Gå til innhold

Når koster det mest å ha barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på budsjettene våre, og med ett barn på SFO og ett barn i barnehage har vi ikke lenger noen søskenmoderasjon på barnepass. Det vil si at vi bruker ganske nøyaktig 5000 kr hver måned på barnepass.

Mange steder leser jeg jo at "det koster mye mer å ha barn når de blir eldre".

Men selv om eldre barn kanskje trenger dyrere klær, spiser mer, og kanskje er med på noe flere aktiviteter - så skal det vel fortsatt litt til å komme opp i 2500 kr per barn i måneden på dette?

Hva er deres meninger?



Anonymous poster hash: 28623...ceb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det koster mest å ha barn den dagen det skal gifte seg og du er med på å finansiere bryllupet.

Eller når du hjelper barnet med EK til boligen.

Men det er vel ikke mange slike dager i livet ditt.



Anonymous poster hash: cbf0d...a29
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men merker at det er mindre utgifter nå som sønnen min er 10 år, ingen sfo, går mye mindre på leker og utstyr osv. Men er vel stille før stormen siden tenårene nærmer seg og kanskje begynner å bry seg om merkeklær ;)



Anonymous poster hash: 02fd9...649
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesposten går opp, men barnepass, sko og aktivitetsutgifter går ned.

Varierer jo litt på kjønn og.

Gutta vil kanskje fortsette med organisert idrett helt til 10.klasse, mens jentene slutter i 7. eller 8.

Jenter vil ha høyere sminke- og mobilutgifter, mens gutta vil være storforbruk av klær.

( Er jo gjerne på ungdomskolen gutta virkelig vokser. )



Anonymous poster hash: 48fff...75a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at barn koster minst i barnehagealderen. Tenåringer koster mer i aktiviteter, klær, mobil og busskort. Plutselig hadde en vokst så mye at alt av klær og skotøy måtte kjøpes nytt i løpet av 4 mnd. Mindre barn er utgiftene mer forutsigbare og mye avhengig av valg foreldrene tar.

Anonymous poster hash: 73e05...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kostnadene øker med alderen, og at tenåringene koster mer.



Anonymous poster hash: ff519...5f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok det går opp i opp. Barnepass utgiftene går ned, mens aktivitet/hobby etc. utgiften går opp ettersom de blir eldre. Jeg tror også, med mindre tenåringen er nødt til å kun ha dyre merkeklær, at klesutgiftene er nokså likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er forferdelig dyrt med barn i desember!



Anonymous poster hash: 9232e...3bc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt av mange som har begge kjønn at jentene alltid "koster" mest. De er mer sosiale enn guttene, vil være med på mye og klær og sminke er viktig.



Anonymous poster hash: 02fd9...649
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en tenåring som har vokst og som derfor har gått over fra barnestørrelse til voksenstørrelse. Bare sko øker mye i pris. Grensen går rundt str. 35. Jenter har lettere får å finne rimeligere klær enn gutter. Guttene har så mye dårligere utvalg og særlig som tenåring.



Anonymous poster hash: 73e05...c9a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn på 7, 10 og 13.. Så langt er det nok denne sommeren som har kosta mest, når eldstejenta skulle fra barneskolen til ungdomsskolen. Jeg ser egt bare for meg at det blir dyrere.. Men går fort til hun kan prøve å få seg en liten jobb, så det kan jo hjelpe på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Det du sparer på barnepass, bruker du fint opp på andre ting. Tenk når 14-åringen ønsker seg canada goose til 6000 kr til jul? Eller speilreflekskamera til bloggen? Eller iphone fordi alle andre har det? Eller en Michael Kors veske til 3000 for å bruke på skolen? I feriene holder det ofte ikke å reise på bilferie til Sverige, da skal dere både på en dyr sydentur i tillegg til shoppingtur til london. Da flyr pengene. Eller kanskje ungene vil drive med hest, sykling, slalåm eller langrenn? Det er veldig dyre hobbyer, særlig når de vokser og må ha nytt utstyr. Tenåringer (særlig gutter) spiser ofte mye mer enn voksne, så matbudsjettet kommer nok til å gå mer enn bare litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på Sifo.no sine beregninger så er det dyrere å ha tenåringer. Bidragsatsene øker også når barna blir eldre, ved 10 og 16 år tror jeg.

Og av erfaring, tenåringer koster mer.



Anonymous poster hash: 4d207...921
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Ungene holder på å flytte ut her i gården. Det er IKKE blitt billigere å ha unger for å si det pent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det du sparer på barnepass, bruker du fint opp på andre ting. Tenk når 14-åringen ønsker seg canada goose til 6000 kr til jul? Eller speilreflekskamera til bloggen? Eller iphone fordi alle andre har det? Eller en Michael Kors veske til 3000 for å bruke på skolen? I feriene holder det ofte ikke å reise på bilferie til Sverige, da skal dere både på en dyr sydentur i tillegg til shoppingtur til london. Da flyr pengene. Eller kanskje ungene vil drive med hest, sykling, slalåm eller langrenn? Det er veldig dyre hobbyer, særlig når de vokser og må ha nytt utstyr. Tenåringer (særlig gutter) spiser ofte mye mer enn voksne, så matbudsjettet kommer nok til å gå mer enn bare litt opp.

Dette! Jeg hadde ALDRI trodd at det skulle gå så mye i mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sparer på barnepass, bruker du fint opp på andre ting. Tenk når 14-åringen ønsker seg canada goose til 6000 kr til jul? Eller speilreflekskamera til bloggen? Eller iphone fordi alle andre har det? Eller en Michael Kors veske til 3000 for å bruke på skolen? I feriene holder det ofte ikke å reise på bilferie til Sverige, da skal dere både på en dyr sydentur i tillegg til shoppingtur til london. Da flyr pengene. Eller kanskje ungene vil drive med hest, sykling, slalåm eller langrenn? Det er veldig dyre hobbyer, særlig når de vokser og må ha nytt utstyr. Tenåringer (særlig gutter) spiser ofte mye mer enn voksne, så matbudsjettet kommer nok til å gå mer enn bare litt opp.

Da er det de voksne skal sette foten ned på slikt forbruk, og lære barna jobbe de pengene inn. Hørtes ut som en tafatt holdning til utgiftene som er ønsket av tenåringene.

Selvsagt er det det materiellet og ikke maten som jeg er kritisk til å skulle la bli en normal utgift. Stor forskjell på å betale for fritidsaktiviteter, mot det å kjøpe en veske til 3000!

Anonymous poster hash: fd501...84d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ungene holder på å flytte ut her i gården. Det er IKKE blitt billigere å ha unger for å si det pent.

enig! Jeg syntes en periode at de to eldste, som nettopp har flyttet hjemmefra, stakk av med mye mer ressurser enn de to yngste.

Ingen barn har kostet meg over 20000 på en måned før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at store tenåringer koster mest, selv uten motekrav og dyre hobbyer. Bare det å reise på ferie blir merkbart dyrere når man må betale voksenpris på alle overalt. Sko og klær koster ganske mye mer når de ikke lenger passer barnestørrelser, og matbudsjettet er enormt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si meg enig med de som sier at de eldste er dyrest- og mine har ikke en gang flyttet hjemmefra og trenger TV og kjøleskap og hjelp med strømregning ennå... Rådyre ferier med mange "voksne" på tur, mye større budsjett til cafe og kino med venner, mobilregninger, månedskort.

Vi har også en i barnehage og en i SFO, og selv om jeg gleder meg til å slippe de utgiftene synes jeg ikke de er voldsomme sammenlignet med resten av gjengen. Ett stykk konfirmasjon her, fire utenlandscuper (med tilhørende sportsutstyr, og det kan ikke kjøpes på Coop lenger) der, og et instrument eller språkreise der... det er ikke nødvendigvis slik at dette er utgifter som kommer så ofte, men det er jo i en helt annen størrelsesorden enn det man har med yngre barn.

Men jeg reagerer litt på de som sier at jenter er så mye dyrere. Er de egentlig det? Jeg har også en tenåringsjente som bruker sminke og dilldall, men det skal MYE sminke, hårkurer og kaffe til for å komme opp i prisen på en ny telefon, for eksempel. Jeg opplever i alle fall ikke jenta som spesielt mye dyrere enn broren sin. Det må i så fall være minimale forskjeller.

Og takk og pris er det ingen automatikk i at tenåringer "plutselig" forlanger Canada Goose, MK og den nyeste iPhonen. Er de lært opp til et nøkternt pengebruk, så vil det neppe forandres over natta. Mine tenåringer fniser oppgitt over de som tror de blir kule med en overdimensjonert hest på brystet. Og hvis tenåringen forlanger mer enn man har råd til, eller ønsker- så går det an å si nei!

Men- de aller fleste tenåringer er nok opptatt av å ta seg bra ut, og å kjøpe tilbudsbukser på Cubus eller billige sekker går ikke nødvendigvis lenger. I tillegg vokser bein, armer og føtter raskt, og voksenstørrelser er dyrere enn barnestørrelser.

Alt i alt er jo unger et gedigent tapsprosjekt :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...