Gå til innhold

Alder og fordommer (for gammel)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er over 40 år og vi har så vidt lufta litt dette med å få barn (men må skynde oss nå). Jeg har ingen fra før. Og dette er min eneste sjanse. Jeg må ikke for en hver pris, for får man ikke så får man ikke.

 

Jeg er sunn og frisk og sprek. Godt over gjennomsnittet her. Aktiv og fra en sunn og sterk familie. Men det som bekymrer meg er fordommene fra andre. Det er faktisk det eneste jeg har litt kvaler for.

 

Hvordan reagerer du når du hører om en dame i midten av 40-åra, som er gravid?



Anonymous poster hash: a9d04...010
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge de kan tilby barnet et trygt hjem og en god oppvekst synes jeg det bare er positivt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke nettopp en slik reportasje fra nyhetene for en uke to ca? Om ei i 40 årene som mente dette var perfekt. Hun hadde formen, roen, tid og erfaring. Høres veldig bra ut spør du meg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midten av 40-åra og førstegangsgravid? Jeg personlig mener det er for gammelt, men om du virkelig ønsker barn, bør du ikke bry deg om hva andre mener. Jeg er på din alder, og kunne aldri i verden ha tenkt meg å ha småbarn nå, til tross for at jeg er både aktiv og sprek. De kvinnene jeg kjenner som fikk barn i midten av 40-årene, synes nok det er slitsomt, i tillegg til at de er fryktelig dårlige på å sette grenser for barna sine. Det finnes ikke større prinser og prinsesser enn barn av middelaldrende mennesker. Dessverre.



Anonymous poster hash: e1094...bda
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Midten av 40-åra og førstegangsgravid? Jeg personlig mener det er for gammelt, men om du virkelig ønsker barn, bør du ikke bry deg om hva andre mener. Jeg er på din alder, og kunne aldri i verden ha tenkt meg å ha småbarn nå, til tross for at jeg er både aktiv og sprek. De kvinnene jeg kjenner som fikk barn i midten av 40-årene, synes nok det er slitsomt, i tillegg til at de er fryktelig dårlige på å sette grenser for barna sine. Det finnes ikke større prinser og prinsesser enn barn av middelaldrende mennesker. Dessverre.

Anonymous poster hash: e1094...bda

 

Akkurat det der med disse prinsesse/prinsenykkerene har jeg også sett. Men jeg tviler sterkt på at jeg blir en slik en :P har et langt liv med oppdragelse av dyr bak meg og har sikkert en del påvirkning fra dette. Enkelt og tydelig og ikke noe fjas. Det går ikke med pluttenutte da vi lever et veldig fysisk aktivt liv i naturen.

 

Ja vi er jo voksne og vi har jo tryggheten og sikkerheten veldig på plass. Roen også. Samtidig er vi fryktelig barnslige, fjollete og lekne.

 

Takk :)

Anonymous poster hash: a9d04...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat det der med disse prinsesse/prinsenykkerene har jeg også sett. Men jeg tviler sterkt på at jeg blir en slik en :P har et langt liv med oppdragelse av dyr bak meg og har sikkert en del påvirkning fra dette. Enkelt og tydelig og ikke noe fjas. Det går ikke med pluttenutte da vi lever et veldig fysisk aktivt liv i naturen.

 

Ja vi er jo voksne og vi har jo tryggheten og sikkerheten veldig på plass. Roen også. Samtidig er vi fryktelig barnslige, fjollete og lekne.

 

Takk :)

Anonymous poster hash: a9d04...010

 

 

 

Joda, det er sikkert greit å tenke sånn i teorien, men når nurket kommer, ser det ut til at det er fort gjort å glemme alt man vet om sunn fornuft og oppdragelse likevel ;)

Anonymous poster hash: e1094...bda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Joda, det er sikkert greit å tenke sånn i teorien, men når nurket kommer, ser det ut til at det er fort gjort å glemme alt man vet om sunn fornuft og oppdragelse likevel ;)

Anonymous poster hash: e1094...bda

 

 

Søsteren min fikk sitt første barn som 40+. Hun har ikke problem med å sette grenser og gjør en kjempegod jobb. Vil tro det er like individuelt uansett alder. 

Anonymous poster hash: a6997...284

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Midten av 40-åra og førstegangsgravid? Jeg personlig mener det er for gammelt, men om du virkelig ønsker barn, bør du ikke bry deg om hva andre mener. Jeg er på din alder, og kunne aldri i verden ha tenkt meg å ha småbarn nå, til tross for at jeg er både aktiv og sprek. De kvinnene jeg kjenner som fikk barn i midten av 40-årene, synes nok det er slitsomt, i tillegg til at de er fryktelig dårlige på å sette grenser for barna sine. Det finnes ikke større prinser og prinsesser enn barn av middelaldrende mennesker. Dessverre.

Anonymous poster hash: e1094...bda

 

 

Hmmm...er det så mange av disse da? Jeg trodde det var uhyre sjeldent?

Og i så fall: Har de gått til private klinikker og fått IVF,eller har de blitt gravide på naturlig vis?

 

-Hilsen en som snart er 37 og føler toget er gått når det gjelder barn :(

Anonymous poster hash: 24fe1...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sikkert greit å tenke sånn i teorien, men når nurket kommer, ser det ut til at det er fort gjort å glemme alt man vet om sunn fornuft og oppdragelse likevel ;)

Anonymous poster hash: e1094...bda

Ja jeg ser det jo selv. Voksne folk er gjerne mer forsiktige og redde for skader og alt det der. Men med det livet vi lever så håper og tror jeg at vi ikke blir slik. Vi er høyt og lavt i vann og på snø og har et annet forhold til sikkerhet da vi har pusha grenser i hele vårt liv.

Men først av alt får man vel heller se om det vil spire.

Anonymous poster hash: a9d04...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Var det ikke nettopp en slik reportasje fra nyhetene for en uke to ca? Om ei i 40 årene som mente dette var perfekt. Hun hadde formen, roen, tid og erfaring. Høres veldig bra ut spør du meg:)

Det var en dame på over 50 såvidt jeg husker. 

 

Her er innslaget.

Endret av SykkelJenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sent og i likhet med en av de over så er heller ikke min personlige erfaring med førstegangsforeldre på 40+ den beste. Bortskjemte barn uten grenser som er sene i utviklingen (veldig sen bleieslutt, dårlig utviklet språk, sen smokkeslutt osv). Det er også betydelig økt risiko for skader på fosteret med så gamle foreldre. Hva er grunnen til at dere ikke har prøvd på barn før nå om jeg tør spørre?



Anonymous poster hash: 3a270...a22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor som er en liten bygd der alle snakker om alle der virket det faktisk ut som at folk ikke brydde seg noe særlig. Nå kan det vær ting jeg ikke har hørt da.. Har nettopp vært 2 damer i bygda som er i 40 åra som har fått hver sin baby. det jeg ser på facebook er at alle er veldig glade ovenfor de:) jeg synes du skal gjør det du føler for å ikke det alle andre tenker. Du kan være minst like god mor som ei på 20-30 :-)

Ikke nok med det så finnes det ikke ett fasit svar på når gammel du må være for å få ett barn. Så lenge barnet har ett sted å bo, nok omsorg å kjærlighet og dekker barnets sine behov så spiller det ingen rolle.

Klem.

Anonymous poster hash: 83e26...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ingen fordommer fra meg iallefall, kjør på med babylagingen. Men dere må sette igang ASAP. Det kan ta tid. Jeg brukte 6 mnd og er endel yngre enn deg.



Anonymous poster hash: 7e2ad...c30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en dame på over 50 såvidt jeg husker. 

 

Her er innslaget.

Der var det ja, takk, Sykkeljenny. (morsomt nick, smilte og lo når jeg så du hadde svart:)

 

Og ang eldre som får barn. Jeg har selv sett foreldre i slutten av førtiårene. De har meget harmoniske barn. tror roen de har gir barna en god trygghet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke optimalt. Men det er det mye som ikke er. Jeg fikk mitt første barn under utdanning, det var heller ikke optimalt.

Dersom folk er så bedrevitere at de tror de kan ta en bedre avgjørelse for deg og ditt liv enn deg selv så får de bare gjøre det. Men ikke bry deg om de. Det er bare bortkastet energi. Vet du at dette er rett så er det ingen som har en bedre forutsetning for å vite det enn deg. :)

Ang de som skriver det er slitsomt å få barn i den alderen... Jeg kjenner mange dauslitne mennesker som fikk barn mye tidligere også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at jeg neppe ville ha planlagt å vente med barn til jeg var over førti, men om jeg ikke hadde møtt en mann jeg ville ha barn med før den tid, eller at vi ikke hadde blitt gravide før det plutselig klaffet i 40-årene... vel, det er ikke alt man kan planlegge her i livet.

Selvfølgelig, det følger nok med en del ekstra bekymringer om man venter så lenge. Faren for spontanabort er jo en del større, men det er bare sånn det er - og noen garanti har man ikke uansett alder. Og man får jo tilbud om fostervannsprøve i den alderen - som kan oppleves som en trygghet, selv om det i seg selv kan stille en overfor et vanskelig valg.

Jeg vet om flere som fikk barn da de var over førti, og har i grunnen ikke tenkt noe særlig over det. Barn kommer ikke nødvendigvis "på bestilling", og da får man gripe muligheten når den dukker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Vi får diskutere dette nøye men vi er nok klare for å prøve nå kjapt. Fostervannsprøve er et must.

Anonymous poster hash: a9d04...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min fikk en frisk og fantastisk gutt da hun var 45, han ble til på "gamlemåten"!  :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hmmm...er det så mange av disse da? Jeg trodde det var uhyre sjeldent?

Og i så fall: Har de gått til private klinikker og fått IVF,eller har de blitt gravide på naturlig vis?

 

-Hilsen en som snart er 37 og føler toget er gått når det gjelder barn :(

Anonymous poster hash: 24fe1...a15

 

 

Alle jeg kjenner over 40 har blitt gravide på naturlig vis. Jeg synes ikke 37 er for gammelt til å få barn, men det begynner å haste.

Anonymous poster hash: e1094...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...