Gå til innhold

Er det bra eller dårlig for en ettåring å gå i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er ekstremt hønemor og som har en litt vanskelig økonomi fordi hun nekter å sende barna i barnehage som ettåringer. Hvordan er egentlig ståa på dette nå?

Jeg mener at barna bare har godt av det og at de trives i barnehagen med sosialisering osv, men hun sier at når barna bare er ett år så sosialiseres de ikke uansett fordi de er så små at de ikke kan samhandle med hverandre. De leker gjerne ved siden av hverandre, men ikke sammen med hverandre. Og at de har behov for den kjærligheten som foreldrene gir og den kan ikke de ansatte erstatte. Og det er ikke så lenge siden det ble vanlig å sende så små barn i barnehage så man vet egentlig ikke følgene av dette for barna som voksne enda.

Hva er deres meninger?



Anonymous poster hash: 71169...e6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke skadelig å gå i bhg som ettåring, men jeg mener de har best av å være hjemme litt til. Samtidig kommer det VELDIG an på barnehagen. Sensitive og tilstedeværende voksne? Stort eller lite sukefravær? Stor eller lita barnegruppe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på ungen, på barnehagen og på moren.



Anonymous poster hash: 698a1...2b9
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste VIL jo gjerne ha barna hjemme så lenge som mulig og synes at 1 år er alt for tidlig å starte. Men med mindre man har god inntekt og har råd til å holde barna hjemme og å ikke jobbe, så har man ikke så mye valg.

Hadde en venninne som gikk på Nav før, aldri gjort ett arbeidsslag i hele sitt liv. Så fikk hun barn, og når barnet nærmet set 1 år, begynte å spamme ned Facebook med artikler om at det ikke var bra å sende barna i barnehagen så tidlig, og at hun skulle ikke være en dårlig mor å sende barnet avgårde så tidlig. Men vet du hva? Hvis du lever på andres skattepenger, har du ikke så mye valg. Nav vil få folk ut i jobb, og da må barna i barnehagen. Og de aller fleste gjør det på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er ekstremt hønemor og som har en litt vanskelig økonomi fordi hun nekter å sende barna i barnehage som ettåringer. Hvordan er egentlig ståa på dette nå?

Jeg mener at barna bare har godt av det og at de trives i barnehagen med sosialisering osv, men hun sier at når barna bare er ett år så sosialiseres de ikke uansett fordi de er så små at de ikke kan samhandle med hverandre. De leker gjerne ved siden av hverandre, men ikke sammen med hverandre. Og at de har behov for den kjærligheten som foreldrene gir og den kan ikke de ansatte erstatte. Og det er ikke så lenge siden det ble vanlig å sende så små barn i barnehage så man vet egentlig ikke følgene av dette for barna som voksne enda.

Hva er deres meninger?

Anonymous poster hash: 71169...e6d

Trenger det å være enten-eller? Å ha barna hjemme hos en godt organisert og opplyst forelder med evne til fralæring på morsom måte kan pushe barna langt foran sine gjevnaldrende når vi snakker kunnskap og motoriske ferdigheter.

Men er det et poeng at 3-åringen kan å lese? Hvem vet.

Dersom forelderen i tillegg evner sørge for sosiale muligheter og veileder barnet i å knytte vennskap og omgis andre barn og voksne så kan det også vinne mye sosialt på å gå hjemme.

Men om forelderen går på kjøpesenter mens ungen sitter i vogna og sutrer vil jeg tro barnet hadde hatt større utbytte av barnehage - om ikke annet får de der fysisk aktivitet, noe som er like viktig for å få en 1-åring til å føle seg vel som for en 40-åring.

Og så er det spørsmålet om en barnehage er en annen lik. Det er de sjelden.

Din venninne høres ikke ut som hun har et bevisst opplegg rundt barnet. Ikke noe veloverveid plan for utvikling, men bare en egoistisk motivert "jeg tåler ikke slippe han av syne"-logikk. Da kan det like godt gå i barnehage. Barnet er ikke til for sin mors del.

Anonymous poster hash: 72b95...a3f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke har vanskelig økonomi om man VELGER å la være.

For oss er problemstillingen poengløs å stille fordi vi ikke har noe valg uansett økonomisk. Kunne gjerne tenkt meg at vi delte en litt lengre permisjon, kanskje til halvannet år- men vi må jo ha er sted å bo og mat på bordet :)

Hun står jo helt fritt til å nekte det, og så kan vi andre jobbe for å betale alle de millionene i skatt som hennes kontantstøtte koster samfunnet ;)

Ganske paradoksalt at vi som ikke har noe valg skal finansiere valget til de som faktisk har et valg og attpåtil bli stemplet som dårligere foreldre eller karrierejegere.

Kunne godt tenkt meg er behagelig liv i sen permisjon noen måneder til, men noen av oss må jo jobbe for felleskapets goder.

Anonymous poster hash: e6344...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke de har vondt av å gå i barnehagen. Hvis vi bare skylle tatt hensyn til mine følelser hadde ikke ettåringen begynt i barnehagen nå fordi jeg føler meg ikke klar ;) Men hun kommer til å ha det fint. Gode, trygge voksne som tar seg godt av henne, masse leker, mat, ny bleie, vogn å sove i, masse kos og lek . Ja, de leker ved siden av hverandre, men likevel observerer de hverandre og lærer av hverandre.

Men for all del - hun kunne like godt vært hjemme et år til. Det er også godt for henne.

Vi kombinerer barnehage, korte dager og fridager. Så venner nok hu mor seg til det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

De har nok ikke vondt av bhg, men unger under tre år har det best hjemme mer mor/far, om mor/far er normalt oppegående mennesker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke har vanskelig økonomi om man VELGER å la være.

For oss er problemstillingen poengløs å stille fordi vi ikke har noe valg uansett økonomisk. Kunne gjerne tenkt meg at vi delte en litt lengre permisjon, kanskje til halvannet år- men vi må jo ha er sted å bo og mat på bordet :)

Hun står jo helt fritt til å nekte det, og så kan vi andre jobbe for å betale alle de millionene i skatt som hennes kontantstøtte koster samfunnet ;)

Ganske paradoksalt at vi som ikke har noe valg skal finansiere valget til de som faktisk har et valg og attpåtil bli stemplet som dårligere foreldre eller karrierejegere.

Kunne godt tenkt meg er behagelig liv i sen permisjon noen måneder til, men noen av oss må jo jobbe for felleskapets goder.

Anonymous poster hash: e6344...b65

Nå er jo kontantstøtte langt billigere for samfunnet enn hva hvilke subsidier som gis for en barnehageplass...

Anonymous poster hash: a2682...c4c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke ettåringer har vondt av å gå i barnehage, og jeg tror heller ikke at de har vondt av å være hjemme. Det er noe enhver mor må få bestemme selv. Jeg har selv planer om å være hjemme til min er rundt 2 år, og heller ta han med til åpen barnehage en gang eller to i uken for å sosialiseres når han er gammel nok til det.

Når det gjelder økonomi, så handler det jo selvfølgelig om prioriteringer. Men har man råd til å være hjemme, så syntes jeg ikke at andre skal kritisere det valget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke har vanskelig økonomi om man VELGER å la være.

For oss er problemstillingen poengløs å stille fordi vi ikke har noe valg uansett økonomisk. Kunne gjerne tenkt meg at vi delte en litt lengre permisjon, kanskje til halvannet år- men vi må jo ha er sted å bo og mat på bordet :)

Hun står jo helt fritt til å nekte det, og så kan vi andre jobbe for å betale alle de millionene i skatt som hennes kontantstøtte koster samfunnet ;)

Ganske paradoksalt at vi som ikke har noe valg skal finansiere valget til de som faktisk har et valg og attpåtil bli stemplet som dårligere foreldre eller karrierejegere.

Kunne godt tenkt meg er behagelig liv i sen permisjon noen måneder til, men noen av oss må jo jobbe for felleskapets goder.

Anonymous poster hash: e6344...b65

Haha! Du har jo bare planlagt ekstremt dårlig... Hva gjør du når ungen/ ungene blir eldre og trenger mer utstyr? Det er dyrt å ha barn, må jo planlegge så DU har råd til ansvaret!!

Anonymous poster hash: a2682...c4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny undersøkelse viser i hvertfall at det ikke er verken bedre eller verre å begynne som ettåring enn som 2-3-åring.

http://m.db.no/2014/08/05/tema/mammanett/barnehage/barn/oppvekst/34638856/?www=1

Akkurat det med lek så er det sant at de ikke leker MED hverandre ennå. Men de har så absolutt et samspill, og jeg tror det bare er positivt. Men det kan man like gjerne få hjemme med andre barn eller i åpen barnehage som i vanlig barnehage.

For min del var det økonomi som tok avgjørelsen, hadde nok drøyet det et halvt år om jeg ikke hadde måttet jobbe. Men jeg har aldri hatt dårlig samvittighet heller, for jeg ser hvor godt hun trives og hvor bra hun har det. Hun har dog aldri med enn 6,5 time per dag, inkl 1,5-2 timer soving. Helt topp.

Anonymous poster hash: a1f89...38e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min hos dagmamma fra 1 til nesten 2 år. Er igang med tilvenning med ham i barnehagen nå. Det er, unnskyld uttrykket, helt jævlig å se ettåringene som bare sitter forvirret på et fang/ gulv og savner sin mor og far. Det blir sikkert bedre i løpet av høsten, men det er fælt å se på, direkte naturstridig å plassere unger i den alderen på institusjon!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var 9 mnd. når han startet i barnehage, jeg syntes det var grusomt men måtte det pga. økonomien. Det hele gikk supert, de var flere som var så små på avdelingen, han storkoste seg. Men, skjønner at det er forskjell fra barn til barn.



Anonymous poster hash: 16178...72d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo kontantstøtte langt billigere for samfunnet enn hva hvilke subsidier som gis for en barnehageplass...

Anonymous poster hash: a2682...c4c

Nåja. Så enkelt er det ikke å sette opp en samfunnsøkonomisk analyse. Om både mor og far arbeider og har barnet i barnehage, så betaler de begge faktisk SKATT til fellesskapet. En mor på kontantstøtte bare mottar uten å gi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Så enkelt er det ikke å sette opp en samfunnsøkonomisk analyse. Om både mor og far arbeider og har barnet i barnehage, så betaler de begge faktisk SKATT til fellesskapet. En mor på kontantstøtte bare mottar uten å gi.

En mor på kontantstøtte betyr bare at man ikke har barnehageplass, det betyr ikke at man ikke arbeider. Man kan jo jobbe skift motsatt av partner, pass i familien, ha dagmamma, ha eget firma osv

Anonymous poster hash: a2682...c4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En mor på kontantstøtte betyr bare at man ikke har barnehageplass, det betyr ikke at man ikke arbeider. Man kan jo jobbe skift motsatt av partner, pass i familien, ha dagmamma, ha eget firma osv

Anonymous poster hash: a2682...c4c

Den politiske filosofien bak kontantstøtte er at mor skal være hjemme med barnet. Men klart det finnes godt åpne smutthull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Synes det er idiotisk at barna må i barnehagen alt fra 1 års alderen. I fra 3 års alderen er det fint å sende barna i barnehage så de får være sosiale med andre barn. Men fra de er født og til de er 3 år så burde de få være hjemme med ene av foreldrene. Ene må vel jobbe. Men begge foreldrene trenger ikke gå fra barnet sitt når det er så lite. Herregud. De trenger foreldrene mest mulig de første åra!! Ikke kaste de i en barnehage. Barna kan være sosial med andre barn for det om de ikke går i barnehage de 3 første åra. Ikke skyld på dårlig råd når ene av foreldrene jobber. Er vel mest for at mødrene ikke gidder å sitte hjemme med ungene sine. Blir for kjedelig det. :rolleyes:

Så jeg synes IKKE det er bra for 1 åringer å gå i barnehager. Alt for tidlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om hva andre gjør, men jeg ønser ikke å sende en ettåring i barnehagen. Jeg mener de ikke forstår nok. De har jo ikke språk til å uttrykke seg en gang! De får ikke samme oppmerksomhet, forståelse, oppfølging eller nærhet i barnehagen. Det er støy og bråk fra tidlig morgen til utpå ettermiddagen, sikkert veldig stressende. De har heller ikke det store sosiale behovet, vi plasserer de jo der fordi vi må/vil, ikke fordi barnet har bedre av det enn å være hjemme. Å være så lenge borte fra mor eller far hver eneste dag, tror jeg ikke er til fordel for barnet når det enda er så lite.. De utvikler seg veldig mye når de er så små, og mye skjer fra ett til to år. De blir mye mer selvstendige, nygjerrige og sosiale, de forstår mer, kan mer og vil mer. Etter hvert vil de kanskje kjede seg hjemme rundt beina til mor.. Jeg mener de har godt av bhg. i lengden mtp. sosialisering, læring, å knytte vennskap, å lære seg å dele og å vente på tur osv, men dette betyr svært lite når man er ett år og kanskje ikke kan verken prate eller gå.

Likevel mener jeg ikke det er synd på de minste barna i barnehagen, sånn er det bare og jeg er sikker på at de har det fint. Det er jo noe man blir vandt til, og de blir godt tatt vare på av flinke barnehageansatte. Jeg tror absolutt ikke det er krise for barnet, selv om det kanskje virker som jeg mener det.. Men man vil jo alltid det aller beste for sin lille skatt, og det er nok som mange sier veldig tungt for mor også dette her :)



Anonymous poster hash: 96476...ea9
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på barnet og personalet.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er skadelig, men jeg tror ingen ettåringer har godt av det(selv om de trives og det går bra).

Min ettåring var ikke klar. Amming var fortsatt en stor del av kostholdet, hun kunne ikke gå, og var veldig avhengig av oss. Planen var at hun skulle begynne ved 18mnd. Det gikk skikkelig dårlig, med en hysterisk unge som gråt HELE dagen der. Samt et personell som på oss virket svært kalde og likegyldige.. Etter et par mndr orket jeg ikke dette lenger og tok henne ut. Begynte i ny bhg da hun var akkurat blitt 2. En helt annen verden:) En unge som var klar for dette, og en avdeling med helt supre ansatte.

Jeg vil hvertfall ha spart opp nok penger til at jeg har mulighet til å være hjemme til neste unge er nærmere 2år før vi kjører på med neste barn;)

Anonymous poster hash: c1920...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...