Gå til innhold

Rettskrivningsmafiaen


Crobern

Anbefalte innlegg

Vil - ikke vill.

Vel - ikke vell.

An - ikke ann.

En utrolig utbredt feil er å skrive ett når det skal være et. :sinnatagg:



Anonymous poster hash: 7fee0...0f3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Og ord ingen greier å skrive riktig.

Vell

Tørr

Nokk

Vill

Skall

Noen frukter har jo "skall"? Noen foretrekker "tørr" humor? "Vill" og gal? :vetikke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får spader når jeg leser dette:

"Hvem bil liker du best"

"Hvem kjole bør jeg velge"



Anonymous poster hash: 61324...550
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tråder i språkforumet som omhandler rettskrivning. Vi trenger ikke enda en.

Joda. Det kan aldri bli nok. :)

Anonymous poster hash: 7fee0...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Og ord ingen greier å skrive riktig.

Vell

Tørr

Nokk

Vill

Skall

Alle disse ordene er riktig skrevet. Du må presisere hva du sikter til. Vell, nokk og skall er substantiver, tørr og vill er adjektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Noen frukter har jo "skall"? Noen foretrekker "tørr" humor? "Vill" og gal? :vetikke:

Eg meinte som i:"Eg vill ha eit eple." "Eg tørr ikkje." Eller:"Eg skall gjere leksene mine" ;) Endret av Belle âme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Og ord ingen greier å skrive riktig.

Vell

Tørr

Nokk

Vill

Skall

:blomst:

Får spasmer av slike skrivefeil

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Eg meinte som i:"Eg vill ha eit eple." "Eg tørr ikkje." Eller:"Eg skall gjere leksene mine" ;)

I den sammenhengen skal det selvfølgelig ikke være dobbeltkonsonant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg/ dere som er og retter på skrivefeil i innleggene her.

GET A LIFE!!

Noen er sløve med rettskrivningen, noen skriver feil der og da, noen har dysleksi og noen gir bare faen.

Grunnen kan være det sammen, men hvorfor rette på det? Om du ikke blir spurt, så la det være.

Om du ikke klarer å la være, så kan du få lov til å benytte denne tråden til det. Her kan du skrive inn riktige ord. Da slipper du å kuppe andre tråder.

Nå er det vel ikke dårlig formulering som oftest blir rettet på. Det er vel snarere orddeling som ofte blir korrigert, og kanskje noen ord med dobbel/enkel konsonant(eks: dessverre som i mange tilfeller skrives desverre). Og det kommer jeg til å fortsette med. Er det noen som skriver godt, men har fullt av orddelingsfeil, så retter jeg. Er innlegget ribbet for god grammatikk, type dysleksi, ser jeg ikke helt poenget med å korrigere.

Det er helt ok at språket på forum ikke er noe å skryte av, men enkle ting som orddeling burde være en smal sak å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grammar: the difference between knowing your shit and knowing you're shit



Anonymous poster hash: 5cb30...ea3
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Grammar: the difference between knowing your shit and knowing you're shit

Anonymous poster hash: 5cb30...ea3

Fiffig!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å ikke kuppe tråden kan man heller sende en pm.

Funker ikke for AB da, men man får prøve å bry seg om litt andre ting enn å prøve å få hele Norge til å skrive riktig. Da får man heller bli norsklærer.

Uansett kommer det alltid til å finnes folk som ikke kan å skrive ordentlig. De har gått på skole, de har gjort det de skal der. Mer er ikke forventet av de i fritiden.

Jeg syns jo selv at det er viktig å kunne skrive ordentlig, men heller i skole/jobb-sammenheng. Kan le litt av facebookinnlegg som tydelig er preget av at de skulka skolen mye, men det får være deres problem. Jeg gidder ikke plage de. Hvem gidder det?

Selv om jeg kan ergre meg over skrivefeil selv, syns jeg det er like plagsomt at folk går off-topic og begynner å mase om skrivefeil. Hold dere innenfor tema!

Anonymous poster hash: 81c95...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke kuppe tråden kan man heller sende en pm.

Funker ikke for AB da, men man får prøve å bry seg om litt andre ting enn å prøve å få hele Norge til å skrive riktig. Da får man heller bli norsklærer.

Uansett kommer det alltid til å finnes folk som ikke kan å skrive ordentlig. De har gått på skole, de har gjort det de skal der. Mer er ikke forventet av de i fritiden.

Jeg syns jo selv at det er viktig å kunne skrive ordentlig, men heller i skole/jobb-sammenheng. Kan le litt av facebookinnlegg som tydelig er preget av at de skulka skolen mye, men det får være deres problem. Jeg gidder ikke plage de. Hvem gidder det?

Selv om jeg kan ergre meg over skrivefeil selv, syns jeg det er like plagsomt at folk går off-topic og begynner å mase om skrivefeil. Hold dere innenfor tema!

Anonymous poster hash: 81c95...450

Jeg gidder ikke plage dem. :danse:

Måtte bare. :fnise:

Anonymous poster hash: f6dbb...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blomst:

Får spasmer av slike skrivefeil

Eg og, det svir.

Enig med dere. :)

Anonymous poster hash: 7fee0...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...