Gå til innhold

Kortspill


Mardina

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har bestemt oss for å bruke mindre tid på å se på tv. Og vi har nå begynt å spille litt kortspill. "Problemet" er at vi begge bare kan to: Krig og Vri åtter.

Så vi vil gjerne lære noen flere kortspill. Som kan spilles av 2 stk. Er det noen her som har tips til kortspill? :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke fryktelig mange interessante tradisjonelle kortspill som a) ikke er pengespill og b) er gøy med bare to spillere. Går jo an å prøve brettspill? Sjakk er jo inn, og backgammon er en mulighet, eller kanskje go. I tillegg finnes det jo tusenvis av mer moderne tematiske spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om kortspill på Wiki. Lurte på om noen visste om andre kortspill.

Må nok kanskje ty til brettspill også ja. Vi begynnte med Yatzy, men det kan man jo spille i timesvis :P

Sjakk blir det nok ikke, jeg skjønner ikke det spillet og synes det virker kjedelig :P

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rasken!

sliter litt med å finne reglene...

men enkelt og greit: dere legger hver sin kabal, tror det er fem rader i stedenfor 7.

så legger dere resten i hver sin bunke i midten,

gjelder å kvitte seg så fort som mulig.

når dere er klar til å spille, trekker dere et kort fra de som ligger på bordet, og legger det i midten. da skal man bygge oppå, så fort som mulig. kan bygge opp og ner. når ingen kan mer, trekker dere nye kort, og legger oppå. når en er ferdig gjelder det å slå på den minste bunken. da får du den som du slår på.

bland kortene, og legg hver deres ny kabal igjen. gjør dette helt til det er tomt.

kjempe kjekt spill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av vanlige kortspill med "originale" kort, kan jeg i hovedsak bare de som krever tre eller flere spillere, utenom de som allerede er nevnt.

Vri-åtter kan videreføres med flere vridningskort.

På ungdomsskolen laget jeg og en kompis vår egen versjon som ble hetende "Tolvtusenåttehundreogfemten" (12815) fordi man kunne vri med Dame (12) åttere, ess (1) og femmere.
(På toppen av det hele hadde vi merket den kortstokken vi pleide å spille med, slik at om andre slang seg på så vant vi alltid :fnise: )

Men av kortspill generelt, utenom den vanlige kortstokken, kan jeg på det varmeste anbefale Cards Against Humanity og Munchkin-serien. Disse spilles aller best med tre eller flere spillere, men er også morsomme å spille to og to, bare for kosens skyld.

Uno er jo også et annet kortspill som kan spilles med to spillere.

Og så finnes det jo myriader av brettspill der ute som ikke nødvendigvis koster skjorta.

Geni og Trivial Pursuit både i originalversjonene og de ymse andre versjonene som finnes (feks filmversjoner) Ikke bare moro å spille, men man lærer jo noe også etter hvert :P

Risk, Settlers, Fantasi, Monopol, Scrabble, X antall spill- og film-inspirerte brettspill, det er mye der ute og mange bokhandlere har ofte tilbud på brettspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...