Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting...

Er det mange her som har jobb til høsten?

I min kommune er det så og si stappfullt, og de som egentlig har krav på fast stilling også sliter med å finne seg jobb til høsten.

Kjenner jeg angrer på at jeg tok den utdanningen min når det er så vanskelig å få seg jobb! Hvor ble det av lærermangelen?!

Jeg er nyutdannet og søker jobb som i Bergen kommune. Det er klin umulig. Føler jeg har prøvd alt, og nå har jeg egentlig gitt litt opp. Har ringt x antall skoler i dag for å prøve å få napp, men nei. Har også møtt opp personlig, men det var heller ikke hjelp i. Har søkt på alt som er blitt lagt ut på kommunens hjemmesider og ringt de for å følge opp, det hjalp heller ikke. Jeg har det siste året jobbet gjennom vikarbyrå så ofte jeg har kunnet, så erfaring har jeg litt av.

Noen som har noen tips å komme med?

Anonymous poster hash: 900b9...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen hjelpe meg å tyde en stillingsannonse?

er det frå 01.08.2015 ledig ei 100% fast stilling som lærar i norsk og engelsk.

Dette er tredje gang denne stillingen er utlyst, så jeg kunne tenkt meg å prøve å søke og få vikarengasjement ut av det - men jeg har ikke kompetanse i norsk, bare engelsk. Leser jeg det riktig at det er en stilling hvor man må ha både engelsk og norsk? Eller er det en stilling som kan "deles opp"? Hva er "vanlig" her? Noen som kan si noe?



Anonymous poster hash: ef738...861
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok søkt på over 60 stillinger i Oslo og Akershus nå i vår. Har vært på to intervju og fått ett jobbtilbud, heldigvis. Så da har jeg jobb til høsten, flaks!



Anonymous poster hash: 10ea9...939
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trappetroll

Jeg er nyutdannet og søker jobb som i Bergen kommune. Det er klin umulig. Føler jeg har prøvd alt, og nå har jeg egentlig gitt litt opp. Har ringt x antall skoler i dag for å prøve å få napp, men nei. Har også møtt opp personlig, men det var heller ikke hjelp i. Har søkt på alt som er blitt lagt ut på kommunens hjemmesider og ringt de for å følge opp, det hjalp heller ikke. Jeg har det siste året jobbet gjennom vikarbyrå så ofte jeg har kunnet, så erfaring har jeg litt av.

Noen som har noen tips å komme med?

Anonymous poster hash: 900b9...0e6

Prøvd å søke på skoler på Sotra og Askøy? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg å tyde en stillingsannonse?

Dette er tredje gang denne stillingen er utlyst, så jeg kunne tenkt meg å prøve å søke og få vikarengasjement ut av det - men jeg har ikke kompetanse i norsk, bare engelsk. Leser jeg det riktig at det er en stilling hvor man må ha både engelsk og norsk? Eller er det en stilling som kan "deles opp"? Hva er "vanlig" her? Noen som kan si noe?

Anonymous poster hash: ef738...861

Søk!

Det er vanlig å dele opp en stilling eller omstrukturere personalet.

Anonymous poster hash: 3432a...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Jeg er nyutdannet og søker jobb som i Bergen kommune. Det er klin umulig. Føler jeg har prøvd alt, og nå har jeg egentlig gitt litt opp. Har ringt x antall skoler i dag for å prøve å få napp, men nei. Har også møtt opp personlig, men det var heller ikke hjelp i. Har søkt på alt som er blitt lagt ut på kommunens hjemmesider og ringt de for å følge opp, det hjalp heller ikke. Jeg har det siste året jobbet gjennom vikarbyrå så ofte jeg har kunnet, så erfaring har jeg litt av.

Noen som har noen tips å komme med?

Anonymous poster hash: 900b9...0e6

Hvilke fag og hva slags utdannelse har du?

Du bør oppsøke skolene du søkte på, og be om en søkerliste og informasjon om hvem som har blitt tilsatt. Dette er informasjon som du har krav på. Da kan du kanskje få et bilde av hva som skiller deg fra de som blir ansatt.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke fag og hva slags utdannelse har du?

Du bør oppsøke skolene du søkte på, og be om en søkerliste og informasjon om hvem som har blitt tilsatt. Dette er informasjon som du har krav på. Da kan du kanskje få et bilde av hva som skiller deg fra de som blir ansatt.

GLU 1-7 med 30 stp i RLE, matte og naturfag. I tillegg har jeg 60 stp i norsk og samfunnsfag. Ikke den lureste fagkombinasjonen med andre ord.

Er det bare ringe skolen og be om disse listene, eller bør jeg sende mail?

Jeg kjenner jeg angrer på at jeg utdannet meg til lærer. Jeg trives utrolig godt i en hektisk skolehverdag og det gleder meg å se elevene mestre og lære. Jeg vet at jeg er en god pedagog og at jeg egner meg, det får jeg også stadig tilbakemelding fra både fra elever, andre lærere og administrasjon. Jeg jobber i vikarbyrå så jeg har jo jobb, men det er noe med det å følge en eller noen få klasser. Men at de skulle være så vanskelig å få jobb hadde jeg ikke forventet.

Anonymous poster hash: 900b9...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å søke på skoler på Sotra og Askøy? :)

Japp, har ikke fått napp der heller.

Anonymous poster hash: 900b9...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd, jeg er ferdigutdannet lektor i historie om et år, så jeg må følge med i denne tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått meg jobb i et vikariat på skole. Gleder meg men gruer meg også.

Noen som har noen tips til en nyutdannet? Hva forventes det av oss?

Når får man vanligvis årsplan eller skal begynne å lage den?

Jeg føler jo at det kommer til å gå bra så fort jeg har kommet inn i rutinene og vet hvem folk er og hva som er hvor (klasserom, kontorer, utstyr osv), men likevel blir det nok mye annet å sette seg inn i også. føler jeg ikke vil komme med noen dumme spørsmål, men jeg håper det er greit? :)

Så, noen tips til en litt nervøs, nyutdannet lærer? Jeg håper å fortsette etter vikariatet hvis det dukker opp noe så føler litt press på å gjøre en god jobb. Spesielt ovenfor kollegaene.

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg jobb i et vikariat på skole. Gleder meg men gruer meg også.

Noen som har noen tips til en nyutdannet? Hva forventes det av oss?

Når får man vanligvis årsplan eller skal begynne å lage den?

Jeg føler jo at det kommer til å gå bra så fort jeg har kommet inn i rutinene og vet hvem folk er og hva som er hvor (klasserom, kontorer, utstyr osv), men likevel blir det nok mye annet å sette seg inn i også. føler jeg ikke vil komme med noen dumme spørsmål, men jeg håper det er greit? :)

Så, noen tips til en litt nervøs, nyutdannet lærer? Jeg håper å fortsette etter vikariatet hvis det dukker opp noe så føler litt press på å gjøre en god jobb. Spesielt ovenfor kollegaene.

Anonymous poster hash: f157b...647

Hei, jeg var i samme situasjon som deg for ett år siden. Hadde aldri jobbet med undervisning før (med unntak av praksis + noen vikartimer), så det har vært et år med bratt læringskurve.

 

Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålene dine, for jeg tror nok det avhenger veldig av trinn og skole. Jeg jobber på ungdomsskole, og kan jo prøve å fortelle litt ut i fra mine erfaringer.

 

Årsplan/fagplan lagde vi under planleggingsdagene før skolestart. I mitt fag fordelte vi oss på trinn og lagde den sammen (dvs. at jeg som nyutdannet egentlig ikke bidro med så veldig mye, men jeg fikk i det minste sett gjennom fagplanen og hvordan kollegene jobbet med den).

 

Når det kommer til "dumme" spørsmål så tror jeg nok ikke at du har så mye å være redd for. Alle lærere har jo vært der før, og de fleste opplever overgangen fra teori til praksis som ganske brå. I starten lente jeg meg ganske mye på kolleger og veiledning fra ledelsen, og det var nok veldig viktig for at jeg skulle føle meg sikrere.

 

Mitt tips er å prøve å ikke la seg stresse over mengden ting man ikke kan kontrollere som nyutdannet. Prøv å slappe av mens du underviser og gjør for-/etterarbeid, spør når du er usikker og husk at man blir bedre i jobben sin etterhvert så lenge man er innstilt på å lære. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Viljaa :)

Ja håper det går greit at jeg lener meg litt på de andre og slipper å ha alt for mye ansvar. De hadde allerede bestemt hvilke klasser og timer jeg skulle ha, så det var jo egentlig veldig greit hehe.

Og ja jeg får bare tørre å spørre dumme spørsmål:)

De virket veldig hyggelige de andre lærerne.

Forresten, vikariatet mitt er under ett år. Jeg burde spurt da jeg ble tilbudt jobben om dette, men jeg var litt i skyene da haha. Men, hvor stor er sjansen for at jeg vil få noen timer hvert fall ut skoleåret etter at vikariatet er over? Det er en ganske stor skole med over 400 elever så er vel fort gjort at en eller annen lærer blir syk e.l. Noen som har noe erfaring med dette?

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Melder meg inn her!

 

Ungdomsskolelærer som trives veldig godt i jobben, spesielt akkurat i disse dager :fnise:

 

Det har vært hektisk nå mot slutten av skoleåret, men nå som karakterer er satt og muntlig eksamen er overstått, er den siste uka bare kos, innlevering av bøker, rydding, idrettsdag og så FERIE. Bare å nyte :)

 

Ønsker alle andre på lærerværelset en god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melder meg inn her!

Ungdomsskolelærer som trives veldig godt i jobben, spesielt akkurat i disse dager :fnise:

Det har vært hektisk nå mot slutten av skoleåret, men nå som karakterer er satt og muntlig eksamen er overstått, er den siste uka bare kos, innlevering av bøker, rydding, idrettsdag og så FERIE. Bare å nyte :)

Ønsker alle andre på lærerværelset en god sommer!

Samme her ! Endelig ferdig :)

Gleder meg til sommerferie , men gleder meg også til å starte igjen til høsten med nye klasser.. Spennende :))

Anonymous poster hash: d7170...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterer dere andre lærere pedagogikk på jobb? Hos oss er det bare fag og reformer/prosjekt.

Jeg ønsker mer empirisk evidensbasert undervisning. Hvorfor ikke diskutere Hattie, Nordahl, Mitchell og deres forskning?

Anonymous poster hash: d4254...f4a

Har ikke tid til det, dessverre. Er opptatt med tilbakemelding, retting, individuell tilrettelegging, møter og mye mer. I tillegg til undervisning. Å sitte og diskutere sånt har jeg rett og slett ikke tid til- kanskje det er slik siden jeg er nyutdannet og bruker litt mer tid enn de som har jobbet i noen år..

Anonymous poster hash: d7170...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til det, dessverre. Er opptatt med tilbakemelding, retting, individuell tilrettelegging, møter og mye mer. I tillegg til undervisning. Å sitte og diskutere sånt har jeg rett og slett ikke tid til- kanskje det er slik siden jeg er nyutdannet og bruker litt mer tid enn de som har jobbet i noen år..

Anonymous poster hash: d7170...6f1

Det er ikke bare nyutdannede som ikke har tid til det! Tiden går med til rapportering av dette og hint og fandens oldemor, samt besvarelser av undersøkelser, lage "nye" planer og annet mer eller mindre meningsløst papirarbeid. Når det er gjort, går den tiden som er igjen til for- og etterarbeid av timer. Skulle gjerne diskutert ped i lunsjen, men da har jeg inspeksjon, kopierer eller svarer på mail.

Himmel, så godt det blir med ferie snart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...

På tide å dra opp denne igjen, kanskje? :)

 

Er det flere enn meg som gleder seg til å starte med et nytt skoleår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

På tide å dra opp denne igjen, kanskje? :)

Er det flere enn meg som gleder seg til å starte med et nytt skoleår?

Egentlig ikke :P

Alltid trist når ferien er over. Litt spent på å vende tilbake til jobb, men jeg får alltid en feelgood når jeg først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Hei, lærerværelset! Er det noen her? Sikkert flere enn meg som har aller siste ferie-/avspaseringsdag i dag? :)

 

Jeg gleder meg til å starte opp! Er helt fersk i gamet - jobbet som tilkallingsvikar i vår på samme skole som jeg nå har fått fast jobb, men jeg føler meg likevel helt ny. Er kjempespent! Har kjøpt meg ny ringperm og "Kongsvik ungdomsskole" på DVD, så da har jeg vel de hjelpemidlene jeg har bruk for nå i starten :P

 

Håper de fleste her inne kjenner på at det blir greit å komme i gang nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...