Gå til innhold

ILDER


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest My_grl821

Noen som har/ har hatt ilder? Jeg har så innmari lyst på, men vennene mine sier at leil kommer til å stinke sånn som ilderne gjør (surt tiss syns jeg!!)

Men lukten kan vel ikke sette seg sånn? Syns det høres rart ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moonshadow

Jeg har hatt tre ildere.. De lukter jo litt men du blir fort vant til det. Men det er et stort ansvar og skaffe seg ilder da. Det er noe du bør tenke godt igjennom før du gjør noe med. Det kan være veldig dyrt med ilder så du må være sikker på at du har råd til det.

Gå inn på http://www.ilder.no/forum/index.php

Der får du svar på det meste du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

De lukter faktisk ei blanding mellom stram tisselukt og honning. Eg har ein ven som har ilder, og det er ikkje særleg delikat. Og ja, det sett seg ganske fort i vegger og gardine. Ikkje ha den på soverommet vertfall :o

Eg sjølv skjønnar ikkje kvifor ein skal ha eit dyr som luktar så forferdeleg.

Men søte er dei jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et innlegg jeg har skrevet om ilder tidligere.

anonym skrev:  

Jeg og sambo vurderer å skaffe ilder. ER det noen her som har og kan dele litt erfaringer???  

Hva trenger de av plass?  

Stimulans?  

Stell?  

Hva koster en ilder? Hva bør man se etter når man anskaffer ilder?  

Gode nettsteder og annen litteratur??  

ALt annent som er vesentlig og man bør vite før man vurderer seriøst og anskaffe en ilder??  

Tusen takk!!!!  

Hei!  

Jeg har laang erfaring med ildere.  

Hva trenger de av plass?  

Ildere er egentlig ikke burdyr. Men det er anbefalt å ha dem i bur når du ikke har dem under oppsyn. De er fryktelig smarte og flinke til å presse seg inn i alle små hull, skuffer og skap.(De er veldig flinke til å klatre)  

Plass? Tja.. Buret burde være stort nok til soveplass, mat- og vannskål, dokasse og litt plass til å rote rundt på.(www.zooper.no selger ilderbur)  

I en leilighet, trenger den ikke særlig stor plass. Men jeg ville aldri hatt en ilder på en liten hybel.  

Stimulans?  

Like mye som en hund og en katt. Ildere sover 75% av døgnet, men når de er våkne trenger de mye oppmerksomhet. De bør være løse minimum seks timer pr dag. De elsker å gå turer ute og å leke inne.Foring?  

Foring?  

Ildere spiser ilderfôr, eller høykvalitets kattungefôr(kjøpt på dyrebutikk eller hos dyrlege.) Anbefaler James Well Beloved, hvis du bor i nærheten av A1-dyreklinikk i Bærum.  

Hvis ikke funker Hill's kitten, Iams Kitten, Ekanuba Kitten osv.  

De skal IKKE fôres opp på friskies o.l. da den type mat inneholder feil kombinasjon av næringsstoffer(Du ender opp med en junkfood-ilder som blir underærnert).  

Stell?  

Ildere trenger ikke så veldig mye stell.  

Rene matskåler, dokasse og sengetøy.  

Kloklipp når klørne blir for lange og en vask en gang i blant(Vasken er frivillig. Mange vil ikke bade ilderen sin.) Hvis du velger å bade ildere din, bør det ikke gjøres oftere enn en gang i mnd. med ildersjampo.  

Ørerens hver 14. dag.  

Vaksinasjoner er anbefalt. Ildere kan få valpesyken, og skal ha vaksine mot dette. Her MÅ de brukes spesialvaksinasjon for ILDERE(noen dyrleger kan finne på å bruke for hund. Dette er fy.) Vaksinen skal tas to-tre ganger første år, med en mnds mellomrom. (tre ganger hvis ildermammaen ikke har fått vaksine. To hvis den ahr fått det.)  

Hvis dere skal delta på ilderutstillinger, er vaksinasjon påkrevd.  

Ildere får VELDIG lett øremidd. Får den det, må den behandles hos vetrinær.  

Hva koster en ilder? Hva bør man se etter når man anskaffer ilder?  

Ildere er som rasekatter/hunder.  

De BØR ha god stamtavle og komme fra foreldrere med godt gemytt. Innavl er desverre et STORT (og økende) problem blant ildermiljøet. Vi jobber mot dette ATM.  

Når du ska kjøpe en ilder, ikke kjøp fra dyrebutikker. De selger (veldig)ofte "dårlige" ildere. Mange kommer ulovlig inn i landet fra nederland og danmark. Andre er resultat av uerfarene ildereiere som syns det så kult ut å få ildervalper.  

Seriøse oppdrettere selger KUN privat og ikke til dyrebutikker. Det kommer sansynligvis en lov som forbyr salg av ilder i dyrebutikk, på lik linje med katter og hunder.  

Når du finner deg en seriøs oppdretter, bør du stikke innom og hilse på valpene og ildermammaen. En ilder skal være sosial og delvis do- og bitetrent når du får den i hus.  

Pass på å få med deg stamtavle, kjøpskontrakt og vaksinasjonskort + helseattest fra oppdretter, hvis mulig.  

En annen ting, kan være å skaffe seg ildere via omplassering. Da får du vanligvis en voksen, dotreng og bitetrent ilder, og slipper den "verste" delen.  (ilder-piercing er VONDT!..hihi)  

Prisen på ildere varierer.  

Normalt koster dem fra 1500-3000kr. Det kommer an på oppdretter og fargen på ildere.  

Viltfarget og albinoer er ofte billigst.  

Silvere og pasteller er dyrest. (Hvis du ikke skal ha en hvit med sorte øyne, som ofte ligger over disse i pris, igjen. Fins til dags dato ikke i norge, så vidt jeg vet)  

Gode nettsteder og annen litteratur??  

Bøker... Tja.. Jeg vil anbefale deg å søke litt på nettet etter info.  

Det meste av basic-ilderting, ligger på Norsk Ilder Forening sin side.  

Forumet dems er veldig kjekt å bruke. Her får du raskt svar hvis du lurer på noe.  

Hvis du vil kjøpe en bok, kan ilder for dummies være grei.  

Hva mer trenger du å vite?  

Tja..  

En ilder er som en hyperaktiv 2åring. Den velter glass på bordet, den graver i potter, den er utrolig rampete.  

Ildervalper BITER hardt. De krever MYE trening.  

Ildere bæsjer i kroker. De er ganske lett å gjøre renslige, slik at de bare går i dokassen sin.  

Mange dyrleger har ikke peiling på ildere, til mange sin store frustrasjon.  

Ildere er VERDENS beste dyr. De er utrolig morsomme og oppfinnsomme. Du kommer til å få MANGE timer med underholdning(og nesten like mange bekymringstimer.)  

Det er DYRT å ha ilder, men det er verdt det!

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...highlight=ilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur innom www.ilder.no

Der finner du det meste du trenger å vite om ilder. De har og et fint diskusjonforum med masse hyggelige mennesker.

Jeg har en ukastrert hann på 1 år. Han lukter selvfølgelig litt, honningaktig sier de fleste, men det blir man for vant med. Ingen har sagt at det lukter veldig ilder hjemme hos oss enda.

Klarer man å lære den å gå på do i kassen sin og rengjør den ofte skal ikke lukten være noe problem.

Denne helgen passer jeg 3 andre ildere så nå er det 4 små pelsballer i heimen :-)

Men disse er kastrert/sterilisert og lukter mye mindre enn mitt lille troll.

Hvis du takler å ha et dyr som skal undersøke alt, gjerne graver ut all jorden av blomsterpottene dine og ikke alltid tar et nei for et nei kan jeg trygt anbefale ilder. Herlige skapninger, jeg vil ha flere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...