Gå til innhold

Hvordan i all verden uttaler man Kähler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Muligens dumt spørsmål, men jeg hører ofte KaHler. Jeg sier kheler.

Anonymous poster hash: a83d1...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg har ikke sett dette ordet før, men antar det er tysk. Jeg ville ha uttalt det rett frem med åpen e-lyd. Hvordan uttaler du h-en?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett dette ordet før, men antar det er tysk. Jeg ville ha uttalt det rett frem med åpen e-lyd. Hvordan uttaler du h-en?

Med et kraftig pust ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Jeg sier KeHler. Ikke som i tysk harkelyd.

Og det er jo en prestasjon i seg selv å ikke vite hva dette merkenavnet er. Disse vasene med striper er jo over alt. Jeg skjønner ikke hvorfor, det er jo kun vaser med striper på, og ikke noe design eller funksjonalitet.

https://www.google.no/search?q=omaggio+vase&es_sm=91&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=w--hVIiLIcqBywONjoHwCA&ved=0CEYQsAQ&biw=1276&bih=706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg sier KeHler. Ikke som i tysk harkelyd.

Og det er jo en prestasjon i seg selv å ikke vite hva dette merkenavnet er. Disse vasene med striper er jo over alt. Jeg skjønner ikke hvorfor, det er jo kun vaser med striper på, og ikke noe design eller funksjonalitet.

https://www.google.no/search?q=omaggio+vase&es_sm=91&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=w--hVIiLIcqBywONjoHwCA&ved=0CEYQsAQ&biw=1276&bih=706

Jeg blir mer og mer forvirret. Blir h-en i det hele tatt uttalt?

Jeg følger ikke med i design. Som skrevet har jeg ikke sett dette navnet før nå.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel kanskje som Citronella sa. Er ikke sikker på om det uttales slik jeg heller, så får følge med her :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor selges de ? Fikk en til jul jeg vil prøvd å bytte et sted

Anonymous poster hash: abd66...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttales med en lang e-lyd som går litt over mot æ. H-en er der for å indikere at vokalen er lang og skal ikke uttales i det hele tatt.



Anonymous poster hash: b0626...a28
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Keler" rett ut. Rull på r'en om du er fra østlandet, skarr på r'en dersom du er fra vest og voldta r'en dersom du er fra nord. Ikke noe mer fiksfakseri enn det, det høres bare dumt ut når nordmenn gjør det.



Anonymous poster hash: 84a61...6ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det uttales med en lang e-lyd som går litt over mot æ. H-en er der for å indikere at vokalen er lang og skal ikke uttales i det hele tatt.

Anonymous poster hash: b0626...a28

Det er dette jeg også skriver tidligere i tråden med litt andre ord. Forøvrig er det første gang jeg leser at en "h" har noe med vokallengde å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...