Gå til innhold

Når koster det mest å ha barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tingelinling

Tenåringer koster mer enn barnehagebarn.

Nye mobiler og andre dyre greier er forbeholdt jul og bursdag her i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt mulig at tenåringer koster mest, men mest sannsynlig har jo foreldrene bedre råd når de har tenåringer ( og har jobbet seg oppover i mange år med ansinitet, betalt ned boliglånet, osv.) når man får barn er man gjerne relativt nyutdannet og tjener mindre. Så selv om de kanskje koster mer etterhvert, så tåler man det ofte bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva skal jeg si etter å lest gjennom tråden. Noe enig noe absolutt ikke.

Min erfaring er at barn blir dyrere med årene. Har tenåringsjenter og penga flyr. Lo litt av den som mente det var lettere for lånet var mer nedbetalt og er to lønninger....velvel...skilsmisser setter kjapp stopp for det. Du begynner pånytt igjen da..Noen andre mente at da fikk de bare jobbe. Det er ikke viljen det står på hos min 16 snart 17 åring. Men det at de fleste vil ha 18 åringer til jobb. Så det er ikke lett. Og nei mine hadde aldri fått Canada Goose til 6000,- Men finnes nok andre merkeklær /sko som koster nok for det. Og egentlig samme hvor nøkternt du oppdrar ungene, så kommer merkevare alderen. Det har med sosial tilhørighet å gjøre mener jeg. Og de gror som f og alt må stadig byttes ut. Så takke meg til barnehage barn...det var billigere og mer forutsigbart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at barnehagealderen er dyrest.

Det er mulig jeg ikke var flink nok til å spare inn da, men utgiftene til ullklær, dresser og sko ble høye. I tillegg kom betalingen for barnehagen. Jeg har alltid fått eller kjøpt en del brukt, men tøyet slites og ødelegges fort. Plutselig hadde Per revet opp reimadressen sin, og selv om jeg prøvde å lappe den ble det ikke skikkelig vanntett.

Nå som de er eldre har de sykler, og kommer seg mye rundt selv. Dyre meningsløse merkeklær får de ikke av meg. Data har de leieavtale gjennom skolen, mobil har jeg kjøpt fin og rimelig på finn. Mat koster nok litt mer, men jeg storhandler jevnlig i Sverige. Vi har ikke all verdens med penger, men det virker som dette har gjort barna fornøyde med de tingene de faktisk får, og litt "sultne" på å få seg utdanning og en god jobb.

Anonymous poster hash: 7e8e9...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommer er jo dyrere selv om man synes noe annet ;)

Strømforbruk, vann, internett, mobilbruk, aktiviteter, MAT etc. Alt koster mer og er mindre forutsigbart.

Det er ofte en del uforutsigbare utgifter med ungdom også.



Anonymous poster hash: a395c...101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to tenåringssønner, og aldri har vel pengen hatt mer bein å gå på enn nå.

Normalt sett handlet vi inn 1 gang i uka, men plutselig ble det annenhver dag. Vi måtte kjøpe større kjøleskap fordi det ble for dyrt å handle så ofte.

Klær er et mareritt. Utvalget er elendig og man ender opp med å måtte handle på dressmann og boys of europe hvor klærne er vesentlig dyrere. Eldstemann er lang og tynn og vi finner ikke ok klær andre steder.

Fritidsaktiviteter og sosiale settinger har blitt et pengesluk.

Vannforbruket har økt, størrelsen på tøyet gjør at vaskemaskina blir fortere full, alt blir brukt mer og slitasjen på ting har økt.

Bruker nok langt mer enn 2500 i snitt pr unge i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det en stund siden jeg var ungdom men jeg fikk aldri penger til merke klær eller ny mobil av foreldrene mine. Jeg fikk klær fra hm og cubus og sånt men ville jeg handle på bik bok feks måtte jeg spare det av lommepengene jeg fikk. Tror jeg fikk 500 i mnd så ble lite merke klær. Til jul og bursdager fikk jeg gjerne ting til en verdi av 1000 kr maks. Det vil si jeg fikk aldri noen ny mobil telefon og det er heller ikke et must å gi barna en ny iphone til jul bare fordi det er kult.

Jeg kommer til å følge det samme prinsippet med mine barn. De skal få hva de trenger men skal de ha dyre merkeklær får de spare til det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...