Gå til innhold

Spagetti på sfo........


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min unge spiste det i noen år da hun nektet å spise kjøttsausen vi hadde til spaghettien. Spiste det kanskje en gang i måneden. Ble mett hun, men jeg passet på å gi litt grovere brød til kveldsmat etter slike middager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, det trenger ikke være skadelig fordi om det ikke er greit??

Jeg skjønner ikke poenget med varmmat om det bare er spaghetti.... Da er det vel bedre med brødskive?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det fullkornspasta så er spagettien faktisk næringsrik, men det er stusselig at SFO ikke serverer saus og helst grønnsaker sammen med den.



Anonymous poster hash: 39371...27b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at de ansatte på skolen selv velger hvor mye penger og tid de har til rådighet for å servere god mat?

Selv jobber jeg på SFO og vi serverte spaghetti og kjøttsaus forrige uke. Nesten ingen av barna ønsket kjøttsaus på, så det hadde vi nok ikke lagd igjen, og er uansett veldig sjelden vi får laget varm mat da vi faktisk ikke får lov til å bruke noe særlig penger på det, og vi sjelden har nok voksne til at en kan stå flere timer på kjøkkenet til å lage til så mange barn som det er på SFO.

Til spesielle anledninger får vi dermed laget noe (enkelt).

Anonymous poster hash: 9815e...f39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det fullkornspasta så er spagettien faktisk næringsrik, men det er stusselig at SFO ikke serverer saus og helst grønnsaker sammen med den. Anonymous poster hash: 39371...27b

Har du jobbet med 1./2.-klassinger selv? Hvor mange av dem tror du spiser om det er grønnsaker i en saus? Dessverre ekstremt få, sannsynligvis baren etpar stk. om det er flere grønnsaker i en saus.

Ikke minst er det forferdelig mye allergi å ta hensyn til.

Anonymous poster hash: 9815e...f39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Ts, jeg er temmelig sikker på, at du som alle andre, spiser et eller annet usunt tullete måltid en gang i blandt. Det er jeg sikker på at barnet ditt også gjør hjemme hos deg.

Hvorfor er det så gale at sfo gjør det ? (Har ikke lest hele tråden så ser forbi om det blir repitisjon .)..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort fra grad av sunnhet, reagerer jeg heller på hvor forferdelig trist det måltidet hørtes ut :overrasket:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres så greit ut. Min 7åring er ikke alltid så flink til å spise opp nista til lunsj. Så om han blir servert bare spagetti på Sfo så ville han blitt vrang og grinete utover ettermiddagen..

Hadde vært bedre med havregrøt - like billig, men mye mer næring i det..

Ellers synes jeg brødskive på Sfo er helt ok, de får jo middag hjemme..

Endret av Leanne
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at de får spagetti, men synes det er rart at de ikke får noe kjøtt eller pølser ved siden av. Skjønner at noen av barna kun spiser halal når det gjelder kjøtt, men de som kan spise kjøtt kunne kanskje fått kyllingkjøtt? Det finner man jo ofte til en rimelig penge. Spaghetti med bare ketchup til blir bare trist.

Anonymous poster hash: 0221a...3eb

Det handler ikke om det,men om økonomi.

Anonymous poster hash: dee17...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det der eg jobba og.. Fordi det var fort å lage, og ikkje minst for å spare pengane til leiker el. Om det er lov, det veit eg ikkje..

Eg hadde ansvaret for å lage maten, men var ikkje akkurat stolt av å servere det, for å sei det sånn.. Men ungane var veldig glad i det, i det minste..

Anonymous poster hash: 8d276...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det høres så greit ut. Min 7åring er ikke alltid så flink til å spise opp nista til lunsj. Så om han blir servert bare spagetti på Sfo så ville han blitt vrang og grinete utover ettermiddagen..

Hadde vært bedre med havregrøt - like billig, men mye mer næring i det..

Ellers synes jeg brødskive på Sfo er helt ok, de får jo middag hjemme..

Hvorfor ville han blitt vrang da? Hadde vel heller vært ditt ansvar å få sønnen din til å spise mer av matpakka?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du er hysterisk i det heletatt! Greit nok at det ikke er noen krise og at det ikke gjør noe at barna spiser dette! Men for det første er det dønn kjedelig og for det andre, er ikke SFO en arena som burde oppfordre til å spise god mat? makan til dårlig matkultur! En ting er at man lager seg dette på egenhånd som barn/ungdom fordi man ikke gidder noe annet. Men SFO, nei de burde servere fullverdige måltider, hvis ikke kan de like godt la vær og la barna ha med seg egene matpakker!



Anonymous poster hash: d7f35...bf6
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke syntes at det hadde vært greit, i mine øyne er ikke "bar" spaghetti med ketchup mat, det er næringsfattig, kun vomfyll.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det handler om ressurser! Det blir prioritert større voksentetthet når barna er tilstede - fremfor å lønne en voksen til å tilbrede et fancy-swancy måltid som dekker diverse næringsbehov.

Er tross alt kun ett måltid det er snakk om!

Foreldre får sørge for å lage en fristende matpakke - slik at ungene spiser opp den i lunsjen, i tillegg til å fylle på med de riktige matvarene til middag - hjemmelaget fra grunnen av selvsagt med økologisk dyrkede grønnsaker og rett sammensetning av næringstoffer.

:sarkasme:



Anonymous poster hash: 44129...d54
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville han blitt vrang da? Hadde vel heller vært ditt ansvar å få sønnen din til å spise mer av matpakka?

Han blir vrang når han er sulten.. Og tomme karbohydrater varer ikke lenge... Jo vi jobber med matpakka, men de har kun 20 min på å spise. Så er ikke så lett når man i tillegg skal fylle vannflaska og skravle med sidemannen... I barnehagen satt de gjerne 45 min ved matbordet, så er en brå overgang å skulle bli ferdig på 20 min.. Vi voksne har jo gjerne 30 min lunsjpause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Må da bare beklage at jeg har dysleksi og ikke skriver helt ordrett. Syns også det er unødvendig å kommentere noe når man ikke har noe saklig å skrive.. Er ikke hysterisk men lurte bare på om det er normalt å servere barn dette?

Ts

Anonymous poster hash: 5aaa9...b44

er det ikke hjemme unga skal få middag da? Om de får spaghetti med ketsjup en gang i blant ser jeg ikke problemet med
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir vrang når han er sulten.. Og tomme karbohydrater varer ikke lenge... Jo vi jobber med matpakka, men de har kun 20 min på å spise. Så er ikke så lett når man i tillegg skal fylle vannflaska og skravle med sidemannen... I barnehagen satt de gjerne 45 min ved matbordet, så er en brå overgang å skulle bli ferdig på 20 min.. Vi voksne har jo gjerne 30 min lunsjpause.

Vi har hatt akkurat samme problematikken her. Ei som spiser sakte og ikke har tid til å spise opp. Men jeg kan jo ikke diktere hva slags mat hun skulle fått i sfo bare pga det (gikk bare på sfo i ett år, der var det matpakke alle dager unntatt en dag hvor det var varm-mat. Ofte suppe)

Det vi gjør her er å ofte ta et knekkebrød rett etter skolen da vi kommer hjem, nettopp for å stilne den verste sulten. Hvis det er så lite som skal til før han blir vrang ville jeg laget en rutine på et bittelite mellommåltid da dere kommer hjem etter sfo. Uansett hva han har spist der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...