter. OG DET BRÅKER. Håper de blir ferdige snart... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meldte meg opp i litt flere fag for å se an deltakerlista - fant de andre studentene..!  :fnise:

 

Så da endrer jeg litt på valgfagene mine, dvs. tar ett ekstra valgfag som både interesserer meg OG hvor det faktisk er litt flere enn 5 personer som skal gå. Tror det blir bra. Og da er det tydeligvis litt flere studenter enn jeg begynte å frykte, bare at de åpenbart går for en litt annen retning på valgfagene sine enn det jeg umiddelbart hadde tenkt å gjøre. Så da er jeg oppe i 40 studiepoeng på masternivå.. Dette kan bli interessant. Kan heldigvis melde meg av noe dersom jeg finner ut at det ikke funker, blir for mye eller er kjedelig, så det er mange muligheter  :laugh:

 

.. Føler meg LITT lettere til sinns i dag for å si det sånn  :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Ikke hørt fra Lånekassen i dag heller. Det er ikke VELDIG stress, men jeg kjenner jeg blir så utålmodig når alle andre har fått svar! :P

"Status

Søknaden skal være behandlet innen 24.07.2015
Datoen er passert, og søknaden blir behandlet snarest."

"Snarest" kan bety så mangt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å melde meg til fem eksamener til høst-semesteret. Med andre ord er livet skjært til høsten.

Er det noen som har tatt fem eksamener før og samt fått gode resultater? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker å melde meg til fem eksamener til høst-semesteret. Med andre ord er livet skjært til høsten.

Er det noen som har tatt fem eksamener før og samt fått gode resultater? :(

 

Hvor mange studiepoeng på hver? Det har jo ganske mye å si..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å melde meg til fem eksamener til høst-semesteret. Med andre ord er livet skjært til høsten.

Er det noen som har tatt fem eksamener før og samt fått gode resultater? :(

 

Jepp, var ikke noe problem for min del. Fikk 2B'er og 3 C'er. Jobbet også 80-100% i tillegg (1.semester).

Anonymous poster hash: c60d6...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har aldri studert før og skal begynne nå til høsten. Det er så mye jeg ikke skjønner. Hvordan får man studiepoeng? Må man melde seg opp til alle emnene? Og hva er egentlig et emne? :P Har semesterregistrert meg på studentweb, er det nok? Ser jeg skal ha to eksamener og en skriftlig prøve nå i dette høstsemesteret. 30 studiepoeng totalt. 



Anonymous poster hash: fe5d6...10e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har aldri studert før og skal begynne nå til høsten. Det er så mye jeg ikke skjønner. Hvordan får man studiepoeng? Må man melde seg opp til alle emnene? Og hva er egentlig et emne? :P Har semesterregistrert meg på studentweb, er det nok? Ser jeg skal ha to eksamener og en skriftlig prøve nå i dette høstsemesteret. 30 studiepoeng totalt.

Anonymous poster hash: fe5d6...10e

Normal progresjon (å være student fulltid) er 60 stp i året. Så dine 30 stp denne høsten stemmer bra :-)

Betal semesteravgift, dobbelsjekk at du er registrert for både undervisning og vurdering (altså både få være i timene og få gå opp til eksamen) og sjekk timeplanen din og sånn, så er du nok good to go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...