Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Hallå!

Jeg skriver meg inn her jeg og! Er akkurat ferdig utdannet adjunkt nå :danser: Har fått jobb på niende trinn, fagkombinasjonen er jeg noe usikker på enda, men blir garantert norsk! :)

har fordypning i norsk, naturfag, samfunnsfag og spedsped fra høgskolen, så har jo mange fag som jeg kan undervise i!

Gleder meg veldig, og greit med et forum her som man kan lufte bekymringer og gleder på ;)

Hvor mange studiepoeng fordypning tar dere på lærerskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg har gått kunne man velge mellom 30 og 60 poeng i fagene (mulig å ta 90 i matte og norsk), og man kunne velge om man vil fordype seg mer i få fag, eller mindre i flere fag. De som vil på ungdomsskolen tar gjerne minst 60 poeng i fagene sine, mens de som vil på barnetrinnet velger flere halvårsenheter. Men man kan sette sammen fordypningen slik man vil, så dette er ikke noe must. Jeg har 90 poeng i et fag, 60 og 30 i de to andre, i tillegg til ped, RLE og GLSM som er obligatorisk for alle på lærerskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange studiepoeng fordypning tar dere på lærerskolen?

Det blir vel 240 til sammen over fire år, men jeg tok vel omkring 200 av dem. Jeg har blant annet et årsstudium i natur- og samfunnsfag gjennom allmennlærerutdanningen, hvor det var 30 stp i hver av fagene. Tok også 30 stp i engelsk før jeg hoppet av og valgte engelsk bachelor (de ville ikke integrere engelsk bachelor i lærerutdanningen, så derfor hoppet jeg av og fikk årsstudiumet mitt integrert i engelsk bachelor i stedet for ved en annen skole). Ender derfor med en engelsk bachelor med 120 stp + årstudiumet på 60 stp integrert. Skal begynne på master i engelsk til høsten forhåpentligvis. Etter det blir det ppu i ett år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hører jeg hjemme også :vinke:

Jeg har en mastergrad i engelsk fagdidaktikk samt 60 stp i nordisk, så jeg er lektor :) Hadde en 30% stilling ved siden av studiene ifjor og har hatt et 50% vikariat etter jeg leverte masteren i mai. Nå er det jobbsøking for alle penga, men har også søkt på årsenhet/bachelor i medievitenskap som jeg har litt lyst på, både fordi jeg da har et eller flere ekstra undervisningsfag og blir lektor med opprykk, men også fordi jeg da lettere kan få jobb andre steder enn i skolen, tror jeg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ! En egen tråd for alle med verdens beste yrke! :)

Jeg er akkurat ferdigutdannet, med 60 stp. i matematikk og naturfag. Spent på om jeg får meg jobb til høsten, hvis ikke blir det flere fag. Greit å ha flere fag selv om det er realfag som står mitt hjerte nærmest :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Jaja, da var pinsehelgen over, og i morra er det den aller siste lærerdagen i 40% stillinga mi (men jeg skal ikke se bort i fra at det blir vikarjobbing resten av uka).

Det som er litt frustrerende med å ha en så liten stilling er at man føler man går glipp av mye ved å være der så sjelden, Både med tanker på info og med tanke på sosialt samvær med kollegaer. Når jeg er der har jeg jo så fulle dager med elever at det nesten ikke er tid til å snakke med kollegaene mine. Det er synd.

Derfor gleder jeg meg til full stilling (på en ny skole - denne gangen barneskole... ungdomskole var som sagt ikke helt meg) til høsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Her hører jeg også til :)

Har jobbet i 9 år som lærer, men har hatt avbrudd i fødselspermisjoner.

Elsker å være lærer, selv om det (ja jeg sier det rett ut) kan være et helvetes stress og frustrasjonen tyter ut ørene....

KUnne ikke tenke meg å gjøre noe annet.... VELDIG givende å være med på å skape fremtiden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad i jobben min jeg også, selvom det kan være slitsomt innimellom. Men sånn er det vel med alt. Nå har jeg nettopp laget natursti til imorgen, da skal vi på skogtur. Det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!:)

Dette er tråden for meg!

Jeg er, som trådstarter, nyutdannet adjunkt! Jobben er i boks, jeg gleder meg vilt til å begynne! Jeg er klar! Jeg skal undervise på ungdomsskolen, inkl. ha kontaktlæreransvar!

Hilsen Carro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner nå på siste året på master i (nordisk) norsk, og neste høst bærer det ut i skolen, forhåpentligvis vgs. Gleder meg masse!

Slike blir jeg litt nervøs av å lese... glad jeg skal på barneskolen :)

Jeg er livredd for å ende opp slik. Vet at jeg stiller høye krav til meg selv, og jeg er redd for at det skal gjøre at jeg blir utbrent. Håper dog det går bra. Noen som jobber med norsk i vgs og vil dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer her også! Skal begynne med 1. trinn for annen gang til høsten. Gleder meg masse, for jeg får en liten klasse. Samtidig er det spennende siden jeg har fått en sønn og skal nå kombinere jobb og famileliv...

Har fordypning i kunst og håndverk, IKT og læring, KRL2 og Forebygging og tiltak - lese- og skrivevansker.

Så kjekt å se at så mange lærere faktisk liker jobben sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Nå nærmer en av kjennetegnene på læreryrket seg: Sommerferien!

Siden jeg starter for fullt til høsten, har jeg bestemt meg for å ikke ha sommerjobb i sommer. Første sommeren på 9 år at jeg ikke skal ha sommerjobb. Litt stramt blir det jo økonomisk, for man opparbeider seg ikke såå mye feriepenger av et halvt år med 40% stilling... og ikke av forrige årets sommerjobb heller :P

Men men, hyttekos på fjellet er forholdsvis billig :)

Hva skal dere andre bruke den lange velfortjente(!) sommerferien til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på jobbintervju i morra, 60% i videregående.. Håper så inderlig at jeg får den jobben! Aner ikke om det er vikariat eller fast eller hva det er , ble oppringt pga av at jeg hadde søkt en annen stilling på samme skole - men tror jeg tar det samme pokkern. Kom også inn på master så har forsåvidt alternativet klart da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 60 stp norsk, og 30 stp i naturfag, samfunnsfag og spesped! ut i fra intervjuer og telefonsamtaler jeg fikk i våres i forbindelse med jobbsøking, var i hvert fall spesialpedagogikken veldig ettertraktet, så kan jo være noe å tenke på! Veldig mange nevnte det at jeg hadde det, og at det var bra!

Har sommerferie nå, DEILIG - skal lade opp med masse late dager hjemme, og to uker i Tyrkia før et helt nytt kapittel skal begynnes på :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på jobbintervju i morra, 60% i videregående.. Håper så inderlig at jeg får den jobben! Aner ikke om det er vikariat eller fast eller hva det er , ble oppringt pga av at jeg hadde søkt en annen stilling på samme skole - men tror jeg tar det samme pokkern. Kom også inn på master så har forsåvidt alternativet klart da..

Hvordan gikk jobbintervjuet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervjuet gikk bra, men fikk ikke jobben. Har jo hverken master eller erfaring så stiller liksom bak alle som har en av delene. Menmen, godt å vite at jeg mestrer intervju godt iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest halebein

Heisann!

Fin tråd:) Jeg har jobbet som lærer siden 2003, er kontaktlærer i 9.klasse - men er faglærer på 8 og 9 trinn også. Jeg trives også kjempegodt i et givende yrke, og gleder meg hver dag til å gå på jobb! :) Vel er det et stress akkurat på denne tiden av året (eksamen, tentamensbunker, avslutninger, sensoroppdrag i andre kommuner...)men det er likevel utrolig morsomt! Man tåler 3 uker stress i juni, når resten av året er så fint som det er:)

I morgen tar jeg velfortjent ferie, og skal feire det med reker og hvitvin med kollegaene mine. Jeg gleder meg!!! Vi har tradisjon for en kjempefest ute, med en pensjonert lærer som kommer og arrangerer quiz for oss, også har vi verdens herligste vinlotteri! med 30 flasker vin, og diverse andre "sterkere" saker. Hovedpremiene er 2 esker med sommermat, grillmat, snacks, jordbær osv... :) God stemning! :)Særlig siden jeg jobber i Nord Norge, og det er så sinnsykt godt vær her akkurat nå! :)

Hva pleier dere gjøre på personalavslutningen før sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Hørtes digg ut! Jeg skal på min første i morra. Er spent på hvordan det blir.

I dag hadde jeg forresten en fantastisk dag på jobb. Utflukt med grilling, bading og leking for elevene, mens vi lærerne satt øverst på sletta og fulgte med (les: solte oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sommeravslutning på jobben i kveld, men det krasjer med avslutningen med klassen min, og da velger jeg rett og slett ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...