Gå til innhold

Mødre med epilepsi og barnevern


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et bekjentskap som har epilepsi og hvor barna ble omsorgsovertatt, men jeg tror ikke dette utelukkende er pga sykdommen.

vet du om de andre årsakene?

Anonymous poster hash: 26a88...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, nå tror jeg dere misforsto. Det var sånn at barnet lå på kanten av sengen og jordmoren sa at det var fare for at barnet skulle falle, itillegg til at moren sov.

Hun ville ikke blitt meldt til barnevernet av den grunn.

Det er faktisk ikke slik at fagfolk (helsepersonell, pedagoger osv) melder foreldre til barnevernet i hytt og pine. Det skal faktisk en objektiv vurdering til. Én hendelse med fare for et uhell (som ikke en gang skjedde), gir IKKE grunnlag for bekymringsmelding. Du høres som sagt veldig lite kildekritisk ut, noe som styrker min tro på at det er noe mer galt hos venninna di...

Anonymous poster hash: 0dd1b...753

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man alltid bare får servert en side av slike saker, og at barnevernet taushetsplikt. Så man får bare vite foreldrenes side av saken...

Min søster har epilepsi, og flere barn. Barnevernet har aldri vært inne i bildet der, selv om hun var midlertidig ufør i mange år før de fikk kontroll på epilepsien. Så at det bare skal være epilepsi som er årsaken virker litt rart...



Anonymous poster hash: 49585...d7e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ville ikke blitt meldt til barnevernet av den grunn.

Det er faktisk ikke slik at fagfolk (helsepersonell, pedagoger osv) melder foreldre til barnevernet i hytt og pine. Det skal faktisk en objektiv vurdering til. Én hendelse med fare for et uhell (som ikke en gang skjedde), gir IKKE grunnlag for bekymringsmelding. Du høres som sagt veldig lite kildekritisk ut, noe som styrker min tro på at det er noe mer galt hos venninna di...

Anonymous poster hash: 0dd1b...753

Du jeg kjenner ikke til detaljer i dette tilfelle, det er bare det jeg har hørt! Og jeg er sikker på at det er andre detaljer som jeg ikke vet om! Men den andre personen jeg snakker om vet jeg om detaljer som jeg ikke kan oppgi her for å ikke identifisere personen.

Anonymous poster hash: 26a88...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jeg kjenner ikke til detaljer i dette tilfelle, det er bare det jeg har hørt! Og jeg er sikker på at det er andre detaljer som jeg ikke vet om! Men den andre personen jeg snakker om vet jeg om detaljer som jeg ikke kan oppgi her for å ikke identifisere personen.

Anonymous poster hash: 26a88...027

Nettopp - du kjenner ikke detaljer, derfor burde du ikke komme med påstander om at mødre som sover med barna i senga på sykehuset blir meldt til barnevernet ;) De fleste vil da tenke at "her ligger det nok noe mer under" og la vær å bruke det som argument i en slik diskusjon.

Jeg vil også tro det er noe mer galt hos venninna di, i alle fall dersom omsorgsovertakelse blir aktuelt.

Jeg gav deg tips om Avdeling for kompleks epilepsi (en del av universitetssykehuset), og kan også tipse om NEF (Norsk epilepsi forbund, en privat interesseorganisasjon). Begge har sikkert erfaring med lignende saker og kan bistå. Å snakke om "jeg har hørt om noen som..." hjelper ikke, skal du hjelpe venninna di, er det å hjelpe henne å ta kontakt med fagfolk det beste du kan gjøre.

Anonymous poster hash: 0dd1b...753

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME og tok faktisk kontakt med BV selv for å få hjelp da ungen min var 1år, krevende og tilstanden min var dårlig. De ville ikke ha noe meg oss å gjøre da.

4 år seinere derimot tok de kontakt for de var bekymret for om jeg klarte å ta meg skikkelig av ungen når helsen var såpass dårlig. Laget stor sak, masse møtet osv.

Saken ble henlagt fordi de så at vi ikke hadde behov for noe hjelp nå som ungen er såpass stor og er litt mer selvstendig

Anonymous poster hash: 6abeb...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp - du kjenner ikke detaljer, derfor burde du ikke komme med påstander om at mødre som sover med barna i senga på sykehuset blir meldt til barnevernet ;) De fleste vil da tenke at "her ligger det nok noe mer under" og la vær å bruke det som argument i en slik diskusjon.

Jeg vil også tro det er noe mer galt hos venninna di, i alle fall dersom omsorgsovertakelse blir aktuelt.

Jeg gav deg tips om Avdeling for kompleks epilepsi (en del av universitetssykehuset), og kan også tipse om NEF (Norsk epilepsi forbund, en privat interesseorganisasjon). Begge har sikkert erfaring med lignende saker og kan bistå. Å snakke om "jeg har hørt om noen som..." hjelper ikke, skal du hjelpe venninna di, er det å hjelpe henne å ta kontakt med fagfolk det beste du kan gjøre.

Anonymous poster hash: 0dd1b...753

OK, takk for tipsene. Skal fortelle henne om det. Det med omsorgsovertakelse vet jeg ikke om. Det er også derfor jeg spør folk her om de har opplevd noe lignende eller har erfaringer med barnevernet osv. Siden det jeg har hørt fra andre er lite sannsynlig å tenke seg!

Ikke det at jeg er dum eller naiv som du kanskje oppfattet meg?

Anonymous poster hash: 26a88...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om de andre årsakene?

Anonymous poster hash: 26a88...027

kanskje ikke den smarteste kniven i skuffen, men bortsett fra det så ser iallfall bildene på face ganske "normale" ut med utflukter, bursdager, julefeiringer og hele pakka. Barna litt utagerende og viltre, og slike ting blir jo lagt vekt på om barnevernet har bestemt seg for å følge opp uansett hvilken årsak dette har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - du kjenner ikke detaljer, derfor burde du ikke komme med påstander om at mødre som sover med barna i senga på sykehuset blir meldt til barnevernet ;) De fleste vil da tenke at "her ligger det nok noe mer under" og la vær å bruke det som argument i en slik diskusjon.

Jeg vil også tro det er noe mer galt hos venninna di, i alle fall dersom omsorgsovertakelse blir aktuelt.

Jeg gav deg tips om Avdeling for kompleks epilepsi (en del av universitetssykehuset), og kan også tipse om NEF (Norsk epilepsi forbund, en privat interesseorganisasjon). Begge har sikkert erfaring med lignende saker og kan bistå. Å snakke om "jeg har hørt om noen som..." hjelper ikke, skal du hjelpe venninna di, er det å hjelpe henne å ta kontakt med fagfolk det beste du kan gjøre.

Anonymous poster hash: 0dd1b...753

Ta en titt på denne artikkelen :

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/12/08/355756.html

Anonymous poster hash: 26a88...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ikke den smarteste kniven i skuffen, men bortsett fra det så ser iallfall bildene på face ganske "normale" ut med utflukter, bursdager, julefeiringer og hele pakka. Barna litt utagerende og viltre, og slike ting blir jo lagt vekt på om barnevernet har bestemt seg for å følge opp uansett hvilken årsak dette har.

Ok, skjønner, takk for svar

Anonymous poster hash: 26a88...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne artikkelen :

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/12/08/355756.html

Anonymous poster hash: 26a88...027

Igjen - der vet vi heller ingenting om andre årsaker. Familien vil selvsagt fremstille seg på best mulig måte, og barnevernet har taushetsplikt. Det KAN selvsagt være at de bor i en "Indre Enfold-kommune" med store fordommer mot epilepsi, det kan nok føre til kontakt med barnevernet, men denne saken gikk jo så langt at faren ble fratatt foreldreretten, og han hadde jo ikke epilepsi... Så det ligger nok mer under i denne saken også, gitt.

Anonymous poster hash: 0dd1b...753

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ikke akkurat ut som om det er behovet for avlastningshjem som vurderes her...

Er selvsagt mulig at TS sin venninne bor i "Indre Enfold" der det er mye fordommer og lite kunnskap om epilepsi (jeg har hørt en del fæle historier), men sannsynligvis er det noe annet enn epilepsien som gjør at barnevernet er koblet inn. At dama fikk tilbud om mødrehjem da hun var gravid, er ganske ekstremt. Mødrehjem = stort sett bare rusmisbrukere og totalt skakkjørte folk. Så det ligger nok mer under her...

AB over.

Anonymous poster hash: 0dd1b...753

nei vett ka! Mødre er for alle. Ikke bare di du nevner..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma har alvorlig grad av epilepsi, men så lenge hu tar alle tabl hver dag går det bra. Lenge siden hu har hatt anfall nå.

Men bv har aldri vært inne i bildet. Hu ble alene med 3 små, hadde mye anfall daglig. Men var aldri snakk om noe sånt.

Foreldre har rett og krav på å se gjennom alt barnevernet har på dem.



Anonymous poster hash: 4d66b...859
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du ser Vårt lille land eller hva det programmet heter, der BV ble involvert fordi foreldrene ønsket bedre undervisning for sønnen på skolen. Saken ble riktignok henlagt, men det var full utredning etter at skolen meldte foreldrene til barnevernet fordi de ønsket, med loven i hånd, tilpasset opplæring til barnet.

Det har jo til og med kommet frem i media (i ettertid av "vårt lille land", et program som ikke på noe vis er kjent for å gjøre god research når de nærer oppunder konspirasjonsteoriene til folk flest) at skolen hadde sendt den bekymringsmeldingen på grunn av en god del andre ting også. Som skoler skal og bør når de er urolige for om et barn har det bra hjemme. Det er nemlig ikke skolen som skal vurdere om det likevel er ok -det gjør barnevernet. Bedre med en for lav terskel enn at et barn for mye skal lide.

Anonymous poster hash: d4057...071

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops skreiv feil:) mødrehjem er for alle som sliter kanskje litt eller noen som trenger hjelp til å styrke morsrollen eller farsrollen.. men har hørt om mange som har blitt gravide mens di er narkomane, di har nekta å dra på mødrehjem, det har endt med at bv har komt på sykehuset rett etter fødselen å tvangs innlagt di på mødrehjem.. det er jo bra at di gjør noe som det for å skjerme barnet men har forsatt hørt og sett at bv kan misbruke sin makt og. Så jeg personlig stoler ikke helt på di folka.

Endret av whoppii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ops skreiv feil:) mødrehjem er for alle som sliter kanskje litt eller noen som trenger hjelp til å styrke morsrollen eller farsrollen.. men har hørt om mange som har blitt gravide mens di er narkomane, di har nekta å dra på mødrehjem, det har endt med at bv har komt på sykehuset rett etter fødselen å tvangs innlagt di på mødrehjem.. det er jo bra at di gjør noe som det for å skjerme barnet men har forsatt hørt og sett at bv kan misbruke sin makt og. Så jeg personlig stoler ikke helt på di folka.

Mødrehjem handler ikke om de som "sliter litt" - det er for dem som sliter mye. Narkomane, psykiatriske pasienter, tenåringer som har bodd på barnehjem osv. Her snakker vi folk som trenger MYE hjelp og støtte. Folk med epilepsi eller andre kroniske sykdommer trenger kanskje litt ekstra hjelp fra familie/venner, og i noen tilfeller kan de få hjemmehjelp fra kommunen et par ganger i uka. Folk med kroniske sykdommer trenger ikke hjelp fordi de er uskikket som foreldre, men fordi de blir lettere slitne og/eller har praktiske utfordringer, mens folk på mødrehjem er folk de skal vurdere omsorgsevnen til. Det er ikke det samme i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 0dd1b...753

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en sak, en del år tilbake. Det var svært dårlig anfallskontroll (og ganske nyoppstått epilepsi), og anfall som ga funksjonssvikt i dagevis etterpå med redusert hukommelse og konsentrasjon, og tretthet hos mor. Innlagt flere ganger. Det var ikke snakk om omsorgsovertagelse, men det var jo en periode hvor det ville være farlig for babyen å være alene med en så syk mor.

Høres ut på HI at det er flere bekymringer i saken enn kun epilepsi.

Anonymous poster hash: 8df33...a1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er nok mer enn bare epilepsi som ligger til grunn her.

Jeg kjenner en familie hvor mor har epilepsi med kraftige anfall flere ganger pr uke. Hun har dessverre blitt hjerneskadet av dette, så hun fungerer ikke så godt lenger. De har to barn, og da de var babyer, var far hjemme i full permisjon, og de ble prioritert til barnehageplass etter det. Ingen andre enn lege, helsestasjon og NAV inne i bildet der, og de greier seg fint, tross mors sykdom.



Anonymous poster hash: f240e...371
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...