Gå til innhold

Hva får de i barnehagen som varmmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes dere bør passe litt på matinntaket her!

Mange barn spiser altså middag i barnehagen flere dager i uka. Jeg regner med at dere også har middag hjemme? Hvordan balanserer dere det å spise middag to ganger om dagen?

Anonymous poster hash: aa96f...b02

Så du spiser KUN brødskiver til lunsj?

Anonymous poster hash: c8b54...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dere bør passe litt på matinntaket her!

Mange barn spiser altså middag i barnehagen flere dager i uka. Jeg regner med at dere også har middag hjemme? Hvordan balanserer dere det å spise middag to ganger om dagen?

Anonymous poster hash: aa96f...b02

Det er som regel mye sunnere med varmmat enn brødskiver (som ikke er skikkelig grove engang, for det skal jo ikke små barn ha).

Anonymous poster hash: 1fccc...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan det er med tilpasset mat ift. allergier, intoleranse og lignende? Kan barnehagen bistå med dette de dagene det er varmmat, eller må foreldrene da ordne alle måltider selv?

Jeg har erfaring med ymse melkeintoleranser, samt noen som ikke skal ha svin pga religion. Vi tilpasser varmmaten. Har vi f.eks pølser får de som ikke skal ha svin kyllingpølser. De som ikke kan ha vanlig melk får f.eks pannekakene sine laget på den melka de drikker, stekt i laktosefritt margarin.

Alt som stekes stekes i laktosefritt margarin så alle kan spise den samme kjøttdeigen. Omelett med soyamelk og uten ost, framfor med kumelk og ost.

Jeg jobber i privat barnehage.

Har forøvrig hørt om barnehager som krever dokumentasjon fra lege om barn skal ha allergitilpassa mat, da slikt gjerne er dyrere enn de vanlige variantene. Det er jo blitt trendy å spise glutenfritt selv om man ikke har cøliaki, bruke soyaprodukter i stede for meieriprodukter, uten noen form for melkeallergi. Slike ideer vil neppe barnehagen tilpasse seg.

Mar barnet ditt noe matallergi, så snakk med barnehagen om hvordan de organiserer maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 300 i matpenger og barna får 3 måltider om dagen - varmmat til lunsj hver dag. De har mest mulig økologisk og dyrker også noen egne grønnsaker. Enten havregrøt eller hjemmebakt brød til frokost, hjemmelagede supper, gryter, pizza etc til lunsj og frukt/knekkebrød på ettermiddagen.

De har egen kokk og barna bytter på å være med og lage mat.

Veldig fornøyd med matserveringen i barnehagen, de er også flinke til å bruke skogen og plukker bær og sopp nå på høsten så barna får spise det de selv plukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...