Gå til innhold

Hva får de i barnehagen som varmmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe av det de har hatt her er :

Havregrøt

Laks med grønnsaker og saus

Pizza

Fiskekaker med grove burgerbrød og råkostsalat

Kjøttkaker i brun saus

Lapskaus

Vegetarburgere

Pasta med toamtsaus og kjøttboller

Tomatsuppe

Salat med egg og kylling+rundstykker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg er glad personalet ikke trenger å bruke tid på å lage mat!

Anonymous poster hash: df7d6...d0c

På en måte enig men også enig med Halekin.

Sønnen vår skal få varmmat 4 dager i uka så håper at det ikke bare er tomatsuppe :fnise:

TS

Anonymous poster hash: c8b54...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si meg; det er jo valgfritt å betale matpenger eller ikke, så mens de andre sitter å spiser varmmat, må noen andre stakkars barn spise brødskive?

Frivillig å betale matpenger? Det har jeg ikke hørt noe om. Det er i alle fall ikke et alternativ i vår (private) barnehage. Gjelder dette kommunale, kanskje?

Anonymous poster hash: 54097...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har vi litt ymse.

Fiskekaker med potetmos

Fiskegrateng (hjemmelaget) med potet og gulrot

Torsk og grønnsaker

Kjøttdeig med pasta eller ris

Tomatsuppe med makaroni

Svenske kjøttboller med makaroni.

Pizza i form av snurrer, hjemmelaget eller frossenpizza.

Stekt fiskepudding med raspa gulrot.

Kyllingsalat

...for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Der hvor jeg jobber har vi mye forskjellig, og alt lages fra bunnen av.

Kan nevne:
Laks eller ørret med grønnsaker.

Hamburgere med hjemmebakt hamburgerbrød og blandet salat

Vårruller

Wok med kylling

Kjøttkaker med poteter og grønnsaker

Fiskeboller i hvit saus

Fiskegrateng

Tomatsuppe med rundstykker

Pannekaker

Grøt

Vi har varm mat en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillig å betale matpenger? Det har jeg ikke hørt noe om. Det er i alle fall ikke et alternativ i vår (private) barnehage. Gjelder dette kommunale, kanskje?

Anonymous poster hash: 54097...fde

Vi har barnet i kommunal barnehage, og der mener jeg bestemt å huske at vi kunne krysse av for om vi ønsket varm-mat når barnet startet der. Vi sa jo så klart ja, men tenkte på det nå, at det må jo være utrolig kjipt å være det barnet som har foreldre som sier nei, for å spare de 200,-/mnd'en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har barnet i kommunal barnehage, og der mener jeg bestemt å huske at vi kunne krysse av for om vi ønsket varm-mat når barnet startet der. Vi sa jo så klart ja, men tenkte på det nå, at det må jo være utrolig kjipt å være det barnet som har foreldre som sier nei, for å spare de 200,-/mnd'en..

Enig i den, men betaler man ikke kostpenger uansett? Brødskivene koster jo og noe, eller er de inkludert?

Anonymous poster hash: c8b54...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det varmmat 3 ganger i uken til lunsj, og ellers brød/korn eller frukt.

Vi har kokke som lager varmmaten, og vi har al fra:

Hjemmelaget pølsegrateng.

Hjemmelaget fiskegrateng.

Små kjøttboller, pastasaus og pasta.

Tomatsuppe med makaroni, mye makaroni.

Laks med grønsaker og potet/pasta.

Torsk med grønnsaker og poteter.

Fiskepudding meg grønnsaker og poteter.

Hønsefrikase.

Middagspølser med grønnsaker og pasta.

Kyllingfile med grønnsaker og pasta/potet/ris.

Fiskekaker i hvit saus, grønnskaer og poteter.

Kjøttpudding med brun saus, grønnskaer og poteter/pasta.

Var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den, men betaler man ikke kostpenger uansett? Brødskivene koster jo og noe, eller er de inkludert?

Anonymous poster hash: c8b54...28b

Betaler man ikke matpenger, må man sikkert ha med brødskiver hjemmefra også.. Nei, jeg vet ikke, det kan jo umulig være sånn det fungerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fisk og grønnsaker. Aldri pizza og pølse og hamburgere. De kjøper økologisk så langt budsjettet rekker. Barnehagen har ansatt kokk (vet ikke stillingsprosent) som ordner mat til alle avdelingene. Havregrøt til frokost, varm lunsj hver dag (på turdag må de ha med matpakke). Alle foreldrene betaler kostpenger som dekker kokk og muligens innkjøp av noe råvarer. Dette er bestemt av FAU, man kan ikke velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det bare er positivt at barna ser at de voksne lager mat, jeg. Det er jo også noe barna kan være med på. Det er de i vår barnehage.

Her får min jente varmmat en gang hver uke, og da har vi sendt med en grønnsak dagen før som brukes i maten. Det som ikke passer "menyen" serveres sammen med frukten. De lager alt fra bunnen (men de kjøper brød og denslags, da), noen ganger enkle retter, noen ganger mer komplisert.

Det er en kommunal barnehage.

Nå er min bare ett år da, så jeg foretrekker at personalet er på gulvet med barna framfor å stå på kjøkkenet. Men jeg tror de store barna har bakedag og diverse

Anonymous poster hash: df7d6...d0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår lages all mat fra bunnen av.

Mandager: Forskjellige typer grøt

Tirsdager: Rundstykker eller knekkebrød

Onsdager: Fisk

Torsdager: Suppe

Fredag: Lasagne, spagetti, pannekaker, pasta eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan det er med tilpasset mat ift. allergier, intoleranse og lignende? Kan barnehagen bistå med dette de dagene det er varmmat, eller må foreldrene da ordne alle måltider selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kok og hun lager alt fra grunnen av. Vi baker ferske rundstykker mandag, fisk på tirsdag, brød på onsdag, turmat på torsdag og mye forskjellig på fredagene.

Barn er med og hjelper på kjøkkenet. Så hjelper vi på avdelingen til med skrelling av grønnsaker.

Kokken har oversikt over hvilke barn/voksen som er i barnehagen og hvem som skal ha annen mat. I dag var det laks, men noen får hvit fisk. Vi har alltid brød tilgjengelig til barn som ikke vil spise varmmaten vi har.



Anonymous poster hash: 1d0cc...8db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere bør passe litt på matinntaket her!

Mange barn spiser altså middag i barnehagen flere dager i uka. Jeg regner med at dere også har middag hjemme? Hvordan balanserer dere det å spise middag to ganger om dagen?



Anonymous poster hash: aa96f...b02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere bør passe litt på matinntaket her! Mange barn spiser altså middag i barnehagen flere dager i uka. Jeg regner med at dere også har middag hjemme? Hvordan balanserer dere det å spise middag to ganger om dagen? Anonymous poster hash:

Er vel bare i gokknorge at noen reagerer på dette. At det er varmt betyr ikke at det er samme mengde som middag, man trenger ikke å gomle brødskiver for at det skal kalles "lunsj".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wok, grønnsakssuppe, tomatsuppe, fiskesuppe, ostesmørbrød, pizza, taco, pasta osv :)



Anonymous poster hash: 94e9b...74a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Er vel bare i gokknorge at noen reagerer på dette. At det er varmt betyr ikke at det er samme mengde som middag, man trenger ikke å gomle brødskiver for at det skal kalles "lunsj".

Enig. Om hun spiser to brødskiver eller en liten bolle med pasta spiller vel ingen rolle. Det blir ikke mer mat selv om det er varmt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere bør passe litt på matinntaket her!

Mange barn spiser altså middag i barnehagen flere dager i uka. Jeg regner med at dere også har middag hjemme? Hvordan balanserer dere det å spise middag to ganger om dagen?

Anonymous poster hash: aa96f...b02

Dette er vel det jeg er minst bekymret for. Heller god varmmat enn kjedelige brødskiver til alle dagens måltider.

Dessuten har unger i barnehage et aktivitetsnivå som fint klarer å takle både varm lunsj og middag, og til og med både skikkelig frokost og fruktmåltid.

Anonymous poster hash: 339fb...223

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har varmmat 2 dager i uka og på høst/vinter har de suppe-dag (hjemmelaget tomatsuppe, grønnsakssuppe, brokkolisuppe osv) 1 dag i tillegg (vår/sommer baker de rundstykker). De får alt mulig, alt fra pasta med kjøttsaus og kjøttkaker til wok, lakseburger, gratenger og vegetarretter. De bruker fullkornsris/pasta, potet, karbonadedeig, kylling, mye fisk og masse forskjellige grønnsaker. Innimellom griller de pølser og pinnebrød i grillhytta på tur.



Anonymous poster hash: 339fb...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...