Gå til innhold

Barnebursdag i trangt hus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere som bor relativt trangt når dere har barnebursdag? Det er 14 gutter i klassen til sønnen vår og vi ber selvsagt alle. Vi har råd til å ha lekelandbursdag og lignende, men ønsker å unngå dette i det lengste fordi vi ikke vil sette en standard om at alle skal ha slike dyre bursdager. 14 barn rundt spisebordet kommer til å bli ganske trangt og det er i grunnen ikke nok rom i stua til at alle får lekt noe særlig. I tillegg er han vinterbarn, så å sende dem ut i hagen blir vanskelig. Vi har riktignok loftstue og bursdagsbarnet har jo rommet sitt, så vi kan satse på at de fordeler seg utover huset. Noen tips?



Anonymous poster hash: 81473...be0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er bursdagsbarnet? De desidert flotteste feiringene av vår sønn ble gjort da han gikk de første årene på barneskolen. Da inviterte vi til feiring i akebakken i parken ikke langt fra der vi bodde. Alle hadde med akebrett, så lagde vi bål, grillet pølser, hadde med sjokoladekake i kakebokser, varm kakao. Akekonkurranse, leker, klatring og lek i snøen var skikkelig gøy. Til slutt dro vi hjem til leiligheten (ja, den var lita) og åpnet pakkene, før alle dro hver til sitt. De voksne ville også være med på feiringen, så vi spiste kake og drakk kakao sammen med ungene ute i parken. Veldig OK vinterbursdagsfeiring!



Anonymous poster hash: a39ac...69d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er bursdagsbarnet? De desidert flotteste feiringene av vår sønn ble gjort da han gikk de første årene på barneskolen. Da inviterte vi til feiring i akebakken i parken ikke langt fra der vi bodde. Alle hadde med akebrett, så lagde vi bål, grillet pølser, hadde med sjokoladekake i kakebokser, varm kakao. Akekonkurranse, leker, klatring og lek i snøen var skikkelig gøy. Til slutt dro vi hjem til leiligheten (ja, den var lita) og åpnet pakkene, før alle dro hver til sitt. De voksne ville også være med på feiringen, så vi spiste kake og drakk kakao sammen med ungene ute i parken. Veldig OK vinterbursdagsfeiring!

Anonymous poster hash: a39ac...69d

Akkurat det samme gjorde jeg for datteren min som er desember barn, og lillesøstra mi i februar. Er helt supert og alle koste seg kjempe masse. Absolutt et godt tips om det blir trangt om plassen hjemme :)

Om det ikke er snø går det også an å ta bursdagen ute i skogen, med feks natursti, pølser/kakao og andre aktiviteter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akebursdag og lignende er som regel ganske stas. En venninne av meg inviterte til pysjamasfest. Alle kom i pysj og med kosebamsen sin, og så slang de ut madrasser, dyner og tepper på stuegulvet og de satt på gulvet og spiste. (Mulig at dette er mer stas blant jenter?) Jeg vet ikke alder på barnet ditt, men vi har gjort et poeng av at all lek skal foregå i stuen, og ikke på rommet, slik at vi har en viss grad av kontroll (vårt eldste er 6).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett høstbarn og ett vinterbarn, høstbarnet må alltid ha innebursdag pga regn så vi leier et billig lokale. Vinterbarnet har utebursdag i snøen. Beste bursdagene det. Bål og kakao.

Anonymous poster hash: 3a9d3...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er bursdagsbarnet? De desidert flotteste feiringene av vår sønn ble gjort da han gikk de første årene på barneskolen. Da inviterte vi til feiring i akebakken i parken ikke langt fra der vi bodde. Alle hadde med akebrett, så lagde vi bål, grillet pølser, hadde med sjokoladekake i kakebokser, varm kakao. Akekonkurranse, leker, klatring og lek i snøen var skikkelig gøy. Til slutt dro vi hjem til leiligheten (ja, den var lita) og åpnet pakkene, før alle dro hver til sitt. De voksne ville også være med på feiringen, så vi spiste kake og drakk kakao sammen med ungene ute i parken. Veldig OK vinterbursdagsfeiring!

Anonymous poster hash: a39ac...69d

Var i en sånn bursdag når jeg var liten også, husker den godt, kjempekoslig!

Går jo an å ha noe lignende nå på høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttebursdager var fint helt frem til 2.kl. Da gikk det over stokk og Stein med 15 gutter i hus. Så etter det ble det lekeland.

Og vi har gooood plass :)

Anonymous poster hash: 3f2c4...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei et sted? Vi leide det bedehuset her i bygda (men vi hadde 20 unger der da). Kosta ikke skjorta akkurat, vi ga 500,-, og da var det inkl vasking av gulv og jeg hadde tilgang til stedet hele helga. Hadde to langbord (et spisebord og et tegnebord med ark og tegnesaker) ungene kunne løpe rundt og det var stor danseplass (vi hadde med musikk). Dette var barnehagebursdag da.

Anonymous poster hash: 4ec61...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Bål og aking er en knallbra ide! Og hva er trangt? Jeg husker fortsatt veldig godt et barneselskap jeg var i som 8-åring. I en 60-70 kvadrat stor leilighet med 15-20 barn og voksne. Det var lagt ut puter og madrasser på gulvet som vi kunne sitte på og det ble servert pizza og pinneis. Det var veldig koselig! Og vi barna lagde huler under spisebord og stuebord med pledd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bål og aking, eller bål og natursti?

vi har mars-barn, og inviterte til 10-års dag i en lavvo ved lysløypa som vi hadde vært så heldige å få låne. Ingen værforbehold, bare "kle deg etter været". 15 eller 16 barn kom - og vi hadde natursti for å finne frem til lavvoen, og lot ungene leke fritt i et område som vi var veldig tydelige på at de ikke fikk lov til å gå utenom. Bål og pølser var kjempesuksess. Og prisen var akkurat som hjemme - bare at jeg slapp å rydde og vaske etterpå.

Til å holde styr på dem hadde jeg en navneliste - og krysset på når de kom, hadde en sjekk ved bålet under veis, og krysset dem ut når de dro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungene bryr seg ikke om at det er trangt. Lag langbord i stua, bruk krakker om nødvendig for å få plass til så mange som mulig rundt bordet; de sitter jo ikke der i timesvis uansett. Så kan de fordele seg på stue, loftstue, rom for å leke. Vil tro det går helt fint! En barnebursdag er jo som regel på ca 2 timer.

Husker hele min sønns klasse ble invitert i bursdag hos ei som bodde i ei leilighet på mindre enn 60 kvm, da var de ca 20 barn på rundt 6 år, og bursdagen skulle vare i 3 timer! De hadde det kjempefint, noen satt ved kjøkkenbordet og spiste, noen ved stuebordet og noen på gulvet. Bare eksotisk det!

Så har du jo fått mange fine tips om evt utebursdag hvis det er aktuelt i deres nærområde.



Anonymous poster hash: 35c11...305
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Dette er førsteklassinger. :)



Anonymous poster hash: 81473...be0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde guttebursdag ute i hagen 2-3 år på rad, i februar. Masse snø og stor snøhaug nederst i hagen (traktoren tippa snøen dit). Alle kom i utetøy og jeg hadde satt frem en haug med spader så snøhaugen ble raskt full av huler, ganger og akebaner.. ;)

Tråkka en sirkel til å sitte på rundt der vi skulle ha bål (grille pølser) og la granbar på til sitteunderlag. Alle fikk hver sin flaske brus som ble brukt til flaskebane etterpå. +noen Akebrett og sånne "gammeldagse" skihoppere..

Til dessert lagde jeg et bord av snø som det stod kaker/muffins/potetgull/snop i skåler som de kom og spiste av innimellom lekingen.. det beste var at det var lite krangling og mest ivrig lek og fornøyde gutter! kjempestas! :D

Men lurt å ha en steinhelle under bålet!! Vi svidde vekk gresset for 2 år midt på plenen til husverten... :P

Endret av Blackbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har også trangt hus, bursdag sent i november, så det går som regel ikke an å være ute, heller.

Fine ideer i denne tråden! Kanskje neste bursdag blir piknik på golvet (tar mange duker utover, og mat som ikke er så lett å grise med. og legger puter i ring rundt maten, der de kan sitte). Så kan jeg heller bruke stuebordet som lekestasjon... Ha hobbysaker der, finne på noe gøy å pusle med.... blir jentebursdag hos oss, da, så slipper vi unna med halvparten så mange å invitere.



Anonymous poster hash: 0a54c...136
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...