Gå til innhold

Programfag vg2 å anbefale? Åpen for alt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har valgt historie og filosofi som det ene programfag. Men jeg synes det var såå kjedelig, har kun hatt en time, men jeg mistforsto litt hva det var. Jeg er ikke lfink til å reflektere. Hva med å bytte til politikk og menneskerettigheter? Noen som vet om dette er et enkelt fag å få god karakter ? :) Er det litt som sosiologi? :)



Anonymous poster hash: e803d...05d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer i vgs og har god kjennskap til fagene du nevner. Hvis du ikke er flink til å reflektere ville jeg styrt laaaangt unna politikk og menneskerettigheter. Det er et kjempefag som krever mye innsats og evbe til refleksjon. Sosiologi blir barnemat i forhold, selv om det er dette faget som gjerne følger sosiologi på vg2. Hadde jeg vært deg ville jeg heller holdt ut litt lenger på historie og filosofi, og kanskje snakket med faglærer om å få litt ekstra støtte/tips til øvelser osv. Når du knekker koden til refleksjon tror jeg det er "enklere" å få en grei karakter i historie og filosofi enn i politikk og menneskerettigheter! Keep in mind: de er begge programfag, og krever da altså et fokus og en fordyping i faget, så at det er enkelt å få en god karakter vil være å lure seg selv... ;) Lykke til!

Anonymous poster hash: 54edc...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikk og menneskerettigheter var greit syns jeg. Endel refleksjon og sånn ja, men og mye fra boka.

Men sosiologi er myyyyye lettere. Fikk toppkarakter av å åpne boka tre dager før eksamen. Mye som sier seg selv i sosiologi.

Anonymous poster hash: ab282...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke liker/er flink til å reflektere vil jeg ikke anbefale deg verken filosofi eller politikk og menneskerettigheter.

Hva vil du gjøre etter vgs? Kan være greit å velge noe i tråd med det du skal studere videre. Da får du både innføring i faget og lærer grunnleggende ting. Og du finner ut om det er noe du interesserer deg for. Rettslære er f.eks. et fag der du ikke skal reflektere og tenke så mye. Du har en sak, den er absolutt og skal ikke spekuleres i. Derfra skal du bruke lovboka og fagboka og finne ut hva som er riktig og ikke. Det betyr ikke at faget er kjempeenkelt fordi, jus er et komplekst fag, men du slipper å reflektere på samme måte som i filosofi. :)

Endret av _Essx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke liker/er flink til å reflektere vil jeg ikke anbefale deg verken filosofi eller politikk og menneskerettigheter.

Hva vil du gjøre etter vgs? Kan være greit å velge noe i tråd med det du skal studere videre. Da får du både innføring i faget og lærer grunnleggende ting. Og du finner ut om det er noe du interesserer deg for. Rettslære er f.eks. et fag der du ikke skal reflektere og tenke så mye. Du har en sak, den er absolutt og skal ikke spekuleres i. Derfra skal du bruke lovboka og fagboka og finne ut hva som er riktig og ikke. Det betyr ikke at faget er kjempeenkelt fordi, jus er et komplekst fag, men du slipper å reflektere på samme måte som i filosofi. :)

Jeg vil studere juss, men jeg har sosiologi og rettslære som jeg ble anbefalt av rådgiver å velge sammen. Jeg valgte HIfI fordi det virket enklest å få god karakter som er dte jeg er mest opptatt av. Andre programfag er økonomiske fag, som jeg ikke liker, men er HiFi veldig vanskelig?

Anonymous poster hash: e803d...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikk og menneskerettigheter er et interessant fag der du må lære å ta standpunkt i ulike saker og skrive om dem, følge med i mediene om ulike saker som skjer, og klare å se saken fra ulike standpunkter. Teorien kommer oppå der igjen, der det er tema som makt, menneskerettigheter, terror, storting, regjering, forvaltning og påvirkningskanaler kommer. Det er fullt mulig at andre lærere planlegger faget annerledes, men læreren vår vektla innleveringer mye (noe som har hjulpet en hel del i etterkant) og aktuelle saker lokalt, nasjonalt og internasjonalt som vi skulle drøfte, vurdere og/eller greie ut om.

En typisk eksamensoppg er gjerne 6-7 A4 sider (pc), og et eks kan være dette: Hvordan jobber FN for å styrke menneskerettighetenes posisjon? Drøft hvilken betydning de ulike konvensjonene og FN sine menneskerettigheter har for oss mennesker. (resten av oppgaven ligger her: http://www.studienet...eter-14792.aspx (ikke min))

Jeg likte det, og fikk 6. Likevel var det et ganske krevende fag med en del stoff om du ikke har så mange bakgrunnskunnskaper. Læreren har også en del å si. Vi var "heldige" med vår, og han klarte å framstille stoffet på en interessant og til tider morsom måte. Stoffet er noen ganger ufattelig tørt.. :Phttp://politikkogmak...cappelendamm.no <-- nettstedet til læreboka som ant. vil brukes.

Reiseliv og språk er et annet fag som jeg likte godt, og er et lett puggefag. Jeg vet ikke om de ulike skolene praktiserer dette, men vi var mye i felten og var vertskap på ulike konferanser som UKM, og gjennomførte markedsundersøkelse for et stort selskap innen reiselivet. Vi hadde også muligheten til å være med på turer og lage en egen UB. Læreplansmål: http://www.udir.no/k...msn=-1926487283

Samfunnsøkonomi er et tredje fag som jeg også kan anbefale. Dette er veldig teoretisk, og mange vil kanskje synes at grafer og diagrammer er vanskelige å forstå seg på. Om du kan boka, klarer du deg fint til eksamen. Nesten ingen refleksjoner der i gården altså. Nettsted til boka: http://web2.gyldenda...fok&menuId=9581

Til slutt vil jeg bare si at om du velger fag ut i fra hvorvidt det er enkelt eller ikke nødvendigvis ikke er den beste veien å gå. For de fleste betyr en god karakter i et fag at de er interessert i faget, noe som fører til at de også ikke synes det er kjedelig. Om faget er interessant for eleven vil karakteren også vise dette. Slik var det ihvertfall for meg! Masse lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...